Gå til innhold
Hundesonen.no

Regler for hundehold...


Lemen

Recommended Posts

Jeg har printa ut disse reglene og hengt de på kjøleskapet. Flere som trenger å gjøre det samme? :lol:

PET RULES

To be posted VERY LOW on the refrigerator door - nose height.

Dear Dogs and Cats, The dishes with the paw prints are yours and contain your

food. The other dishes are mine and contain my food. Please note, placing a paw

print in the middle of my plate of food does not stake a claim for it becoming

your food and dish, nor do I find that aesthetically pleasing in the slightest.

The stairway was not designed by NASCAR and is not a racetrack.

Beating me to the bottom is not the object. Tripping me doesn't help because I

fall faster than you can run.

I cannot buy anything bigger than a king sized bed. I am very sorry about

this. Do not think I will continue sleeping on the couch to ensure your comfort.

Dogs and cats can actually curl up in a ball when they sleep. It is not

necessary to sleep perpendicular to each other stretched out to the fullest

extent possible. I also know that sticking tails straight out and having tongues

hanging out the other end to maximize space is nothing but sarcasm.

For the last time, there is not a secret exit from the bathroom. If by some

miracle I beat you there and manage to get the door shut, it is not necessary to

claw, whine, meow, try to turn the knob or get your paw under the edge and try

to pull the door open. I must exit through the same door I entered. Also, I have

been using the bathroom for years --canine or feline attendance is not

mandatory.

The proper order is kiss me, then go smell the other dog or cat's butt. I

cannot stress this enough!

To pacify you, my dear pets, I have posted the following message on our front

door:

**************

To All Non-Pet Owners Who Visit & Like to Complain About Our Pets

1. They live here. You don't.

2. If you don't want their hair on your clothes, stay off the furniture.

(That's why they call it "fur"niture.)

3. I like my pets a lot better than I like most people.

4. To you, it's an animal. To me, he/she is an adopted son/daughter who is

short, hairy, walks on all fours and doesn't speak clearly.

Remember: Dogs and cats are better than kids because they:

1. Eat less

2. Don't ask for money all the time

3. Are easier to train

4. Usually come when called

5. Never drive your car

6. Don't hang out with drug-using friends

7. Don't smoke or drink

8. Don't worry about having to buy the latest fashions

9. Don't wear your clothes

10. Don't need a gazillion dollars for college, and

11. If they get pregnant, you can sell their children

DISPOSE OF YOUR CHILDREN - GET PETS!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To All Non-Pet Owners Who Visit & Like to Complain About Our Pets

1. They live here. You don't.

2. If you don't want their hair on your clothes, stay off the furniture.

(That's why they call it "fur"niture.)

3. I like my pets a lot better than I like most people.

4. To you, it's an animal. To me, he/she is an adopted son/daughter who is

short, hairy, walks on all fours and doesn't speak clearly.

Denne skal jeg printe ut i de store bokstaver og henge opp. Særlig det første punktet skal pekes på når det kommer folk! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker denne i tillegg jeg:

Hvorfor hund er bedre enn samboer:

1) Det tar stort sett ikke mere enn 2 år å trene de opp til å bli brukbare

2) De rydder rett nok ikke opp etter seg (da er de veldig godt trent), men så legger de heller ikke fra seg tingene sine overalt.

3) De forlanger ikke å få ha fjernkontrollen

4) De blir IKKE grinete selv om du vil se reprisen av "Akutten" bare fordi at George Clooney er søt :lol:

5) De lager aldri over maten din (enten så spiser de den, eller så spiser den ikke, men de føler ikke at de er nødt til å fortelle deg at "moren min lager denne retten MYE bedre enn deg")

6) De bruker ikke av din baderomstid.

7) De klager aldri over at du heller vil kose enn noe annet.

8) De er klare for å gå ut når DU er klar for å gå ut.

9) De sier aldri noe om hvordan du kjører B)

10) De klager aldri over pengeprioriteringene dine.

11) Har du en dårlig dag, trøster de deg fremfor å ta det personlig og bli grinete :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne synes jeg er bra :lol:

Øyensykdommer hos hundefolk

Denne artikkelen er hentet fra det amerikanske tidsskriftet ”Dog World”. Den tar opp problemet med øyesykdommer hos hundefolk og gir noen gode tips for å bli kvitt lidelsene.

