Gå til innhold
Hundesonen.no

Turmønster?


Kjerstii

Recommended Posts

Hei!

Dere som går på skole/jobb om morgenen, 8-tida. Når får hunden tur? Og hvor lenge varer de?

Jeg mener de turene som er på morgens kvisten. Får hunden tur etter å ha vært inne hele natta, i bur/seng?

EDIT: skriv gjerne om hunden ligger i bur eller går løs i huset på natten. Og hvor lange skole/jobb dagene deres er :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ero ligger i bur med burdøra åpen. Han har mulighet å flytte så mye han vil på seg, men som regel legger han seg i buret. I løpet av natta bruker han å snike seg opp i sengen, men det er fy-fy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ero ligger i bur med burdøra åpen. Han har mulighet å flytte så mye han vil på seg, men som regel legger han seg i buret. I løpet av natta bruker han å snike seg opp i sengen, men det er fy-fy

Ok. Har en diskusjon med pappa. Nå som mamma skal begynne å jobbe igjen, kan ikke hun ta morgensturene med Taika, slik som hun har gjort det siste året. Og for at jeg skal få hund nr. 2 må jeg vise at jeg klarer å stå opp om morgenen, for å gå tur før skolen. Problemet er at pappa mener Taika trenger minst 1 time tur etter å ha ligget en hel natt i buret. Jeg sier det holder med en halvtime. Men problemet er at han ikke vil høre på sånt tull, og sier at en hund som har vært i buret en hel natt ikke har det godt, hvis den ikke får en tur på minst 1 time. Jeg er på skole i 6 timer, da ligger hun i bur, og får ca 1/2 time tur når jeg kommer hjem. Og så en time tur på kvelden + trening.

Er ikke dette god nok mosjon for en hund.

Veit det kommer mye ann på rasen, men hun trenger da ikke så mye tur...eller?

Hun får i tillegg løpe så mye løs hun vil i hagen, og ser virkelig ikke problemet med å bare gå en halv time morgens tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel.. faren din har jo litt rett. Jeg syns det er mye å ha hunden i bur både om natta og på dagtid. Sammenlagt blir det minst 14 timer i døgnet. Hvis hunden hadde kunne bevege seg fritt mens du var på skolen, syns jeg ikke du trenger å lufte så mye om morgenen. Men hvis den havner rett i buret igjen, kreves det lengre tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere ikke en gang hunden kan være i da? eller et eget rom til den..

Jeg går tur med Ask om morgenen, men så lenge jeg skal på skolen får han bare 10-15 min. han ligger jo i en nokså romslig gang både natt og dag, så har ikke dårlig samvittighet for det.

men om farewn din vil at taika skal få strekke skikkelig på seg, samtigid som du gjerne vil gjøre det uten at det tar en times tid, så er vel langline og et åpent jorde etc løsningen? En hund blir fortere sliten av å få løpe raptus osv, enn å gå tur! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok helt enig med faren din. Hvorfor ligger hunden egentlig i bur, hadde det ikke vært bedre om han fikk litt mer bevegelsesfrihet og mindre klaustrofobi? :wub: Og selv om han f.eks. får løpe rundt som en tulling på et jorde en stund, så er det ikke godt nok mener jeg. Han bør få lov til å være ute av buret sitt lengre... La oss si at han blir låst inne i buret sitt kl 23 og sluppet ut kl 7. Dvs 8 timer, og så er han ute en kort stund før han er innelåst igjen i en 6-7 timers tid. Det blir 14-15 timer i døgnet det, og uansett hvor stort buret er så synes jeg at det er MYE bur.

Jeg går på skolg(allmenn vgs.) men har kort skolevei og har i hvert fall hatt en fin timeplan det siste året, i tillegg til at brødrene mine er studenter og trår til som hundepassere titt og ofte. Han får selvsagt lengre turer på ettermiddagen/kvelden.

Valpen min får en kort tur om morgenen, men så ligger han ikke i bur hverken dag eller natt. Nå ligger han på rommet mitt, men når han blir større skal han få gå fritt i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buster får ikke tur før jeg drar på skolen. Han står ute i line. Men så er jo sambo midlertidig mellom jobber så han er hjemme (ikke det at han alltid har stått opp før jeg kommer hjem :rolleyes: ) , og jeg har sjelden mer en tre timer skole. Har ikke tid til noe gåturer før skole, jeg har sjelden tid til verken frokost eller smørematpakke og langt sjeldnere en rusletur. Burde egentlig stå opp tidligere, men det er lettere sagt en gjort. Buster ligger ikke i bur, verken om natten eller dagen. Han har tilgang til stort sett hele leiligheten, utenom badet og boden :wub:

Og jeg må legge til at jeg er ganske så enig med faren din, og jeg syns det blir uhorvelig mye burtid på hunden. Jeg mener det hadde vært bedre å funnet en annen løsning som foreksempel et rom eller en stor gang som kan brukes istede for. Eller sette grind foran kjøkkenet, hvis det går an i huset der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Dere som går på skole/jobb om morgenen, 8-tida. Når får hunden tur? Og hvor lenge varer de?

