Gå til innhold
Hundesonen.no

Prøve ut hunder som er allergivennelige


goJJo

Recommended Posts

Jeg har både astma og allergi, så det er ganske få hunderaser jeg tåler. Dvs, jeg merker det ikke om jeg er ute i friluft, eller om vi bare er inne i kortere perioder. Utstillinger inne i haller osv. går også fint.

Har planer om å skaffe meg en hund til, en Bichon Havanais neste sommer. Har fra før av Bichon Frisè som jeg tåler helt fint, så regner med at det kommer til å gå bra.

Har lest om mange andre allergivennelige raser, men jeg tør ikke satse på en av de uten å ha "prøvd" om jeg tåler den eller ikke.

Er det noen som vet om noen måte det går an å teste sånne ting på...? Noen som har gjort noe lignende før? Den "store drømmen" er Riesenschnauzer, men jeg vet overhode ikke om jeg tåler den selv om det står at den er allergivennelig noen steder.

Regner ikke med at oppdrettere er veldig interessert å levere ut en valp med forbehold om at den kan leveres tilbake om jeg er allergisk?

Går heller ikke an å passe en hund noen dager f.eks, det er for liten tid for å si om jeg reagerer på. (I jula var søstern her med en labrador/border collie blanding. Han gikk det helt fint med nesten en hel uke, også begynte jeg å reagere)

Er så kjedelig det her! Er sikkert flere raser jeg kunne hatt, men jeg får aldri testa om det går eller ikke :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan prate med oppdrettere om du kan få låne en hund over litt tid for å teste det ut. Jeg vet om et par oppdrettere som har gjort dette, og med gode resultater. Men, det er nok mange som ikke vil låne ut hundene sine og, men den som intet våger osv.

Hmm, det kan kanskje gå an. Men da er det jo et krav av den hunden kan oppføre seg pent mot Mira, sånn at det ikke blir noe bråk mellom de. Og at den kan være alene hjemme, siden jeg uansett må på jobb osv. Vet ikke hvor aktuelt det er for folk?

Mamma sier alltid at det ikke er lurt å utfordre når jeg veit at jeg tåler Bichon burde jeg holde meg til det. Hvis jeg presser grensene hele tiden kan jeg plutselig begynne å reagere på alt sier hun.

Noen som vet om det er noe i det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren din har et poeng, vet om flere som har presset grenser og blitt mer og mer allergiske. Dersom du er fornøyd med Bichon, så er det safest å holde seg til den. Litt synd om du skal skaffe deg en annen rase og så tåler du plutselig ingen av hundene lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren din har et poeng, vet om flere som har presset grenser og blitt mer og mer allergiske. Dersom du er fornøyd med Bichon, så er det safest å holde seg til den. Litt synd om du skal skaffe deg en annen rase og så tåler du plutselig ingen av hundene lenger.

Har tenkt på det jeg også. Hadde vært fryktelig synd om jeg ikke kunne ha noen til slutt :)

Bare det at jeg kunne tenkt meg en mellomstor/stor hund. Men jeg burde vel heller være fornøyd med at jeg kan ha noe i det hele tatt ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo finne ut om det er noen som har de aktuelle rasene som bor i nærheten av deg, så kan du gå på besøk til dem ofte eller låne hunden hjem noen timer om gangen i en periode (hvis eierne er snille og låner bort hunden sin :) ).

Ellers er det jo sånn at de fleste som tåler bichoner også tåler pudler, og de kommer jo i alle størrelser. Allergimessig sett er det kanskje ikke like stor risiko med storpuddel som det er med riesenschnauzer, selv om schnauzere også skal være allergivennlige. Men folk reagerer jo forskjellig på forskjellige ting, og det finnes jo ingen fasit på disse tingene. Prøv ut det du kan så grundig du kan. Det kan være lurt å teste om du tåler havanaisen også. Havanais og frisé er to ulike raser med ulik pels, selv om de begge er i bichon-familien. Jeg vet f.eks om noen som ikke tåler coton (også en bichon-rase), men som tåler havanais.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undersøkelser viser at allergiske reaksjoner kan knyttes til kjønn. Tisper er de mest allergivennlige, så kommer kastrerte hannhunder og til slutt ukastrert hannhund. Vet ikke hva som gjør det, men regner med at utsondring av bl.a. spytt spiller inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo finne ut om det er noen som har de aktuelle rasene som bor i nærheten av deg, så kan du gå på besøk til dem ofte eller låne hunden hjem noen timer om gangen i en periode (hvis eierne er snille og låner bort hunden sin :) ).

Ellers er det jo sånn at de fleste som tåler bichoner også tåler pudler, og de kommer jo i alle størrelser. Allergimessig sett er det kanskje ikke like stor risiko med storpuddel som det er med riesenschnauzer, selv om schnauzere også skal være allergivennlige. Men folk reagerer jo forskjellig på forskjellige ting, og det finnes jo ingen fasit på disse tingene. Prøv ut det du kan så grundig du kan. Det kan være lurt å teste om du tåler havanaisen også. Havanais og frisé er to ulike raser med ulik pels, selv om de begge er i bichon-familien. Jeg vet f.eks om noen som ikke tåler coton (også en bichon-rase), men som tåler havanais.

