Gå til innhold
Hundesonen.no

Kunde i butikken med fem uker gammel valp-oppdatert


Aya

Recommended Posts

Kom akkurat to jenter inn i butikken med en fem uker gammel golden valp.. De hadde akkurat hentet henne. De syntes selv at det var litt tidlig, men de var førstegangs hundeeiere, og hadde hørt på oppdretteren, som sa det var greit. Valpen virket frisk og fin, i godt hold, klare øyne- bare skikkelig skitten;) Hadde dere sagt noe til disse jentene, ang. valpens alder?

Oppdatering: I dag kommer da valpekjøper nummer to inn i butikken. Førstegangs hundeeier, hun også. Hun fortalte at valpene ble solgt så tidlig fordi moren ikke ville ha mer med de å gjøre. De var resultat av tyvparring, og etter foreldre med HD. Herlig. Jeg sa til kunden at hun burde si nei til valpen, og kjøpe en annen, men hun ville prøve og se, eventuelt levere valpen tilbake senere. kan det egentlig bli værre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok jeg måtte ha kommet med et spørsmål som "Åh.. jeg har alltid trodd 8 uker er da man tidligst kan hente en valp jeg. De er jo avhengige av mora helt til de er rundt 9-10 uker gamle."

Men jeg er en sånn type som ofte får folk sure på meg, fordi jeg stiller veldig direkte spm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa det at jeg syntes det var fryktelig tidlig, og det var de enige i.. Men jeg sa jo at jeg trodde det kom til å gå helt fint.. :/ Uff, hun var liiten altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg ville overhodet ikke vært diskret - ikke litt engang - jeg hadde fortalt dem med store bokstaver at de umiddelbart burde levere valpen tilbake, gi oppdretter en leksjon i hvordan ting fungerer - forlangt pengene tilbake og kjøpt meg golden valp ett annet sted hos en seriøs oppdretter......

Dæven jeg blir forbanna når jeg leser sånt. Stakkars stakkars stakkars valp

og stakkars stakkars stakkars valp igjen...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville overhodet ikke vært diskret - ikke litt engang - jeg hadde fortalt dem med store bokstaver at de umiddelbart burde levere valpen tilbake, gi oppdretter en leksjon i hvordan ting fungerer - forlangt pengene tilbake og kjøpt meg golden valp ett annet sted hos en seriøs oppdretter......

Dæven jeg blir forbanna når jeg leser sånt. Stakkars stakkars stakkars valp

og stakkars stakkars stakkars valp igjen...........

Og stakkars stakkars tispe som leter forgjeves etter hvalpene sine, med melkespreng!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars valp- helt enig med belgerpia! Ville sagt det rett ut- men hadde ikke blitt sint på jentene (eller litt da :icon_redface: ), men mest sint på "opdretter"! Går det ann!

Men kan godt hende at "opdretteren" skulle på ferie eller noe- sånn at h*n måtte forte seg litt- men det er F*** ikke en unnskyldning! :P

Egentlig gjør det meg enda mer sint, om det er det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte hvem oppdretteren var... Og jeg er helt enig, jeg synes så synd på den lille jenta.. uff:(

Kan du ikke ringe oppdretter og få klarhet i dette? Hvalpen dier da enda!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg villesakt noe ja. Også ville jeg forklart hvorfor valpene bør være hos moren til de er minst 8 uker gamle, hva valpen går glipp av ved å bli tatt så tidlig fra moren og at det setter enda større krav til dem som eiere. Men man kan faktisk ikke bli sinte på noen for å være uvitende. Selv om det for oss er en selvfølge å sette seg bedre inn i tingene før man kjøper valp. Jeg ville heller prøvd å få kontakt med dem så jeg kunne tipset om bøker man kan lese og fått dem til å gå på et valpekurs når valpen blir eldre enn å kjefta dem huden full. Gjort er gjort og så må man prøve å gjøre det beste ut av det.

Jeg kjenner en jente som var i en veldig lik situasjon. Hun var 15 år og hadde kjøpt en jack russel terrier valp på 5 uker som hun hadde med seg. Jeg sa at det var altfor tidlig å ta valpen fra moren, men eiern til moren (vil egentlig ikke kalle henne oppdretter, hun hadde bare hatt ett kull for å tjene penger) hadde sakt at moren knurra til valpene og derfor var de klare for å hentes. Jenta har ikke peiling på hundetrening på noen måte, men det har allikevel gått veldig bra. Hunden er over to år nå og snill og veltilpass. En typisk jack russel på alle måter. Den finnes ikke lydig, men det er vel ikke det som er det viktigste. Så selv om utgangspunktet er dårlig kan det gå fint.

Therese

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...