Gå til innhold
Hundesonen.no

Rase Dilemma


Guest Christine

Recommended Posts

Vi har fått et lite rase dilemma nå altså...

Folka hjemme har sagt ja til hund, men brødrene mine er fortsatt skeptiske.

Vi har jo som sagt noen krav:

Meg: En hund som har eltt for å holde motivasjonen oppe, kan komme langt i AG og LP med den rette treningen. Også en hund som tåler lange turer i skog og mark.

Foreldrene: En hund som ikke røyter så alt for mye, og som ikke krever altfor mye pels stell

Brødrene: En hund som er pen og en hund som ligner på en kamphund!

Den til brødrene kommer vi IKKE til å følge opp altså...

Håper på en del alternativer altså...

Basenjien passer jo bra...kanskje... ;) Where there's a will there's a way heter det vel på dialekt ;)

Deg: den har lett for å holde motivasjonen oppe, hvis det er noe goder i sikte (tispene er kanskje lettere å jobbe med? har kun hatt hannhunder). LP og AG skal jo funke men uten å komme langt kanskje :unsure: Det fins Basenjier som har hevdet seg i både LP og AG. Turer i skog og mark tåler den hvertfall. Ha på dekken i kjølig vær, og hunden kan gå hele uka ;)

Foreldre: Hunden røyter MEGET lite, og hårene er ikke vanskelige å få ut av møbler etc. Et par runder med trimmekniv i pelsskifte tiden, så er du der.

Brødrene: Hunden er jo hvertfall pen. Den er tøff, og ser ikke ut som en pusunge.

(fikk høre av en kar en kveld her: Det der e itj nå pusunge nei, sjer det i øyan på han. ;) )

Men vil du satse innen AG og LP er Basenjien å ta på seg mye arbeid. Det fungerer selvsagt hvis du virkelig vil, men det blir vel kanskje litt ekstra ballast med den egne viljen til disse rakkerne.

Har ikke lest hele tråden jeg: Dansk- Svensk gårdshund da? JRT? Der er det hvertfall motor. Mellompincher? (kjenner ikke rasen så godt, men den skulle vel passe alles krav?) BC. Det er jo så mye fint å velge i ;) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

hehe... ;)

Men har Tolleren veldig lett for å koble ut ved den minste bevegelse, og bruker laaaang tid for å komme ned på jorda igjen eller?

Edit:

Stine: Rundt 50-70cm...

Vet ikke helt hva du mener, men når Fibi trener er hun "på jobb" og det skal mye til før hun lar seg distrahere. Hun kan kaste et blikk opp på passerende når hun søker, men nesa går rett ned i bakken igjen. Alle tollerne jeg kjenner er også rå på kontakt også med forstyrrelser. Dvs. hvis en gjeng med tollere trener ved et vann og noen hiver et eller annet i vannet, ville det vel kanskje være få tollere igjen på banen, men desto fler i vannet rimelig kjapt ;) ,

Men altså, jeg er ingen raseekspert, kan bare det jeg har lært gjennom det drøye året vi har hatt toller. En annen ting jeg har lært, er at de røyter. Mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Ja, ikke sant......Dalmisen røyter jo noe vanvittig den også..

Bladde igjennom raseboka i går, og jeg skjønner ikke hvorfor, men jeg fikk ekstremt lyst på Coker.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ikke sant......Dalmisen røyter jo noe vanvittig den også..

Bladde igjennom raseboka i går, og jeg skjønner ikke hvorfor, men jeg fikk ekstremt lyst på Coker.. :D

Ja, kanskje en Engelsk Cocker Spaniel ville passet deg bra? :)

Kom på noen andre raseforslag også. Her er noen krøllerter/hunder som røyter mindre og har lite pelsstell:

Curly coated retriver

Irsk vannspaniel <3 INFO HER

Amerikansk vannspaniel <3 INFO HER

Spansk vannhund (litt liten kannskje)

Lagotto romagnolo

Wetterhound (høres fine ut)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte også på sheltie, helt til punktet om lite pelsstell kom..

En Dalmatiner kunne jo gå? Ellers liker jeg som deg Tolleren :D

Sheltien krever jo ikke mye pelsstell :D En børst i uka er da ikke mye (kvarter eller noe), og da holder de seg flotte. Røyting 1 til 2 ganger i året. Bad den, børst, og poff, så er pelsen borte :)

Litt stussing av poter og ører 1 gang i mnd. ca., men det tar man sammen med kloklipp, og klør har jo alle hunder... Hehe. Men hår har de, det er sant, men jeg er jo av typen som foretrekker lange, myke hår framfor korte stive da :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ikke sant......Dalmisen røyter jo noe vanvittig den også..

