Gå til innhold
Hundesonen.no

Nova Scotia Duck Tolling Retriever


Havana

Recommended Posts

Planen er å få valp i hus til neste år, og det er 95% sikkert at det blir en toller..

Trener sammen med en tispe, har stilt en hanne og kjenner veldig godt en tipse til, og de er utrolig stabile og herlige, har ingen ting å sette fingeren på! :) Har fulgt litt med på utstillingenes om er her i nord, og kan ikke si det er mye knuffing i ringene hvert fall. Tror jeg må ha møtt den gode halvdelen, for foreløpig har jeg ikke møtt en eneste som er ustabil av denne rasen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 66
  • Created
  • Siste svar

jeg har nå lest og sett en del på tolleren, og forelsket meg helt :angry:

Og lurer litt på om det på denne rasen er noe store forskjeller mellom hannhund og tispe. Så dette er spm til dere som vet :P

Har en kastrert hannhund, så vet ikke helt hvilket kjønn jeg vil velge heller. Jeg har ikke noe særlig for og imot.

Planlegger du en til hund? :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannhund eller tispe, alltid vanskelig valg. Jeg tror det er mere forkjell på individer enn kjønn.

Når mange sier at de ser tollerhanhunder som ikke går så godt med andre hannhunder så tror jeg svaret ligger i at eierene har fra starten av tenkt at, "dette er en retriever og er født til å være glad i alle". Derfor tror jeg mange ikke har lagt så mye arbeid i sosialiering og språkutvikling. Og derfor gått på en liten smell der. Haleføringen tror jeg kan ha litt å si ja, men ikke alt. Tolleren er en mykere hund enn de andre retrieverene og kan dermed bli lettere skeptisk og usikker til nye ting.

Min tollerhannhund går veldig fint sammen med alle hannhunder løs egentlig. Eneste problemet jeg har er at han ble bakholdtangrepet av en annen hannhund på vei ut av ett møte en gang dermed er han veldig usikker i det å avslutte/gå ut av møter hvis det blir litt anspente møte. Ellers er han blant de hannhundene som er veldig strenge og mener at signal krever respons. Altså han er den type hannhund som demper veldig med å bevege seg sakte og vike med blikket. Altså er det en villbass da av en hannhund som gjør en brå bevegelse så blir argon litt forbannet. Men han er veldig enkel der, han sier ifra også går han. Men nok om det. Dette er ett språk som hundene klarer å håndtere bedre enn oss:)

For å si min mening så er hannhunder mye enklere i møter for de ordner ofte veldig greit opp, mer reale, mens tisper ofte er mer hakkete hvis de først er i det "suttrete" hjørnet. Og da er det ofte mot både hannhunder og tisper.

Ellers som det er sagt så er jo hannhunder penere i kroppsbyggning og pels. Og når det gjelder lydighet, lettere å trene osv så er det så utrolig myte at tispene alltid er bedre. Det er da hva man gjør det til selv. Alt har med trening å gjøre.

Når det gjelder rasen så tror jeg kommer på egentlig kun en vesentlig ting som kan være forskjell på tispe og hannhund som man hvertfall bør være klar over. egentlig uansett hvilken kjønn man får. Rasen kan virke som en rase som tåler mye og er sta, men man må ikke glemme at det er en veldig myk hund og ingen riv og røsk metoder vil fungere her. Altså hannhunden vil nok være litt tøffere og tåle litt mer. Så tispene har jeg erfaring med har lettere da for å bli skeptiske og litt bjeffete.

Sånn som en gang for mange år siden når jeg begynte med agility med Argon så var jeg en liten stund i en klubb som brukte helt feil treningsmetoder. Der var det også en tollertispe. Resultatet ble at Argon ble kun sta og umotivert til å trene etter noen treninger, mens tollertispa ble usikker/redd og stresset. Altså det var mye lettere å bare bytte metode og få da Argon inn på riktig "vei" igjen enn med denne tispa. Men som sagt dette har jo også med individ å gjøre.

Så ha det i bakhodet hvertfall. Så kan man få en flott hund uansett kjønn:) Let heller etter den rette oppdretter og det rette individ.

Min neste hund, hvis det er gjennomførbart så har jeg planer om å velge individ, ikke kjønn. Altså jeg drar til oppdretter da uviten om det blir en tispe eller hannhund jeg vil velge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannhund eller tispe, alltid vanskelig valg. Jeg tror det er mere forkjell på individer enn kjønn.

