Gå til innhold
Hundesonen.no

Smøråsfjellet

vipsen

Recommended Posts

Pleier å tusle rundt på Smøråsfjellet med Vips når jeg likevel er i stallen der oppe. Går som regel bare inn Militærveien, over Smøråsfjellet, rundt vannet og ned igjen til Smørås på grusveien. Det er diverse stier inn til venstre, før man kommer til trebroen er det inn til feks Hatlestad og Valle, litt lengre ned etter uglen og bjørnen er det en inn i skogen til Ytre stien/'Vidden'. Noen som vet hvor disse ender? Går det an å gå noen rundturer her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, jeg har ikke peiling! Men jeg hoppet "inn" her i den tro at du endelig hadde startet et nytt "opprop" for å få de bergenske hundeeierne med på tur!! Vi må jo møtes snart, vi fra sonen her i Bergen også. De andre landsdelene slår oss jo overende jo!

Kremt.. så altså, jeg vil gjerne utforske smøråsfjellet med deg, hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, jeg har ikke peiling! Men jeg hoppet "inn" her i den tro at du endelig hadde startet et nytt "opprop" for å få de bergenske hundeeierne med på tur!! Vi må jo møtes snart, vi fra sonen her i Bergen også. De andre landsdelene slår oss jo overende jo!

Kremt.. så altså, jeg vil gjerne utforske smøråsfjellet med deg, hehe..

Kan jo utforske villmarken der oppe sammen? :lol: Men tur, bare å si når og hvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har Vala, Sofus, Vips og meg utforsket Smøråsfjellet - og det er helt trygt folkens! Vala hadde faktisk med seg kamera også for bildebevis, vi bare glemte det :icon_redface:

Men, stadig klar for nye turer, vil noen være med så heng på, vi biter ikke så hardt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippet*

Men, stadig klar for nye turer, vil noen være med så heng på, vi biter ikke så hardt...

Hehe, men noen av oss tyter noe helt sinnsykt! Nevner selvfølgelig ingen navn ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres moro ut, og om flere på min alder slenger seg på kan jeg sikkert være med, hehe. Føler meg for ung for deres selskap(og det var ikke negativt ment!) :icon_redface: Har jo en unghund her som trenger å bli vant til å gå på tur sammen med andre hunder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres moro ut, og om flere på min alder slenger seg på kan jeg sikkert være med, hehe. Føler meg for ung for deres selskap(og det var ikke negativt ment!) :P Har jo en unghund her som trenger å bli vant til å gå på tur sammen med andre hunder!

hihi, tror nok Vipsen er den som kanskje har rett til å reagere mest på det der, :icon_redface::P

Knis...

Jeg føler meg selvfølgelig fryktelig truffet og bøyer hodet i sorg, hehe.. neida.. men samle sammen de unge troppene du, så joiner vi gamle pensjonister oss med dere :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoppsann!

Jeg er 21 :icon_redface:

Pssst! Hvorfor tror alle jeg er hauggammel?

Ehem... kreMt... men altså, vil du innskrenke turmulighetene dine eller?

hfmphf...hauggammel.. *grumle, brumle*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehem... kreMt... men altså, vil du innskrenke turmulighetene dine eller?

hfmphf...hauggammel.. *grumle, brumle*

Hallo der, det var ikke jeg som trodde du var 10 år + eldre enn du egentlig er?

For å holde litt topic her: jeg er veldig omgjengelig med store, små, unge og gamle, bare å hive seg på med andre ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe! Bare sånn at du vet det vipsen, så har jeg fått med meg at du er 21 ;)

Men jeg er jo bare en liten 18 åring som til og med fortsatt går på skole! Men altså, er det noen andre unge ikke-hauggamle hundemennesker som blir med på tur?! (hehe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor går dere opp fra da?? Må innrømme at det ringer ingen bjeller hos meg ;)

Når vi gikk nå gikk vi fra stallen helt øverst på Smørås. Går også an å parkere på Nøttveit, da kjører man inn og parkerer der med bussnuplassen (tror jeg). Er man glad i oppoverbakker på asfalt kan man sikkert gå fra Skjold og sånt også, men da blir turen plutselig mye lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir gjerne med en tur, både med ungfoler og huaugamle.... :)

Vala: kan ikke du gi en lyd når det nærmer seg neste tur, får sjelden sjekket innom siden jeg ikke har nettilgang i heimen :unsure:

Jepp, sure babe!

Og til alle andre, velkømmin med på tur snart da folkens. Vi må jo på en eller annen måte ta innersvingen på de andre norske landsdelene her inne som er så aktive...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg og voffsen faktisk utforsket Smørås litt vi også, hehe :wub: Men vi kjørte altså til Nøttveit(parkerte på parkeringsplassen, kjører litt forbi snuplassen for buss). Vet hvor den stallen er, men vet altså ikke hvordan man kommer seg opp på tur den veien(hvor man må kjøre for å komme dit). Er det noe sted å parkere der da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg og voffsen faktisk utforsket Smørås litt vi også, hehe :wub: Men vi kjørte altså til Nøttveit(parkerte på parkeringsplassen, kjører litt forbi snuplassen for buss). Vet hvor den stallen er, men vet altså ikke hvordan man kommer seg opp på tur den veien(hvor man må kjøre for å komme dit). Er det noe sted å parkere der da?