Jeg mener de turene som er på morgens kvisten. Får hunden tur etter å ha vært inne hele natta, i bur/seng?

EDIT: skriv gjerne om hunden ligger i bur eller går løs i huset på natten. Og hvor lange skole/jobb dagene deres er :wub:

Når jeg står opp om morgenen så ligger Bella i gangen med burdøra åpen. Da slipper jeg henne ut i hundegåren, der hun er til jeg går. Når jeg kommer hjem ca 6 timer senere, slipper jeg henne ut igjen. Etter jeg har gjort lekser, går vi ut på tur, ca 1 time, alt etter hvor mye lekser jeg har hatt o.l På kvelden går vi gjerne en liten tur der jeg kaster ball, spor, trening eller noe lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med faren din, om hunden din ligger så mye i bur så trenger den å bevege på seg.

Jeg har alltid gått lang tur før jeg begynte på skole/jobb, man blir fort vant med det, er liksom en av de tingene som ikke er sååå morro med hund, men som man blir fort vant med. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Hunden min bli sluppet ut i hagen når vi står opp, og sluppt inn når vi er klare til og dra.

Han har fri tilgang på alle husets rom(han åpner dører selv :wub:) både dag og natt.

Han er hjemme alene fra halv ni- halv to tiden. Nå er han ikke alene hjemme mer en 1-2 timer avgangen, siden min mor er syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I såfall: hvorfor ligger hun i bur mens du er på skolen da?

Dette var bare et utgangspunkt jeg ut ifra. Hun har aldri vært alene hjemme når jeg har vært på skolen, siden mamma har vært hjemmeværende det siste året (Taika er 1 år)

Men holder det da med en halvtimes tur om morgenen hvis hun får være løs i huset?

Og om natten sover hun bare likevell. Har hatt henne i sengen flere ganger, og hun ligger bare helt rolig. Når jeg våkner ligger hun på akkurat den samme plassen som når jeg sovnet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn: det er en vesentlig forskjell på hvor lang tur hun trenger om hun ligger 8 eller 14 timer i bur.

Ok, tror jeg skal sette opp en grind slik at hun kan få være løs i gangen...

Problemet da er at hun kan gnage på skoene :rolleyes:

Hmm...kanskje bygge om den største dokkestua til hunderom! Eller noe sånt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg gikk på skolen, da jeg hadde bare simba .. Så satte jeg klokka på mye før for å gå en god tur med han. Hvis jeg skulle ta åtte bussen fra meg, så sto jeg opp kl. seks, ordnet meg litt spiste og gikk en times tur med Simba, da simba står i bur når han er alene. Men han går fritt på natta. Når jeg kom hjem så fikk han også 1 - 2 timer tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg gikk på skolen, da jeg hadde bare simba .. Så satte jeg klokka på mye før for å gå en god tur med han. Hvis jeg skulle ta åtte bussen fra meg, så sto jeg opp kl. seks, ordnet meg litt spiste og gikk en times tur med Simba, da simba står i bur når han er alene. Men han går fritt på natta. Når jeg kom hjem så fikk han også 1 - 2 timer tur.

Tror det er det jeg også må begynne med... Å jeg som liker å sove leeenge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å få til en morgentur på minst en halvtime, gjerne opp mot tre kvarter, da helst innlagt et godbitsøk eller ei lita lydighetsøkt for å gi litt mentalt fôr.

Det er f**n ikke lett, jeg er b-menneske så det holder. Samtidig er det en vanesak og først og fremst et spørsmål om selvdisiplin - å sette sine egne behov litt til side.

Jeg VET ikke hvorvidt hun trenger såpass mye om morgenen. Men når hun faktisk er trøtt og sliten (gidder knapt å løfte hodet for å si 'hadet') når jeg drar på jobb og skal være borte i 8 timer gir det MEG myyye bedre samvittighet.

En bonus med å gå real morgenur er jo at hunden gjerne ikke er spinnvill etter å gå tur med en gang du kommer hjem fra jobb - så kan du spise og slappe av litt før kveldsturen :)

I helgene får hun bare tissetur om morgenen, for da er jeg der og ser hva hun trenger og når...

Hun går forøvrig fritt både natt og dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå jobber jeg natt, så morgentur er ikke akkurat så aktuelt. Etter 9 timer på jobb (denne helga har jeg 10 timer), og pendlevei på ca 1 time, så sier det seg selv at man er trøtt. Men jeg får mer tid til å aktivisere før jeg drar på jobb da. Veldig forskjellig hva vi gjør. Noen ganger trener vi, andre ganger tur og andre ganger igjen koser vi oss bare i hagen og leker. De er jo tre, så de har jo mye glede av å leke med hverandre.

