Gå til innhold
Hundesonen.no

Spyr -- av varmen?

olavxxx

Recommended Posts

Skrevet

Hei,

Har dere opplevd at hunden spyr av varmen?

Jeg har bare gitt hunden hundemat, han virker helt pigg og frisk, men han har nå spydd to ganger i dag..

Det er bare magesyre han har spydd, ikke mat..

Har gått noen turer på rundt 1 time, samt han gikk tom for vann, natt til i dag..

Jeg bare lurer på om det er stor sannsynlighet det er varmen? Han virket rimelig utslitt etter en lengre tur i 12-tiden i dag.. (på dagen)..

Men, ja.. Jeg var nettop ute å løpte en time med han, det gikk helt fint.

Selvfølgelig spydde han på stoff-sofaen min :S og da over hele, hehe.. Men trekket gikk heldigvis ann å ta av, så jeg fikk nå dusjet det :lol:

ps. han får bare kvalitets-hundemat, fra dyrebutikk! Han får ikke noe "snop", menneskemat, elns. Da jeg hadde en "kjekk" erfaring av at å gi han for mye bein, gav han diaré.. (har selvsagt ulakkert tregulv!)

Skrevet

Har selv aldri hørt om tilfeller der hunder spyr pga det er for varmt. Mater du rett etter voldsomt aktivit eller turer? Mulig den har fått i seg noe råttent som den har funnet ute mens dere har løpt?

Skrevet

Har selv aldri hørt om tilfeller der hunder spyr pga det er for varmt. Mater du rett etter voldsomt aktivit eller turer? Mulig den har fått i seg noe råttent som den har funnet ute mens dere har løpt?

hmm, jeg kan ikke huske han spiste noe i dag, men i går tror jeg han kanskje spiste noe når han var inni en busk :lol:

pleier å følge ganske bra med på rakkaren...

han fikk mat før vi gikk ut i morges, samt han fikk mat på ettermiddag.

Han hadde altså spydd når jeg stod opp, men bare litt, så spydde han MYE når jeg ikke var hjemme..

Han virker ikke syk, er helt pigg/oppegående og det er egentlig mer som "gulp", men på sofaen var det dødsmye! Kan jo være han har drukket for mye vann pga varmen?

Får nå se hvordan det ser ut her i morgen, tror jeg lukker stuedøren for sikkerhetsskyld :P

Skrevet

Jeg tror at det er fullstendig mulig at varmen setter dem litt ut. Både i form av at de mister matlysten, samt blir "uggne" hvis de spiser for mye/for lite på en varm dag. Når det bare er snakk om magesyre, så kan det jo være at Odin også kan ha fått noe mellom tennene og brukket seg til magesyren kom opp.

Du sier at han gikk tom for vann natt til idag.. Pga klokkeslettet du postet meldingen, så blir jeg litt usikker på "hvilken" dag du mener :P Men la oss si at du faktisk mener natt til i dag (altså nå, hehe..) og han ble sliten etter turen i tolvtiden, så tror jeg kanskje det kan ha noe med saken å gjøre, det også. Ved varmt vær og fysisk anstrengelse, så tror jeg vannet er et must på mange måter for å stabilisere magen deres.

Sofus brakk seg tidligere idag, etter en to-timers tur i Nordnesdalen (eller Nordnæsdalen??). Underveis på turen ville han ikke ha noe vann (må vite, det var jo så mye mer andre interessante ting å gjøre, hehe), og når vi kom hjem, så sluknet gutten midlertidig på gulvet. Brekkingen kom seff rett etter at han våknet til etter en halvtimes/times tid... så jo, her tror jeg nok det var snakk om "mangel" på vann, som gjorde utslaget.

Men så lenge Odin er frisk og rask, så trenger du nok ikke å bekymre deg noe videre. Gutten er jo laget av stål jo :lol:

Skrevet

Ally drev å spydde i går kveld. Hun ville ikke ha kveldsmaten sin og 5 minutter etterpå kastet hun opp første gang. Tror hun kastet opp 7 ganger på 1 time.. Det jeg synes var litt merkelig var at all frokosten hennes kom opp igjen ufordøyd, men ikke godbitene hun hadde fått i seg ved godbitsøk ca 1 time før da vi var ute...

Skrevet

Han kan ikke ha spist gress for å rense magen da..!? Da spyr de ofte opp magesyre litt senere..

jo, han tygget vel på litt gress..

men det virker jo i denne tråden som flerehar opplevd det samme i varmen nå..

odin er jo for sikkerhetsskyld SORT, så han får jo mye varme på seg :lol:

han hadde spydd i morges også :S men heldigvis bare på gangen, der har jeg parkett, som er litt lettere å rengjøre enn stoff-sofa og ulakkert tre-gulv som jeg har på stuen :P

Skrevet

jo, han tygget vel på litt gress..

men det virker jo i denne tråden som flerehar opplevd det samme i varmen nå..

odin er jo for sikkerhetsskyld SORT, så han får jo mye varme på seg :P

han hadde spydd i morges også :S men heldigvis bare på gangen, der har jeg parkett, som er litt lettere å rengjøre enn stoff-sofa og ulakkert tre-gulv som jeg har på stuen :P

Ja, det kan jo være flere ting som har spilt inn der..