Når mange sier at de ser tollerhanhunder som ikke går så godt med andre hannhunder så tror jeg svaret ligger i at eierene har fra starten av tenkt at, "dette er en retriever og er født til å være glad i alle". Derfor tror jeg mange ikke har lagt så mye arbeid i sosialiering og språkutvikling. Og derfor gått på en liten smell der. Haleføringen tror jeg kan ha litt å si ja, men ikke alt. Tolleren er en mykere hund enn de andre retrieverene og kan dermed bli lettere skeptisk og usikker til nye ting.

Min tollerhannhund går veldig fint sammen med alle hannhunder løs egentlig. Eneste problemet jeg har er at han ble bakholdtangrepet av en annen hannhund på vei ut av ett møte en gang dermed er han veldig usikker i det å avslutte/gå ut av møter hvis det blir litt anspente møte. Ellers er han blant de hannhundene som er veldig strenge og mener at signal krever respons. Altså han er den type hannhund som demper veldig med å bevege seg sakte og vike med blikket. Altså er det en villbass da av en hannhund som gjør en brå bevegelse så blir argon litt forbannet. Men han er veldig enkel der, han sier ifra også går han. Men nok om det. Dette er ett språk som hundene klarer å håndtere bedre enn oss:)

For å si min mening så er hannhunder mye enklere i møter for de ordner ofte veldig greit opp, mer reale, mens tisper ofte er mer hakkete hvis de først er i det "suttrete" hjørnet. Og da er det ofte mot både hannhunder og tisper.

Ellers som det er sagt så er jo hannhunder penere i kroppsbyggning og pels. Og når det gjelder lydighet, lettere å trene osv så er det så utrolig myte at tispene alltid er bedre. Det er da hva man gjør det til selv. Alt har med trening å gjøre.

Når det gjelder rasen så tror jeg kommer på egentlig kun en vesentlig ting som kan være forskjell på tispe og hannhund som man hvertfall bør være klar over. egentlig uansett hvilken kjønn man får. Rasen kan virke som en rase som tåler mye og er sta, men man må ikke glemme at det er en veldig myk hund og ingen riv og røsk metoder vil fungere her. Altså hannhunden vil nok være litt tøffere og tåle litt mer. Så tispene har jeg erfaring med har lettere da for å bli skeptiske og litt bjeffete.

Sånn som en gang for mange år siden når jeg begynte med agility med Argon så var jeg en liten stund i en klubb som brukte helt feil treningsmetoder. Der var det også en tollertispe. Resultatet ble at Argon ble kun sta og umotivert til å trene etter noen treninger, mens tollertispa ble usikker/redd og stresset. Altså det var mye lettere å bare bytte metode og få da Argon inn på riktig "vei" igjen enn med denne tispa. Men som sagt dette har jo også med individ å gjøre.

Så ha det i bakhodet hvertfall. Så kan man få en flott hund uansett kjønn:) Let heller etter den rette oppdretter og det rette individ.

Min neste hund, hvis det er gjennomførbart så har jeg planer om å velge individ, ikke kjønn. Altså jeg drar til oppdretter da uviten om det blir en tispe eller hannhund jeg vil velge.

Takk for utfyllende svar, og tror det var det jeg trengte å høre. Tror jeg kommer til å være veldig åpen når det gjelder kjønn, møte opp med åpent sinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når mange sier at de ser tollerhanhunder som ikke går så godt med andre hannhunder så tror jeg svaret ligger i at eierene har fra starten av tenkt at, "dette er en retriever og er født til å være glad i alle".

Jeg må nok si meg uenig i dette. Av 6 Toller hannhunder jeg har vært borti med hannhund "problemer" så har 4 av dem vært hos erfarene hundeførere... Og problemet dukket opp i tidlig alder.

Muligens jeg har vært maks uheldig... men jeg har også pratet med to oppdrettere av rasen som sier at dem selger ikke hannhunder til uerfarene folk nettopp pga dette. (og dem syns det er synd at ikke flere oppdrettere tar dette alvorlig)

Jeg bare deler det jeg har erfart med rasen. Alt er ikke en dans med roser med rasen for tiden, mye pga økende popularitet. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må nok si meg uenig i dette. Av 6 Toller hannhunder jeg har vært borti med hannhund "problemer" så har 4 av dem vært hos erfarene hundeførere... Og problemet dukket opp i tidlig alder.

