Gå til innhold
Hundesonen.no

ikke registrert på meg...


Marianne&Java

Recommended Posts

Du nevnte å fjerne livmora, og det fraråder jeg på det sterkeste. De tispene jeg har møtt som har gjort det, har hatt store endringer både i fysikk og personlighet/mentalitet. Noen har blitt sure og gretne, noen late. Og pelsen vokser noe helt fryktelig, mange blir kroniske røytere. Spar deg og hunden for noe slikt, om ikke hunden blir syk.

det er det jeg har hørt før også, så derfor var ikke det noe jeg egentlig ville...

men får vel prøve å komme med flere forslag til henne. skjønner egentlig ikke at det skal være så vanskelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er det jeg har hørt før også, så derfor var ikke det noe jeg egentlig ville...

men får vel prøve å komme med flere forslag til henne. skjønner egentlig ikke at det skal være så vanskelig!

går ikke å skrive en ny kontrakt eller noe om at dere registrerer på deg, og at du skriver under på at du ikke skal bruke hun i avl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

går ikke å skrive en ny kontrakt eller noe om at dere registrerer på deg, og at du skriver under på at du ikke skal bruke hun i avl.

jo, men jeg har jo egentlig allerede skrevet under på at jeg ikke skal bruke henne i avl i kjøpekontrakten! og da kan jo egentlig ikke hun "følge med" på at jeg ikke bruker henne i avl! tror ikke hun vet hvilken hund det er snakk om engang (bortsett fra navn), så hun kommer nok ikke til å følge så mye med! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

jo, men jeg har jo egentlig allerede skrevet under på at jeg ikke skal bruke henne i avl i kjøpekontrakten! og da kan jo egentlig ikke hun "følge med" på at jeg ikke bruker henne i avl! tror ikke hun vet hvilken hund det er snakk om engang (bortsett fra navn), så hun kommer nok ikke til å følge så mye med! :lol:

OK - først angående chipping - det er ikke noe problem å chippe hunden med din adresse, du behøver ikke engang forklare veterinæren noe som helst om saken - chip hunden og ferdig med det.

Jeg chipper jo alle valper jeg selger, og fôrvertsvalpene sine chipper blir registrert på fôrvert - det er da ikke noe problem.

Så til "kjøpekontrakten" din.

Har du BETALT noe for hunden?

Har hunden i det hele tatt vært registrert på deg? Om den har det, hvorfor ble den omregistrert på oppdretter? Og fikk du i så fall igjen kjøpesummen?

Dersom du har betalt for hunden så er det helt urimelig at oppdretter står som eier, da bør du faktisk vurdere å ta dette med forbrukertvistutvalget for det er ikke lov. Får du en dom der som sier at du har betalt og er eier så vil NKK måtte omregistrere hunden uten datterens samtykke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du nevnte å fjerne livmora, og det fraråder jeg på det sterkeste. De tispene jeg har møtt som har gjort det, har hatt store endringer både i fysikk og personlighet/mentalitet. Noen har blitt sure og gretne, noen late. Og pelsen vokser noe helt fryktelig, mange blir kroniske røytere. Spar deg og hunden for noe slikt, om ikke hunden blir syk.

Jeg har selv en sterilisert tispe og kjenner flere, men ingen av dem er blitt sure. Min har fått utrolig pels, men røyter mindre utenom røyteperiodene enn de andre tispene her.

Vurderer nå å sterilisere en tispe til, hun sliter voldsomt med innbildt svangerskap etter hver løpetid, ca hver 6. måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv en sterilisert tispe og kjenner flere, men ingen av dem er blitt sure. Min har fått utrolig pels, men røyter mindre utenom røyteperiodene enn de andre tispene her.

Vurderer nå å sterilisere en tispe til, hun sliter voldsomt med innbildt svangerskap etter hver løpetid, ca hver 6. måned.

Dette er min erfaring med steriliserte tisper og. Har ikke sett adferdsforandring med unntak av de som har slitt med innbildt svangerskap - de har sluttet med det og roet seg. Ingen unormal røyting eller sure hunder. De har vært seg selv, bare steriliserte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant å høre andre erfaringer om fjerning av livmor. De jeg kjenner til har altså fått mye mer pels, og røyter konstant hele året - uten at det syns på pelsmengden. Flere har fått tjukk pels det er vanskelig å stelle. De som fra før av har vært av den mer dominante typen har fått det forsterket, og ikke vært veldig vennligstilt overfor andre tisper. Det har vært radikale endringer i forhold til hvordan hundene har fungert i flokken og utenfor hjemmet, i tillegg til at pelsen altså blir ei mare å forholde seg til. Hadde vært interessant å vite om det er store raseforskjeller, eller om det er individbasert - og jeg har møtt på ekstremene. Jeg har i hvert fall blitt skremt, og vil forhindre en slik operasjon lenge.

Når det er sagt, synes jeg ikke man skal gjøre et inngrep bare for å gjøre det. Det er tøft å gå gjennom en operasjon, og hvis det ikke er medisinsk betinget gjør jeg det ikke. Tispa klarer fint å leve med livmor, selv om hun ikke skal ha (flere) kull. I dette tilfellet vil neppe signaturen komme kjappere på papiret om livmor fjernes heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så egentlig så har jeg all "retten" på min side da?

Om du har kvittering på at hunden er kjøpt og betalt, så er det din eiendom og den har du full råderett over.

Men en annen sak er jo hva dere har blitt enige om og avtalt utover det. Det er god kotyme å holde avtaler. Men rettsmessig er du enerådende ja. Om man kjøper en bil og selger legger ved en klausul i kjøpekontrakten at bilen ikke får kjøres på onsdager, så er den avtalen ugyldig rettmessig, men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så til "kjøpekontrakten" din.

Har du BETALT noe for hunden?

Har hunden i det hele tatt vært registrert på deg? Om den har det, hvorfor ble den omregistrert på oppdretter? Og fikk du i så fall igjen kjøpesummen?

ja jeg har betalt for hunden. men var vistnok redusert pris grunnet "utstillingsfeil". selvom jeg ikke syns 5000 er lite til en voksen hund! men da fikk jeg vite at 1 år og 3 mnd ikke er "voksen i den forstand".

er veldig mye jeg ikke skjønner! hun kan ikke brukes i avl og utstillingsfeilen er at hun er for liten! men 3 kg for en phalene er da ikke for lite?! nå kan jeg jo nevne at hun gikk opp nesten 1 kg etter at hun kom til meg! hun var veldig tynn da jeg kjøpte henne..

hun har aldri vært registrert på meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...