Gå til innhold
Hundesonen.no

"Alle" har speilreflekskamera

tuppetroll

Speilreflekskameraer  

69 stemmer

1. 1. Hvilket speilreflekskamera har du?

• Canon Eos 350D
      24
    • Nikon D50
      5
    • Nikon D70
      2
    • Canon Eos 20D
      1
    • Annet merke eller modell
      8
    • Har ikke
      29
  2. 2. Bruker du manuelle innstillinger?

• Ja
      42
    • Nei
      27

Recommended Posts

Det artige er jo uansett kamera at man stadig lærer seg noe nytt, bare man tar bilder :). Jeg har det med å ha litt sånn "tema"-perioder... noen dager/uker tar jeg bare nærbilder av strå f eks :-).

Dette med bakgrunnen har jeg også brent meg på noen ganger - kommer heim og ser at ÅåÅÅÅÅÅ... enn om jeg bare hadde gjort sånn eller sånn, så hadde bakgrunnen blitt mye bedre :). Men jeg synes i grunnen det nesten er viktigere at man har øye for et godt motiv jeg, og ikke nødvendigvis er så veldig teknisk flink liksom - men selvsagt setter det en ekstra spiss på bildet om det også er eksponert optimalt og sånt :P.

Disse to bildene tok jeg med mitt kompaktkamera i fjor en gang...

2005-03-31-Draper08.jpg

2005-03-18-14.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Det artige er jo uansett kamera at man stadig lærer seg noe nytt, bare man tar bilder :). Jeg har det med å ha litt sånn "tema"-perioder... noen dager/uker tar jeg bare nærbilder av strå f eks :-).

Disse to bildene tok jeg med mitt kompaktkamera i fjor en gang...

2005-03-31-Draper08.jpg

Stilig bilde :)

Temadager/uker hadde vært noe. Hadde jeg bodd i Oslo så skulle jeg vært med på fotokurset kamera/foto-klubben der skal starte nå. Skamdyrt var det heller ikke. (http://www.oslokameraklubb.no/kurs.html)

Lærer alltid nye ting ja, men som regel så tar jeg litt for lett på det og tenker meg alt for lite om før jeg knipser :P

Forresten, her er et jeg er fornøyd med :P

Eiern av jack'en var ikke like fornøyd :P

Tatt i siste sekund av solnedgangen, kanskje litt sterke farger, men jeg liker det sånn:

Bilder er veldig vanskelig å bedømme, noe kan jeg synes er perfekt, men andre skjønner det ikke, det er så subjektivt liksom. Og ved bilder av hunder synes jeg det er enda vanskeligere.. Håpløst :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stilig bilde :)

Temadager/uker hadde vært noe. Hadde jeg bodd i Oslo så skulle jeg vært med på fotokurset kamera/foto-klubben der skal starte nå. Skamdyrt var det heller ikke. (http://www.oslokameraklubb.no/kurs.html)

Ja, fotokurs hadde vært noe det - jeg har jo aldri lært noe som helst, er vel såkalt autodidakt.. hehehe.

Lærer alltid nye ting ja, men som regel så tar jeg litt for lett på det og tenker meg alt for lite om før jeg knipser :)

Det kjekke med digitale kamera er jo at jo ikke GJØR noe ting om man bare knipser i vei - en dag får man DET kanonbildet uten at man egentlig hadde planlagt det :P:

Forresten, her er et jeg er fornøyd med :P

Eiern av jack'en var ikke like fornøyd :P

Hahhahaa.. kanonbra bilde da ! Kjempeartig !

Tatt i siste sekund av solnedgangen, kanskje litt sterke farger, men jeg liker det sånn:

Bilder er veldig vanskelig å bedømme, noe kan jeg synes er perfekt, men andre skjønner det ikke, det er så subjektivt liksom. Og ved bilder av hunder synes jeg det er enda vanskeligere.. Håpløst :P

Ja, det er vanskelig å bedømme bilder - det blir alltid subjektivt ! Jeg lar meg sjarmere av bilder med godt lys og fine farger. Det siste bildet ditt var jo et sånt - herlige farger og fint motiv :P. Jeg er veldig glad i slik blå himmel i bakgrunnen - jeg har liksom en sånn "ting" med det...

