Gå til innhold
Hundesonen.no

Børste og bilsele

Recommended Posts

Skrevet

Kan bilseler brukes til å gå tur med?

Og noen som vet hva slags børste jeg bør kjøpe til lundehundpels?

De kan vel brukes til å gå tur med, men det er vel ikke så veldig "fint". På den ene bilselen til Mira henger den stroppen man skal feste i beltet fast sammen med resten av selen, om man skal sette vanlig kobbel i selen blir jo den stroppen hengende langs bakken.

Veit ikke helt om du skjønte det?

Er vel uansett fordel å ha en vanlig sele til å gå tur med :wub: En med refleks kanskje?

Litt OT; Skal du endelig få deg hund? Mulig jeg er lite oppdatert :wub:

Skrevet

Ah.. Best å skaffe en egen gå tur-sele da ja. :wub:

Og jepp, ser ut til at alt skal ordne seg nå. Henter ei lundehundtispe i slutten av august. :wub:

Skrevet

Vi har en utmerket sele fra Ezy Dog som kan brukes som vanslig tursele og bilsele. Har bildet av selen i et innlegg under Din Hund Tolleren Janco

Det som er så bra er at vi kan bruke den nå som han er valp, og når han blir stor.

Skrevet

Takk for svar.

Børste med naturbust og Ezy dog hundesele er notert. ;>

Den selen så forresten veldig fin ut. Hvordan festes den til bilen/bilbeltet?

Skrevet

Takk for svar.

Børste med naturbust og Ezy dog hundesele er notert. ;>

Den selen så forresten veldig fin ut. Hvordan festes den til bilen/bilbeltet?

Vanskelig å forklare hvordan den festes i bilbeltet. Men om man ikke har en enkel sele, så kan ikke den delen av selen som festes i bilbeltet brukes.

Så derfor har vi Ezy Dog selen og et "kobbel" fra Trixie hvor det i den ene enden er en slik dings som festes nedi der sikkerhetsselen festes. Kan justerres. Utrolig klønete forklart, men håper du skjønte noe :wub:

Gjerne bildene forklarer litt bedre? :rolleyes:

Skrevet

Aha! :wub: Skjønner skjønner.

Men selges ikke slike bånd/reimer som forbinder selen med bilbeltefestet med på kjøpet når man kjøper bilseler? :wub: Det hade jeg trodd.

Skrevet

Den forlengelsen som følger med Ezy Dog selen passer kun på bilseler der bilselen er enkel :wub:

Som f.eks i midten av et baksete er det normalt kun en enkel sele.

Dobbel sele definerer jeg som en del går over brystet, og den ene over fanget.

Vi lette lenge etter en forlenger som vi kunne bruke. var innom alle mulige bilbutikker, men det fantes ikke. Det er visstnok ulovlig å bruke bilbelteforlengere for folk.

Så da fant vi den av Trixie, og den fungerer utmerket.

Skrevet

Okej. Takk for svar. :wub:

Kommer til å bytte på hvor i bilen jeg har hunden, så jeg får kjøpe en slik fra Trixie jeg også. Hvor mye kostet den?

Hunden jeg skal ha (lundehund) blir ca 6 kg når den er fullvoksen. Er selen så justerbar at det vil fungere å bruke samme sele fra valp til voksen?

Skrevet

Vi har sele i størrelse M til vår hund. Så jeg vil tro du kanskje må ha størrelse XS? Om du er god på amerikanske mål kan du jo ta en titt på Ezy Dog siden.

Vi betalte vel ca. kr. 270 for Ezy Dog selen i str. M og kr. 79 for den bilbelteforlengeren.

Men vær obs på hvor du kjøper selen. Ihvertfall så varierer den STORT i pris her i Stavanger. Så langt jeg har sett så er Dyreshopen billigst.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
    • Det kan være verdt å prøve ut ulike fôrtyper, men også gi lakseolje som tilskudd. Hvis hunden allerede er sensitiv så kanskje prøve ut sensitiv-fôr fra noen merker? RC er stort og kommersielt, og er nok helt greit fôr. Selv brukte jeg svenske Robur kombinert med Vom de siste årene og var veldig fornøyd med det. Acana og Orijen er populære merker som er ganske bra. 
    • Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
    • Da er operasjon utført og alt gikk fint, vi er snart igjennom første døgnet og ho har gjort sitt benødne også slapper mye av i senga si. Ho har ikke spist enda men det kommer med tiden tenker jeg etter narkose og sånt så er jo det veldig normalt så. Godbiter har ho spist men ikke veldig mat interessert enda. Men alt i alt virker det veldig bra med ho ettersom forholdene. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...