Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva slags kamera skal jeg kjøpe?

lille_christine

Recommended Posts

Jeg har lyst til å kjøpe meg et kamera som har endel bra funksjoner, slik som uklar bakgrunn osv. men jeg har ikke peiling på kameraer, heller ikke noe som har med kamera å gjøre :D Dessuten har jeg ikke råd til noe veldig dyrt noe.

Så noen som har non tips om hva slags kamera som ville passet for meg? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nesten utdype hva du mener med ikke så dyrt :D

Blurete bakgrunn kan du jo fint lage i photoshop, om det er noe viktig for deg. Flere av bildene jeg har tatt med mitt billigkamera har jeg laget bakgrunnen på:

CIMG2745.jpg

Er veldig fornøyd med mitt kompaktkamera til å være så billig, men har nå bestilt speilrefleks - da det er mye actionbilder det går i + +

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tenkte jeg måtte kjøpe speilrefleks for gode bilder av hunden og naturen, som er det jeg tar mest bilder av. Men så var vi på en slik fotobutikk, og han mannen bak kassa var ærlig nok til å fortelle at til det bruket hvertfall, med dyr og naturbilder var det mye bedre å kjøpe seg et digitalt kompaktkamera med en god del pixel. snakket om 7mgp eller noe, og viste oss helt fantastisk fine bilder, som han hadde tatt med et slikt kamera. slike får du jo for et par-tre tusen, og det er ikke så ille for bra bilder altså! :D Får en del funksjoner også på et slikt kamera, men redigeringsprogram er jo gull verdt.

vet ikke hva du vil ta bilder av da? Et godt råd er å spørre på en slik fotobutikk, og håpe at de ikke kun er opptatt av å selge den dyreste varen for å tjene mere, men at de faktisk annbefaler det som er reelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tenkte jeg måtte kjøpe speilrefleks for gode bilder av hunden og naturen, som er det jeg tar mest bilder av. Men så var vi på en slik fotobutikk, og han mannen bak kassa var ærlig nok til å fortelle at til det bruket hvertfall, med dyr og naturbilder var det mye bedre å kjøpe seg et digitalt kompaktkamera med en god del pixel. snakket om 7mgp eller noe, og viste oss helt fantastisk fine bilder, som han hadde tatt med et slikt kamera. slike får du jo for et par-tre tusen, og det er ikke så ille for bra bilder altså! :D Får en del funksjoner også på et slikt kamera, men redigeringsprogram er jo gull verdt.

vet ikke hva du vil ta bilder av da? Et godt råd er å spørre på en slik fotobutikk, og håpe at de ikke kun er opptatt av å selge den dyreste varen for å tjene mere, men at de faktisk annbefaler det som er reelt.

De tjener mer på kompakt enn speilrefleks, så man skal være litt kritisk ;)

Emnet hun er vel akkurat det som blir best med speilrefleks. Men sier man sitt og bli hver gang hadde jeg ikke giddi og lagt så mange tusen i det. Bilder med fart i er vanskelig med kompakt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både speilrefleks og kompaktkamera.

Et kompaktkamera kan ikke nå opp mot et speilrefleks når det gjelder bilder i farta, men allikevel...

Jeg har som sagt begge deler, og det er veldig ofte jeg velger kompaktkameraet fordi det er mye enklere å ha med seg. Litt mindre... - Og jeg har fått mye knallbilder med det.

Jeg mener et kompaktkamera er en kjempefin løsning når man er ganske "grønn" når det gjelder foto og kamera. Start med et kompaktkamera, og gå heller over til speilrefleks om (når :D ) hobbyen blir en lidenskap og kunnskapen har blitt større. Du kommer til å lære masse om bilder, bildebehandling, kamerainnstillinger osv underveis som du har nytte av den dagen speilrefleks kameraet kommer i hus... ;)

Jeg har selv Canon Ixus (husker ikke hvilken modell, men et av de "nyeste") og er kjempefornøyd. Enkelt å håndtere, lite og lett, men med stor skjerm, god batterikapasitet og det tar gode bilder. Og god og enkel bruksanvisning.

Et godt kampaktkamera koster 2500-4000, mens et speilrefleks koster fra 6000 og oppover. Sååååå mye bedre er ikke et speilreflekskamerea, om man ikke har det som en lidenskapelig hobby liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og har selv begge deler da og vil si at ett speilrefleks kamera med en ekstra linse er bedre jo :) Syns den orginale linsa som fulgte med kameraet ikke var nok pga zoom og jeg kjøpte meg ei linse på 70-300 i går og må si at det er de beste bildene jeg har tatt ever.. Ett speilrefleks kamera kan du alltid bytte objektiv på slik at du kan få bedre og bedre bilder noe som er en veldig positiv ting da! Men selvfølgelig så koster dette mer men er verdt hver ei krone syns jeg :D Må si jeg elsker mitt speilrefleks kamera og har det nesten alltid med meg på tur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både speilrefleks og kompaktkamera.

Et kompaktkamera kan ikke nå opp mot et speilrefleks når det gjelder bilder i farta, men allikevel...

Jeg har som sagt begge deler, og det er veldig ofte jeg velger kompaktkameraet fordi det er mye enklere å ha med seg. Litt mindre... - Og jeg har fått mye knallbilder med det.

Jeg mener et kompaktkamera er en kjempefin løsning når man er ganske "grønn" når det gjelder foto og kamera. Start med et kompaktkamera, og gå heller over til speilrefleks om (når :P ) hobbyen blir en lidenskap og kunnskapen har blitt større. Du kommer til å lære masse om bilder, bildebehandling, kamerainnstillinger osv underveis som du har nytte av den dagen speilrefleks kameraet kommer i hus... :)

Jeg har selv Canon Ixus (husker ikke hvilken modell, men et av de "nyeste") og er kjempefornøyd. Enkelt å håndtere, lite og lett, men med stor skjerm, god batterikapasitet og det tar gode bilder. Og god og enkel bruksanvisning.

Et godt kampaktkamera koster 2500-4000, mens et speilrefleks koster fra 6000 og oppover. Sååååå mye bedre er ikke et speilreflekskamerea, om man ikke har det som en lidenskapelig hobby liksom...

Ja jeg har brukt kompaktkamera i 2 år nå :D Men siden det ikke er så komplisert kan jeg lite :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
    • Jeg har jo vært inne på tanken, særlig nå i perioden jeg ikke fikk lekt med han. Men i utgangspunktet bør det være mer enn nok. I tillegg til korte lufteturer er han en time i skogen ila formiddagen, og får en økt eller to med spor/lydighet/felt/rundering ila ettermiddagen/kvelden. Jeg har sluttet med all trening inne fordi det tydelig bygger stress, men han bør ikke være understimulert totalt sett. Mellom øktene får han også mye ro og søvn
    • Du har en ganske aktiv hunderase, hvor mye aktivitet får han i løpet av en dag? Selv om han ikke har kunnet leke har han vel fått både tur og aktivitet, håper jeg? Hodearbeid, søk, triksetrening? Jeg ville lagt mer arbeid i ro og trygghet rundt måltider, og ro- og hodetrening etter trening og hundemøter og andre stressede situasjoner.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...