Gå til innhold
Hundesonen.no

Når Nærvene tar over...

Red Merle

Recommended Posts

Ja, ikke alle her, men noen, de jeg har kontkat med selv. Vet at Misty er veldig nærvøs og stressa.

Og nå er jeg virkelig bekymret for henne.

For i dag fikk ho helt panikk da vi gikk tur.

I begynnelsen, så var ho helt fin og flink. helt avslappet og tilfreds, Som alle hunder er på tur. Men så plutslig, så var det som om noen trykkte på en knapp, hu ble mer og mer stressa. Og til slutt pesa hu så tungt at hu nesten spydde ;) og Hleve veien hjem gikk ho halen skvist mellom bena.

Jeg aner ikke hva dette kom av... Det skjedde bare liksom. Plutselig tok ho helt av.

Jeg forstår ikke hva jeg har gjort galt med henne. Jeg har gjort det samme for henne som med Geisha.. Gått turer hver dag, trent, kosa, og brukt generllt brukt tid på henne. Og Geisha er jo ikke redd eller nærvøs.. Hu stresser ikke engang hos dyrelen. Eneste sted hu blir stressa er i bilen.... Så det er så rart.

Kan det være at Misty har medfødt angst eller noe?

Hu har alltid vært skeptisk til fremmede, helt fra jeg fikk henne. Men det har blitt værre, også blitt bedre, og nå har hu tatt helt av. Så dette er noe som har byggget seg opp eller noe.. at hu har vært sånn hele tiden, og plutselig ble det for mye på en eller annen måte.

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med henne. Men jeg å jo fortsette å trene.

Og det er veldig trist å si dette, og jeg har ALDRI trodd at jeg måtte komme til å si det..

Men jeg må tenke på hva som er Humant og best for Misty. Jeg synes ikke det er humant å la henne leve med et kaos av stress og nærvøsitet. Jeg har bestemt meg for å gi henne 3 år... Blir hu ikke bedre, ikke èt fremskritt, så synes jeg ikke at det er humant å la henne leve slik. Da er det bedre å la henne slippe.

For jeg tror ikke Omplassering er noe for henne, da er er ekstemt nærvøs og skeptisk til fremmede..

Jeg unner ikke bikkja mi et dårlig liv.

Har neon av dere et forslag til hav jeg skal gjøre?

Akkurat nå, så ser det mørt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Hun er nå 6 mnd.... Det er mest sannsynlig spøkelsesalder hun er i nå da. Og som du skriver så er hun litt skeptisk fra før, og dette kan bli forsterket i denne perioden. Er kanskje ikke så lenge før første løpetid kommer heller og det kan og ha innvirkning. Min forrige tispe begynte 2 mnd før hver løpetid, alt som var kjent ble plutselig skummelt, selv på høylys dag... og hun fikk sin første løpetid ca 8 mnd gammel. Men det gikk over, og hun ble "normal" igjen etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AHA! hvorfor tenkte ikke jeg det fra før? ;) jeg er dum noen ganger ;)

Men det er veldig stressende at hu oppfører seg sånn, det har skjedd før også. men ikke så ille. Får håper det går over...

Ellers så skal jeg iallefall vurdere hundepyskolog eller noe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, Godt jeg ikke er alene ;)

Men anyway. Så håper jeg for hennes skyld at hu bli bedre. For hvis hu fortsetter å være som hu er nå, til hu blir voksen. Så kan det få en trist slutt.. Jeg prøver jo å tenke på hvordan bikkja har det i huet når det reagerer sånn... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Fornuftig å se litt nøkternt på det om man har en hund som viser tegn på nervøsitet, men hun er ung og det bør jo kunne gå bra.De har faser hvor det meste er farlig, men om det kommer "som lyn fra klar himmel" er det viktig å forsøke å kartlegge det, da slike "panikkanfall" også kan være en form for epilepsi hos noen, så følg med, noter gjerne når dette skjer og i hvilke situasjoner, det kan være nyttige observasjoenr videre. Før evt en logg/dagbok. Hormoner kan selvsagt også spille inn. evt kan en god homeopat hjelpe deg til å skape bedre balanse hos henne, enten dette er hormonellt eller ei.

Lykke til!

mvh

Lisbet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nærvøsitet går jo ann og gradvis forebygge.. så jeg tror det er spøkelsesalderen hun er i! Timon klikka og var så redd bare fordi vi satte ett glass på bordet da han var i den alderen! LYKKE TIL! håper det får en LYKKELIG slutt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flotte svar.

Hu er bedre nå, har vært med på hytte tur i en uke. Jeg hadde henne med på stranda der det var MASSE folk, og hun var helt rolig. Hun stressa bare i begynnelsen, men roet seg gradvis ned ;)

Hun svømte forresten for første gang... Så ut som hu skulle drukne ;)

Men Motorsykler, sykler, barn, motovei støy og fremmede er det som er værst -det er når hu er ved en vei eller i byen at hun får sånne panikk anfall. Men baren og fremmede, så er hun rolig, eneste un gjør er å underkaste seg eller holde sge på avstand. Mne hu har blitt mye flinkere! sykler er ikke så ikke.. Men kommer det en motorsykkel, ja da går hu berserk ;) ..

