Gå til innhold
Hundesonen.no

klippe negler


janne&kenny

Recommended Posts

jeg trenger litt hjelp her.. jeg får aldri klippet neglene på bajas!

jeg tror ikke han er redd, men det er jeg! jeg hater å klippe negler! jeg svetter og hjertet slår. forrige eier sa at han ikke likte det. jeg får ta på potene men ikke lengre enn noen sek kankje 1/2 min. hvis jeg prøver å tvinge han, gjør han jallefall motstand! (forstålig). men jeg tror probleme sitter hos meg.. jeg gjør det jallefall ikke bedre. har dere forslag til hva jeg kan gjøre?

jeg vet at mange har dette problemet. jeg kan gå til dyrlegen, men da er jeg redd for at vi kommer inn i en ond sirkel. hos dyrlegen er det jo på meg munnbind og hold fast.

neglene MÅ klippes nå! han er 3 år. noen råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen ukers tillvenning...?

bare sitte på gulvet og stryke masse på labbene...

fikkle med klørne, rive av ytterste delene med negglene og bare holde på masse med de, så starte meget smått med saksa...

Lite klipp her og et lite klipp der laaangt fra noen nerver så tror jeg nok du blir konfortabel med det, sammen med bajas...

Filing er jo også et gått alternativ, ikke prøvd det selv men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, jeg fikkler med labbene så mye som mulig! jeg har tenkt på filing, men jeg får jo ikke holde labben. jeg er så redd for å klippe nerven at det er ikke så lett å BARE klippe litt av tuppen. klipper jeg, så klipper jeg en millimeter! er VELDIG forsiktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken farge har Bajas på klørne sine? Hvis de er hvite, så kan du egentlig se på dem hvor nerven faktisk ender. Iaf blodåren, og den slutter et lite stykke etter nerven (slik at treffer du den, så gjør det ikke vondt, men det blør dah..). Utenom det, så er det bare til å ta den "spissen" som regel. Den er uten nerven (slik er det iaf på Sofus) også bare nippe litt av den. Da skal du være trygt unna enhver form for grunn til svetting :)

Lykke til Janne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar. de er svarte. jeg vet sånn omtrent hvor jeg skal klippe, men når han nykker til og alt må skje så fort får jeg helt panikk! jeg har lippet i den posen med blod, men ikke på han. det gjør jo ingenting. men er så redd at jeg plutselig skal ta for mye! vet ikke helt hva jeg skal gjøre! han vet JEG er pyse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar. de er svarte. jeg vet sånn omtrent hvor jeg skal klippe, men når han nykker til og alt må skje så fort får jeg helt panikk! jeg har lippet i den posen med blod, men ikke på han. det gjør jo ingenting. men er så redd at jeg plutselig skal ta for mye! vet ikke helt hva jeg skal gjøre! han vet JEG er pyse.

Ja, og det er nok der mye av problemet ligger, at han senser din usikkerhet...

Men altså, du må bare sørge for at poten ligger helt fast i hånden din, slik at han ikke kan rykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jobbe med deg selv... Du er nervøs, hunden føler det og dermed blir den også nervøs. Plages med kloklipp selv, men etter at jeg gikk inn i meg selv og sa at dette ikke var farlig(ble jo nervøs av å klippe klørne så mye at de begynte å blø ett par ganger), ble mer bestemt men rolig, og tro det eller ei, så går det faktisk mye bedre nå. Hold foten strak, så det ikke går ant å strekke foten hans lengre ut. På den måten vet du at han ikke kan sparke til å du risikerer å klippe for langt, han må trekke foten til seg og du klipper i lufta. Klipp ofte, da slipper du å klippe så mye hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å få noen hundevante til å hjelpe deg? Du kan jo begynne med å se på de gjøre jobben og så ta det gradvis derfra. Ellers er det jo et veldig godt råd og kose mye med potene og klørne til Bajas, studere de osv uten at noe skal klippes. På den måten blir dere begge vandt til å håndtere klør og bli håndtert!

