Gå til innhold
Hundesonen.no

Flått


_aussie_

Recommended Posts

Jeg så nå at Luna har en flått, åssen fjerner jeg denne? ugh, vil ha den vekk fortest mulig, ekkle flått biter hunden min ;)

EDIT: da fikk jeg den av, brukte pinsett. Renset såret etterpå. Hater sånne små flåttjævler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er ikke noe morro det der, ekle kryp som er helt j*** å ta ;) Har en ute katt som ofte kommer hjem med en flått eller to ;) Har bare funnet en flått på Gizmo ennda men like ekkelt å ta dem hver gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff. Bruk pinsett, ja. Pass på å få med hele gria, slik at ikke hodet henger igjen. Og så brenner du flåtten etterpå. Jeg har egen flått-pinsett til hund. Det har visst kommet noen nye også som er veldig gode.

Flott er noen skumle kryp. En venninne sin hund døde av boriella etter flåttbitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på å få med hele gria, slik at ikke hodet henger igjen.

jeg så på god morgen norge for en stund siden.. da var hun dyrlegen som pleier å være der hver onsdag.. Og da sa hun at bare at hvis vi ikke fikk ut hodet så var ikke det så farlig men dere må ta av den som samler seg blod ;) trodde man måtte å ut hodet jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En super flåttfjerner er en som heter O'TOM . Se evt www.otom.com

Det er to størrelser i posen, de ser ut som små "kubein"/brekkjern som du trer under flåtten, så snurrer du og flåtten sitter i flåttfjerneren uten at du risikerer at noe sitter igjen. Enkel å bruke selv på de bittebittesmå som du ikke får tak i uten pinsett, og da får du bare ut en del...

Helt suveren! Kjøpte min på utstillinga på Bjerke i fjor.

Mvh

Lisbet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En pincet kan brukes ja. Men har hørt at det er vanskelig og få hodet med ut med sånn en.

Jeg tar lidt olie på der hvor den sidder og så ruller jeg rundt om den med en finger. man kan godt risikere at skulle gjøre det i 10 minutter eller sånn men til sidst slipper flåten taget og falder af. Og så er du sikker på at hovedet er med ude :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En pincet kan brukes ja. Men har hørt at det er vanskelig og få hodet med ut med sånn en.

Jeg tar lidt olie på der hvor den sidder og så ruller jeg rundt om den med en finger. man kan godt risikere at skulle gjøre det i 10 minutter eller sånn men til sidst slipper flåten taget og falder af. Og så er du sikker på at hovedet er med ude :D

Man skal ikke smøre diverse ting på flåtten for å drepe den, dette er et gammelt råd.

Å drepe flåtten mens den fortsatt sitter på, øker faren for å bli smittet av borrelia. Man skal heller ikke klemme på den blodfylte kroppen, av samme grunn (dermed kan det fort bli veldig feil å ta den med fingrene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar den mellom neglene og røsker den rett ut! (Deretter slipper jeg den ned og hyler, mens jeg tråkker på den :D , men det er vel ikke medisinsk nødvendig, kanskje). Så hiver jeg den ut, hvis vi ikke allerede er ute!

Bikkjene har så mye pels, at når jeg først finner en, risikerer jeg å ikke finne den igjen hvis jeg må fly rundt å lete etter pinsett før jeg kan ta den.

Dessuten har jeg en tendens til å klype i skinnet, hvis jeg bruker pinsett, og det er vondt! Har dryppet på expot i dag, så i år slipper vi kanskje lettere unna!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En super flåttfjerner er en som heter O'TOM . Se evt www.otom.com

Det er to størrelser i posen, de ser ut som små "kubein"/brekkjern som du trer under flåtten, så snurrer du og flåtten sitter i flåttfjerneren uten at du risikerer at noe sitter igjen. Enkel å bruke selv på de bittebittesmå som du ikke får tak i uten pinsett, og da får du bare ut en del...

Helt suveren! Kjøpte min på utstillinga på Bjerke i fjor.

Mvh

Lisbet.

Denne har jeg og, kjøpt i Sverige. Helt genial!! Hodet kommer alltid ut, uansett størrelse på flåtten. Kan anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyrlegen sa at man bare kunne ta flåtten med fingrene - innenfra og ut, akkurat som du tar en kvise!

Har hørt at det ikke er farlig om hodet sitter igjen, det er jo dødt, men at det kan være større sjanse for infeksjoner om det sitter igjen..!

Flåtten må brennes, det er den tryggeste og eneste måten(om man ikke tråkker på den til den dør eller noe sånt da) å bli kvitt den på!

Den kan leve 11 år i fryseren, og 21 dager i vann..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyrlegen sa at man bare kunne ta flåtten med fingrene - innenfra og ut, akkurat som du tar en kvise!

Har hørt at det ikke er farlig om hodet sitter igjen, det er jo dødt, men at det kan være større sjanse for infeksjoner om det sitter igjen..!

Flåtten må brennes, det er den tryggeste og eneste måten(om man ikke tråkker på den til den dør eller noe sånt da) å bli kvitt den på!

Den kan leve 11 år i fryseren, og 21 dager i vann..

Å skrekk og gru!! Er dette sant? De tåler jo enormt mye må jeg si... Jeg som syntes ideen med å brenne dem var så grusom, men nå ser jeg jo at disse nærmest er å regne som atominsekter, uægh... burn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...