Chica har også spydd i varmen, men da så jeg henne spise gress en stund før hun spydde..

Jeg vet selvsagt ikke om det var gresset eller varmen, men det var nok sikkert en mulighet for begge deler :lol:

Så lenge han er i god form ellers, tror jeg ikke det er noe å bekymre seg så mye over..

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det endte med at hunden måtte til dyrlegen for den haltet. Jeg ringte dyrlegen, og ba de være obs.  Det viser seg at den har knekt håndledde i frembenet, og prognosen er usikker. Hvordan det er skjedd er også usikkert. 
    • 🐾 Hva du kan gjøre nå 1. Start helt på nytt i bittesmå steg Gå ut av rommet i 1–5 sekunder, kom tilbake før valpen rekker å pipe. Øk tiden sakte. Målet er at valpen aldri kommer over terskelen sin. 2. Tren “alene, men ikke alene” La valpen være bak en grind, i et annet rom, eller på en seng litt unna mens hun fortsatt er hjemme. Dette bygger trygghet uten at valpen føler seg forlatt. 3. Lag et fast “nå skjer det ingenting”-rituale Rolig stemning, tyggeleke, litt kos → så legger hun fra seg valpen og gjør noe annet i huset. Rutiner skaper trygghet. 🧠 IQ-leker som passer for 15 uker •     Snusematte (super for å roe ned og gi mestring) •     Kong med litt valpevennlig fyll (f.eks. våtfôr eller litt leverpostei tynnet ut) •     Enkle aktivitetsleker der valpen må dytte eller løfte en klaff •     Tyggeleker som varer litt (tygging gir ro) Poenget er ikke at leken skal “holde valpen opptatt alene”, men at den skal gi positive assosiasjoner til ro og selvstendighet. 4: du kan også `gni`deg selv inn med noe valpen din kan ligge på  for da vil han føle og lukte at du er i nærheten av deg enda du er borte. 🐶 Når valpen din piper med angan du går ut Det betyr at du har gått for fort frem. Da må man tilbake til nivået der valpen fortsatt er trygg selv om det bare er 2 sekunder. Det er ikke et nederlag, det er helt vanlig. du kan også lage en plass der som er *hjemmet* til valpen din. sånn at du øver når du går ut skal han slappe av der. men husk dette kan gå en stund, det går ann også at valpen din aldri kan være alene heller. alle hunder er forskjellige og ikke like enkel. 💛 Litt oppmuntring Valper er som små barn: noen sover gjennom natten tidlig, andre bruker litt tid. Det betyr ikke at du gjør noe feil det betyr bare at valpen din trenger litt mer støtte akkurat nå. Hvis du vil prate mer, få flere tips eller bare ha litt støtte underveis, kan du gjerne ta kontakt med meg på Instagram. nordicquietland 🐶
    • Alenetrening tar den tiden det tar, det er umulig å si noe på forhånd om hvor lang tid det tar før akkurat din valp er klar for å være alene hjemme en hel arbeidsdag. Det er individuelt. Og en oppdretter som påstår at en 12 uker gammel valp kan være alene hjemme i mange timer høres virkelig ikke seriøs ut. Det er jo en baby. En ting som i hvert fall er sikkert, er at jo mer erfaring valpen får med å føle at det er ubehagelig å være alene, jo større er sjansen for at du ender oppmed en hund med separasjonsangst.
    • Det ønsker gjerne forslag. Hundebarnehage kan jeg klare å google meg frem til selv.
    • Det høres ut som du virkelig har tenkt gjennom ansvaret, og at du gjør så godt du kan innenfor et skiftarbeidsliv som ikke alltid spiller på lag. Det er helt normalt at dagvakter blir den kinkige biten mange hundeeiere kjenner seg igjen i akkurat det. Og ja… oppdrettere kan si mye. Noen ganger stemmer det, andre ganger sier valpen ganske tydelig: “12 uker? Jeg? Alene? Nei takk, menneske prøv igjen.” Til syvende og sist er det jo du som lærer å lese din valp, og valpen som bestemmer tempoet. Det betyr ikke at du har gjort noe feil, eller at treningen din er dårlig. Det betyr bare at han er en liten fyr med egne meninger og akkurat nå sier han at han ikke er helt klar for lange økter alene. Det viktigste er at du prøver å finne løsninger, og det gjør du jo allerede. Det viser ansvar, ikke det motsatte. Hvis du vil, kan jeg hjelpe deg med forslag til hvordan du kan trene videre på en måte som passer både deg og ham. eller om jeg kan hjelpe deg å finne dyrebarnehage eller noe slikt  
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...