Gå til innhold
Hundesonen.no

Stille sterilisert tispe

WheatenMali

Recommended Posts

Skjønner. Dersom det var lov med kastrerte hanner på utstilling kunne jo eierne bare sagt at, nei, han var normalt utviklet med to stener, men vi valgte å operere de vekk. Mens hunden i virkeligheten kanskje manglet den ene.

Det er jo kjedelig for de som faktisk kastrerer og har en normal hund at de ikke får stille, mens de med tisper får :) Det er jo egentlig like lite vits for begge to (annet enn å sjekke opp mot standarden for morro skyld).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner. Dersom det var lov med kastrerte hanner på utstilling kunne jo eierne bare sagt at, nei, han var normalt utviklet med to stener, men vi valgte å operere de vekk. Mens hunden i virkeligheten kanskje manglet den ene.

Det er jo kjedelig for de som faktisk kastrerer og har en normal hund at de ikke får stille, mens de med tisper får ;) Det er jo egentlig like lite vits for begge to (annet enn å sjekke opp mot standarden for morro skyld).

Sorry, dette blir way OT, men det dukket bare opp noe i mitt syke lille hode nå :rolleyes:

En hannhund kan jo, som du sier, kun ha én stein, eller to, og de kan jo fjernes. Dette med kryptorkisme er vel kanskje arvelig? Men det jeg ville fram til da (min dårlige humor), er at tisper blir vel sjelden født uten livmor, og dette er ihvertfall ikke arvelig! :) Oioi, nå var jeg festlig gitt... :rolleyes:

Tilbake til topic, så er det tillatt ja. I større shownasjoner er det derimot litt fuzz rundt dette når det gjelder pelsraser, da steriliserte tisper visstnok kan få en vanvittig bra pels. Dette er bare noe jeg leste om for en stund siden, men det gjaldt da en sterilisert sheltie i UK, som vant utrolig mye. Der var det visst snakk om at det måtte stå i katalogen at tispen var sterilisert eller noe sånt. Husker ikke hele historien nå, men dersom jeg klarer å rote den fram skal jeg jammen skrive den inn her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo kjedelig for de som faktisk kastrerer og har en normal hund at de ikke får stille, mens de med tisper får :) Det er jo egentlig like lite vits for begge to (annet enn å sjekke opp mot standarden for morro skyld).

Det fins også de som syns det er gøy å stille ut og, og om hunden er sterilisert så hvorfor ikke?

Takk for svar fra dere andre=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke lov å stille en kastrert hannhund, viss man har papirer fra vætrineren om to normalt utviklete tekstikler?

Er mange dyrleger som kan finne på å skrive en falsk attest på at hunden har hatt to normalt utviklede testikler.

Er derfor det ikke alltid hjelper å ha papirer på diverse ting i ringen, hjelper ikke meg f. eks å ha papirer på at kite har trukket tann...den kan være fake(noe den ville vært hvis jeg hadde fått av dyrlegen).

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke lov å stille hunder som er kastrerte selv om de har veterinærattest. Eller, man kan stille dem, men man blir sendt ut.

Er mange dyrleger som kan finne på å skrive en falsk attest på at hunden har hatt to normalt utviklede testikler.

Er derfor det ikke alltid hjelper å ha papirer på diverse ting i ringen, hjelper ikke meg f. eks å ha papirer på at kite har trukket tann...den kan være fake(noe den ville vært hvis jeg hadde fått av dyrlegen).

:)

ok, har hørt det skulle være lov i sverige. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...