Gå til innhold
Hundesonen.no

Neseprøve..


MarieR

Recommended Posts

Sies å være den enkeste øvelsen som eksisterer, netopp fordi det er så naturlig for hunden å ta den pinnen det lukter mamma av. Meen..Ask skjønner ikke bæret :D La ut to pinner, og belønnet hver gang han viste interesse for den med min lukt på, men trur ikke han skjønte hvorfor den pinnen var så spesiell..

hvordan gjør jeg dette? Har lyst til å lære det inn, for ikke bare er det en LP øvelse, men ser for meg at det er morro hjernetrim for hunden om jeg øker vanskeligheten osv. :) Kan fint bruke klikkeren, så både klikkerske og vanlige metoder mottas med takk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tusen veier til løsning på denne. Og jeg har prøvd de fleste på min vei :D For Z fant ut at dette var en apport øvelse og tok tak i alle han fant... og det var jammen meg mange han fikk plass til i munnen altså. Når det ikke var lov lenger, så begynte han å kaste rundt på prøvene. Når det ikke ga noen løsning valgte han å prøve å grave de ned.

MEN så var vi på kurs og der fant vi løsningen, i hvert fall på han. Den er nok best å anbefale for hunder som er apportglade.

Uannsett, slik gikk vi frem: Først tok jeg neseprøven i lomma der jeg hadde godbiter. Så la jeg ut en diger haug og strødde godbiter rundt. Min lå fortsatt i lommen. Målet var å fokusere på å søke IKKE apportere hvilken som helst. Vi jobbet med haugen en tre fire ganger, før vi spredde neseprøvene litt utover. Ikke mye, men litt. Igjen strø godbiter, min ligger i lommen. Slik jobbet vi en stund, med større og større felt med neseprøver. Så skubbet vi sammen neseprøvene igjen, som et flatt felt. La min i ytterkant bak og strødde godbiter. Ros for å snuse på min. Han vil snuse på den, fordi det lukter godbit av den. Vi flyttet jevnt og trutt på min neseprøve samtidig som vi spredde feltet av uberørte neseprøver rundt. Dette tar noen dager, kanskje opp til et par uker. Etterhvert skal du minske på neseprøvene, samtidig som du minsker på godbitene i lomma. Til slutt skal du ha igjen 5 neseprøver + din egen og litt lommerusk i lomma. Nhu bør du være i mål og du kan prøve deg frem uten lommerusk og godbiter. Går det ikke, så går du bare tilbake. Her er det viktig å ha is i maven og ta det med ro. Du må være rolig slik at Ask også er rolig. Målet med dette er å skru på nesa, og få de slutte å bruke synet.

Jeg har nå en helsafe neseprøve inne, er rasende stolt og utrolig takknemlig til instruktør som viste meg dette.

Håper du eller andre kan dra nytte av dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Siden du bruker klikker kan du jo sjekke ut hvordan Thomas Stokke (Canis instruktør) lærer BC'en sin lukt diskriminering.

http://klickerklok.se/pavlov/

Gå inn på "filmer" og deretter "luktdiskrimineringskäften"

Dersom noen har tid burde dere også ta en liten titt på "freestyle" filmene fra MY DOG i göteborg, og etter det "freestyle-pavlov". Lo så jeg grein når jeg så den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sies å være den enkeste øvelsen som eksisterer, netopp fordi det er så naturlig for hunden å ta den pinnen det lukter mamma av. Meen..Ask skjønner ikke bæret :D La ut to pinner, og belønnet hver gang han viste interesse for den med min lukt på, men trur ikke han skjønte hvorfor den pinnen var så spesiell..

hvordan gjør jeg dette? Har lyst til å lære det inn, for ikke bare er det en LP øvelse, men ser for meg at det er morro hjernetrim for hunden om jeg øker vanskeligheten osv. :D Kan fint bruke klikkeren, så både klikkerske og vanlige metoder mottas med takk :D

Enkelt og enkelt fru Blom.Det kommer an på. Mange hunder tar den tvert og andre gjør det ikke. Poenget er å befeste en god søksatferd. Problemet oppstår fordi vi begynner for sent med det. Vi har som regel allerede lært hunden til å bruke syn fremfor nese, så da velger den den løsningen først. Begynne med å styrke søksmotoren. Gjør slik: Kast godbiter i gresset og si søk i det hunden finner dem. Dette pleier å gå fort og så legger du ut på forhånd to uberørte pinner og kaster ut en neve godbiter som havner rundt om der de ligger. Poenget er at hunden skal overse dem det ikke lukter noe av. Går som regel helt på skinner. Når du er der at hunden søker når du sier søk reduserer du gradvis mengden godbiter og når det ikke ligger noen godbiter der, overfører du litt godbitlukt på den ene pinnen og i det hunden tar den opp, bytter du med en riktig godbit. Så legger du ut flere pinner. Vi har kjørt denne metoden en tid og den fungerer flott. Noen legger ut alle 6 pinnene med det samme. Prøv! Denne metoden er også vel utprøvd:

Bind hunden i et tre, eller la den sitte og vis den en skikkelig forsterker. Hunden tror nemlig det er den som det skal søkes etter. Gå ut i litt høyt gress og markere på 5 steder med hånden. På et av dem bare slipper du ned en pinne. Så går du tilbake til hunden og sender den ut i søk. Ha gjerne line på så du har kontroll. Hunden finner de stedene du har markert på og tar opp/markerer på pinnen og du bytter øyeblikkelig med den forsterkeren du viste den. så legger du noen luktnøytrale pinner synlig og den som skal søkes fremdeles skjult i gresset bak . Hunden overser de synlige og bruker nesen. Slik fortsetter du og gradvis legger du "din" pinne nærmere og litt mer synlig for til slutt å legge den sammen med de andre synlig på gresset. Du kan styrke søksmomentet ved luktdiskriminering. Heng opp to tre post it lapper på veggen i snutehøyde og stryk med hånden over en av dem. Klikk og belønne når hunden dytter på den rette. Denne metoden viste Fanny på en av filmene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...