Gå til innhold
Hundesonen.no

Dere som vil donere organer ved død


alucinor

Recommended Posts

Hva med deres kjære? Deres barn, mann, søster, mor, far, bror ... De har sagt de vil donere, men lar du legene få lov å ta det de vil ha? Små barn kan jo ikke bestemme, men lar du legene kanskje redde et annet menneske ved å ta organer fra din datter eller sønn?

Dersom nei, hvorfor ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som statistikken i den opprinnelge tråden sier så er det nå bare 16% av de pårørende i første kvartal i år som sier nei til og gjennomføre den avdødes ønske om og donere bort organer...

Det er jo den som er donor som må snakke med pårørende og forklare hvorfor og gjerne hva man vil donere bort om situasjonen skulle oppstå...

Vi har syv organer vi kan gi bort; ett hjerte, to lunger, to nyrer, en lever og én bukspyttkjertel. Når du informerer dine nærmeste om din holdning til donasjon kan du også si fra hvilke organer du er villig til å gi bort.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min familie er alle veldig åpne på at om det er mulig skal organdonasjon gjennomføres (det er jo veldig sjelden, gjerne ved akutt dødsfall at det er mulig å høste organer).

Jeg tenker at organdonasjon kan virke som en trøst i alt det triste, at om ikke mitt familiemedlem fikk leve så fikk kanskje noen andre livet i gave. Det som definerer et menneske er ikke kroppen og utseendet, men personligheten/sjelen, og siden personligheten/sjelen forlater kroppen når den er død ser jeg ingen betenkeligheter i å la andre syke mennesker få en sjanse til.

Kroppen blir tross alt til markmat, og da er det bedre at den gjør nytte før seg før den begraves.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp. Jeg har sagt ja til å donere, og mine nærmeste veit at jeg vil det. Og jeg håper at de følger mitt ønske om det. Har også sagt at jeg ikke vil bli liggende i respirator i lengre tid, og at de skal "slå meg av" da.

Jeg kommer også til å godkjenne at organer fra mine nermeste blir donert. Det burde vært en selvfølge egentlig, for alle hadde vel satt pris på å få forlenget sitt egent liv, eller livet til en av sine kjære ved organdonasjon. Så hvorfor skal man ikke donere selv da?

Eneste jeg har sagt i fra om, er at hjernen min ikke skal forskes på, eller noe slikt. Den skal følge med... Synes det er ekkelt på tanken at noen skal skjære i den, selv om jeg er død...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...