Gå til innhold
Hundesonen.no

Drakamp

tuppetroll

Recommended Posts

Skrevet

Ace er nå tre og en halv måned, og da hun var liten var hun kjempegira på drakamp. Nå er det sjelden jeg får henne med på det, og pipedyr og godbiter er mye kulere. Jeg vil jo gjerne ha muligheten for å ha drakamp som belønningsform senere, hvordan får jeg den opp igjen. Kan det være pga tennene at hun ikke vil ha så mye drakamp nå, forøvrig?

Skrevet

Ace er nå tre og en halv måned, og da hun var liten var hun kjempegira på drakamp. Nå er det sjelden jeg får henne med på det, og pipedyr og godbiter er mye kulere. Jeg vil jo gjerne ha muligheten for å ha drakamp som belønningsform senere, hvordan får jeg den opp igjen. Kan det være pga tennene at hun ikke vil ha så mye drakamp nå, forøvrig?

Kan nok være pga tennene ja. Er ikke så godt å bli dratt rundt med løse og kanskje vonde tenner i munnen. Ta det litt med ro i en periode og vent litt med å sette igang igjen. Trill ball med henne, lekeslåss litt, dra filla langs med gulvet og la henne vinne den. Lek med det hun vil leke med nå, før du introduserer filla igjen når den verste tannfellingen er over.

Og du, hun er bitteliten ennå! Hun er faktisk ikke mer enn 15 uker, ikke glem det da :)

Skrevet

Da hun var liten? Hun ER liten! ler :)

Det er nok muligens tennene som gjør henne lite hypp på drakamp, det er neppe behagelig å henge fast i ei fille om tenna løsner? ;)

Zarten var forøvrig nesten aldri hypp på sånt når han var liten, men han har jeg lekt opp litt etter litt. Det som har funka på han, var at han alltid fikk vinne, og når han vant, jakta jeg på han og prøvde å ta fra han filla, noe jeg selvsagt aldri "klarte" ;) Nå har jeg ikke vært like flink (eller altfor flink) til å lære han at det er drakampen som er belønninga da, så det ender at han venter på godbiten han veit han får for å slippe filla (det var her jeg var for flink eventuelt? hehe) Men han henger på selv om jeg tar tak og snur meg rundt fort (klønete forklart), sånn at alle beina hans er i lufta når vi snur.. Liksom.. Skjønte du hva jeg prøvde å forklare nå? hehe :unsure:

Skrevet

Og du, hun er bitteliten ennå! Hun er faktisk ikke mer enn 15 uker, ikke glem det da ;)

Da hun var liten? Hun ER liten! ler :)

Jada, jada - jeg vet det... ;) Men hun har vokst så mye osv. lalalala - Rephrase; da hun var 9-10 uker :P

Zarten var forøvrig nesten aldri hypp på sånt når han var liten, men han har jeg lekt opp litt etter litt. Det som har funka på han, var at han alltid fikk vinne, og når han vant, jakta jeg på han og prøvde å ta fra han filla, noe jeg selvsagt aldri "klarte" ;) Nå har jeg ikke vært like flink (eller altfor flink) til å lære han at det er drakampen som er belønninga da, så det ender at han venter på godbiten han veit han får for å slippe filla (det var her jeg var for flink eventuelt? hehe) Men han henger på selv om jeg tar tak og snur meg rundt fort (klønete forklart), sånn at alle beina hans er i lufta når vi snur.. Liksom.. Skjønte du hva jeg prøvde å forklare nå? hehe :unsure:

Skjønte ;) Ikke dumt ;)

Skrevet

Vent til hu er ferdig med tannfellinga, så vil du nok merke litt forandinger i iveren til å dra igjen. :)

Guest Christine
Skrevet

Noen som har tips til hvordan man skal få en hund som bare vil være med på drakamp når HAN selv vil det eller? :)

Skrevet

Klarer selvfølgelig ikke å holde fingrene av fatet, og må bare påpeke en aldri så liten detalj ved din (Tuppetrolls) signatur.

Det korrekte sitatet er: "Arbeidslyst kom treng deg på! Her skal du motstand finne!" - Soland Gundersen

Hilsen en som har en hund hvis fulle navn er Il Tempo Gigante :) (og forrige hund het Ludvig)

Ellers tror jeg at hunder som i utgangspunktet har god kamplyst (som din hund hadde), er relativt enkle å få opp i kamp igjen, med mindre det faktisk ikke egentlig var så gøy alikevel. Det må bare gjøres på rett måte!

Skrevet

Er det så viktig å bruke drakamp som belønning, da?

Personlig mener jeg det bygger litt opp under det sosiale du og hunden har sammen. Slenger du ball avgårde leker hunden for seg selv og du er passiv. I fillelek, så må du være rimlig aktiv sammen med hunden og dere to bygger en bedre relasjon sammen, mener jeg. Jeg mener også at det ikke skaper avstand i øvelsen dere jobber med.

