Gå til innhold
Hundesonen.no

Elektronikkfeil på EOS 20D

charlotte

Recommended Posts

I vinter hadde jeg 20D'n på service hvor de byttet elektronikken i kameraet. Syptomene var at kameraet hang seg opp, det ville ikke fokusere og tallene på displayet blinket. Nå er det i gang igjen, og jeg lurer på om det har sammenheng med flere ting..

Jeg investerte i en 4 GB minnebrikke, som på beste kvalitet (ikke RAW) gir plass til 1000 bilder. Og alt fungerte topp helt til jeg hadde tatt rundt 800 bilder, da hang det seg opp igjen. Samtidig ble zoomlinsa mye dårligere på 150-300 mm zoom, fra 90-150 er den bra. Nå får jeg "Error 02" på displayet hvis jeg bruker 4GB brikka og zoomlinsa. Men hvis jeg bruker 18-55 linsa så får jeg tatt bilder; dvs ved bruk av 4GB får jeg "Error 02" og ved bruk av 2GB eller mindre så fungerer det. Oppi alt dette har utløserknappen på batterigrepet sluttet å fungere :) Har oppgradert firmware siden jeg leste at den gamle firmware'n ikke støttet mer enn 2 GB minnekort, men dette hjalp ingenting.

Forrige gang jeg sendte kameraet på service så tok det over en mnd før jeg fikk det tilbake, og det er jo like lenge som tre vonde år! Men jeg må jo bare gjøre det. Surt :D Er så mye som skjer nå, som jeg vil få med meg og så mange jeg har lovet å ta bilder av på diverse stevner/prøver/treninger. Alternativet er å reparere kameraet, selge det og kjøpe 30D (20D er utgått, 30D har tatt over). Argh!

Hva er det med 20D og elektronikkfeil? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok bare vært uheldig... :lol: tror ikke det er spesielt 20D...

"error 2" er ikke det linsefeil..?

I følge forbruker loven(eller hva den heter) så har verkstedet 2 forsøk på å fixe før du har rett på nytt produkt....?

Står vel også noe om retten til et låneprodukt om det tar så å så lang tid... Pugg pugg og slå i benken til butikken å si sånn skal det være... ;)

Canon verkstedet jeg brukte satte sin egen frist på 5dager fra kamera kom inn, de som bruke tiden min var ***** Posten..! 9dager nedover og 7dager oppover.! (pakkesporing begge veier)

Er forøvrig greit å ta slikt direkte med verkstedet om du ikke er fornøyd med butikken's service... det jeg gjorde... :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok bare vært uheldig... :icon_redface: tror ikke det er spesielt 20D...

"error 2" er ikke det linsefeil..?

I følge forbruker loven(eller hva den heter) så har verkstedet 2 forsøk på å fixe før du har rett på nytt produkt....?

Står vel også noe om retten til et låneprodukt om det tar så å så lang tid... Pugg pugg og slå i benken til butikken å si sånn skal det være... :P

Canon verkstedet jeg brukte satte sin egen frist på 5dager fra kamera kom inn, de som bruke tiden min var ***** Posten..! 9dager nedover og 7dager oppover.! (pakkesporing begge veier)

Er forøvrig greit å ta slikt direkte med verkstedet om du ikke er fornøyd med butikken's service... det jeg gjorde... :P

Aha! Error 02 er linsefeil ja. For alle andre linser fungerer på kameraet, og det har vært mye tull med den linsa. Men den er gammel, vært igjennom flere ledd så det er ikke noe garanti. Men da lar jeg være å sende inn kameraet, har ventet i det lengste siden det tar så lang tid. Da bestiller jeg en ny linse, og står mellom disse alternativene:

Canon 70-300 IS USM

Sigma 50-500 HSM

*tenke så det knaker*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne? http://produkt.akam.no/product.php?productId=36128

*drømme om å ha 10 000 til objektiv*

Jeg ville gått for canonen - denne sigmalinsen er tung og vil gjøre det vanskelig å ta bilder på full zoom uten stativ, dessuten er is og usm gull :icon_redface:

Ja, den.. *sukk* Men som du sier, og som jeg har lest i mange folks kommentarer om linsen på diverse fora, så er den tung og beregnet for stativ. Og jeg går ikke rundt med stativ, jeg har kameraet på skuldra hele tiden og tar bilder impulsivt. Gidder ikke å sette opp et stativ for hver hund som går forbi liksom, eller måtte stasjonere meg ett sted og stå der hele tiden. Så jeg går for 70-300 IS USM, må bare finne noen som har den på lager. Gleder meg til et objektiv som fungerer, og til å se forskjellen med/uten IS.

http://netshop.no/aspx/login.aspx?ReturnUr...&plid=15665

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke er en uberivrig fuggeltitter som sitter 13timer i skogen og venter på tiuren så er nok ikke 500mm linsa noe du trenger...

Da er heller IS noe å teste ut...

Er ikke en ivrig fugletitter, men er en ivrig ulvetitter og reiser rundt på jaktprøver hvor jeg tar bilder av hunder i arbeid o.l. 300mm er ofte litt lite til mitt bruk i en ulvehage på flere mål, eller på en jaktprøve hvor hunden jobber 100 meter unna, men med IS vil jeg nok få mer ut av de 300 millimeterne. Uansett er jeg ikke interessert i å fly rundt med stativ, så jeg får klare meg med 300mm!

_____

Da har jeg bestilt Canon EF 70-300 IS USM, den lange varianten. (Det har kommet en mindre modell av den samme linsa, som er fysisk mindre med samme brennvidden.) Får den ikke før i august, og jeg biter negler allerede ;)

Endret av mod Scorp : dobbelpost

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...