Hm, kanskje det kan være lurt? Men ulempen er at jeg kjenner ingen med Havanais heller ;D Hehe. Har vurdert puddel også, men da må jeg fortsatt "teste" om jeg tåler de osv. Er jo så mye styr å få til det :/

Undersøkelser viser at allergiske reaksjoner kan knyttes til kjønn. Tisper er de mest allergivennlige, så kommer kastrerte hannhunder og til slutt ukastrert hannhund. Vet ikke hva som gjør det, men regner med at utsondring av bl.a. spytt spiller inn.

Jøss, det visste jeg ikke! Takk for informasjon.

Godt jeg har og skal ha tispe da ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan prate med oppdrettere om du kan få låne en hund over litt tid for å teste det ut. Jeg vet om et par oppdrettere som har gjort dette, og med gode resultater. Men, det er nok mange som ikke vil låne ut hundene sine og, men den som intet våger osv.

Kan godt få låne min :) ! Neida, det skal du få slippe! Jeg reagerer på veldig utypiske hunder, hvis man kan si det sånn. En venninne av Ane (eldstebarnet) hadde en storpuddel som jeg ble kjempetett av. Vi har jo nå tollere som verken jeg eller minstebarnet (som er superallergisk mot det meste) reagerer på i det hele tatt! Lykke til med å utvide ditt hunder-jeg-tåler reportoar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt få låne min :) ! Neida, det skal du få slippe! Jeg reagerer på veldig utypiske hunder, hvis man kan si det sånn. En venninne av Ane (eldstebarnet) hadde en storpuddel som jeg ble kjempetett av. Vi har jo nå tollere som verken jeg eller minstebarnet (som er superallergisk mot det meste) reagerer på i det hele tatt! Lykke til med å utvide ditt hunder-jeg-tåler reportoar! :)

Uff, er sånne ting jeg er redd for. Om jeg hadde f.eks skaffet meg en puddel, som "alle" egentlig skal tåle. Også hadde jeg vært allergisk. Hadde jo vært helt tragisk!

Takk, jeg får bare fortsette å sjekke ut ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du f.eks drar på besøk til en oppdretter, blir der i flere timer og virkelig gnir deg inn med hundene, og du gjør dette flere ganger, vil du kanskje få en forholdsvis god pekepinn på om du tåler hunden? En oppdretter har jo gjerne mange hunder av samme rase, og allergenene er mer inngrodde der, enn om du låner med deg en hjem til deg selv.

Et annet tiltak du kan prøve, er om du får låne med deg et teppe fra en oppdretter (eller andre) som en eller flere hunder har ligget mye på, og så kan du bruke det som sjal/kosepute når du kommer hjem. Litt guffent, men verdt et forsøk :). (NB! Hvis du f.eks er allergisk mot ull bør det selvfølgelig ikke være ullteppe).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville reist hjem til folk å sett hva slags du tåler og ikke!

Problemet med det er at for enkelte tar det mye lengre tid før allergien slår ut. Da ville jeg heller satset på forslaget til Havana, send et teppe til en oppdretter eller en person med den rasen du ønsker(kun den rasen, ikke andre raser også), og la teppet/genser være der en stund. Det er en fordel om hunden ligger på det. Så får du teppet hjem igjen og sitt å kos mye med det(dog ikke overdrevent mye) eller ha genseren på deg. Da vil du få en ganske god pekepinne på om du reagerer på den rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du f.eks drar på besøk til en oppdretter, blir der i flere timer og virkelig gnir deg inn med hundene, og du gjør dette flere ganger, vil du kanskje få en forholdsvis god pekepinn på om du tåler hunden? En oppdretter har jo gjerne mange hunder av samme rase, og allergenene er mer inngrodde der, enn om du låner med deg en hjem til deg selv.

Et annet tiltak du kan prøve, er om du får låne med deg et teppe fra en oppdretter (eller andre) som en eller flere hunder har ligget mye på, og så kan du bruke det som sjal/kosepute når du kommer hjem. Litt guffent, men verdt et forsøk :P. (NB! Hvis du f.eks er allergisk mot ull bør det selvfølgelig ikke være ullteppe).

Det var egentlig et godt forslag :P Skal se hva jeg får til etterhvert ;)

jeg ville reist hjem til folk å sett hva slags du tåler og ikke!

Akkurat det som er problemet. Det er ikke alltid man merker det like fort, så det er ikke noe grei løsning egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi skulle finne ut om broren min tålte wheaten terrier, fikk han råd om etter å ha besøkt noen med den rasen at han skulle ha en dott med wheatenpels under armen en natt og se dagen etterpå om det var noen reaksjon. Og det var det ikke, så nå har vi hatt hund i over et år.