Har heldigvis noen som kommer hjem til meg og ser etter gutta på natta (Vida er med på jobb), så de er bare alene litt på eftaen av og til, og litt på morgenen i ukene. Kan være borte opp til 16 timer enkelte dager, og det er totalt uansvarlig å la de være alene hjemme så lenge.

Bogar og Nirm går løse sammen i stua, og Vida har nå endelig fått egent rom, der hu har madrass og et bur. Og ingen løse gjenstander å demontere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg skal på skolen eller jobb, får Gizmo en luftetur på ca. 10 min før jeg drar. Jeg orker ikke å gå noe lengre da hunden er så trøtt at han nesten må hales ut :) (B-hund) Når jeg er vekke går han som regel løs på badet, jeg har ikke dårlig samvittighet fordi jeg vet at han sover til minst klokken 12. Han har også rikelig med leker og bein han kan aktivisere seg med. Når jeg kommer hjem er det rett ut og løpe løs på en mark i nærheten av huset i ca. 20 min. På kvelden er vi enten på hundetrening eller vi går en tur på alt fra 30 min - 1,5 time. I tillegg kommer selvfølgelig små tisseturer ved behovl.

Dette turmønsteret gjelder ikke i helgene eller ferien!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg mener å ha hørt at folk som driver hundekjøring kan ha to valper fra samme kull. Men det er jo hunder som bor ute og har et helt annet liv enn «familiehunden». Naboen min, som har hatt flere hunder tidligere, valgte å kjøpe 2 hannhunder fra samme kull. Det ble 2 hunder som vi (eller andre) fikk lite kontakt med. De var mest opptatt av hverandre, og det var tydelig at de heller ikke ble så sterkt knyttet til eierene sine, som ene-hunder blir. Det gikk egentlig begge veier, og naboen var egentlig glad til da de var så gamle at de ble avlivet.  Mens da den siste «alene-hunden» deres døde så var det stor sorg i familien. De to små brødrene kunne også være litt hissig på hverandre, så i begynnelsen av turene holdt eieren dem godt fra hverandre (en arm strak ut på hver side av kroppen). Så roet de seg, og turen gikk greit.  Dette ble de siste hundene de hadde ; «aldri mer hund her i huset»
    • Jeg ville heller ikke solgt til deg. Har selv sittet med usolgte valper noen uker, i tillegg til 3-4 voksne. Aldri mer. Og vi var  to om å dele på jobben.  
    • Kloa til hunden min knakk/løsnet i dag. Han haltet ikke før i dag bare irriterte seg litt men i sta løp han og klarte og løsne den mere og nå er han halt😱 han har lagt seg og vasker ikke på det og oppfører seg normalt så venter til i morgen med dyrlegen men har så vondt i skjela over dette. Noen tips i hva jeg kan gjøre? Har just flyttet og ikke fått med meg noe rens enda 
    • Gode poeng, setter pris på innspill @simira :)!  Jeg forstår utgangspunktet ditt, og hvorfor du tenker det ja - og jeg er ikke uenig rent objektivt sett basert på det jeg har skrevet i innlegget. Jeg mener basert på samtalene jeg har hatt med de, og observasjon av valpen - at det virker som om de har gjort en grei jobb med valpen altså, men litt dessverre snevert i forhold til sosialisering i miljø utenom der valpen er vokset opp og særlig på det å være alene. Noe de selv åpent sier. De skulle absolutt ha trent med den alene ja. De hadde tiltenkt at den skulle bli værende på gården, også ble det ikke slik - dessverre. Den er vane med bilkjøring, kloklipp, børsting, dusj/vask, mennesker som kommer og går på gården etc. Verken valpen eller andre hundene markerte ikke noe på at jeg kom og de var egentlig bare mest gira på at det kom en ny person der. Ingen bjeffing i det hele. Mammahunden på gården var litt skeptisk en liten time før hun ble kompis. Svaret er nok et direkte nei. Derfor må jeg har hunden med på jobb, noe som heldigvis går greit i mitt tilfelle. Tenker en uke der det blir mest meg å hunden på hjemmekontor, dersom hun kommer seg til rette så går vi over i kontor-hund noen mnd der vi jobber sakte over tid med å bli mer selvstendig. Jeg er klar for at hunden blir litt jobb, men på sikt håper jeg at hun blir en grei selvstendig nok hund da jeg også driver litt reising i ny og ne. Har to turer der jeg blir borte totalt to uker resten av året, så håper at denne fasen skal gå greit for henne.  Det er snakk om en schæfer som har brukshund gener ja, men ikke ren bruksschæfer. Har ingen planer om bruk utenom å la henne drive søk for morro. Har hatt store hunder før slik som Bernersennen og labdrador men de har blitt adoptert i voksen alder, og ville derfor høre litt ang det å hente henne inn når jeg ser at hun har litt angst.  Slik det ser ut nå er nok ikke det en mulighet dessverre. Mulig at noe kan ordnes med søsterhunden, men det å ha ansvar for to brukschæfer-valper alene blir kanskje litt ekstremt.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...