Apropos tema - jeg har tatt uhorvelige mengder bilder av strå den siste tida da - de er så fine der de står ensomt, med en skikkelig blurete bakgrunn :-). De er dog litt vanskelig å få i fokus dersom man ikke skal jukse, det er jo alltid litt vind, så det er ikke så lett å treffe riktig bestandig. Jeg har tenkt på om jeg må jukse og holde stråene i handa eller noe, men jeg LIKER ikke sånt juks da.. hehehehe... det skal liksom være så naturlig som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Jeg har et vanlig kompakt-kamera. Ikke så veldig fornøyd, fikk det til jul, og nå er alt bare kluss. Zoomen funker ikke som den skal, ofte funker ikke skjermen, og jeg får helt svarte bilder.

Noen få ganger får jeg små-bra bilder:

PICT0706.jpg

PICT1388.jpg

Har enormt lyst på speilrefleks jeg også altså.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et vanlig kompakt-kamera. Ikke så veldig fornøyd, fikk det til jul, og nå er alt bare kluss. Zoomen funker ikke som den skal, ofte funker ikke skjermen, og jeg får helt svarte bilder.

Noen få ganger får jeg små-bra bilder:

PICT0706.jpg

PICT1388.jpg

Har enormt lyst på speilrefleks jeg også altså.. :)

Kjempefine bilder dette Christine ! Jeg bare digger det bildet av hunden din nedenfra da ! Veldig bra :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Ja jeg har speilrefleks. Hvorfor? Fordi jeg vil ta bra bilder og fikle med manuelle innstillinger.

Men så har det seg slik da .. at lille huldra skjønner sånn ca null og niks av ios og hvitbalanse og blendingåpning og slike uttrykk, og langt mindre hvordan de fungerer! Så jeg skal melde meg inn i fotoklubb og LÆRE MEG hvordan jeg bruker kameraet mitt. Irriterer meg grønn over at jeg ikke får utnyttet potensialet til speilreflekskameraet. *Frustrert*

Så jeg bruker de forhåndslagde alternativene, bytter litt på hvem jeg bruker, uten at jeg ser den helt store forskjellen.. :rolleyes:

Bildene blir greie de, men blurry bakgrunn og skarpe nærbilder, hvor blir det av de? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Bildene blir greie de, men blurry bakgrunn og skarpe nærbilder, hvor blir det av de? :P
F eks stor blenderåpning og kort eksponeringstid :P

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F eks stor blenderåpning og kort eksponeringstid :P

--

Per Olav

Joda. Har nå forsøkt. :P Men får det liksom ikke helt til... :P Tror jeg må invistere i en zoomlinse (som jeg for anledningen har laget en egen tråd om, hinthint til alle fotofolk. B) ) og en macrolinse. Og et fotokurs *host* :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trengte ikke å kjøpe mitt dsrl kamera, men jeg ønsket meg det fordi jeg elsker å ta bilder. Helt siden jeg fikk mitt første digitalkamera har jeg vært opptatt av å ta bilder. Jeg tror jeg er en ganske kreativ person, og jeg blir så glad når jeg kan gå rundt med kameraet mitt, finne motiver som kanskje ikke andre ville sett, og ta bilder av det. Bruke forskjellige innstillinger, leke med lys, skarphet o.l. Jeg ønsket meg et kamera hvor jeg har muligheten til å bestemme hvordan bildet skal være. Etterhvert lærer man seg å finne motiver og ta flotte bilder av det man ser. Fotografering er så utrolig spennende og gøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et canon et el annet DIGITAL camera, lett og hendig, og ofte med meg på tur. Tar for lite bilder men men..

MEN problemet er at når jeg trykker på knappen tar det ofte 2-3 sec før bildet blir tatt, og da er ofte hunden ute av bildet.... motivet når å bli borte før bildet blir tatt...

Huff det er irriterende. Har ikke klart å finne ut om jeg kan skru av den knappen der, er det noen som vet om det går på sånne digi-kameraer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kompaktkamera (Canon Powershot A95), og jeg syns det kan virke som om veldig mange kjøper seg speilrefleks uten å for det første trenge det og for det andre utnytte alle de manuelle innstillingene og mulighetene et speilrefleks tilbyr. Veldig, veldig mange av de som har speilrefleks hadde klart seg lenge med et kompaktkamera (man må huske på at det finnes mange svært avanserte kompaktkamera). Kompaktkamera har også mange valgmuligheter, jeg bruker manuelle innstillinger i like stor/større grad som søstra mi bruker på speilrefleksen sin. Makrofunksjonen er på kompaktkamera stort sett veldig bra - på mitt kan jeg bruke enten automakro eller selv angi avstand til fokusområdet. Jeg har mange valgmuligheter på blender (2.8-8.0), ISO (50-400), lukkertid (15 sekunder - 1/2500 sekund) osv. Jeg klarer meg lenge med kompaktkameraet mitt, og jeg tror mange av de som har speilrefleks hadde klart seg med et kompaktamera av min type. Og som jeg sa - makrofunksjonen er det ingenting i veien med:

