Gå til innhold
Hundesonen.no

Dette var ikke i mine tanker

Stormen

Recommended Posts

Skrevet

Vi har for en stund siden fått vår tredje hund. Hun er forsatt valp 7 mnd. gammel og er som valper flest , hun lar ikke mor få fred et sekund :lol: Somsagt så har jeg to hunder til og har opplevd endel alt fra å kløne poten inn i en stressless slik at man brekker beinet til å spise x antall sko littegrann , akkurat nok slik at man ikke får gått med de. Uansett så er poenget at jeg aldri har tenkt på det som skjedde i helgen som et problem , nemlig brennmanet spising. Vår yngste svarting presenterte å spise en hel brennmanet dvs. hun slukte denne jæ...rett ned uten betekning. Jeg ble temmelig skremt, oppgitt og selvsagt redd for hva som kunne skje med henne, dette er tross alt gift. Det gikk heldigvis denne gangen bra og vi priser oss lykkelig over at hun fikk spydd ut nesten alt før vi kom til legevakten. Vi var også for å gjøre dette ekstra spennende i båt like utenfor Tjøme så vi hadde en times båttur før vi kom i land. Men dyrlegen sa på telefonen at vi måtte få henne til å spy noe som sansynligvis gjorde at vi slapp å gjøre noe mer enn å få kortison sprøyte på legevakten.

Vil med dette innlegget bare advare eller ber alle hundeieiere å ikke utelate denne tanken , at hunden din kan faktisk spise brennmanet. Ha en riktig god sommer :D

Skrevet

Vi har for en stund siden fått vår tredje hund. Hun er forsatt valp 7 mnd. gammel og er som valper flest , hun lar ikke mor få fred et sekund :lol: Somsagt så har jeg to hunder til og har opplevd endel alt fra å kløne poten inn i en stressless slik at man brekker beinet til å spise x antall sko littegrann , akkurat nok slik at man ikke får gått med de. Uansett så er poenget at jeg aldri har tenkt på det som skjedde i helgen som et problem , nemlig brennmanet spising. Vår yngste svarting presenterte å spise en hel brennmanet dvs. hun slukte denne jæ...rett ned uten betekning. Jeg ble temmelig skremt, oppgitt og selvsagt redd for hva som kunne skje med henne, dette er tross alt gift. Det gikk heldigvis denne gangen bra og vi priser oss lykkelig over at hun fikk spydd ut nesten alt før vi kom til legevakten. Vi var også for å gjøre dette ekstra spennende i båt like utenfor Tjøme så vi hadde en times båttur før vi kom i land. Men dyrlegen sa på telefonen at vi måtte få henne til å spy noe som sansynligvis gjorde at vi slapp å gjøre noe mer enn å få kortison sprøyte på legevakten.

Vil med dette innlegget bare advare eller ber alle hundeieiere å ikke utelate denne tanken , at hunden din kan faktisk spise brennmanet. Ha en riktig god sommer :D

Obs, den var ny... Hørtes ikke noe særlig ut.

Jeg kjenner en golden som apporterer brennmaneter, det er heller ikke særlig lurt (og ikke veldig ok når den stolt blir lagt i fanget på matmor eller andre), men å spise den....?

Herre Gud, håper du slipper at det blir en vane.

Skrevet

hehe... bra det gikk fint da :P:P

lurer på hva som får de til å gjøre sånt jeg... hehe, de må uanset være voldsomt nyssgjerrige... :lol:

jeg hadde en shæfer som skulle spise ALT! en gang hadde han spist opp en 10l kjele full av fårikål! (ikke kjelen assa, men innholdet :P ) og en annen gang han var alene hjemme, hadde han klart å opne kjøkkenskapet, og rive ut en isboks men diverse krydderposer og spist alt! han var ikke så hyggelig å bo sammen med de neste dagene :D:rolleyes:

Skrevet

Huff da, hørtes ikke gøy ut..

Litt OT: Hvordan fikk du hunden til å spy?

du kan helt sikkert gjøre forskjellige ting , men å gi hunden salt er en måte.......

Skrevet

du kan helt sikkert gjøre forskjellige ting , men å gi hunden salt er en måte.......

Salt ville jeg vært forsiktig med. Skulle hunden mot formodning ikke kaste opp, så kan hunden få en saltforgiftning. Salt ER en gift i store nok doser.

Skrevet

Salt ville jeg vært forsiktig med. Skulle hunden mot formodning ikke kaste opp, så kan hunden få en saltforgiftning. Salt ER en gift i store nok doser.

det kan være men ble anbefalt det av legen i dette tilfelle...

Skrevet

det kan være men ble anbefalt det av legen i dette tilfelle...

Betviles ikke.. Nå forholder det seg slik, at selv ikke leger eller dyrleger er allvitende og ufeilbarlige..

Skrevet

Valpen min har en forkjærlighet for hodetelefoner! Uansett hvor godt jeg gjemmer dem så finner hun dem :D

En dyr hobby hun har :lol:

Skrevet

Betviles ikke.. Nå forholder det seg slik, at selv ikke leger eller dyrleger er allvitende og ufeilbarlige..

Nå er det vel ikke snakk om mengder av salt her, for å få en hund til å brekke seg skal visst trikset være å legge en klype salt lengst bak på tunga.. Og når den førstes brekker seg, så vil jo den salt"mengden" være med ut av systemet..

Og hva annet skal en gjøre da, enn å følge råd man har fått fra de som liksom skal vite bedre? Brennmaneter er neppe sunt kosthold det heller..

Skrevet

Nå er det vel ikke snakk om mengder av salt her, for å få en hund til å brekke seg skal visst trikset være å legge en klype salt lengst bak på tunga.. Og når den førstes brekker seg, så vil jo den salt"mengden" være med ut av systemet..

