Gå til innhold
Hundesonen.no

Min tur til å blir rasende!

Guest Belgerpia

Recommended Posts

Tja, de det KAN hjelpe mot er jo de som kanskje er midt oppi en vanskelig situasjon der og da, som tar det ut på hunden, som det eksemplet fra Box - rett og slett ble full og vrang. Men da tok jo Box hunden vekk og ut av situasjonen, det ble GJORT noe, og det var ikke en situasjon som vedkommende kunne stikke fra.

Hvis dama "bare" hadde blitt skjelt ut, foran venner og kjente, uten noe mer, så kan det jo være at frustrasjonen over det kunne endt opp i en ny "utagering" på hunden, hvis den gjorde noe mer den kvelden? Dette ER jo ikke rasjonelle ting, men ubeherskede folk som VET at det de gjør mot hunden ikke får konsekvenser.

Men hvis det er noen som har slike "glipper" ofte, vil de kanskje "bare" passe seg - og sørge for at det ikke er vitner, eller at det ikke synes så godt, en annen gang? Hvis det "bare" blir kjeft, mener jeg.... Men blir det noe konkret, som at man gjør noe mer - tar det til utstillingens leder, politi, sier fra at "nå sørger jeg for å få dette dokumentert gjennom vitner og akter å følge med på hva du gjør senere", så blir det ikke så lett å tørre å gjenta det - forhåpentligvis?

Jeg tror ikke nødvendigvis at folks dårlige samvittighet aktiveres av kjeftbruk - for de HAR jo ikke helt samvittighet, empati, selvbeherskelse nok i første omgang.... når de gjør sånt. Men å vite at det får KONSEKVENSER - eller kan få det - det kan kanskje dempe dem en smule?

Uff, trist tema... men igjen: Det ER sjeldent. Dessverre er det vel mer vanlig med hverdagsurettferdighet - hunder som får kjeft, når det er eieren sjøl som feiler, som får merke eieres dårlige humør eller whatever. Det SER ikke så ille ut, men det kan kanskje være like kjipt for hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 75
  • Created
  • Siste svar

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...