Nærsynthet

Nærsynthet er et vanlig problem blant hundefolk. Fenomenet kalles ”kennelblindhet”, eller på godt norsk: En tilstand velkjent blant eiere og/eller oppdrettere av rasehunder. Dette er en tilstand hvor den ”syke” ser alle hunder i eget eie eller av eget oppdrett som førsteklasses eksemplarer av rasen og så like standarden som overhodet mulig. Alle hunder tilhørende hans konkurrenter er selvfølgelig andreklasses individer som har lite til felles med standarden.

Dette er en alvorlig svekkelse av synsnerven og forkommer bare hos andre eiere/oppdrettere. Øyesykdommer hos hundefolk er mange og varierte. Den nærsynte er ikke i stand til å se lenger enn sin egen hundegård. Han kan ikke, eller vil ikke, se svakheter hos sine egne hunder. Dette gjør han ute av stand til å forbedre sitt avlsmateriale. Dersom ”for lange rygger” er hyppig forekommende i hans oppdrett, vil han gå til angrep på alle som har hunder med kortere rygger. Det er jo så mye enklere å forklare alle som vil høre på (og en del av disse vil også tro hva de hører) at den andre oppdretterens hunder er alt for kort. Den nærsynte vrir og vrenger på standarden til den passer på hans egne hunder, og følgelig slipper han å sette opp et komplisert avlsprogram for å korrigere de lange ryggene. Suverent bortforklarer han som bagateller de ”mindre skjønnhetsfeil” som selv ikke han kan unngå å se.

Fargeblindhet

Fargeblindhet er en annen øyensykdom som rammer hundefolk.

• Hvilke hvite flekker på min dachshund?

• Hvilke blå øyne på min samojed?

• Hvilken tofarget puddel?

Dobbeltsyn

Dobbeltsyn er en tredje form for øyelidelsen kan ha. ”Min Trofast er som snytt ut av nesen på Int Nord Uch Passopp – han som ble BIS 32 ganger, vet du!!”

Nærsynthet igjen..

Tilbake til nærsynte. Et annet fenomen er hans utrolige evne til å finne en enkelt feil hos en vinner eller avlshund av topp klasse – Du har vel hørt ham?

”Hvordan kan dommeren dømme fram den hunden. Se på de dårlige viklene.” eller ”Bruk aldri ham i avl, ikke med de hasene.” eller ”Hold deg unna valper etter den tispen. Hun er jo altfor dårlig i fonten.” Det har alltid forundret at det å avle på gode, sunne rasehunder så lett fører til strid oppdrettere imellom. Det disse samme oppdrettere hevder er at valpekjøpere er ute etter 100% perfekte eksemplarer, - hunder som er ”skreddersydde” etter standarden. Og standarden – ja den tolkes jo av ”forståsegpåere”.

Ta et overblikk, - et langt, seriøst overblikk, på din eller dine hunder. Hva kunne vært annerledes? Bedre pels? Bedre Hode? Hva med vinklene, pigmenteringen, størrelsen? Forsøk å vurdere dine hunder objektivt, selv om det er vanskelig. I spesielt vanskelige tilfeller hjelper det å sette opp en liste over hundene. Bedøm hvert individ for seg, og ta for deg detaljer som er viktige for rasen. Skriv ned feil og svakheter for hver hund, og vurder hvilken partner akkurat den hunden trenger for å redusere svakheter i kommende generasjoner. Sett opp en liste over alle hannhunder du kjenner til som kan utfylle det tispematerialet du har, eller hannhunder som du kunne tenke deg å kjøpe valper etter. Sett deg inn i hver hannhunds bakgrunn. Vurdere nøye om blodslinjene passer, eller om det er bedre å gå til utavl for å få fram det ønskede resultat.

Følg overforstående enten du har en eller flere hunder. Snakk med andre oppdrettere, - gjerne også med erfarne oppdrettere av andre raser. Sett deg inn i genetikkens hemmeligheter gjennom bøker eller kurs. Til slutt – ikke tenk på hvem som eier den avlshunden du har bruk for. Om din linje trenger å bli sterkere, og du vet om en hannhund som gir deg det du trenger, så anvend ham, selv om det skulle vise seg at han eies av din erkefiende nr. 1. Det ville jo være dumt å stryke hunden av din liste, bare på grunn av personlige motsetninger. Det eneste du oppnår da, er å bremse din utvikling som oppdretter, og ditt eventuelle bidrag til å fremme rasen du elsker. Du sender din egen suksess langt i framtiden, og du bidrar ikke på noen måte til en positiv utvikling av rasen. Når alt kommer til alt, er jo rasens utvikling det gjelder, - ikke sant!

