Gå til innhold
Hundesonen.no

Spor

Flash

Recommended Posts

Har endelig begynt å trene litt jevnt og målrettet med spor. Det går fint, pelsen er i hundre og sporer som en gudinne så langt.

Har imidlertid et problem (eller kanskje ikke), og det er at hun har en fart som er helt hinsides. Må sette hælene i bakken og tviholde i lina, og å gå uten tjukke hansker er galemattias. Det skal vel ikke være sånn?

Å gå sporet rett etter utlegging er bare å glemme. Har trukket liggetiden til halvannen time - og det hjelper bittelitt men fortsatt er voldsomt drag. I påvente av å jobbe inn interessen for pinner har jeg lagt leker i sporet, og som regel strener hun rett over. Ved sporslutt er det nesten vanskelig å få belønnet henne fordi hun bare vil videre, videre.

Jeg er jo selsagt glad for at hun er så til de grader sporsugen, det er kanskje et luksusproblem. Stort sett sporer hun jo veldig godt og tar stort sett vinkler på strak arm (all den tid jeg bruker masse krefter på å bremse henne, vel å merke). Er redd for at hun lærer å frese gjennom og spore unøyaktig.

Bør jeg legge kortere spor med lengre liggetid? Tone ned andre belønninger ettersom sporet i seg selv tydeligvis er så vanvittig forsterkende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn veldig sent på natten, så orker jeg ikke utrede i lange baner, men mitt råd er å gå så vanskelige spor du overhode tør å gå. Da mener jeg krappe vinkler, overganger mellom underlag, grusspor, asfalt, gress og overganger mellom disse. Hauger med godbiter kan hjelpe litt på farten dersom hun spiser det og ikke løper over.

La sporet ligge så lenge du tør og øk kriteriene fort. Klarer hun det ikke, så er ikke det noen krise. Hun (..det var en hun? :lol: )har tydeligvis plenty av motivasjon, så å feile gjør absolutt ingenting. Kanskje hun til og med kan lære noe av det B)

Dersom hun lærer at hun må følge med (kanskje du til og med klarer å rappe en pinne eller en belønning i sporet fra henne!), så skjønner hun fort at hun må senke farten. Personlig synes jeg ikke fart i det hele tatt gjør noe, så lenge hun sporer nøyaktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vår er vant til å være alene. I år er vi hjemme.  Blir nok noe med oss, og noe i buret sitt i underetasjen.
    • Noen som har tips til hundefører jakker med lomme bak til barn/junior, eventuelt noen som selger i mindre størrelser enn xs, eller har en kort modell, eller kan skreddersys? Vet Canelana sine jakker kan bestilles på mål, men noen andre? Pinewood sine er fine, men de har selger ingen hundeførerjakker til barn, og deres xs er veldig stor/lang. Trenger ikke være butikker i Norge, hvis noen vet om noen utenlands å, gjerne kommenter lenke😊    
    • Ja, hvis han aldri har lært å være alene på andre tider av døgnet så er det faktisk en ting. En "fordel" med å være ufør og ikke ha med hundene overalt er at de lærer å være alene på helt random tidspunkter.
    • Det går greit å gå fra han om morningen når jeg skal på jobb. Han kan fint være hjemme alene da. At jeg (vi alle) går om ettermiddagen setter han ikke pris på. Han vil være med meg mest mulig. - Lurer på om han har blitt mer sånn med alderen … 🤔 
    • Er han ikke vant til å være alene? Regner med du bruker ting som frossen kong eller tygg for aktivisering osv.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...