Gå til innhold
Hundesonen.no

Kunde i butikken med fem uker gammel valp-oppdatert

Aya

Recommended Posts

Skrevet

Kom akkurat to jenter inn i butikken med en fem uker gammel golden valp.. De hadde akkurat hentet henne. De syntes selv at det var litt tidlig, men de var førstegangs hundeeiere, og hadde hørt på oppdretteren, som sa det var greit. Valpen virket frisk og fin, i godt hold, klare øyne- bare skikkelig skitten;) Hadde dere sagt noe til disse jentene, ang. valpens alder?

Oppdatering: I dag kommer da valpekjøper nummer to inn i butikken. Førstegangs hundeeier, hun også. Hun fortalte at valpene ble solgt så tidlig fordi moren ikke ville ha mer med de å gjøre. De var resultat av tyvparring, og etter foreldre med HD. Herlig. Jeg sa til kunden at hun burde si nei til valpen, og kjøpe en annen, men hun ville prøve og se, eventuelt levere valpen tilbake senere. kan det egentlig bli værre?

Skrevet

Jeg ville sagt det. Da vet de det til en eventuell neste gang. Dessuten forteller de det sikkert videre til andre, så vet de også det. :icon_redface:

Skrevet

Jeg tror nok jeg måtte ha kommet med et spørsmål som "Åh.. jeg har alltid trodd 8 uker er da man tidligst kan hente en valp jeg. De er jo avhengige av mora helt til de er rundt 9-10 uker gamle."

Men jeg er en sånn type som ofte får folk sure på meg, fordi jeg stiller veldig direkte spm.

Skrevet

Jeg sa det at jeg syntes det var fryktelig tidlig, og det var de enige i.. Men jeg sa jo at jeg trodde det kom til å gå helt fint.. :/ Uff, hun var liiten altså.

Skrevet

Jeg hadde nok også sagt noe.

Lurer på hvilken oppdretter dette var altså? Hvordan i allverden kan man levere en valp på bare 5 uker?? :icon_redface:

Skrevet

Tror jeg ville kommet med en "tilfeldig" komentar jeg også. Kanskje ikke sagt det direkte, da noen har lett for å komme veldig på defensiven .. Men jeg hadde nok sagt noe. :icon_redface:

Guest Belgerpia
Skrevet

Jeg ville overhodet ikke vært diskret - ikke litt engang - jeg hadde fortalt dem med store bokstaver at de umiddelbart burde levere valpen tilbake, gi oppdretter en leksjon i hvordan ting fungerer - forlangt pengene tilbake og kjøpt meg golden valp ett annet sted hos en seriøs oppdretter......

Dæven jeg blir forbanna når jeg leser sånt. Stakkars stakkars stakkars valp

og stakkars stakkars stakkars valp igjen...........

Skrevet

130 % enig med Belgerpia - og hadde ikke nølt særlig med å fortelle dem det, nei...

Hadde jeg vært i rett humør hadde jeg vel nok også spurt hvilken oppdretter det var..

Susanne

Skrevet

Jeg ville overhodet ikke vært diskret - ikke litt engang - jeg hadde fortalt dem med store bokstaver at de umiddelbart burde levere valpen tilbake, gi oppdretter en leksjon i hvordan ting fungerer - forlangt pengene tilbake og kjøpt meg golden valp ett annet sted hos en seriøs oppdretter......

Dæven jeg blir forbanna når jeg leser sånt. Stakkars stakkars stakkars valp

og stakkars stakkars stakkars valp igjen...........

Og stakkars stakkars tispe som leter forgjeves etter hvalpene sine, med melkespreng!

Skrevet

Stakkars valp- helt enig med belgerpia! Ville sagt det rett ut- men hadde ikke blitt sint på jentene (eller litt da :icon_redface: ), men mest sint på "opdretter"! Går det ann!

Men kan godt hende at "opdretteren" skulle på ferie eller noe- sånn at h*n måtte forte seg litt- men det er F*** ikke en unnskyldning! :P

Egentlig gjør det meg enda mer sint, om det er det :P

Skrevet

Jeg spurte hvem oppdretteren var... Og jeg er helt enig, jeg synes så synd på den lille jenta.. uff:(

Guest Christine
Skrevet

Huff. Stakkars valp (og moren til valpen(e?) for den saks skyld)

Skrevet

Jeg spurte hvem oppdretteren var... Og jeg er helt enig, jeg synes så synd på den lille jenta.. uff:(

Kan du ikke ringe oppdretter og få klarhet i dette? Hvalpen dier da enda!

Skrevet

Kan du ikke ringe oppdretter og få klarhet i dette? Hvalpen dier da enda!

Jeg har dessverre bare et halvt fornavn;/

Guest Snusmumrikk
Skrevet

Jeg villesakt noe ja. Også ville jeg forklart hvorfor valpene bør være hos moren til de er minst 8 uker gamle, hva valpen går glipp av ved å bli tatt så tidlig fra moren og at det setter enda større krav til dem som eiere. Men man kan faktisk ikke bli sinte på noen for å være uvitende. Selv om det for oss er en selvfølge å sette seg bedre inn i tingene før man kjøper valp. Jeg ville heller prøvd å få kontakt med dem så jeg kunne tipset om bøker man kan lese og fått dem til å gå på et valpekurs når valpen blir eldre enn å kjefta dem huden full. Gjort er gjort og så må man prøve å gjøre det beste ut av det.

Jeg kjenner en jente som var i en veldig lik situasjon. Hun var 15 år og hadde kjøpt en jack russel terrier valp på 5 uker som hun hadde med seg. Jeg sa at det var altfor tidlig å ta valpen fra moren, men eiern til moren (vil egentlig ikke kalle henne oppdretter, hun hadde bare hatt ett kull for å tjene penger) hadde sakt at moren knurra til valpene og derfor var de klare for å hentes. Jenta har ikke peiling på hundetrening på noen måte, men det har allikevel gått veldig bra. Hunden er over to år nå og snill og veltilpass. En typisk jack russel på alle måter. Den finnes ikke lydig, men det er vel ikke det som er det viktigste. Så selv om utgangspunktet er dårlig kan det gå fint.

Therese

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
    • Det kan være verdt å prøve ut ulike fôrtyper, men også gi lakseolje som tilskudd. Hvis hunden allerede er sensitiv så kanskje prøve ut sensitiv-fôr fra noen merker? RC er stort og kommersielt, og er nok helt greit fôr. Selv brukte jeg svenske Robur kombinert med Vom de siste årene og var veldig fornøyd med det. Acana og Orijen er populære merker som er ganske bra. 
    • Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
    • Da er operasjon utført og alt gikk fint, vi er snart igjennom første døgnet og ho har gjort sitt benødne også slapper mye av i senga si. Ho har ikke spist enda men det kommer med tiden tenker jeg etter narkose og sånt så er jo det veldig normalt så. Godbiter har ho spist men ikke veldig mat interessert enda. Men alt i alt virker det veldig bra med ho ettersom forholdene. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...