Gå til innhold
Hundesonen.no

Dette var ikke i mine tanker


Stormen

Recommended Posts

Vi har for en stund siden fått vår tredje hund. Hun er forsatt valp 7 mnd. gammel og er som valper flest , hun lar ikke mor få fred et sekund :lol: Somsagt så har jeg to hunder til og har opplevd endel alt fra å kløne poten inn i en stressless slik at man brekker beinet til å spise x antall sko littegrann , akkurat nok slik at man ikke får gått med de. Uansett så er poenget at jeg aldri har tenkt på det som skjedde i helgen som et problem , nemlig brennmanet spising. Vår yngste svarting presenterte å spise en hel brennmanet dvs. hun slukte denne jæ...rett ned uten betekning. Jeg ble temmelig skremt, oppgitt og selvsagt redd for hva som kunne skje med henne, dette er tross alt gift. Det gikk heldigvis denne gangen bra og vi priser oss lykkelig over at hun fikk spydd ut nesten alt før vi kom til legevakten. Vi var også for å gjøre dette ekstra spennende i båt like utenfor Tjøme så vi hadde en times båttur før vi kom i land. Men dyrlegen sa på telefonen at vi måtte få henne til å spy noe som sansynligvis gjorde at vi slapp å gjøre noe mer enn å få kortison sprøyte på legevakten.

Vil med dette innlegget bare advare eller ber alle hundeieiere å ikke utelate denne tanken , at hunden din kan faktisk spise brennmanet. Ha en riktig god sommer :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har for en stund siden fått vår tredje hund. Hun er forsatt valp 7 mnd. gammel og er som valper flest , hun lar ikke mor få fred et sekund :lol: Somsagt så har jeg to hunder til og har opplevd endel alt fra å kløne poten inn i en stressless slik at man brekker beinet til å spise x antall sko littegrann , akkurat nok slik at man ikke får gått med de. Uansett så er poenget at jeg aldri har tenkt på det som skjedde i helgen som et problem , nemlig brennmanet spising. Vår yngste svarting presenterte å spise en hel brennmanet dvs. hun slukte denne jæ...rett ned uten betekning. Jeg ble temmelig skremt, oppgitt og selvsagt redd for hva som kunne skje med henne, dette er tross alt gift. Det gikk heldigvis denne gangen bra og vi priser oss lykkelig over at hun fikk spydd ut nesten alt før vi kom til legevakten. Vi var også for å gjøre dette ekstra spennende i båt like utenfor Tjøme så vi hadde en times båttur før vi kom i land. Men dyrlegen sa på telefonen at vi måtte få henne til å spy noe som sansynligvis gjorde at vi slapp å gjøre noe mer enn å få kortison sprøyte på legevakten.

Vil med dette innlegget bare advare eller ber alle hundeieiere å ikke utelate denne tanken , at hunden din kan faktisk spise brennmanet. Ha en riktig god sommer :D

Obs, den var ny... Hørtes ikke noe særlig ut.

Jeg kjenner en golden som apporterer brennmaneter, det er heller ikke særlig lurt (og ikke veldig ok når den stolt blir lagt i fanget på matmor eller andre), men å spise den....?

Herre Gud, håper du slipper at det blir en vane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe... bra det gikk fint da :P:P

lurer på hva som får de til å gjøre sånt jeg... hehe, de må uanset være voldsomt nyssgjerrige... :lol:

jeg hadde en shæfer som skulle spise ALT! en gang hadde han spist opp en 10l kjele full av fårikål! (ikke kjelen assa, men innholdet :P ) og en annen gang han var alene hjemme, hadde han klart å opne kjøkkenskapet, og rive ut en isboks men diverse krydderposer og spist alt! han var ikke så hyggelig å bo sammen med de neste dagene :D:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betviles ikke.. Nå forholder det seg slik, at selv ikke leger eller dyrleger er allvitende og ufeilbarlige..

Nå er det vel ikke snakk om mengder av salt her, for å få en hund til å brekke seg skal visst trikset være å legge en klype salt lengst bak på tunga.. Og når den førstes brekker seg, så vil jo den salt"mengden" være med ut av systemet..

Og hva annet skal en gjøre da, enn å følge råd man har fått fra de som liksom skal vite bedre? Brennmaneter er neppe sunt kosthold det heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel ikke snakk om mengder av salt her, for å få en hund til å brekke seg skal visst trikset være å legge en klype salt lengst bak på tunga.. Og når den førstes brekker seg, så vil jo den salt"mengden" være med ut av systemet..

Og hva annet skal en gjøre da, enn å følge råd man har fått fra de som liksom skal vite bedre? Brennmaneter er neppe sunt kosthold det heller..

HVIS hunden brekker seg ja.. Noe den ikke nødvendigvis gjør, har hørt om folk som har prøvd nettopp denne metoden, niks brekning som resultat men mye drikking...

Nå svever ikke jeg i den villfarelse at alle leger eller dyrleger alltid vet best.. Det finnes nok av eksempler på akkurat det motsatte. Det er ikke så dumt å bruke sunn fornuft heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVIS hunden brekker seg ja.. Noe den ikke nødvendigvis gjør, har hørt om folk som har prøvd nettopp denne metoden, niks brekning som resultat men mye drikking...