<!--url{0}-->

%7Boption%7Dhttp://www.home.no/wesminster/grafikk/IMG_0492.JPG' alt='IMG_0492.JPG'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Jeg har hatt speilrefleks i mange år. Det står nå og samler støv og har ikke vært brukt siden jeg kjøpte mitt første digitale kompaktkamera for 3 år siden. Joda, man har flere valgmuligheter osv med speilrefleksen - men... Forskjellen er at speilrefleksen er stor og klumpete og kompaktkameraet - ja nettopp - kompakt. Dette gjør at en gidder å ha det med og det blir oftere brukt.

Et skikkelig minnekort og seriebilder gjør at man bare kan pøse på og bildene blir like bra - om ikke alle så i alle fall et par. Og det viktigste er vel ikke å ha 100 bilder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et Canon EOS 350D(er nettop blitt medeier i det :)).

Bruker ikke manuelle innstillinger annet enn å snu på hjulet på toppen ;)

Grunnen: Har ikke lest innstruksjonsboka eller noe annet da jeg ikke har hatt dette for hånden ;)

Skal få satt meg skikkelig inn i kameraet nå da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Kodak DX4530. Det letteste digitale kamera jeg noen gang har vært borti. Det begynner å bli gammelt (har hatt det i 2år) men til den prisen jeg fikk det for så syns jeg kvalitetten er langt over forventet.

Litt flaks må jeg ha for å få bra bilder i stor fart, men desto mer gleder jeg meg over blinkskuddene :icon_redface:

Ellers så har jeg bare blitt flinkere og flinkere til å ta bra bilder med deg også. Jeg savner det å ta bilder på større avstander og høy fart, men egentlig kunne jeg ikke tenkt meg å dra på en bag hvergang jeg skal ut på skogstur. Det er så enkelt å putte kamera i jakkelommen!

Noen eksempler:

hopp.jpg

waterwalkalle.jpg

trond2.jpg

tomat.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker meg fælt et speilrefleks kamera.

Grunnen er at de tar så supre bilder!!

Jeg ELSKER å ta bilder, men det blir mindre hyggelig når bildene går i dass :icon_redface:

Må nok vente et parr år før jeg har råd da...

Men det er en stor drøm :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Jeg ønsker meg fælt et speilrefleks kamera.

Grunnen er at de tar så supre bilder!

Jeg ELSKER å ta bilder, men det blir mindre hyggelig når bildene går i dass :icon_redface:

Må nok vente et parr år før jeg har råd da...

Men det er en stor drøm ;)

Vel, det er nok ikke bare og sette speilrefleksen foran seg og håpe på flotte bilder. Man trenger kanskje litt erfaring og.... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et Canon EOS 350D(er nettop blitt medeier i det :icon_redface:).

Bruker ikke manuelle innstillinger annet enn å snu på hjulet på toppen ;)

Grunnen: Har ikke lest innstruksjonsboka eller noe annet da jeg ikke har hatt dette for hånden ;)

Skal få satt meg skikkelig inn i kameraet nå da ;)

Finn deg heller en newbie tips og triks-side på nettet som passer 300D/350D, tror du vil lære mer der om kameraet ditt :P

Og ta bilder, tusener av bilder, se på de, forstå hva du har gjort feil og hvordan du kan rette på de før du tar bildene, da lærer du masse :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig lyst på speilrefleks, men pga. prisen kommer ikke jeg til å få meg det med det første, men kanskje om et år eller lenger.

Jeg har et HP R817 digital kamera og er fornøyd med det! :)

Her kommer et bilde jeg har tatt med det! :D

Nessie i full fart rett til meg :P Tok det i dag! :D

nessieifullfartya7.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn deg heller en newbie tips og triks-side på nettet som passer 300D/350D, tror du vil lære mer der om kameraet ditt :huh:

Og ta bilder, tusener av bilder, se på de, forstå hva du har gjort feil og hvordan du kan rette på de før du tar bildene, da lærer du masse :P

Har leitet etter en sånn side, men ikke hatt tålmodighet til å lete til jeg fant en :P

Noen forslag?

Tar maaange bilder, men det jeg får null poeng på er teknikken, dvs. at jeg ikke har peiling på reglene innenfor fotografering :P

Er så heldig å ha blitt kjent med en fotograf nå da, han skal hjelpe meg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...