Bladde igjennom raseboka i går, og jeg skjønner ikke hvorfor, men jeg fikk ekstremt lyst på Coker.. :)

Jaa, ikke sant! :D:D

En spaniel kunne passe bra i hvertfall, Springer Spaniel (både Engelsk og Welsh) passer jo høydekravet ditt, og har ikke fullt så mye pelsstell som Cockeren (selv om jeg selvsagt har (en til) Cocker litt høyere på ønskelista mi. B) ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du som mål å komme langt i lp og ag og du har lyst på en toller, hvorfor fundere noe mer på det? :)

Tolleren er jo ypperlig til alt. Min egen har vært gjennom lp, ag, spor/søk og trekk. Hadde jeg og han orket og hatt tid til å drive med alt så hadde vi gjerne gjort det.

Om de har lett for å koble ut? Det er hva man gjør det til selv. Preging i valpetiden, miljøtrening og om du lar trening foregå på varierte steder med forskjellige forstyrrelser. Tolleren har lett for å søke kontakt , så lurt å trene masse kontakt fra den er valp.

Når min er på trening da er han på jobb. Det er jeg som blir distrahert av alle de andre rundt, ikke bikkja :D Når han var 10månder tror jeg tok vi bronsemerke i lydighet og mens de andre eierene skulle telle hvor mange ganger de fikk tilfeldig kontakt med hunden sin under kryssgåing osv på kurset så fikk jeg beskjed om å telle hvor mange ganger i såfall jeg ikke fikk kontakt og han tittet seg rundt. ( Skryte skryte om gamle dager da vi var så flinke ,hehe)

Eneste minus i forhold til kriteriene dine er jo at tolleren røyter temmelig mye i perioder. Når vinterpelsen går på våren så kan man gre av dem flere tollere om dagen virker det som:) Men ellers er erfaringen min at tolleren har mye mer selvrensende pels enn de andre retrieverene. Noe som gjør at den trenger veldig lite pelsstell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste minus i forhold til kriteriene dine er jo at tolleren røyter temmelig mye i perioder. Når vinterpelsen går på våren så kan man gre av dem flere tollere om dagen virker det som:) Men ellers er erfaringen min at tolleren har mye mer selvrensende pels enn de andre retrieverene. Noe som gjør at den trenger veldig lite pelsstell.

Tollere lukter ikke sånn ekkelt som andre pelsete hunder kan gjøre. Nei, de lukter bare skog og litt pølse! :D Dessuten er det bare lekkert med noen ekstra tollere i krokene og under bordet og i maten :) !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Hund som ikke røyter mye og som er 50-70 cm høy?

Vel, alle retrieverrasene røyter hele året mer eller mindre - golden er værst, men de øvrige røyter også.

Omtrent som engelsk setter vil jeg tro. De lukter også hund.

Spanielrasene - lukter hund, røyter omtrent hele tiden mer eller mindre - dvs. mindre utenom røytetid, men det slippes pels hele tiden. Spanielrasene krever pelsstell - og MYE pelsstell om du vil stille, det skal klippes og nappes og stusses osv. overalt - i tillegg MÅ man være påpasselig med ørene hele hundens liv.

Personlig har jeg sansen for springer, men det er ikke en rase jeg vil anbefale noen som vil ha minimalt med pelsstell.

Så tror jeg overgangen fra ES til gjeterhundrase vil være for stor, men kan være verdt ett forsøk...... kanskje - du har jo holdt på en del med den du har.

Vet ikke helt om jeg vil anbefale belger, men en liten tispe ville sikkert vært en god ide i så fall. Belgere røyter kun to ganger for året

Hva med boxer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, alle retrieverrasene røyter hele året mer eller mindre - golden er værst, men de øvrige røyter også.

Omtrent som engelsk setter vil jeg tro. De lukter også hund.

Spanielrasene - lukter hund, røyter omtrent hele tiden mer eller mindre - dvs. mindre utenom røytetid, men det slippes pels hele tiden.

Har egentlig ikke så mye med temaet å gjøre men måtte bare trekke litt på smilebåndet når jeg leste dette.

Hvem skaffer seg egentlig hund i god tro om at hunden ikke vil lukte hund? Hva skal de egentlig lukte da? :)

Skjønner forsåvidt hva du egentlig mente med det (?) belgerpia for mange som synes f.eks at mange golden retrieverene har en spesiell lukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Har egentlig ikke så mye med temaet å gjøre men måtte bare trekke litt på smilebåndet når jeg leste dette.

Hvem skaffer seg egentlig hund i god tro om at hunden ikke vil lukte hund? Hva skal de egentlig lukte da? :D

Skjønner forsåvidt hva du egentlig mente med det (?) belgerpia for mange som synes f.eks at mange golden retrieverene har en spesiell lukt.

