Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan bygge selvtillit på en 5 mndr gammel "valp"?


Henriette

Recommended Posts

Er det noen ting han er redd for?.feks vann eller andre helt vanlige ting som står i ro(traktorer,sykler ol).Isåfall kan du begynne med å ta han med deg i nærheten av de tingene han er litt engstelig for,og belønn masse hvis han viser tegn på å ville utforske eller i det hele tatt bare kikker bort på det. belønn masse i situasjoner der du ser at han føler seg trygg og tørr å være litt frempå. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miljøtrening og atter miljøtrening! Ta ham med på trikk, tog, til byen med masse støy, trafikk og mennesker.

Når det gjelder selvtillit i forhold til andre hunder, er det naturlig at en valp er underdanig. Den møter jo som oftest eldre hunder, og da er det ikke tvil om hvem som er sjefen. Dette vil endre seg. Før eller senere vil den møte yngre hunder og selvtillitten kommer gradvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal nå begynne å trene opp selvtilliten til doffen...

Noen råd på hvoa jeg skal gjøre?

De vi har gjort hittil er å ta med kun han, ikke de andre 2, å kjøre på bilturer, leke, sitte i sentrum.

Mestring! Hjelper ikke å ta med hunden i mange ukjente situasjoner, hvis hunden ikke opplever å mestre situasjonene. Ta det gradvis og hjelp hunden til å takle ulike situasjoner. Det trenger ikke nødvendigvis være de situasjonene du VET han sliter med, de kommer etterhvert.

Mengdetrening! Gå i skogen, tren balanse, tren søk. Gå i ulendt terreng og kryp og grav gjennom naturlige hindere i skogen. Belønn mot og utforskertrang.

Tren opp tillitten til deg. Det han ikke tør, skal DU hjelpe han til å tørre (f.eks balansere på en veldig smal stokk). Med rolig kroppsspråk og oppmuntrende prat.

Tren på å passere over ulike underlag, tren på å tolerere uvante lyder (stein i blikkboks, kjetting mot metall etc). Belønn og berømm når hunden viser tendenser til den atferden du vil ha. De henvender seg ofte mot eier og "spør" om dette er OK, hvis de er usikker på situasjonen.

Når du føler hunden og deg selv har fått til et fint samarbeid og hunden søker problemløsning på en selvstendig måte, kan du forsøke å ta med deg dette inn i situasjoner som alltid har vært krevende for ham.

Gradvis, lystbetont og med normal støtte fra deg.

Selvtillitt kommer altså gjennom mengdetrening og mestring. Bare pass på at mengden MÅ inneholde mest mulig mestring for at det skal være hensiktsmessig. Å mengdetrene situasjoner hunden ikke mestrer, vil virke mot sin hensikt.

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gjør du ikke noe av det samme med Doffen som du gjorde med Donny? Av det jeg har hørt om Donny, så har du jo gjort en formidabel jobb med han.. Kanskje DU trenger å bygge litt selvtillitt og? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gjør du ikke noe av det samme med Doffen som du gjorde med Donny? Av det jeg har hørt om Donny, så har du jo gjort en formidabel jobb med han.. Kanskje DU trenger å bygge litt selvtillitt og? ;)

Selvtilliten min må nok også opp.

helt ærli vet jeg ikke hva jeg gjorde med donny, bare tok han med på det meste, overalt der jeg var, var han rett vedsida av meg.

har tenkt å gjøre dette med doffen også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...