-
Hvem er aktive 0 medlemmer
- Ingen innloggede medlemmer aktive
-
Nye innlegg
-
Nja, må si meg uenig her. Det er veldig lite forskning på periodisk faste på friske hunder med normal kroppsvekt og med et normalt aktivitetsnivå. Vær obs på at: - enkelte studier definerer ett måltid om dagen som periodisk faste. - studiene på friske hunder er ofte gjort på dyr oppstallet i bur uten daglig mosjon (mange av disse studiene ble gjort mellom 1920-2000). - flere studier som viser til "positive" effekter er gjort på sederte dyr (for å kunne bruke diverse måleutstyr). - langtidseffekter er sjeldent vurdert. Vær derfor ekstremt nøye med å lese metodedelen når det leses forskningsartikler. Det som derimot er støttet av forsking som positivt er fôring av ett større måltid per dag fremfor to/flere mindre for vektkontroll som igjen reduserer risikoen for diverse livsstilssykdommer. Periodisk faste har også hatt positiv innvirkning når det kommer til å kontrollere enkelte tarm- og stoffskiftesykdommer, men har så vidt jeg vet ikke vist preventiv virkning. Av negative faktorer så er det dokumentert feilernæring som følge av gjentatt periodisk faste over tid.
-
Evolusjonært tilpasset? Med tanke på hvor mange generasjoner hunder man har i løpet av en generasjon mennesker så vet vi jo at de utvikler seg ganske mye fortere. Jeg tror ikke det er et nevneverdig problem. Hvilke helsefordeler skal det være ved å faste?
-
Det slo meg, mens jeg leste om forskning på faste for hunder, hvor mange sykdommer som enten kunne vært fullstendig unngått eller kraftig forbedret ved å "la" hundene faste regelmessig under kontrollerte forhold. Don't take my word for it, undersøk selv. Det gir mening, da. Regelmessige måltider flere ganger om dagen hver eneste dag og aldri noen dager uten, det er en veldig moderne og nymotens greie hundene ikke er evolusjonært tilpasset ennå, akkurat som vi heller ikke er godt tilpasset å aldri være sultne eller mangle mat i perioder. Helsefordelene ved å faste kontrollert innimellom, og de kumulative skadene av å aldri gjøre det, er verdens beste argument for å sette seg inn i hvordan gjennomføre faste for optimale helsefordeler fra det.
-
Jeg har prøvd vanlige h-seler med mye justering, samt trekkseler og mye annet.. jeg har ikke prøvd en step-in sele, så det skal jeg prøve - takk for tips!
-
Den det lenkes til er en vanlig H-sele, ala det jeg foreslo over. Frontfestet sele vil jeg ikke anbefale når press på luftrøret er et problem, særlig hvis hunden faktisk trekker. Jeg vil ikke anbefale å feste båndet foran i det hele tatt, da det skjeve trekket antageligvis vil presse mer.
-
-
Nylig opprettede emner
Recommended Posts