Tja......... mer OT - JEG skaffer meg hunder som ikke lukter hund. Belgere lukter ikke hund, ikke litt engang, ikke engang om de er våte............. Vi har nå også rottweiler, den STINKER - og i alle fall nå når hun ikke har fått badet på to måneder - usj. Hun bades nemlig minimum hver sjette uke ellers orker jeg ikke å ha henne i hus.

Det samme gjorde min Golden - han ble bada en gang i måneden med sjampo og balsam - og selv da stinka han hund når han ble våt.

Selv en møkkete belger lukter ikke hund - den lukter "ute" - litt sånn som klesvask som har hengt ute i sola - er belgeren mye ute så lukter den "ute" - er den mye inne så lukter den "inne" - men det lukter aldri hund.... dessuten så slipper de ikke så mye som ett hårstrå utenom røyteperiodene - det er nesten så du kan løfte en hel belger etter fire dekkhår om det ikke er røyteperiode....... DEILIG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja......... mer OT - JEG skaffer meg hunder som ikke lukter hund. Belgere lukter ikke hund, ikke litt engang, ikke engang om de er våte............. Vi har nå også rottweiler, den STINKER - og i alle fall nå når hun ikke har fått badet på to måneder - usj. Hun bades nemlig minimum hver sjette uke ellers orker jeg ikke å ha henne i hus.

Det samme gjorde min Golden - han ble bada en gang i måneden med sjampo og balsam - og selv da stinka han hund når han ble våt.

Selv en møkkete belger lukter ikke hund - den lukter "ute" - litt sånn som klesvask som har hengt ute i sola - er belgeren mye ute så lukter den "ute" - er den mye inne så lukter den "inne" - men det lukter aldri hund.... dessuten så slipper de ikke så mye som ett hårstrå utenom røyteperiodene - det er nesten så du kan løfte en hel belger etter fire dekkhår om det ikke er røyteperiode....... DEILIG

Mer OT: Har du funnet en sjampo som gjør at rottisen lukter "utypisk" rottis - og mer som "blomstereng" skyllemiddel på utesnora?

Jeg HATER lukten av Ring 5 og Biogroom i hundepelsene hos oss - noen gode, uhundete alternativer?

Tips mottas med stor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer OT: Har du funnet en sjampo som gjør at rottisen lukter "utypisk" rottis - og mer som "blomstereng" skyllemiddel på utesnora?

Jeg HATER lukten av Ring 5 og Biogroom i hundepelsene hos oss - noen gode, uhundete alternativer?

Tips mottas med stor takk!

Nå har kanskje jeg et litt merkelig forhold til sånne shampoer og greier til hund - jeg tar gjerne hva jeg har for hånden og mikser litt for eget forgodtbefinnende.... Hva med å blande litt medisinsk grønnsåpe med El-Vital-shampo f eks ? De blir så rene og pene så - og lukter lett og friskt :D.

Ellers forhandler www.barehund.no shampo disse Pet Silk-shampoene som lukter veldig deilig :D. DIsse er litt dyre men jeg er kjempefornøyd med dem !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Mer OT: Har du funnet en sjampo som gjør at rottisen lukter "utypisk" rottis - og mer som "blomstereng" skyllemiddel på utesnora?

Jeg HATER lukten av Ring 5 og Biogroom i hundepelsene hos oss - noen gode, uhundete alternativer?

Tips mottas med stor takk!

Hehe...... ja, kan du fatte og begripe at hundesjampo skal lukte så ******.............. usj..

Blåsjampoen til xxxxx lukter ikke så ille, men man lukter at det er hundesjampo - jeg bruker den på belgerne den ene gangen i året de bader - rottisen vasker jeg med grønnsåpe og så legger jeg til litt natusan balsam på slutten - da lukter hun godt......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT: Jeg er veldig fornøyd med Dogstuff shampoene. Jeg tåler ikke syntetisk og sterk lukt på såper og shampoer. Dogstuff sine produkter tåler jeg fint, de lukter rent, istedenfor syntestisk hundeparfyme....

Jeg vasker Sophus med shampo og balsam i ett og den er forbausende lett å få ut av pelsen, samtidig som den etterlater seg en deilig ren lukt. Jeg har tidligere forsøkt XX, og da stinket det billig parfyme av pelsen (samme hvor mye jeg skylte), greit jeg har en "bestemorshund", men han trenger ikke å lukte som en bestemor... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Guest Christine

HoHo, Charlotte:P

Meeen, ja, litt seriøst anti-shampoo og hundelukt prat:

Jeg står fortsatt på retriver. Hadde en prat med Ingvild i kveld, og de hørte ut som ålreite dyr altså :huh:

Sååå, hmm..Ja. Retriver ja...Da er det bare og snakke med mamma om det da, og vente i nesten et år :P <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En dalmis har ikke lett for å holde motivasjonen oppe...