Takk for tipset om logg/dagbok. Skal begynne å notere, skriver jo dagbok til vanlig, så det legger seg nok kjapt som en vane..

Vi skal gå kurs snart også, er ikke sikker på hvor, men blir nok hos gilabb.com.

Noen som vet om noen kurs i Horten omg som er bra?

Prøver å finnet et der man legger vekt på miljøtrening osv. Et kurs hvor man 'trener bort' eller forbygger redsel og stress i visse situasjoner.. Bare spytt ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• https://www.spleis.no/project/445754 Jeg har null venner å minimalt med familie så jeg har ingen nettverk så håper på at dere kan være så snille å hjelpe meg å dele. Forventer ingenting og setter ekstremt stor pris på all hjelp vi får ❤️ Bucky kom inn i livet mitt som en liten sjarmør med et stort hjerte. Han er min bestevenn, min lille baby og midtpunktet i livet mitt. Han har gitt meg utallige smil, trøstet meg når livet har vært tøft og spredd mye glede til alle han møter Etter jeg kom hjem fra operasjon på Jack (andre hunden min) på tirsdag så jeg at Bucky ikke var i form å det var rett inn på dyresykehuset med han. Viste seg at han hadde svulst med veske i buken. Etter en rekke prøver og bilder så kom de frem til at han har kreft i leveren. Jeg tokk da valget i å prøve å gi han en kjanse da han fortsatt har mye livsglede igjen. Han ble operert på torsdag og de fikk ut hele kreften. Han mener at det er den possitive typen men vi vet ikke mer før prøvene kommer tilbake om 3-5 uker. Han så heller ikke tegn til noe flere kuler men vi må ta ct om noen uker/måneder igjen for å se om det er flere inni leveren. Men så langt så virker alt bra å jeg får kanskje hente han hjem i morgen ❤️ På tlf i sta så nevnte veterinæren at regningen er nå på nærmere 90 000kr (ink ligge over til mandag). Jeg har igjen ca 50 000kr på forsikringen i tillegg til noe på buffer konto men det er ikke nokk da jeg måtte ha en operasjon på Jack som blir delvis dekket og har måtte ut med en del penger i sommer da hvitevarer røyk og måtte spyle tett rør osv.. Så har valgt å prøve å spørre om hjelp selv om jeg syns det er flaut å ikke liker å spørre om hjelp..  Har over lengre tid prøvd å selge det jeg eier på finn uten hell så tviler på at jeg plutselig får solgt noe mer der nå, skal prøve å male bilder å selge men sliter mye med kronisk migrene utmattelse depresjon osv.. så vet ikke hvor mye jeg får til der. plukker også sopp på bestilling men var helt tørka ut når jeg skulle inn å se på onsdag så max uflaks. Har også valgt å kutte ut behandlinger,legetimer og medisiner fremover for å ta vare på Bucky å få betalt ned det jeg evt må ta opp i lån  
    • Det er masse ekle planter der ute. I områder med f.eks. borree (urt), hundegress eller boress (også gress) er det høyst sannsynlig noe plantemateriale som sitter fast i svelget. De nevnte gressartene har blader som kan forårsake skader, men det finnes mange flere gressarter som har frø med mothaker fra *******. 
    • Det kan være at strået har forårsaket et sår eller noe som holder på å gro. Hvis du er usikker, ta en telefon til dyrlegen og hør hva de sier. Jeg ville sett det an et par dager til om hunden ikke er plaget ellers.
    • For ca 3 dager siden startet hunden min å nyse noe voldsomt. Plutselig kom det masse neseblod, og mens jeg hastekjørte til vetrinæren kom det plutselig et gress-strå ut av nesa hans… Dro det forsiktig ut, og da stanset både blødning og nysing og lillemann var like kvikk og glad som ellers!  Bare snu bilen å komme seg hjem…  De siste to dagene har han gått rundt å «harket» innimellom. Det virker som om han har noe ubehag i halsen. Ser ingen gress eller noe annet som sitter bak i svelget… Såå kan det være ubehag fra strået som kom ut av nesa?  Eller bør jeg ta han til vetrinær og få sjekket? Føler meg som en hysterisk hundeeier her jeg sitter, så hvor lenge skal jeg se an «harking» før jeg ringer dyrelege?🤣 Han har ingen problemer med pust, og harkingen kommer hvis han blir litt gira 
    • Ede er bra i magen igjen, etter en lang periode på kost bedre egnet for gris enn en hund. He doesn't seem to mind ^^ Jeg uttalte nylig at det som en periode har tedd seg som Sir Edeward nå har begynt gjenoppta mange uvaner han hadde som yngre. Kampen om kjøkkenbenken, motvilje mot utgangsstlling, vil ikke slippe leker på kommando. Han har begynt te seg valpete igjen, på alle måter.  When Dickhead Awakes var en boktittel jeg lekte med da jeg planla hundeholdet. Selv om han fortsatt sitter og tisser som en jente og spiser som en toåring, så blir nok de neste sidene i denne dagboken hetende nettopp det.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...