Gi deg selv et nytt perspektiv. Aksepter at du er nærsynt.

Gå så ut i verden og gjør noe med det!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg har erfaring med både to fra samme kull, beholde helt kull og kjøpe hvalper med noen måneders mellomrom. Nå har jeg ikke oppdrett lenger men hvis jeg drev oppdrett nå, ville jeg ikke automatisk utelukket deg fordi du ønsket to hvalper fra samme kull. Det finnes PLENTY med andre grunner til å utelukke interesserte, som skal bare ha en valp. Det er bare å følge med på Finn, så ser man at ganske mange aldri burde skaffet seg en valp engang. Det er flere faktorer som kommer med i betraktning her, nå skriver du ikke hvilken rase du tenker på men hvis dette er en populær( les lettsolgt) rase og du bestilte to tispehvalper, ville jeg nok forhørt meg ganske grundig om hvorfor du ønsker to og om du planlegger oppdrett . Hvis oppdrett var tanken eller jeg fikk mistanke om det, ville jeg nok vært tilbakeholden særdeles om du ikke hadde erfaring med rasen fra før og har en fornuftig plan med oppdrettet ditt. Mao ikke bare produsere hvalper uten annet mål enn inntjening.    Hva slags erfaring har du med hund, hvis du var av typen som har hatt to hunder og gått kurs, så nå kan du ‘alt’, nope, da blir det hverken en eller to.   Hva slags rase og hva er målet med innkjøpet. Skal du ha to krevende brukshundhvalper fra samme kull og har som mål og oppnå gode resultater, ville jeg nok vært tvilende til om du vet hva du gir deg ut på. Hvordan bor du? Egen hage eller tredje etasje. Førstnevnte gjør det MYE enklere på alle måter, særdeles ved renslighetstrening. Det sier seg selv at to GD hvalper f.eks i 3.etasje er en dårlig ide. Renslighetstreningen blir selvsagt noe mer utfordrende med to hvalper, da har du to og holde øye med så snart de er våkne men er du forberedt på det og ikke minst innstilt på det, så er det slett ikke umulig. ( anbefaler sommerhvalper eller i alle fall ikke valp midt på kaldeste vinteren, enten man kjøper en eller to, det er MYE enklere å renslighetstrene hvalper i levelige temperaturer) (fortsetter senere, fikk besøk 🙂)
    • Har det knekt så langt inn at det er fare for at det har gått til klobeinet er det mer alvorlig enn hvis ikke. Men uansett lurt med sjekk i dag nå som hverdagen har begynt, alternativt videosamtale/telefonsamtale og vedlagte bilder med vet og råd for riktig rensing og hva du skal se etter vedrørende tegn på infeksjon. 
    • Jeg mener å ha hørt at folk som driver hundekjøring kan ha to valper fra samme kull. Men det er jo hunder som bor ute og har et helt annet liv enn «familiehunden». Naboen min, som har hatt flere hunder tidligere, valgte å kjøpe 2 hannhunder fra samme kull. Det ble 2 hunder som vi (eller andre) fikk lite kontakt med. De var mest opptatt av hverandre, og det var tydelig at de heller ikke ble så sterkt knyttet til eierene sine, som ene-hunder blir. Det gikk egentlig begge veier, og naboen var egentlig glad til da de var så gamle at de ble avlivet.  Mens da den siste «alene-hunden» deres døde så var det stor sorg i familien. De to små brødrene kunne også være litt hissig på hverandre, så i begynnelsen av turene holdt eieren dem godt fra hverandre (en arm strak ut på hver side av kroppen). Så roet de seg, og turen gikk greit.  Dette ble de siste hundene de hadde ; «aldri mer hund her i huset»
    • Jeg ville heller ikke solgt til deg. Har selv sittet med usolgte valper noen uker, i tillegg til 3-4 voksne. Aldri mer. Og vi var  to om å dele på jobben.  
    • Kloa til hunden min knakk/løsnet i dag. Han haltet ikke før i dag bare irriterte seg litt men i sta løp han og klarte og løsne den mere og nå er han halt😱 han har lagt seg og vasker ikke på det og oppfører seg normalt så venter til i morgen med dyrlegen men har så vondt i skjela over dette. Noen tips i hva jeg kan gjøre? Har just flyttet og ikke fått med meg noe rens enda 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...