Skulle du være så uheldig å klippe han til blods så er det jo langt ifra så farlig som det ofte kan se ut til ;)

Har du blødningsstoppende pulver i hus så føler du deg sikkert tryggere.

Lykke til :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å få noen hundevante til å hjelpe deg? Du kan jo begynne med å se på de gjøre jobben og så ta det gradvis derfra. Ellers er det jo et veldig godt råd og kose mye med potene og klørne til Bajas, studere de osv uten at noe skal klippes. På den måten blir dere begge vandt til å håndtere klør og bli håndtert!

Skulle du være så uheldig å klippe han til blods så er det jo langt ifra så farlig som det ofte kan se ut til ;)

Har du blødningsstoppende pulver i hus så føler du deg sikkert tryggere.

Lykke til :P

Potetmel fungerer like bra og er billigere :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet det er noen som bruker det, men snakket med en dyrepleier som sa det ikke fungerte like bra. Potetmel er heller ikke desinfiserende!

Vel, det stoppet iallefall blodet på et nanosekund på Sofus. Så sånn sett så gikk det helt greit. Men hvor desinfiserende det er, nei se det vet jeg ikke. Uansett.. de skal jo gå og tråkke på poten etterpå da, så hvordan skal man i så tilfelle opprettholde den desinfiserte "tilstanden"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ei jeg kan spørre, men vet ikke om hun har så lyst. jeg har ellers veldig få venner som interesserer seg for hund. men lurer på om jeg må ta han til dyrlegen denne gang, fordi de er alt for lange!! kan det gjøre større skade? der har de jo ikke tolmodighet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De blir vel ikke mindre redd av å gjøre det hos veterinæren nei.

Noen tips:

- Bruk en grov neglefil og se om han godtar at du filer istedet for å klippe.

- Ta en klo om dagen til du og voffsen er komfortabel med klippinga, da blir det rutine og dere vil begge ha det mye bedre. (Dette er det som virker best). Bestem deg nå for at dette skal jeg gjøre, ta klotanga, bestem deg for hvilken klo du skal ta idag og løft opp labben og klipp. Gi godbit og legg fra deg tanga. Jo mer usikker og rotete du blir, jo mer veit han at du ikke har kontroll. Imorgen tar du neste klo. Etterhvert trenger du nesten ikke å klippe i det hele tatt, bare gjøre det merkbart sånn at det blir i morgenrutinen. Dette tar deg seks sekunder hver dag :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De blir vel ikke mindre redd av å gjøre det hos veterinæren nei.

Noen tips:

- Bruk en grov neglefil og se om han godtar at du filer istedet for å klippe.

- Ta en klo om dagen til du og voffsen er komfortabel med klippinga, da blir det rutine og dere vil begge ha det mye bedre. (Dette er det som virker best). Bestem deg nå for at dette skal jeg gjøre, ta klotanga, bestem deg for hvilken klo du skal ta idag og løft opp labben og klipp. Gi godbit og legg fra deg tanga. Jo mer usikker og rotete du blir, jo mer veit han at du ikke har kontroll. Imorgen tar du neste klo. Etterhvert trenger du nesten ikke å klippe i det hele tatt, bare gjøre det merkbart sånn at det blir i morgenrutinen. Dette tar deg seks sekunder hver dag :)

hehe! det tar meg en evighet! hehe, men det er nok sant som du sier... jeg må prøve! må bare være bestemt med meg selv... jeg skal ta ei klo akkuratt NÅ!

*tok en klo!! wee! men det var veldig lite, men poenget var at jeg klippet!!*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe! det tar meg en evighet! hehe, men det er nok sant som du sier... jeg må prøve! må bare være bestemt med meg selv... jeg skal ta ei klo akkuratt NÅ!

*tok en klo! wee! men det var veldig lite, men poenget var at jeg klippet!*

Grattis :-)

Det første steget som er verst..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
    • Gratulerer! Kult med de norske rasene!
    • Gratulerer. Så nydelig hun er.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...