Gå til innhold
Hundesonen.no

Båndtvang

Karina&Chica

Recommended Posts

Jeg vet ikke helt hvor jeg skal legge dette spørsmålet, så jeg spør her, så får det heller bli flyttet..

Uansett, jeg var på Ekeberg i dag, og da gikk de fleste hundene uten bånd. Og da lurer jeg på om båndtvangen er over nå? Jeg blir litt forvirra, for jeg har hørt så mange datoer for når båndtvangen skal være ferdig, blant annet 1.juni og 1.august, men hva er egentlig den riktige datoen?

Det er kanskje forskjellig fra sted til sted også, men som dere sikkert skjønner, så prater jeg om i Oslo nå.

Jeg lurer også på hva straffen er for å ha løs hunden når det er båndtvang??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt hvor jeg skal legge dette spørsmålet, så jeg spør her, så får det heller bli flyttet..

Uansett, jeg var på Ekeberg i dag, og da gikk de fleste hundene uten bånd. Og da lurer jeg på om båndtvangen er over nå? Jeg blir litt forvirra, for jeg har hørt så mange datoer for når båndtvangen skal være ferdig, blant annet 1.juni og 1.august, men hva er egentlig den riktige datoen?

Det er kanskje forskjellig fra sted til sted også, men som dere sikkert skjønner, så prater jeg om i Oslo nå.

Jeg lurer også på hva straffen er for å ha løs hunden når det er båndtvang??

Hvis jeg husker rett, så er det til den 20. august. Men på Ekeberg er det et hundejorde, hvor det i hvert fall uoffisielt er lov til å slippe hundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay! Men hvis det er båndtvang på Ekeberg og, så er det jamen meg mange som bryter båndtvangsloven.. For jeg snakker nemlig ikke om et jorde der hundene var løse, men de var løse på en vanlig tursti. Kanskje det er lov til å ha hunder løse på Ekeberg?? :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay! Men hvis det er båndtvang på Ekeberg og, så er det jamen meg mange som bryter båndtvangsloven.. For jeg snakker nemlig ikke om et jorde der hundene var løse, men de var løse på en vanlig tursti. Kanskje det er lov til å ha hunder løse på Ekeberg?? :unsure:

Det er generell båndtvang i Oslo hele året, men etter 20 august er det disp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men på Ekeberg er det et hundejorde, hvor det i hvert fall uoffisielt er lov til å slippe hundene.

Flere har fått bøter for løse hunder både på Ekeberg og i Frognerparken den siste tiden... sånn til opplysning. Det er ganske dyrt å slippe hundene på slike "offentlige" steder nå.

Etter at jeg hørte om dette har jeg selv blitt mer restriktiv på hvor jeg slipper Pia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæææ?? Hva mente du nå? :D

Egentlig er det båndtvang hele ået, men det gis dispensasjon (for alle) under forutsetning av at du har hunden under kontroll, ikke er til sjenanse etc. mellom 20 august og 1 april. I perioder med mye snø eller andre forhold kan de effektuere båndtvangen igjen. Dette har jeg tatt fra mitt eget hode, men er ganske sikker på at jeg har rett. Tar imot korreksjoner med åpent sinn :wacko: !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig er det båndtvang hele ået, men det gis dispensasjon (for alle) under forutsetning av at du har hunden under kontroll, ikke er til sjenanse etc. mellom 20 august og 1 april. I perioder med mye snø eller andre forhold kan de effektuere båndtvangen igjen. Dette har jeg tatt fra mitt eget hode, men er ganske sikker på at jeg har rett. Tar imot korreksjoner med åpent sinn :D !

Ok, det er vel omtrent samme måte som jeg har sett det, men i og med at de kaller det ekstraordinær når det er utenom den ordinære, har jeg i mitt hode sett på det som om det IKKE er båndtvang (men selvfølgelig skal man ha kontroll) ellers.. :wacko:

Men ja, da er vi i hvert fall enige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den offisielle Båndtvangen er fra 1.april til 20. august, men det er mange kommuner som har utvidet båndtvang. Her hvor jeg bor er den fra 1. april til 30. september. Ganske mange kommuner har båndtvang hele året dessverre,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen kommuner har det på hjemmesiden. Og også noen hundeklubber har hengt det opp på hyttene sine, om det er båndtvang på spesielle steder i kommunen (langs kysttriper, naturområder osv). Kan jo prøve å sende en mail til kommunen og se om du får svar :lol: Ellers er jo den "vanlige" båndtvangen fra 1. april til 20/22. august.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay! Jaja, da er det bare å vente da..!

..er litt overrasket over hvor mange som faktisk brøt båndtvangen(inkludert meg selv)den dagen jeg var på Ekeberg.. Jeg tenkte den var over jeg, siden alle hadde hunden løs :unsure:

Men noen som vet hva slags straff man får? Bot på hvor mye da?

Fant forresten info om båndtvangsloven på nkk:

Hundeloven

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay! Jaja, da er det bare å vente da..!

..er litt overrasket over hvor mange som faktisk brøt båndtvangen(inkludert meg selv)den dagen jeg var på Ekeberg.. Jeg tenkte den var over jeg, siden alle hadde hunden løs :unsure:

Men noen som vet hva slags straff man får? Bot på hvor mye da?

Fant forresten info om båndtvangsloven på nkk:

Hundeloven

Her nede på Østensjøvannet går ryktene om at noen har fått kr 5000,- i bot for å bryte båndtvangen. Skulle tro boten er den samme i hele Oslo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
    • Nei, seriøse oppdrettere lurer naturligvis ikke valpekjøpere. Useriøse oppdrettere gjør hva de vil.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...