Gå til innhold
Hundesonen.no

Holde gjendstander


Renate A

Recommended Posts

Chicka og jeg har begynnt og trene litt bruks for morro skyld sammen noen som trener i redningstjenesten.

Igår skulle hun hente ting og avlevere det til meg, alt går bra helt til hun kommer til meg, da slipper hun det ved siden av meg.

Har trent litt på at hun skal holde gjendstanden og slippe den i hånden min, hun skjønte litt, men jeg vet ikke om jeg gjør det riktig.

Hvordan trener dere at hunden holder helt til den er kommet inn til dere og at det blir levert i hånden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp lært hunden min å holde en ting uten å slippe den før jeg sier "slipp". Begynte med å øve med en pinne (avkappet kosteskaft, hehe). Jeg bare puttet det inn i munnen på henne (rett bak hjørnetennene), og så hold jeg munnen lukket og sa "hold". Deretter tok jeg den ut igjen (mens jeg hold munnen forsiktig lukket) og roste. Gjentok mange ganger til hun holdt pinnen i munnen uten hjelp fra meg. Slapp hun den uten at jeg hadde sagt "slipp" så puttet jeg den fort inn i munnen hennes igjen og ba henne om å holde. Når hun hadde lært seg dette (gikk ganske fort :) ), så begynte vi å øve inn "slipp". Begynte med å si "slipp" og tok pinnen ut av munnen, etter hvert slapp hun den av seg selv når jeg sa "slipp" til henne.

Hehe, er flink til å skrive rotete :wub: , håper du får noe ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp lært hunden min å holde en ting uten å slippe den før jeg sier "slipp". Begynte med å øve med en pinne (avkappet kosteskaft, hehe). Jeg bare puttet det inn i munnen på henne (rett bak hjørnetennene), og så hold jeg munnen lukket og sa "hold". Deretter tok jeg den ut igjen (mens jeg hold munnen forsiktig lukket) og roste. Gjentok mange ganger til hun holdt pinnen i munnen uten hjelp fra meg. Slapp hun den uten at jeg hadde sagt "slipp" så puttet jeg den fort inn i munnen hennes igjen og ba henne om å holde. Når hun hadde lært seg dette (gikk ganske fort :) ), så begynte vi å øve inn "slipp". Begynte med å si "slipp" og tok pinnen ut av munnen, etter hvert slapp hun den av seg selv når jeg sa "slipp" til henne.

Hehe, er flink til å skrive rotete :wub: , håper du får noe ut av det.

Så flott, det var nesten sånn jeg gjorde idag og det funket bra, da er jeg ikke helt på feil kjør.

Takk for svar ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet litt med å holde fast i jakttreningen. Lisa har plutselig funnet ut at det er kult å slippe dummyen foran beina mine, og for å forhindre dette gjør jeg en armbevegelse med begge hendene for at hun skal løfte hodet og holde dummyen opp mot meg. Når hun er foran meg så har jeg hendene ned mot henne som om jeg ville ta i mot dummyen, men i stedet tar jeg hendene opp mot brystet uten å røre dummyen. Den bevegelsen får henne til å løfte hodet og hvis de løfter hodet så holder de også fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan trener dere at hunden holder helt til den er kommet inn til dere og at det blir levert i hånden?

Dette driver vi med og nå, og vi baklengskjeder det.

Det å slippe i hånda mi, er det som utløser belønningen. Vi har ikke kommet dit at han henter og avleverer, men jobber nå kun med det å holde. Når han har blitt god på det (når han holder til klikket kommer) er det avleveringen som står for tur, før vi til slutt starter med å plukke opp gjenstanden.

Jeg ville ikke "stappet" gjenstanden inn i munnen på hunden. Jeg har shapet det frem, og selv om det høres tidkrevende ut, tok det meg kanskje 10 min før han holdt den frivillig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke "stappet" gjenstanden inn i munnen på hunden. Jeg har shapet det frem, og selv om det høres tidkrevende ut, tok det meg kanskje 10 min før han holdt den frivillig.

Nå pleier jeg jo ikke bare å "stappe" ting inn i munnen på hunden, men åpne munnen forsiktig å legge gjenstanden inn. Hunden holdt pinnen frivillig etter ett minutt eller to første gang vi trente på å holde noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag har jeg lagt gjendstanden på bakken rett foran meg, Chicka har hentet den og har fått belønning når den kommer i hånden min, ingen reaksjon om den blir sluppet på bakken ved siden av meg. (jeg har sittet på huk)

Virker som hun skjønner det bedre nå, men må nok et par øvinger til før hun skjønner det, for hun blir litt ivrig etter å finne ut poenget så hun får go biten og da hender det hun slipper den på siden av meg...tulle berta. :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn jeg ser det er det viktigste å lære hunden at den skal holde til du sier slipp. Hentingen ville jeg ventet med. Det er ihvertfall sånn jeg lærte inn apportbukken. Hunden skal sitte og holde på gjenstanden helt til jeg sier slipp. I starten er det kun et sekund eller to, etterhvert lenger.

Jeg sleit også med at hun begynte å slippe den foran meg, og da måtte jeg tilbake til start. Sitte og holde til jeg sier slipp. Det fungerte flott, og nå er apporten yndlingsøvelsen hennes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp lært hunden min å holde en ting uten å slippe den før jeg sier "slipp". Begynte med å øve med en pinne (avkappet kosteskaft, hehe). Jeg bare puttet det inn i munnen på henne (rett bak hjørnetennene), og så hold jeg munnen lukket og sa "hold". Deretter tok jeg den ut igjen (mens jeg hold munnen forsiktig lukket) og roste. Gjentok mange ganger til hun holdt pinnen i munnen uten hjelp fra meg. Slapp hun den uten at jeg hadde sagt "slipp" så puttet jeg den fort inn i munnen hennes igjen og ba henne om å holde. Når hun hadde lært seg dette (gikk ganske fort :D ), så begynte vi å øve inn "slipp". Begynte med å si "slipp" og tok pinnen ut av munnen, etter hvert slapp hun den av seg selv når jeg sa "slipp" til henne.

Hehe, er flink til å skrive rotete :P , håper du får noe ut av det.

Jeg gjorde det samme med "hold" kommandoen, puttet pinne i munnen hans, lukket munnen hans og sa hold...

Dette gjorde kun at han ble livredd for å holde ting, livredd hver gang jeg sa hold osv...

Jeg klarer bare ikke å lære inn apport øvelsen!! :P:P

Hva gjør jeg feil?? :unsure::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde det samme med "hold" kommandoen, puttet pinne i munnen hans, lukket munnen hans og sa hold...

Dette gjorde kun at han ble livredd for å holde ting, livredd hver gang jeg sa hold osv...

Jeg klarer bare ikke å lære inn apport øvelsen! :lol::D

Hva gjør jeg feil?? :unsure::P

Er han overhodet ikke interessert i bukken?? Ikke om du leker med den? Hva om du gjemmer den bak deg f.eks? Jeg begynte med å leke litt med den selv. Hunden ble interessert, og med en gang hun så vidt luktet på den var det godbit og masse ros. Tre apporten kan du eventuelt "smøre inn" med pølselukt? Hva med å la en annen hund holde den, så han ser den ikke er farlig, men morsom?

Om han allerede er redd bukken, hva med å prøve noe annet? Jeg kjøpte en apportbukk i plast. Eller bare lære ham å holde en pinne eller noe liknede? Men pass på! Tygging er IKKE lov!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...