Selvfølgelig kan man komme langt med en dalmis også, men det krever masse...

Pluss at dalmatinere ofte røyter masse. Korte hvite hår som fester seg.

Pumi? Eller lapsk vallhund?

Kanskje japansk spisshund? (litt liten?)

Nå vet jeg det, stor puddelen må være midt i blinken? Den er lettlært, røyter ikke, over 50cm ++

Det kan være lurt å vise bilder av klipte storpudler til foreldrene dine hvis de er skeptiske, og ikke utstillingsklipp... Mange fine eksemplarer her:

http://puddel.net/bildegalleri/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg mener å ha hørt at folk som driver hundekjøring kan ha to valper fra samme kull. Men det er jo hunder som bor ute og har et helt annet liv enn «familiehunden». Naboen min, som har hatt flere hunder tidligere, valgte å kjøpe 2 hannhunder fra samme kull. Det ble 2 hunder som vi (eller andre) fikk lite kontakt med. De var mest opptatt av hverandre, og det var tydelig at de heller ikke ble så sterkt knyttet til eierene sine, som ene-hunder blir. Det gikk egentlig begge veier, og naboen var egentlig glad til da de var så gamle at de ble avlivet.  Mens da den siste «alene-hunden» deres døde så var det stor sorg i familien. De to små brødrene kunne også være litt hissig på hverandre, så i begynnelsen av turene holdt eieren dem godt fra hverandre (en arm strak ut på hver side av kroppen). Så roet de seg, og turen gikk greit.  Dette ble de siste hundene de hadde ; «aldri mer hund her i huset»
    • Jeg ville heller ikke solgt til deg. Har selv sittet med usolgte valper noen uker, i tillegg til 3-4 voksne. Aldri mer. Og vi var  to om å dele på jobben.  
    • Kloa til hunden min knakk/løsnet i dag. Han haltet ikke før i dag bare irriterte seg litt men i sta løp han og klarte og løsne den mere og nå er han halt😱 han har lagt seg og vasker ikke på det og oppfører seg normalt så venter til i morgen med dyrlegen men har så vondt i skjela over dette. Noen tips i hva jeg kan gjøre? Har just flyttet og ikke fått med meg noe rens enda 
    • Gode poeng, setter pris på innspill @simira :)!  Jeg forstår utgangspunktet ditt, og hvorfor du tenker det ja - og jeg er ikke uenig rent objektivt sett basert på det jeg har skrevet i innlegget. Jeg mener basert på samtalene jeg har hatt med de, og observasjon av valpen - at det virker som om de har gjort en grei jobb med valpen altså, men litt dessverre snevert i forhold til sosialisering i miljø utenom der valpen er vokset opp og særlig på det å være alene. Noe de selv åpent sier. De skulle absolutt ha trent med den alene ja. De hadde tiltenkt at den skulle bli værende på gården, også ble det ikke slik - dessverre. Den er vane med bilkjøring, kloklipp, børsting, dusj/vask, mennesker som kommer og går på gården etc. Verken valpen eller andre hundene markerte ikke noe på at jeg kom og de var egentlig bare mest gira på at det kom en ny person der. Ingen bjeffing i det hele. Mammahunden på gården var litt skeptisk en liten time før hun ble kompis. Svaret er nok et direkte nei. Derfor må jeg har hunden med på jobb, noe som heldigvis går greit i mitt tilfelle. Tenker en uke der det blir mest meg å hunden på hjemmekontor, dersom hun kommer seg til rette så går vi over i kontor-hund noen mnd der vi jobber sakte over tid med å bli mer selvstendig. Jeg er klar for at hunden blir litt jobb, men på sikt håper jeg at hun blir en grei selvstendig nok hund da jeg også driver litt reising i ny og ne. Har to turer der jeg blir borte totalt to uker resten av året, så håper at denne fasen skal gå greit for henne.  Det er snakk om en schæfer som har brukshund gener ja, men ikke ren bruksschæfer. Har ingen planer om bruk utenom å la henne drive søk for morro. Har hatt store hunder før slik som Bernersennen og labdrador men de har blitt adoptert i voksen alder, og ville derfor høre litt ang det å hente henne inn når jeg ser at hun har litt angst.  Slik det ser ut nå er nok ikke det en mulighet dessverre. Mulig at noe kan ordnes med søsterhunden, men det å ha ansvar for to brukschæfer-valper alene blir kanskje litt ekstremt.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...