Men å låne en hund med seg hjem er jo også bra, bare ikke så mange som vil låne vekk hunden sin, tror jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

;) Utrolig mye god informasjon her! Har hundeallergi jeg også. Har hørt om de som tåler puddel, men ikke riesenschnauser og de som tåler bichon frisè men ikke puddel. Rare greier dette her. Ønsker meg puddel, men må nok få låne en for å prøve det ut en stund. Synes at bichon frisè er fine også :rolleyes:

:huh: (Ja, det er nok riktig at en kan bli mer allergisk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber på hundepensjonat. Der var det en kunde med kraftig astma og allergi, som fikk beskjed av legen at han måtte omplassere hunden, pga at han bare ble dårligere. Han hadde fått tips om å prøve Petal Cleanse. Etter han begynte å vaske hunden med dette så har han ikke reagert i det hele tatt ;) Han har ei Gordon setter tispe. Så du kan jo prøve den? Selvfølgelig er det jo lurt å låne en hund og prøve, før du kjøper hund :huh: Jeg har tipset mange andre også, og det har hjulpet på alle. Ei venninne av meg måtte omplassere puddlen sin pga at søsteren ikke tålte den. Nå fikk hun en border collie valp, og søsteren reagerer ikke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg mener å ha hørt at folk som driver hundekjøring kan ha to valper fra samme kull. Men det er jo hunder som bor ute og har et helt annet liv enn «familiehunden». Naboen min, som har hatt flere hunder tidligere, valgte å kjøpe 2 hannhunder fra samme kull. Det ble 2 hunder som vi (eller andre) fikk lite kontakt med. De var mest opptatt av hverandre, og det var tydelig at de heller ikke ble så sterkt knyttet til eierene sine, som ene-hunder blir. Det gikk egentlig begge veier, og naboen var egentlig glad til da de var så gamle at de ble avlivet.  Mens da den siste «alene-hunden» deres døde så var det stor sorg i familien. De to små brødrene kunne også være litt hissig på hverandre, så i begynnelsen av turene holdt eieren dem godt fra hverandre (en arm strak ut på hver side av kroppen). Så roet de seg, og turen gikk greit.  Dette ble de siste hundene de hadde ; «aldri mer hund her i huset»
    • Jeg ville heller ikke solgt til deg. Har selv sittet med usolgte valper noen uker, i tillegg til 3-4 voksne. Aldri mer. Og vi var  to om å dele på jobben.  
    • Kloa til hunden min knakk/løsnet i dag. Han haltet ikke før i dag bare irriterte seg litt men i sta løp han og klarte og løsne den mere og nå er han halt😱 han har lagt seg og vasker ikke på det og oppfører seg normalt så venter til i morgen med dyrlegen men har så vondt i skjela over dette. Noen tips i hva jeg kan gjøre? Har just flyttet og ikke fått med meg noe rens enda 
    • Gode poeng, setter pris på innspill @simira :)!  Jeg forstår utgangspunktet ditt, og hvorfor du tenker det ja - og jeg er ikke uenig rent objektivt sett basert på det jeg har skrevet i innlegget. Jeg mener basert på samtalene jeg har hatt med de, og observasjon av valpen - at det virker som om de har gjort en grei jobb med valpen altså, men litt dessverre snevert i forhold til sosialisering i miljø utenom der valpen er vokset opp og særlig på det å være alene. Noe de selv åpent sier. De skulle absolutt ha trent med den alene ja. De hadde tiltenkt at den skulle bli værende på gården, også ble det ikke slik - dessverre. Den er vane med bilkjøring, kloklipp, børsting, dusj/vask, mennesker som kommer og går på gården etc. Verken valpen eller andre hundene markerte ikke noe på at jeg kom og de var egentlig bare mest gira på at det kom en ny person der. Ingen bjeffing i det hele. Mammahunden på gården var litt skeptisk en liten time før hun ble kompis. Svaret er nok et direkte nei. Derfor må jeg har hunden med på jobb, noe som heldigvis går greit i mitt tilfelle. Tenker en uke der det blir mest meg å hunden på hjemmekontor, dersom hun kommer seg til rette så går vi over i kontor-hund noen mnd der vi jobber sakte over tid med å bli mer selvstendig. Jeg er klar for at hunden blir litt jobb, men på sikt håper jeg at hun blir en grei selvstendig nok hund da jeg også driver litt reising i ny og ne. Har to turer der jeg blir borte totalt to uker resten av året, så håper at denne fasen skal gå greit for henne.  Det er snakk om en schæfer som har brukshund gener ja, men ikke ren bruksschæfer. Har ingen planer om bruk utenom å la henne drive søk for morro. Har hatt store hunder før slik som Bernersennen og labdrador men de har blitt adoptert i voksen alder, og ville derfor høre litt ang det å hente henne inn når jeg ser at hun har litt angst.  Slik det ser ut nå er nok ikke det en mulighet dessverre. Mulig at noe kan ordnes med søsterhunden, men det å ha ansvar for to brukschæfer-valper alene blir kanskje litt ekstremt.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...