Gå til innhold
Hundesonen.no

Spørsmål om burbruk og å være alene hjemme


bollolf

Recommended Posts

:D

Jeg er ei jente på 16 år.. ønsker meg svært en hund.. spes. en dalmatiner eller collie.. men det får vente..

jeg har et par spørsmpl, og håper noen kan svare meg..

Jeg lurer på om det er ansvarlig å la hunden være hjemme fra du drar på jobben om morran til du kommer hjem fra jobben utpå dagen.??? for meg høres det fælt ut for hunden..

la meg si at jeg jobber fra 08.00 - 16.00 da..normal arbeidsdag... blir det for lang tid for hunden å være alene..???

Også har jeg et spørsmål til..

Når hunden er valp.. er det veldig vanlig å la den ligge i bur om natta.. men jo eldre den blir jo mindre rampete blir den jo..så da er det jo greit å la den velge hvor den vil ligge..? eller? å haden løs om natta mener jeg.. inne altså.. :unsure:

greit om noen kan svare meg..

Klem :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D

Jeg er ei jente på 16 år.. ønsker meg svært en hund.. spes. en dalmatiner eller collie.. men det får vente..

jeg har et par spørsmpl, og håper noen kan svare meg..

Jeg lurer på om det er ansvarlig å la hunden være hjemme fra du drar på jobben om morran til du kommer hjem fra jobben utpå dagen.??? for meg høres det fælt ut for hunden..

la meg si at jeg jobber fra 08.00 - 16.00 da..normal arbeidsdag... blir det for lang tid for hunden å være alene..???

Også har jeg et spørsmål til..

Når hunden er valp.. er det veldig vanlig å la den ligge i bur om natta.. men jo eldre den blir jo mindre rampete blir den jo..så da er det jo greit å la den velge hvor den vil ligge..? eller? å haden løs om natta mener jeg.. inne altså.. :unsure:

greit om noen kan svare meg..

Klem :rolleyes:

Heisann :wacko:

Det går fint å la hunde være alene hjemme når du er på jobb, så lenge det ikke er med en gang! En valp på 3-4-5 mnd. klarer ikke å holde seg så lenge. Når man er såpass lenge borte kan det i vetfall lønne seg å få valpen i begynnelsen av sommerferien.

Jeg lot ikke valpen min ligge i bur om natten, men så har jo jeg en ganske liten hund som jeg ikke synes gjør noe om ligger i sengen, men med dine raseønsker kan det kanskje være litt slitsomt å ha i sengen når de blir eldre. Du kan jo evt. sette opp en liten valpegård (grønne grinner som man får kjøpt på plantasjen eller biltema).

Skal du forresten bruke hunden til noe annet enn tur/familie hund? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en hund klarer fint å være hjemme så lenge, men ikke en valp!

å være hjemme alene syntes jeg var en kamp! å trene på å gå fra den! det var vanskelig.. når jeg da skulle begynne på skolen var ikke valpen klar til å være så lenge alene hjemme, så min mor måtte hjem i pausen for å lufte han!

bare vær nøye med treningen, så går det fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe problem å la hunden være aleine hjemme de timene du er på jobb/skole så lenge hunden blir trent til å være aleine hjemme.

Jeg har selv en dalmatinervalp som ligger i bur om natten. Dette er ingen problem i det hele tatt. Hun er holder seg hele natten og har gjort det fra dag to her i huset.

Ser og du skriver at du ikke skal bruke hunden til noe spessielt. Hvis du velger en dalmatiner, anbefaler jeg deg til å bruke den til noe. Dette er en rase som liker å bli brukt, men jobber kun hvis det passer den eller du har den rette forsterkeren. Dette gjelder jo selvfølgelig ikke alle hundnene innenfor rasen, mende jeg har vært borti har vært sånn! Hun jeg har er nå 12 uker og elsker å jobbe! Hun tar ting forholdsvis fort og liker det!

Dalmatineren er en forholdsvis "sær" rase og jeg anbefaler deg å lese masse og få masse kunnskap om rasen før du eventuelt valger en dalmatiner!

bare et lite tips :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber 5 dager i uken fra 8.00-16.00 og mine hunder er hjemme alene den tiden. Det hender seg eldste sønnen er hjemme rundt 15.00.

Det er absolutt ikke noe problem når de er voksne. Valper har jeg med meg på jobb/ i bilen frem til de er 7-9 mnd.

Små hunder har jeg i et bur som står oppi senga mi det første året, store hunder har jeg i grønne kompostbinger ved siden av senga mi. Når de så er helt stuerene og nattørre, har de fremdeles bur ved siden av meg på soverommet, men da står dørene opp, også mens jeg er på jobb.

Nå skal det sies at en sover sammen med meg i senga :lol: , en koser litt før han legger seg under senga og den tredje fortrekker buret sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Min dalmatiner har vært vant til bur fra hun var liten valp. Hun er i bur i bilen og kan være i bur om natten også. Hun sov i bur da hun var liten og gjør det innimellom fortsatt. Det er veldig greit med bur, synes jeg, hvis hun skal passes hos noen eller vi får besøk av f.eks små barn.