Muligens jeg har vært maks uheldig... men jeg har også pratet med to oppdrettere av rasen som sier at dem selger ikke hannhunder til uerfarene folk nettopp pga dette. (og dem syns det er synd at ikke flere oppdrettere tar dette alvorlig)

Jeg bare deler det jeg har erfart med rasen. Alt er ikke en dans med roser med rasen for tiden, mye pga økende popularitet. <_<

Jeg tror vi sier samme ting bare litt på to forskjellige måter. Jeg var også en erfaren hundeier når jeg skaffet meg en toller men rasen var sjelden på den tiden og visste lite om faktisk hvor forskjellig tolleren var fra de andre retrieverene. Nå vet jeg ikke hvor mye de erfarne hundeierene du møtte på visste om rasen på forhånd eller hva, men det er en faktor som spiller inn + at nå har populariteten steget i været så man må passe ekstra godt på hva man får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hvordan er pelsstellen på denne rasen? si at den stilles ut. Skal den klippes, nappes, el.?

Noen tollere får krøllete pels bak ørene. Krøllet eller ikke, så skal noe av dette vekk. Det beste er å bruke en fileringssaks. Det kan også være lurt å klippe hårene mellom potene som stikker opp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tollere får krøllete pels bak ørene. Krøllet eller ikke, så skal noe av dette vekk. Det beste er å bruke en fileringssaks. Det kan også være lurt å klippe hårene mellom potene som stikker opp

oki, takk for svar :D

Er det noe mer dere syns jeg bør vite så bare å fortelle :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare noen tips å komme med angående å finne kennler. Ikke vær redd for å titte over til Sverige etter kennler. Min høyst personlige mening er at oppdretterne der er litt flinkere når det kommer til toller og bruksegenskapene. For jeg har skjønt det slik at du er interessert i jakt med dem? Ta kontakt på pm hvis du har lyst på et par linker til tollerkennler i Sverige som jeg har fått anbefalt og som skal være bra når det kommer spesielt til funksjon :D .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare noen tips å komme med angående å finne kennler. Ikke vær redd for å titte over til Sverige etter kennler. Min høyst personlige mening er at oppdretterne der er litt flinkere når det kommer til toller og bruksegenskapene. For jeg har skjønt det slik at du er interessert i jakt med dem? Ta kontakt på pm hvis du har lyst på et par linker til tollerkennler i Sverige som jeg har fått anbefalt og som skal være bra når det kommer spesielt til funksjon :D .

nja, det blir evt bare sånn på gøy. Vil prøve evt ut bruks, ettersøk, jakt, også selvsagt lydighet, og se hva som passer både meg og hunden...Også blir det kanskje å stille ut noen få ganger i året... (så får vi se om jeg blir bitt av basillen eller ikke ) :D

www.toller.net skal ha kull våren 2007. Jeg elsker kombinasjonen de skal bruke. Trykk på kennel -> kull

mulig jeg er litt merkelig når det gjelder det, men syns det blir FOR langt unna, for jeg ønsker å besøke før kullet kommer, mens det er der (kanskje flere ganger om det er greit for oppdretter) + den gangen jeg skal hente den. Og blir for dyrt om jeg må reise opp til tromsø så ofte :D

Men har satt avstander som er langt nok :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nja, det blir evt bare sånn på gøy. Vil prøve evt ut bruks, ettersøk, jakt, også selvsagt lydighet, og se hva som passer både meg og hunden...Også blir det kanskje å stille ut noen få ganger i året... (så får vi se om jeg blir bitt av basillen eller ikke ) :D

Okei da så :P . Jeg er allerde bitt av jaktretriverbasillen, og tolleren kommer ikke i hus før til neste år :D . Vi blir å satse på bare jakt og viltspor tror jeg. Det som er planen nå hertfall, men kan hende det blir mer hvis tiden strekker til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei da så :D . Jeg er allerde bitt av jaktretriverbasillen, og tolleren kommer ikke i hus før til neste år :D . Vi blir å satse på bare jakt og viltspor tror jeg. Det som er planen nå hertfall, men kan hende det blir mer hvis tiden strekker til.

okey, skjønner :D

nei jeg får se litt da, blir det toller på meg i den nærmeste fremtid, så kommer jeg vel til å prøve litt jakt. og blir jeg bitt av basillen så får det komme en ny i hus senere :D neida, men da trener vi og håper det går :P

Blir den flink så leier vi den ut til pappa på andejakt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hvordan er pelsstellen på denne rasen? si at den stilles ut. Skal den klippes, nappes, el.?

Så du hadde fått svar men tenke å fordype det litt. Hvis du ser på bilder av f.eks min toller så har han mye sjafs på og bak ørene :D Jeg klipper han bare litt fordi jeg stiller han ikke ut og synes det er en del av sjarmen å ha disse pelsørene. Og ikke minst er det den herligste myke pelsen man kan få tak i å kose med :D

Når han bader så krepper pelsen seg, da særlig bak øra, flere som til og med har kommentert det og spurt om jeg krepper pelsen til hunden min,hehe.

