Gå til innhold
Hundesonen.no

ikke registrert på meg...

Marianne&Java

Recommended Posts

Skrevet

Du nevnte å fjerne livmora, og det fraråder jeg på det sterkeste. De tispene jeg har møtt som har gjort det, har hatt store endringer både i fysikk og personlighet/mentalitet. Noen har blitt sure og gretne, noen late. Og pelsen vokser noe helt fryktelig, mange blir kroniske røytere. Spar deg og hunden for noe slikt, om ikke hunden blir syk.

det er det jeg har hørt før også, så derfor var ikke det noe jeg egentlig ville...

men får vel prøve å komme med flere forslag til henne. skjønner egentlig ikke at det skal være så vanskelig!

Skrevet

det er det jeg har hørt før også, så derfor var ikke det noe jeg egentlig ville...

men får vel prøve å komme med flere forslag til henne. skjønner egentlig ikke at det skal være så vanskelig!

går ikke å skrive en ny kontrakt eller noe om at dere registrerer på deg, og at du skriver under på at du ikke skal bruke hun i avl.

Skrevet

går ikke å skrive en ny kontrakt eller noe om at dere registrerer på deg, og at du skriver under på at du ikke skal bruke hun i avl.

jo, men jeg har jo egentlig allerede skrevet under på at jeg ikke skal bruke henne i avl i kjøpekontrakten! og da kan jo egentlig ikke hun "følge med" på at jeg ikke bruker henne i avl! tror ikke hun vet hvilken hund det er snakk om engang (bortsett fra navn), så hun kommer nok ikke til å følge så mye med! :lol:

Guest Belgerpia
Skrevet

jo, men jeg har jo egentlig allerede skrevet under på at jeg ikke skal bruke henne i avl i kjøpekontrakten! og da kan jo egentlig ikke hun "følge med" på at jeg ikke bruker henne i avl! tror ikke hun vet hvilken hund det er snakk om engang (bortsett fra navn), så hun kommer nok ikke til å følge så mye med! :lol:

OK - først angående chipping - det er ikke noe problem å chippe hunden med din adresse, du behøver ikke engang forklare veterinæren noe som helst om saken - chip hunden og ferdig med det.

Jeg chipper jo alle valper jeg selger, og fôrvertsvalpene sine chipper blir registrert på fôrvert - det er da ikke noe problem.

Så til "kjøpekontrakten" din.

Har du BETALT noe for hunden?

Har hunden i det hele tatt vært registrert på deg? Om den har det, hvorfor ble den omregistrert på oppdretter? Og fikk du i så fall igjen kjøpesummen?

Dersom du har betalt for hunden så er det helt urimelig at oppdretter står som eier, da bør du faktisk vurdere å ta dette med forbrukertvistutvalget for det er ikke lov. Får du en dom der som sier at du har betalt og er eier så vil NKK måtte omregistrere hunden uten datterens samtykke.

Skrevet

Du nevnte å fjerne livmora, og det fraråder jeg på det sterkeste. De tispene jeg har møtt som har gjort det, har hatt store endringer både i fysikk og personlighet/mentalitet. Noen har blitt sure og gretne, noen late. Og pelsen vokser noe helt fryktelig, mange blir kroniske røytere. Spar deg og hunden for noe slikt, om ikke hunden blir syk.

Jeg har selv en sterilisert tispe og kjenner flere, men ingen av dem er blitt sure. Min har fått utrolig pels, men røyter mindre utenom røyteperiodene enn de andre tispene her.

Vurderer nå å sterilisere en tispe til, hun sliter voldsomt med innbildt svangerskap etter hver løpetid, ca hver 6. måned.

Skrevet

Jeg har selv en sterilisert tispe og kjenner flere, men ingen av dem er blitt sure. Min har fått utrolig pels, men røyter mindre utenom røyteperiodene enn de andre tispene her.

Vurderer nå å sterilisere en tispe til, hun sliter voldsomt med innbildt svangerskap etter hver løpetid, ca hver 6. måned.

Dette er min erfaring med steriliserte tisper og. Har ikke sett adferdsforandring med unntak av de som har slitt med innbildt svangerskap - de har sluttet med det og roet seg. Ingen unormal røyting eller sure hunder. De har vært seg selv, bare steriliserte.

Skrevet

Interessant å høre andre erfaringer om fjerning av livmor. De jeg kjenner til har altså fått mye mer pels, og røyter konstant hele året - uten at det syns på pelsmengden. Flere har fått tjukk pels det er vanskelig å stelle. De som fra før av har vært av den mer dominante typen har fått det forsterket, og ikke vært veldig vennligstilt overfor andre tisper. Det har vært radikale endringer i forhold til hvordan hundene har fungert i flokken og utenfor hjemmet, i tillegg til at pelsen altså blir ei mare å forholde seg til. Hadde vært interessant å vite om det er store raseforskjeller, eller om det er individbasert - og jeg har møtt på ekstremene. Jeg har i hvert fall blitt skremt, og vil forhindre en slik operasjon lenge.

Når det er sagt, synes jeg ikke man skal gjøre et inngrep bare for å gjøre det. Det er tøft å gå gjennom en operasjon, og hvis det ikke er medisinsk betinget gjør jeg det ikke. Tispa klarer fint å leve med livmor, selv om hun ikke skal ha (flere) kull. I dette tilfellet vil neppe signaturen komme kjappere på papiret om livmor fjernes heller.

Skrevet

så egentlig så har jeg all "retten" på min side da?

Om du har kvittering på at hunden er kjøpt og betalt, så er det din eiendom og den har du full råderett over.

Men en annen sak er jo hva dere har blitt enige om og avtalt utover det. Det er god kotyme å holde avtaler. Men rettsmessig er du enerådende ja. Om man kjøper en bil og selger legger ved en klausul i kjøpekontrakten at bilen ikke får kjøres på onsdager, så er den avtalen ugyldig rettmessig, men..

Skrevet

Så til "kjøpekontrakten" din.

Har du BETALT noe for hunden?

Har hunden i det hele tatt vært registrert på deg? Om den har det, hvorfor ble den omregistrert på oppdretter? Og fikk du i så fall igjen kjøpesummen?

ja jeg har betalt for hunden. men var vistnok redusert pris grunnet "utstillingsfeil". selvom jeg ikke syns 5000 er lite til en voksen hund! men da fikk jeg vite at 1 år og 3 mnd ikke er "voksen i den forstand".

er veldig mye jeg ikke skjønner! hun kan ikke brukes i avl og utstillingsfeilen er at hun er for liten! men 3 kg for en phalene er da ikke for lite?! nå kan jeg jo nevne at hun gikk opp nesten 1 kg etter at hun kom til meg! hun var veldig tynn da jeg kjøpte henne..

hun har aldri vært registrert på meg!

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
    • Det kan være verdt å prøve ut ulike fôrtyper, men også gi lakseolje som tilskudd. Hvis hunden allerede er sensitiv så kanskje prøve ut sensitiv-fôr fra noen merker? RC er stort og kommersielt, og er nok helt greit fôr. Selv brukte jeg svenske Robur kombinert med Vom de siste årene og var veldig fornøyd med det. Acana og Orijen er populære merker som er ganske bra. 
    • Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
    • Da er operasjon utført og alt gikk fint, vi er snart igjennom første døgnet og ho har gjort sitt benødne også slapper mye av i senga si. Ho har ikke spist enda men det kommer med tiden tenker jeg etter narkose og sånt så er jo det veldig normalt så. Godbiter har ho spist men ikke veldig mat interessert enda. Men alt i alt virker det veldig bra med ho ettersom forholdene. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...