Pia kan være alene hjemme uten stor problemer i 7-8 timer. Skal jeg være borte hjemmefra lenger enn det er hun med i bilen. Er hun med meg, kan jeg gå tur med henne innimellom og det synes jeg er bedre. Hun har vært lenger hjemme, men det er ikke ideelt og jeg forsøker å unngå det.

Husk at hunder sover mer enn vi ofte tror :lol:

Er enig med Ceccy, enkelte dalmiser er litt "sære". Det kan lønne seg å lese litt, treffe andre dalmiser, eiere og oppdrettere før du bestemmer deg.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tak for rådene..

jeg har lenge hatt lyst til å ha dalmatinere.. og det finnes mennesker som ikke vil drive agility eller jakt eller oen slags sport inne hund.. bare ha en tur kammerart..ta denmed på hytta..bade med den.. være ute i marka.. sånne ting.. kusina mi har en dalmatiner og hun sier at det er ganske så aktiv hund og den trenger masse mosjon.. men at den også er en llsidig hun d og tilpasser seg livet ditt så godt som mulig..

men er happy for alle råda jeg får jeg.. :o

klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg har erfaring med både to fra samme kull, beholde helt kull og kjøpe hvalper med noen måneders mellomrom. Nå har jeg ikke oppdrett lenger men hvis jeg drev oppdrett nå, ville jeg ikke automatisk utelukket deg fordi du ønsket to hvalper fra samme kull. Det finnes PLENTY med andre grunner til å utelukke interesserte, som skal bare ha en valp. Det er bare å følge med på Finn, så ser man at ganske mange aldri burde skaffet seg en valp engang. Det er flere faktorer som kommer med i betraktning her, nå skriver du ikke hvilken rase du tenker på men hvis dette er en populær( les lettsolgt) rase og du bestilte to tispehvalper, ville jeg nok forhørt meg ganske grundig om hvorfor du ønsker to og om du planlegger oppdrett . Hvis oppdrett var tanken eller jeg fikk mistanke om det, ville jeg nok vært tilbakeholden særdeles om du ikke hadde erfaring med rasen fra før og har en fornuftig plan med oppdrettet ditt. Mao ikke bare produsere hvalper uten annet mål enn inntjening.    Hva slags erfaring har du med hund, hvis du var av typen som har hatt to hunder og gått kurs, så nå kan du ‘alt’, nope, da blir det hverken en eller to.   Hva slags rase og hva er målet med innkjøpet. Skal du ha to krevende brukshundhvalper fra samme kull og har som mål og oppnå gode resultater, ville jeg nok vært tvilende til om du vet hva du gir deg ut på. Hvordan bor du? Egen hage eller tredje etasje. Førstnevnte gjør det MYE enklere på alle måter, særdeles ved renslighetstrening. Det sier seg selv at to GD hvalper f.eks i 3.etasje er en dårlig ide. Renslighetstreningen blir selvsagt noe mer utfordrende med to hvalper, da har du to og holde øye med så snart de er våkne men er du forberedt på det og ikke minst innstilt på det, så er det slett ikke umulig. ( anbefaler sommerhvalper eller i alle fall ikke valp midt på kaldeste vinteren, enten man kjøper en eller to, det er MYE enklere å renslighetstrene hvalper i levelige temperaturer) (fortsetter senere, fikk besøk 🙂)
    • Har det knekt så langt inn at det er fare for at det har gått til klobeinet er det mer alvorlig enn hvis ikke. Men uansett lurt med sjekk i dag nå som hverdagen har begynt, alternativt videosamtale/telefonsamtale og vedlagte bilder med vet og råd for riktig rensing og hva du skal se etter vedrørende tegn på infeksjon. 
    • Jeg mener å ha hørt at folk som driver hundekjøring kan ha to valper fra samme kull. Men det er jo hunder som bor ute og har et helt annet liv enn «familiehunden». Naboen min, som har hatt flere hunder tidligere, valgte å kjøpe 2 hannhunder fra samme kull. Det ble 2 hunder som vi (eller andre) fikk lite kontakt med. De var mest opptatt av hverandre, og det var tydelig at de heller ikke ble så sterkt knyttet til eierene sine, som ene-hunder blir. Det gikk egentlig begge veier, og naboen var egentlig glad til da de var så gamle at de ble avlivet.  Mens da den siste «alene-hunden» deres døde så var det stor sorg i familien. De to små brødrene kunne også være litt hissig på hverandre, så i begynnelsen av turene holdt eieren dem godt fra hverandre (en arm strak ut på hver side av kroppen). Så roet de seg, og turen gikk greit.  Dette ble de siste hundene de hadde ; «aldri mer hund her i huset»
    • Jeg ville heller ikke solgt til deg. Har selv sittet med usolgte valper noen uker, i tillegg til 3-4 voksne. Aldri mer. Og vi var  to om å dele på jobben.  
    • Kloa til hunden min knakk/løsnet i dag. Han haltet ikke før i dag bare irriterte seg litt men i sta løp han og klarte og løsne den mere og nå er han halt😱 han har lagt seg og vasker ikke på det og oppfører seg normalt så venter til i morgen med dyrlegen men har så vondt i skjela over dette. Noen tips i hva jeg kan gjøre? Har just flyttet og ikke fått med meg noe rens enda 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...