Nå svever ikke jeg i den villfarelse at alle leger eller dyrleger alltid vet best.. Det finnes nok av eksempler på akkurat det motsatte. Det er ikke så dumt å bruke sunn fornuft heller..

Eh.. Fortell meg hva som ER sunn fornuft da? Å satse på at brennmaneten ikke gjør noen skade til man rekker frem til behandling? For brennmaneter er jo ikke giftig?

Sunn fornuft ja.. Saltet skal legges på tunga, ikke i svelget.. Det skal ikke gis som tabletter, liksom.. Men det kan være litt vanskelig å skjønne forskjellen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh.. Fortell meg hva som ER sunn fornuft da? Å satse på at brennmaneten ikke gjør noen skade til man rekker frem til behandling? For brennmaneter er jo ikke giftig?

Sunn fornuft ja.. Saltet skal legges på tunga, ikke i svelget.. Det skal ikke gis som tabletter, liksom.. Men det kan være litt vanskelig å skjønne forskjellen?

Tja, har en anelse om at begrepet "sunn fornuft" nok blir definert en aanelse forskjellig , alt etter hvem du spør... Men skal man bedrive flisespikkeri, så vil kanskje ikke en saltforgiftning på toppen av brennmaneten, gjøre saken bedre akkurat..?

Du skriver vitterlig bakerst på tungen, noe som er rimelig nært svelget, eller ei? Og nei, selv jeg forstod at du høyst sannsynlig mente vanlig bordsalt, i løs form..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVIS hunden brekker seg ja.. Noe den ikke nødvendigvis gjør, har hørt om folk som har prøvd nettopp denne metoden, niks brekning som resultat men mye drikking...

Nå svever ikke jeg i den villfarelse at alle leger eller dyrleger alltid vet best.. Det finnes nok av eksempler på akkurat det motsatte. Det er ikke så dumt å bruke sunn fornuft heller..

Dette er ikke veldig vanskelig.

Salt på tunga skal prøves når det er nødvendig å fremkalle brekninger fort, for eksempel på vei til veterinæren, som gir brekningsmiddel om man ikke lykkes med saltet.

Man kan også prøve salt FØR man hiver seg i bilen til veterinæren for å få brekningsmiddel, i tilfelle det fungerer - så har man spart de pengene.

Ikke skal man dytte i dem store mengder, heller. Enten funker det, eller så funker det ikke, man skal ikke stå og helle en halvkilo ned halsen på dem for å prøve videre.

Vi ble rådet av veterinær til å prøve salt først, fordi det var utenom åpningstid og alt det der. Det fungerte ikke i det hele tatt. Vi hadde "heldigvis" en valp som ble bilsyk, så vi tok en kjøretur istedet, og fikk det opp. Kjøreturen hadde selvsagt endt hos veterinæren om det gikk for lang tid (han hadde ikke svelget noe veldig farlig, men det måtte opp).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, har en anelse om at begrepet "sunn fornuft" nok blir definert en aanelse forskjellig , alt etter hvem du spør... Men skal man bedrive flisespikkeri, så vil kanskje ikke en saltforgiftning på toppen av brennmaneten, gjøre saken bedre akkurat..?

Du skriver vitterlig bakerst på tungen, noe som er rimelig nært svelget, eller ei? Og nei, selv jeg forstod at du høyst sannsynlig mente vanlig bordsalt, i løs form..

Og ditt råd om hvordan man fremkaller brekninger, det var veldig bra! :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har for en stund siden fått vår tredje hund. Hun er forsatt valp 7 mnd. gammel og er som valper flest , hun lar ikke mor få fred et sekund :P Somsagt så har jeg to hunder til og har opplevd endel alt fra å kløne poten inn i en stressless slik at man brekker beinet til å spise x antall sko littegrann , akkurat nok slik at man ikke får gått med de. Uansett så er poenget at jeg aldri har tenkt på det som skjedde i helgen som et problem , nemlig brennmanet spising. Vår yngste svarting presenterte å spise en hel brennmanet dvs. hun slukte denne jæ...rett ned uten betekning. Jeg ble temmelig skremt, oppgitt og selvsagt redd for hva som kunne skje med henne, dette er tross alt gift. Det gikk heldigvis denne gangen bra og vi priser oss lykkelig over at hun fikk spydd ut nesten alt før vi kom til legevakten. Vi var også for å gjøre dette ekstra spennende i båt like utenfor Tjøme så vi hadde en times båttur før vi kom i land. Men dyrlegen sa på telefonen at vi måtte få henne til å spy noe som sansynligvis gjorde at vi slapp å gjøre noe mer enn å få kortison sprøyte på legevakten.

Vil med dette innlegget bare advare eller ber alle hundeieiere å ikke utelate denne tanken , at hunden din kan faktisk spise brennmanet. Ha en riktig god sommer :P

Det hadde jeg aldri tenkt kunne bli noe problem... Godt å høre at det endte bra :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...