Gå til innhold
Hundesonen.no

Barn


Mirai

Recommended Posts

Ja, jeg synes det er blitt så forferdelig anderledes! Da jeg var liten møttes alle barna i gata og underholdte oss selv, vi tegnet paradis, hakket småstein (det var veldig populært, vi elsket småsteinstøv ;) ), lekte på lekeplassen og var ute hele dagen. Ellers var vi inne og lekte med barbi og sånne ting. Så kun på tv på kvelden. Nå ser jeg på stelillebroren min, han er åtte og har en mobil som nesten er bedre enn min, han har en bærbar pc, mens jeg har en ustabil datamaskin. Etter at han har spist, går han bare fra bordet, i tilegg sitter han aldri i ro når han spiser, sånt var uaktuelt da jeg var liten, og jeg er bare 15 år. Og det med sex, det er så utrolig mange i min gamle paralellklasse som var så lause, de har seg med alle kun for å få nytelse. Helt teit spør du meg!

Ja og når det gjelder sminke, jeg sminker meg kun når jeg har tid til det eller skal noe spesielt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det har mye med miljø å gjøre også, jeg synes ihvertfall ikke det har forandret seg så fryktelig mye de siste årene.. Der jeg bodde før (Mortensrud i Oslo) begynte folk å røyke i fjerde og femte klasse. Mange rekte rundt på det lokale kjøpesenteret i tredje og trodde de var kjempe kule. Mange av jentene i klassen min begynte å bruke stringtruser da de var 8 og kjøpte topper og t-skjorter i str. 92 for at de skulle være korte nok og vise mest hud. Mobiler fikk folk i fjerde klasse. Mange var utrolig frekke mot både voksne og jevnaldrene og det var utrolig hva som kom ut av kjeften på mange av 6 og 7-åringene.

Her vi bor nå er folk ihvertfall mye mer barnslige enn de var der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var ung ...

Vi svarte våre foreldre og var ganske frekke i kjeften, så jeg tror ikke ting har forandret seg så mye på det området, men enkelte ting har forandret seg. Dataverden har overtatt og unger sitter mer foran en maskin enn å være ute og få frisk luft. Videre er foreldre gjerne mer opptatt av tittler og status og har ikke så god tid til barna sine, og dermed kjøper seg god samvittighet.

Et eksempel på dette er min søster og hennes mann. De har to gutter som ikke eier det snev av oppdragelse, men de vasser i leker og dill. Bruk og kast er mentaliteten der, men slik blir det gjerne når mor sover oppe på sofaen og barna sitter nede og ser på film. Eller barna må bli med i butikker og bare de sier: det vil jeg ha, det får de.

Jeg mener, når de som lørdagsunderholdning drar på Ikea fremfor en tur på Tusenfryd, som de hadde snakket om, da er det å gå litt for langt. Foreldre i dag burde tilbringe mere tid med barna sine, og kanksje lære dem litt høflighetsfraser som: Takk og hei.

Jeg tror ikke dagens barn er så mye verre enn da jeg var ung - som om jeg er så himla gammel nå da, men mye har nok forandret seg, for tiden rundt middagsbordet er gjerne erstattet med en tur på McDonalds.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...