Det er noen få plasser, forbeholdt dem som bruker stallen tror jeg (har to hester der så jeg føler det er greit å bruke den for min del :lol:) Stallen ligger helt på toppen, bare å kjøre hele veien inn liksom. Men, like greit å gå fra Nøttveit tror jeg (så blir ikke eieren av stallen sinna på meg :wub: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg har ingen evne til å forstå hvordan dere klarer å leve uten hund i hus, bare tanken gir et mareritt av et tomrom… Skjønner selvsagt at livet er livet, men hjelpes.
    • Jeg levde uten hund i fem år. Presterte flytte da jeg var hundeløs pga drittsekk "kjæreste" med egen allergi og allergisk datter. Da det var slutt satt jeg i situasjonen at huseier nektet meg å ha hund, og det var vanskelig å flytte fordi jeg bodde godt og sentralt til en rimelig penge, og fant ikke noe tilsvarende innen budsjettrammen. Planla neste hundehold så og si daglig, i fem lange år. Merker nå hvor mye lettere hverdagen var uten. Den ubegrensede friheten til å gjøre whatever når som helst uten å måtte planlegge for hunden. Samtidig var savnet der hele tiden. Det er fordeler og ulemper med og uten. For meg er hund er såpass berikende, jeg føler meg ikke hel uten, så jeg gir heller gir avkall på den friheten en har uten. Bare det å gå en tur uten hund er direkte smertefullt. Jeg gråt jevnlig i savn av hunder jeg har hatt.  Kjenner forøvrig på at det er pes å ha valp og jeg gleder meg til han er voksen. Når han er voksen vil jeg antakelig savne valpetiden 🤷🏼‍♀️
    • Her tenker jeg hundeeierene bør dekke sine egne skader, jeg vil si det er ganske delt skyld. Dette var ikke en fremmed løs hund som kom uforutsigbart på, og jeg mener dere begge hadde ansvar for å forutse og forebygge denne situasjonen. Hvis du var ukomfortabel med at den andre hunden var løs burde du gitt beskjed om det og krevd at hunden var i bånd, ihvertfall i nærheten av dine. Samtidig burde hans eier selvfølgelig også sørget for å ha kontroll når han oppsøkte dine. Nå vet jeg ikke hvor godt hundene kjenner hverandre eller om de har vært mye sammen før, men nettopp dette er jo grunnen til at hunder ikke skal sosialisere med andre i bånd, selv om det jo som oftest går bra. Jeg mener ikke at din hund burde vært løs, men at den andre burde vært i bånd når den tydeligvis ikke holdt seg unna dine.  
    • Er det noen som kan bidra med tanker rundt en vanskelig sak? Jeg med mine to hunder var på tur med en annen familie med en hannhund, vi kaller han Kalle. Denne hannhunden gikk løs på hele turen, selv om det var båndtvang. Mine to hunder, tispe og hann, drev å lekeslåss, begge var i bånd. Den andre hannhunden Kalle, kommer og ypper og de to hannhundene begynner å slåss. Kalle fikk et rift som måtte sys. Min hannhund fikk tilsynelatende ingen skade.    Spørsmål 1: Siden den andre hunden ble skadd tilbød jeg meg å betale veterinærutgiftene. Burde jeg latt være det? Siden Kalle var løs? spørsmål 2: det viste seg at min hund også hadde fått et sår. Det ble infisert etter en uke og min hund har nå fått massive betennelser i huden og det kommer til å koste langt mer enn forsikringen min dekker. Det er trolig snakk om hudtransplantasjon og pleie i lang tid eller avliving. Bør evt operasjonskostnader utover forsikring dekkes av meg, jeg hadde jo min hund i bånd? 
    • Min situasjon er nok litt annerledes, fordi jeg ikke har helse til å ha hund. Mannen mumler litt om hund igjen, men da blir det et helt annet hundehold enn vi hadde, siden jeg ikke har kapasitet til lange turer, kurs, treninger og konkurranser. Det blir å bare "ha" hund, for tur og kos. Jeg lurer på om jeg kan det... Og så er vi såklart to. Samtidig har vi/jeg definitivt kjent på friheten med å ikke ha hund. Ikke organisere pass når vi skal bort begge to. Ikke tre uker alene med hund for gubben når jeg er i syden om vinteren. Fleksibilitet til å reise, besøke og være med på ting uten å ta hensyn til hund alene eller det praktiske med å ta med. Men det er jo noe som mangler i hverdagen, helt klart. Om jeg hadde vært friskere hadde jeg ikke vært i tvil. Da hadde ny hund vært i hus allerede, selv om jeg nok hadde gitt det et år. Det er jo forskjellig for folk, men jeg merker at for noen jeg har vært glad i, så slipper den verste sorgen taket etter det. Ikke minst har du så mye mer erfaring og kunnskap nå. Og du har vel et nettverk som hjelper? Selv om det selvfølgelig ikke er helt det samme som å kunne dra rett ut et sted etter jobb og sånt. Vi passer en del hund, og det hjelper. Nesten månedlig har vi hund i et par-tre dager minimum. Jeg har også tenkt på å være fosterhjem for dyrebeskyttelsen eller krisesenteret, men det er litt for krevende og uforutsigbart for helsen min. Men om det dukker opp en hund som trenger et hjem for et halvår eller noe sånt tenker jeg det hadde vært en god mulighet til å "dyppe tærne uti" igjen.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...