Gå til innhold
Hundesonen.no

ikke registrert på meg...

Marianne&Java

Recommended Posts

Du nevnte å fjerne livmora, og det fraråder jeg på det sterkeste. De tispene jeg har møtt som har gjort det, har hatt store endringer både i fysikk og personlighet/mentalitet. Noen har blitt sure og gretne, noen late. Og pelsen vokser noe helt fryktelig, mange blir kroniske røytere. Spar deg og hunden for noe slikt, om ikke hunden blir syk.

det er det jeg har hørt før også, så derfor var ikke det noe jeg egentlig ville...

men får vel prøve å komme med flere forslag til henne. skjønner egentlig ikke at det skal være så vanskelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er det jeg har hørt før også, så derfor var ikke det noe jeg egentlig ville...

men får vel prøve å komme med flere forslag til henne. skjønner egentlig ikke at det skal være så vanskelig!

går ikke å skrive en ny kontrakt eller noe om at dere registrerer på deg, og at du skriver under på at du ikke skal bruke hun i avl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

går ikke å skrive en ny kontrakt eller noe om at dere registrerer på deg, og at du skriver under på at du ikke skal bruke hun i avl.

jo, men jeg har jo egentlig allerede skrevet under på at jeg ikke skal bruke henne i avl i kjøpekontrakten! og da kan jo egentlig ikke hun "følge med" på at jeg ikke bruker henne i avl! tror ikke hun vet hvilken hund det er snakk om engang (bortsett fra navn), så hun kommer nok ikke til å følge så mye med! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

jo, men jeg har jo egentlig allerede skrevet under på at jeg ikke skal bruke henne i avl i kjøpekontrakten! og da kan jo egentlig ikke hun "følge med" på at jeg ikke bruker henne i avl! tror ikke hun vet hvilken hund det er snakk om engang (bortsett fra navn), så hun kommer nok ikke til å følge så mye med! :lol:

OK - først angående chipping - det er ikke noe problem å chippe hunden med din adresse, du behøver ikke engang forklare veterinæren noe som helst om saken - chip hunden og ferdig med det.

Jeg chipper jo alle valper jeg selger, og fôrvertsvalpene sine chipper blir registrert på fôrvert - det er da ikke noe problem.

Så til "kjøpekontrakten" din.

Har du BETALT noe for hunden?

Har hunden i det hele tatt vært registrert på deg? Om den har det, hvorfor ble den omregistrert på oppdretter? Og fikk du i så fall igjen kjøpesummen?

Dersom du har betalt for hunden så er det helt urimelig at oppdretter står som eier, da bør du faktisk vurdere å ta dette med forbrukertvistutvalget for det er ikke lov. Får du en dom der som sier at du har betalt og er eier så vil NKK måtte omregistrere hunden uten datterens samtykke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du nevnte å fjerne livmora, og det fraråder jeg på det sterkeste. De tispene jeg har møtt som har gjort det, har hatt store endringer både i fysikk og personlighet/mentalitet. Noen har blitt sure og gretne, noen late. Og pelsen vokser noe helt fryktelig, mange blir kroniske røytere. Spar deg og hunden for noe slikt, om ikke hunden blir syk.

Jeg har selv en sterilisert tispe og kjenner flere, men ingen av dem er blitt sure. Min har fått utrolig pels, men røyter mindre utenom røyteperiodene enn de andre tispene her.

Vurderer nå å sterilisere en tispe til, hun sliter voldsomt med innbildt svangerskap etter hver løpetid, ca hver 6. måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv en sterilisert tispe og kjenner flere, men ingen av dem er blitt sure. Min har fått utrolig pels, men røyter mindre utenom røyteperiodene enn de andre tispene her.

Vurderer nå å sterilisere en tispe til, hun sliter voldsomt med innbildt svangerskap etter hver løpetid, ca hver 6. måned.

Dette er min erfaring med steriliserte tisper og. Har ikke sett adferdsforandring med unntak av de som har slitt med innbildt svangerskap - de har sluttet med det og roet seg. Ingen unormal røyting eller sure hunder. De har vært seg selv, bare steriliserte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant å høre andre erfaringer om fjerning av livmor. De jeg kjenner til har altså fått mye mer pels, og røyter konstant hele året - uten at det syns på pelsmengden. Flere har fått tjukk pels det er vanskelig å stelle. De som fra før av har vært av den mer dominante typen har fått det forsterket, og ikke vært veldig vennligstilt overfor andre tisper. Det har vært radikale endringer i forhold til hvordan hundene har fungert i flokken og utenfor hjemmet, i tillegg til at pelsen altså blir ei mare å forholde seg til. Hadde vært interessant å vite om det er store raseforskjeller, eller om det er individbasert - og jeg har møtt på ekstremene. Jeg har i hvert fall blitt skremt, og vil forhindre en slik operasjon lenge.

Når det er sagt, synes jeg ikke man skal gjøre et inngrep bare for å gjøre det. Det er tøft å gå gjennom en operasjon, og hvis det ikke er medisinsk betinget gjør jeg det ikke. Tispa klarer fint å leve med livmor, selv om hun ikke skal ha (flere) kull. I dette tilfellet vil neppe signaturen komme kjappere på papiret om livmor fjernes heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så egentlig så har jeg all "retten" på min side da?

Om du har kvittering på at hunden er kjøpt og betalt, så er det din eiendom og den har du full råderett over.

Men en annen sak er jo hva dere har blitt enige om og avtalt utover det. Det er god kotyme å holde avtaler. Men rettsmessig er du enerådende ja. Om man kjøper en bil og selger legger ved en klausul i kjøpekontrakten at bilen ikke får kjøres på onsdager, så er den avtalen ugyldig rettmessig, men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så til "kjøpekontrakten" din.

Har du BETALT noe for hunden?

Har hunden i det hele tatt vært registrert på deg? Om den har det, hvorfor ble den omregistrert på oppdretter? Og fikk du i så fall igjen kjøpesummen?

ja jeg har betalt for hunden. men var vistnok redusert pris grunnet "utstillingsfeil". selvom jeg ikke syns 5000 er lite til en voksen hund! men da fikk jeg vite at 1 år og 3 mnd ikke er "voksen i den forstand".

er veldig mye jeg ikke skjønner! hun kan ikke brukes i avl og utstillingsfeilen er at hun er for liten! men 3 kg for en phalene er da ikke for lite?! nå kan jeg jo nevne at hun gikk opp nesten 1 kg etter at hun kom til meg! hun var veldig tynn da jeg kjøpte henne..

hun har aldri vært registrert på meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...