Slik som på fri v. fot, hvor jeg mener at det er en super belønning, en kjap lek så tilbake igjen. Ballen må du kaste for å så vente på at hunden kommer tilbake med den. Sløsing med unødvendig tid :) Jeg bruker ball på øvelser hvor jeg må belønne på avstand.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det endte med at hunden måtte til dyrlegen for den haltet. Jeg ringte dyrlegen, og ba de være obs.  Det viser seg at den har knekt håndledde i frembenet, og prognosen er usikker. Hvordan det er skjedd er også usikkert. 
    • 🐾 Hva du kan gjøre nå 1. Start helt på nytt i bittesmå steg Gå ut av rommet i 1–5 sekunder, kom tilbake før valpen rekker å pipe. Øk tiden sakte. Målet er at valpen aldri kommer over terskelen sin. 2. Tren “alene, men ikke alene” La valpen være bak en grind, i et annet rom, eller på en seng litt unna mens hun fortsatt er hjemme. Dette bygger trygghet uten at valpen føler seg forlatt. 3. Lag et fast “nå skjer det ingenting”-rituale Rolig stemning, tyggeleke, litt kos → så legger hun fra seg valpen og gjør noe annet i huset. Rutiner skaper trygghet. 🧠 IQ-leker som passer for 15 uker •     Snusematte (super for å roe ned og gi mestring) •     Kong med litt valpevennlig fyll (f.eks. våtfôr eller litt leverpostei tynnet ut) •     Enkle aktivitetsleker der valpen må dytte eller løfte en klaff •     Tyggeleker som varer litt (tygging gir ro) Poenget er ikke at leken skal “holde valpen opptatt alene”, men at den skal gi positive assosiasjoner til ro og selvstendighet. 4: du kan også `gni`deg selv inn med noe valpen din kan ligge på  for da vil han føle og lukte at du er i nærheten av deg enda du er borte. 🐶 Når valpen din piper med angan du går ut Det betyr at du har gått for fort frem. Da må man tilbake til nivået der valpen fortsatt er trygg selv om det bare er 2 sekunder. Det er ikke et nederlag, det er helt vanlig. du kan også lage en plass der som er *hjemmet* til valpen din. sånn at du øver når du går ut skal han slappe av der. men husk dette kan gå en stund, det går ann også at valpen din aldri kan være alene heller. alle hunder er forskjellige og ikke like enkel. 💛 Litt oppmuntring Valper er som små barn: noen sover gjennom natten tidlig, andre bruker litt tid. Det betyr ikke at du gjør noe feil det betyr bare at valpen din trenger litt mer støtte akkurat nå. Hvis du vil prate mer, få flere tips eller bare ha litt støtte underveis, kan du gjerne ta kontakt med meg på Instagram. nordicquietland 🐶
    • Alenetrening tar den tiden det tar, det er umulig å si noe på forhånd om hvor lang tid det tar før akkurat din valp er klar for å være alene hjemme en hel arbeidsdag. Det er individuelt. Og en oppdretter som påstår at en 12 uker gammel valp kan være alene hjemme i mange timer høres virkelig ikke seriøs ut. Det er jo en baby. En ting som i hvert fall er sikkert, er at jo mer erfaring valpen får med å føle at det er ubehagelig å være alene, jo større er sjansen for at du ender oppmed en hund med separasjonsangst.
    • Det ønsker gjerne forslag. Hundebarnehage kan jeg klare å google meg frem til selv.
    • Det høres ut som du virkelig har tenkt gjennom ansvaret, og at du gjør så godt du kan innenfor et skiftarbeidsliv som ikke alltid spiller på lag. Det er helt normalt at dagvakter blir den kinkige biten mange hundeeiere kjenner seg igjen i akkurat det. Og ja… oppdrettere kan si mye. Noen ganger stemmer det, andre ganger sier valpen ganske tydelig: “12 uker? Jeg? Alene? Nei takk, menneske prøv igjen.” Til syvende og sist er det jo du som lærer å lese din valp, og valpen som bestemmer tempoet. Det betyr ikke at du har gjort noe feil, eller at treningen din er dårlig. Det betyr bare at han er en liten fyr med egne meninger og akkurat nå sier han at han ikke er helt klar for lange økter alene. Det viktigste er at du prøver å finne løsninger, og det gjør du jo allerede. Det viser ansvar, ikke det motsatte. Hvis du vil, kan jeg hjelpe deg med forslag til hvordan du kan trene videre på en måte som passer både deg og ham. eller om jeg kan hjelpe deg å finne dyrebarnehage eller noe slikt  
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...