Gå til innhold
Hundesonen.no

Spyr -- av varmen?

olavxxx

Recommended Posts

Hei,

Har dere opplevd at hunden spyr av varmen?

Jeg har bare gitt hunden hundemat, han virker helt pigg og frisk, men han har nå spydd to ganger i dag..

Det er bare magesyre han har spydd, ikke mat..

Har gått noen turer på rundt 1 time, samt han gikk tom for vann, natt til i dag..

Jeg bare lurer på om det er stor sannsynlighet det er varmen? Han virket rimelig utslitt etter en lengre tur i 12-tiden i dag.. (på dagen)..

Men, ja.. Jeg var nettop ute å løpte en time med han, det gikk helt fint.

Selvfølgelig spydde han på stoff-sofaen min :S og da over hele, hehe.. Men trekket gikk heldigvis ann å ta av, så jeg fikk nå dusjet det :lol:

ps. han får bare kvalitets-hundemat, fra dyrebutikk! Han får ikke noe "snop", menneskemat, elns. Da jeg hadde en "kjekk" erfaring av at å gi han for mye bein, gav han diaré.. (har selvsagt ulakkert tregulv!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv aldri hørt om tilfeller der hunder spyr pga det er for varmt. Mater du rett etter voldsomt aktivit eller turer? Mulig den har fått i seg noe råttent som den har funnet ute mens dere har løpt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv aldri hørt om tilfeller der hunder spyr pga det er for varmt. Mater du rett etter voldsomt aktivit eller turer? Mulig den har fått i seg noe råttent som den har funnet ute mens dere har løpt?

hmm, jeg kan ikke huske han spiste noe i dag, men i går tror jeg han kanskje spiste noe når han var inni en busk :lol:

pleier å følge ganske bra med på rakkaren...

han fikk mat før vi gikk ut i morges, samt han fikk mat på ettermiddag.

Han hadde altså spydd når jeg stod opp, men bare litt, så spydde han MYE når jeg ikke var hjemme..

Han virker ikke syk, er helt pigg/oppegående og det er egentlig mer som "gulp", men på sofaen var det dødsmye! Kan jo være han har drukket for mye vann pga varmen?

Får nå se hvordan det ser ut her i morgen, tror jeg lukker stuedøren for sikkerhetsskyld :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at det er fullstendig mulig at varmen setter dem litt ut. Både i form av at de mister matlysten, samt blir "uggne" hvis de spiser for mye/for lite på en varm dag. Når det bare er snakk om magesyre, så kan det jo være at Odin også kan ha fått noe mellom tennene og brukket seg til magesyren kom opp.

Du sier at han gikk tom for vann natt til idag.. Pga klokkeslettet du postet meldingen, så blir jeg litt usikker på "hvilken" dag du mener :P Men la oss si at du faktisk mener natt til i dag (altså nå, hehe..) og han ble sliten etter turen i tolvtiden, så tror jeg kanskje det kan ha noe med saken å gjøre, det også. Ved varmt vær og fysisk anstrengelse, så tror jeg vannet er et must på mange måter for å stabilisere magen deres.

Sofus brakk seg tidligere idag, etter en to-timers tur i Nordnesdalen (eller Nordnæsdalen??). Underveis på turen ville han ikke ha noe vann (må vite, det var jo så mye mer andre interessante ting å gjøre, hehe), og når vi kom hjem, så sluknet gutten midlertidig på gulvet. Brekkingen kom seff rett etter at han våknet til etter en halvtimes/times tid... så jo, her tror jeg nok det var snakk om "mangel" på vann, som gjorde utslaget.

Men så lenge Odin er frisk og rask, så trenger du nok ikke å bekymre deg noe videre. Gutten er jo laget av stål jo :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ally drev å spydde i går kveld. Hun ville ikke ha kveldsmaten sin og 5 minutter etterpå kastet hun opp første gang. Tror hun kastet opp 7 ganger på 1 time.. Det jeg synes var litt merkelig var at all frokosten hennes kom opp igjen ufordøyd, men ikke godbitene hun hadde fått i seg ved godbitsøk ca 1 time før da vi var ute...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kan ikke ha spist gress for å rense magen da..!? Da spyr de ofte opp magesyre litt senere..

jo, han tygget vel på litt gress..

men det virker jo i denne tråden som flerehar opplevd det samme i varmen nå..

odin er jo for sikkerhetsskyld SORT, så han får jo mye varme på seg :lol:

han hadde spydd i morges også :S men heldigvis bare på gangen, der har jeg parkett, som er litt lettere å rengjøre enn stoff-sofa og ulakkert tre-gulv som jeg har på stuen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo, han tygget vel på litt gress..

men det virker jo i denne tråden som flerehar opplevd det samme i varmen nå..

odin er jo for sikkerhetsskyld SORT, så han får jo mye varme på seg :P

han hadde spydd i morges også :S men heldigvis bare på gangen, der har jeg parkett, som er litt lettere å rengjøre enn stoff-sofa og ulakkert tre-gulv som jeg har på stuen :P

Ja, det kan jo være flere ting som har spilt inn der..

Chica har også spydd i varmen, men da så jeg henne spise gress en stund før hun spydde..

Jeg vet selvsagt ikke om det var gresset eller varmen, men det var nok sikkert en mulighet for begge deler :lol:

Så lenge han er i god form ellers, tror jeg ikke det er noe å bekymre seg så mye over..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...