Altså den pelsen bak ørene som er lys og dunaktig kalles "død pels" og skal ifølge utstillingsreglene nappes vekk. Da får tolleren somregel igjen kun litt kort pels øverst på ørene.

Gjorde dette med Argon en gang og synes det så helt rart ut. Plutselig fikk han så store ører :P

Ellers når det gjelder annet pelsstell så klarer de ofte å røyte som bare pokker på egenhånd:) Ellers har tollerene ett stort + i forhold til de andre retrieverene. Tolleren har mer selvrensende pels, så de blir ikke så fort så seige i pelsen og møkka detter rett av når dem tørker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du hadde fått svar men tenke å fordype det litt. Hvis du ser på bilder av f.eks min toller så har han mye sjafs på og bak ørene :D Jeg klipper han bare litt fordi jeg stiller han ikke ut og synes det er en del av sjarmen å ha disse pelsørene. Og ikke minst er det den herligste myke pelsen man kan få tak i å kose med :D

Når han bader så krepper pelsen seg, da særlig bak øra, flere som til og med har kommentert det og spurt om jeg krepper pelsen til hunden min,hehe.

Altså den pelsen bak ørene som er lys og dunaktig kalles "død pels" og skal ifølge utstillingsreglene nappes vekk. Da får tolleren somregel igjen kun litt kort pels øverst på ørene.

Gjorde dette med Argon en gang og synes det så helt rart ut. Plutselig fikk han så store ører :P

Ellers når det gjelder annet pelsstell så klarer de ofte å røyte som bare pokker på egenhånd:) Ellers har tollerene ett stort + i forhold til de andre retrieverene. Tolleren har mer selvrensende pels, så de blir ikke så fort så seige i pelsen og møkka detter rett av når dem tørker.

så skal man stille ut så er det bare den pelsen ved ørene som skal nappes? Også selvfølgelig alt annet som klo klipp, hår ved tær..

osv osv...

Men er det ikke slik at tollere har svømmehud(?!) leste dette. har aldri fått sett ordentlig på bena, så kan noen fortelle meg litt om det :D (spør kanskje litt mye nå, og mulig jeg er helt på jordet) ;( men vi tar sjangsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så skal man stille ut så er det bare den pelsen ved ørene som skal nappes? Også selvfølgelig alt annet som klo klipp, hår ved tær..

osv osv...

Men er det ikke slik at tollere har svømmehud(?!) leste dette. har aldri fått sett ordentlig på bena, så kan noen fortelle meg litt om det :D (spør kanskje litt mye nå, og mulig jeg er helt på jordet) ;( men vi tar sjangsen

Hehe, ingen spørsmål er for dumme. ja, tolleren har svømmehud. De er vannapporterende hunder så greit å ha litt svømmehud og vannavstøtende pels da :D

Svømmehud er ikke noe man ser hunden har sammenlignet med f.eks ender :P , stort sett mye pels der så da må man inn under potene å kjenne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ingen spørsmål er for dumme. ja, tolleren har svømmehud. De er vannapporterende hunder så greit å ha litt svømmehud og vannavstøtende pels da :D

Svømmehud er ikke noe man ser hunden har sammenlignet med f.eks ender :P , stort sett mye pels der så da må man inn under potene å kjenne.

Oki, takk for svar IGJEN :D nei hadde vel tatt seg ut om de kom med di store svømmeføttene :D

Noe mer du syns jeg bør vite?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki, takk for svar IGJEN :D nei hadde vel tatt seg ut om de kom med di store svømmeføttene :D

Noe mer du syns jeg bør vite?

Husker ikke alt som er snakket om her, så du får heller bare spørre hvis det er noe mer du kommer på. Du har jo en bordercollie som jeg tror har det bra og får nok psykisk og fysisk mosjon så da vet du jo sånn ca hva du begir deg utpå om du skaffer deg en toller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke alt som er snakket om her, så du får heller bare spørre hvis det er noe mer du kommer på. Du har jo en bordercollie som jeg tror har det bra og får nok psykisk og fysisk mosjon så da vet du jo sånn ca hva du begir deg utpå om du skaffer deg en toller.

ja jeg håpr jeg vet det :P neida, men jeg vil ha to hunder som trenger omtrent like mye mosjon, og vil tro at en toller og bc går bra sammen da. men jeg spør om det e noe mer jeg lurer på :) blir sikkert en del :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal Tolleren stilles? :wub:

Ei jeg kjenner stiller opp den ene hunden og holder halen opp siden den er litt lang i ryggen (er faktisk slik de stiller dem i canada), mens den andre som er korrekt i ryggen stilles fritt. Man gjør det som får hunden til å se best ut. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...