Gå til innhold
Hundesonen.no

Egnet som politihund?


bollolf

Recommended Posts

Hola ;)

Jeg lurte på om Australian Shepherd, eller Aussie da.. hehe er egna til å bli politihund.. ? ;)

Lurte på om noen har noen linker om rasen.. det står litt på canis.no men jeg vil likosm vite litt mer.. hehe ;)

klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror neppe de er politiets førstevalg nei.... ;)

Det var da forresten voldsomt så opptatt du var av politihunder - først må du bli politi, og med din alder skjer vel ikke det før om tidligst 6-7 år?

Skaff deg heller erfaring fra hunder basert på andre kriterier enn om de egner seg som politihunder eller ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo sånn at det er fryktelig vanskelig å bli politi i hundepatruljen, så jeg ville satt meg ned og sett på hva slags hund som passet med NÅ, og så eventuelt kjøpe en egnet politihund om ca ti år, når du tidligst kan komme inn i hundepatruljen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, som de andre her sier. Hvis du skal begynne på vgs nå så må du nok vente med å skaffe deg en "politihund". Når man er i hundepatruljen i politiet eller militæret så kan man ikke bare velge seg hvilken hund (rase) man vil. De hundene som skal inn der må godkjennes gjennom mange tester og være helst fra godkjente avls linjer. Om man hadde skaffet seg 20 hunder så er det kanskje 1 som går gjennom til å bli politihund så ville nok overlatt valg av hund til de som gjør det:) F.eks innen hundeførerene i militæret så er det en gruppe som kun driver med testning og kartlegging av hunder for å luke ut de som ikke egner seg.

Schæfer og malle blant annet er de mest brukte politihundene for de er litt som en potet. Kan brukes til alt innen politiet:)

Ellers når det gjelder spor/søk/narkotika osv... så blir Tolleren mer og mer brukt og de bruker en del Flat og Springer spaniel blant annet.

Hadde jeg vært deg hadde jeg nok fokusert på karakterer så lenge, holde deg i form og lese alt du kommer over om politiets arbeidsmåter rett og slett. Ett lite tips fra ei som vurderte hundepatrulje en gang. Bygg deg opp masse poeng og helse. Det er grense for hvor mange ganger du kan søke og hadde jeg vært deg hadde jeg ventet med å søke til jeg var 23år + for de ønsker ikke så unge personer. Ta heller å prøv å kom inn på førerhundskolen i militæret etter vgs. Det er vanskelig og hardt, men klarer du det og gjennomfører så stiller du sterkt i opptaksintervjuene til politihøyskolen.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge hunden har god mentalitet og nerver, så passer "hvilken som helst rase" som politihund. Du har jo massevis av dårlige schæfere (som er rasen du blant annet nevner), så det betyr ikke at de alltid egner seg som politihunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge hunden har god mentalitet og nerver, så passer "hvilken som helst rase" som politihund. Du har jo massevis av dårlige schæfere (som er rasen du blant annet nevner), så det betyr ikke at de alltid egner seg som politihunder.

Mange dårlige schæfere som du kaller det ja, men så er schæferen den som det er flest av her i landet og dermed blir det ofte de som det blir flest av når det gjelder dårlig metalitet også og/eller feil type eier(e). Og man tar ikke hvilken som helst schæfer og regner med at den blir politihund. Min schæfer hadde strøket f.eks da hun er redd for søppeltømmerene og dermed stort sett alle i sånn arbeidsbukse + gal etter katter. Men hun har bestått flere tester innen hundepatruljen i militæret.

Og det er ikke bare mentalitet og nerver man må gå etter. Hva hunden er avlet på er en vesentlig ting. Hvor stor motivasjon den har i det heletatt til å samarbeide med mennesker og jobbe. Hvor lav terskelen er for jakt og avliving... snikjakt... grov og fin søk...vokting...osv... Størrelse har også mye å si når hunden faktisk i mange tilfeller skal kunne legge ett voksent menneske i bakken og holde han/hun fast.

Ville f.eks likt å se noen trene opp en chowchow til politihund :) Tror jeg leste en artikkel på internett en gang om en chihuahua som var politihund :P Hun passet på kontoret til politisjefen da men, politihund er politihund :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da flere andre raser som også er politihunder (rottweiler, feks), og det er mange dårlige individer av disse innen politiarbeid også.

Mentalitet og nerver har jo selvfølgelig enormt mye å si, i forhold til å slenge en person i bakken som du sier. Det er flere ting å gjøre om man er politihund, og det er ikke sikkert trådstarter ønsket seg en sånn type tjenestehund. Men om jeg skal gå tilbake til typen slenge en person i bakken, så er det jo mentaliten og nervene til hunden som står i fokus - har den dårlig mentalitet og nerver, så er det jo liten vits å bruke denne hunden til "å slenge en person i bakken".

At schæfertispa di var redd for folk i uniform (søplemenn i dette tilfellet), så vil jeg faktisk si at hunden din kunne hatt så ekstremt bra nerver som du selv sier. Og at hun er gal etter katter, er vel fordi hun er en hund? Jeg har til gode å se én hund som ikke vil løpe etter et bytte (katt her) om hunden ikke er i jobbmodus. Når hunden min jobber, blåser han rett og slett i om jeg tar med nabokatta og lar den springe frem og tilbake foran ansiktet hans 10 ganger. Men han kan gladelig løpe etter den om vi ikke jobber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...