Og hva annet skal en gjøre da, enn å følge råd man har fått fra de som liksom skal vite bedre? Brennmaneter er neppe sunt kosthold det heller..

HVIS hunden brekker seg ja.. Noe den ikke nødvendigvis gjør, har hørt om folk som har prøvd nettopp denne metoden, niks brekning som resultat men mye drikking...

Nå svever ikke jeg i den villfarelse at alle leger eller dyrleger alltid vet best.. Det finnes nok av eksempler på akkurat det motsatte. Det er ikke så dumt å bruke sunn fornuft heller..

Skrevet

HVIS hunden brekker seg ja.. Noe den ikke nødvendigvis gjør, har hørt om folk som har prøvd nettopp denne metoden, niks brekning som resultat men mye drikking...

Nå svever ikke jeg i den villfarelse at alle leger eller dyrleger alltid vet best.. Det finnes nok av eksempler på akkurat det motsatte. Det er ikke så dumt å bruke sunn fornuft heller..

Eh.. Fortell meg hva som ER sunn fornuft da? Å satse på at brennmaneten ikke gjør noen skade til man rekker frem til behandling? For brennmaneter er jo ikke giftig?

Sunn fornuft ja.. Saltet skal legges på tunga, ikke i svelget.. Det skal ikke gis som tabletter, liksom.. Men det kan være litt vanskelig å skjønne forskjellen?

Skrevet

Eh.. Fortell meg hva som ER sunn fornuft da? Å satse på at brennmaneten ikke gjør noen skade til man rekker frem til behandling? For brennmaneter er jo ikke giftig?

Sunn fornuft ja.. Saltet skal legges på tunga, ikke i svelget.. Det skal ikke gis som tabletter, liksom.. Men det kan være litt vanskelig å skjønne forskjellen?

Tja, har en anelse om at begrepet "sunn fornuft" nok blir definert en aanelse forskjellig , alt etter hvem du spør... Men skal man bedrive flisespikkeri, så vil kanskje ikke en saltforgiftning på toppen av brennmaneten, gjøre saken bedre akkurat..?

Du skriver vitterlig bakerst på tungen, noe som er rimelig nært svelget, eller ei? Og nei, selv jeg forstod at du høyst sannsynlig mente vanlig bordsalt, i løs form..

Skrevet

Dette er ikke veldig vanskelig.

Salt på tunga skal prøves når det er nødvendig å fremkalle brekninger fort, for eksempel på vei til veterinæren, som gir brekningsmiddel om man ikke lykkes med saltet.

Man kan også prøve salt FØR man hiver seg i bilen til veterinæren for å få brekningsmiddel, i tilfelle det fungerer - så har man spart de pengene.

Ikke skal man dytte i dem store mengder, heller. Enten funker det, eller så funker det ikke, man skal ikke stå og helle en halvkilo ned halsen på dem for å prøve videre.

Vi ble rådet av veterinær til å prøve salt først, fordi det var utenom åpningstid og alt det der. Det fungerte ikke i det hele tatt. Vi hadde "heldigvis" en valp som ble bilsyk, så vi tok en kjøretur istedet, og fikk det opp. Kjøreturen hadde selvsagt endt hos veterinæren om det gikk for lang tid (han hadde ikke svelget noe veldig farlig, men det måtte opp).

Skrevet

Tja, har en anelse om at begrepet "sunn fornuft" nok blir definert en aanelse forskjellig , alt etter hvem du spør... Men skal man bedrive flisespikkeri, så vil kanskje ikke en saltforgiftning på toppen av brennmaneten, gjøre saken bedre akkurat..?

Du skriver vitterlig bakerst på tungen, noe som er rimelig nært svelget, eller ei? Og nei, selv jeg forstod at du høyst sannsynlig mente vanlig bordsalt, i løs form..

Og ditt råd om hvordan man fremkaller brekninger, det var veldig bra! :rolleyes:

Skrevet

Og ditt råd om hvordan man fremkaller brekninger, det var veldig bra! :rolleyes:

Det var heller ikke min intensjon, å komme med noe råd om fremkalling av brekning.. Jeg skrev i utgangspunktet kun at man burde være forsiktig med salt.

Skrevet

Vi har for en stund siden fått vår tredje hund. Hun er forsatt valp 7 mnd. gammel og er som valper flest , hun lar ikke mor få fred et sekund :P Somsagt så har jeg to hunder til og har opplevd endel alt fra å kløne poten inn i en stressless slik at man brekker beinet til å spise x antall sko littegrann , akkurat nok slik at man ikke får gått med de. Uansett så er poenget at jeg aldri har tenkt på det som skjedde i helgen som et problem , nemlig brennmanet spising. Vår yngste svarting presenterte å spise en hel brennmanet dvs. hun slukte denne jæ...rett ned uten betekning. Jeg ble temmelig skremt, oppgitt og selvsagt redd for hva som kunne skje med henne, dette er tross alt gift. Det gikk heldigvis denne gangen bra og vi priser oss lykkelig over at hun fikk spydd ut nesten alt før vi kom til legevakten. Vi var også for å gjøre dette ekstra spennende i båt like utenfor Tjøme så vi hadde en times båttur før vi kom i land. Men dyrlegen sa på telefonen at vi måtte få henne til å spy noe som sansynligvis gjorde at vi slapp å gjøre noe mer enn å få kortison sprøyte på legevakten.

Vil med dette innlegget bare advare eller ber alle hundeieiere å ikke utelate denne tanken , at hunden din kan faktisk spise brennmanet. Ha en riktig god sommer :P

Det hadde jeg aldri tenkt kunne bli noe problem... Godt å høre at det endte bra :D

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...