Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase skal jeg velge?


Guest Snusmumrikk

Recommended Posts

Guest Snusmumrikk

Hei!

Jeg skal få meg en valp så snart jeg har funnet meg ett sted å bo som tillater meg å ha hund. Det kan ta litt tid, så jeg har god tid på å tenke og bestemme meg.

Det jeg vil bruke hunden til er friluftsliv med hund, snørekjøring, kløving og alt som følger med i den leia. Så hunden må ha god fysikk og fornuftig pels for vinter såvel som sommer. Så langt er jeg 100% sikker på at jeg vil ha en alaskan husky. Jeg har drevet en del med hundekjøring og blitt helfrelst i både hundekjøringa og hundetypen som brukes.

Men så kommer den lille saken som gjør at jeg ikke er sikker lenger. For jeg vil nemmelig også trene bruks. Og det går jo greit. Men er det ikke sånn at man ikke kan starte i brukskonkurranser med en hund som ikke er renraset? Og en alaskan husky er jo ingen rasehund selv om de blir avlet vel så planlagt som en hvilken som helst rasehund. Så da har jeg valget mellom å utelukke å kunne stille i konkurranse og å finne meg en rase isteden.

Det jeg er på jakt etter er en forholdsvis stor, robust, men ikke for tung hund med god fysikk, få sykdommer, god pels som ikke blir søball om vintern, men samtidig isolerer godt og ikke er for varm om sommern og gode bruksegenskaper! Det er kanskje mye å forlange og jeg er ikke sikker på om det finnes noen rase som kan dekke alle disse kravene. Den perfekte hund finnes vel ikke :wub: . Men har dere noen forslag? Alle forslag tas imot med takk. Skriv gjerne også litt om hvorfor dere tror den rasen kan passe meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag tänker spontant på Schäfer och Riesenschnauzer, som både används till bruks och som draghundar (i alla fall i Sverige, där brukshundarna har en egen klass på draghundsprov).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Dem fleste hunder i gruppe 1 kan brukes til trekke (om dem er av en viss størrelse) Du har da også en hund som er bedre egnet mot Brukskonkurranser enn gruppe 5 hundene.

Første jeg tenkte på var en av Belger-typene (Groendal/Tervuren) Dem fleste jeg har vært borti har trekt med liv og lyst på vinteren og drevet bruks på sommerstid. God pels har dem også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruks? Hva bruks?

Skal du satse på rundering, så er det vel hunder som kalles "brukshunder" (gruppe 1 i stor grad) pluss litt attåt, samt retrievere og endel annet som vil være lettest å finne noe brukandes hos.

Skal du satse på spor, så ville selve spordelen egne seg for flere - inklusive renrasede polarhunder, men samtidig vil jeg nok tippe at lydighetsdelen ikke ville gå så veldig bra, og den teller dessverre ganske mye i konkurranse...

Blodspor, derimot, er det IKKE lydighetsdel i - og da blir det enklere igjen. Der har jo akita, en rase som ikke er lett å trene lydighet med, gjort det bra for eksempel.

Og vil du konkurrere, eller vil du trene det? Trene kan du gjøre med alle hunder, både i en vanlig brukshundklubb/gruppe - og eventuelt i Norske Redningshunder, der blandingshunder er velkomne. Da kan du jo revurdere AH igjen, hvis du finner en som er av en miks som gjør den grei å slippe - for da er det rundering, hvor hundene må være løs mens de jobber, som gjelder.

Hvis du kjenner AH, så kan du jo selv vurdere den biten. Men da bør du kanskje sjekke ut litt hva de ulike grenene av bruks innebærer, så du vet hva du går til, og hvilke av formålene du egentlig har lyst til :wub:

Ellers er gode belgere fine allroundere, de, som Jeanette skriver. Og schäfere er jo i samme lei, der gjelder det bare å velge "riktig" - fordi det er endel mer variasjoner innen rasen. Trekkhundklubben hadde vel rene schäferspann i gamle dager? Og riesen var også i sving der... Velg en rase som er litt etablert, der du ser mønstre og "typisk adferd" - fordi om det ene unntaket innen en rase er aktiv, lydig og trekkvillig og grei, så er det litt synd hvis den er en av ti!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Når jeg skriver bruks tenker jeg på spor, lydighet og feltsøk og jeg vil konkurrere.

Schäfer er utelukket sånn som rasen har utviklet seg med sykdommer og fysikk. Jada, det finnes fortsatt gode schäfere, men det er så mange som ikke er det.

Riesenschnauzer er en mulighet jeg vurderer.

Flatcoated retriever har jeg tenkt på.

Belgerne har jeg akkurat begynt å lese om. Jeg har alltid hatt inntrykk av at dette er veldig lettstressa hunder som ikke klarer å slappe av, men jeg har veldig få individer og vurdere ut i fra, så her er jeg veldig åpen. Jeg skal undersøke rasen nærmere.

Når det gjelder huskyene tror jeg det kunne gått å drive bruks med en Alaskan husky. Nei, jeg ville nok ikke gjort det så veldig bra på lydighetsdelen, men det kunne gått. På spor og feltsøk tror jeg de kunne egnet seg bra. Når det gjelder renraset polarhund tror jeg ikke det. De er litt treige og mye av de opprinnelige egenskapene har gått litt i glemmeboken i utstillingsavlen. Siberian er en mulighet, men jeg kan ikke se for meg at de er så veldig lett å motivere i brukstrening. Jeg skal ikke drive med konkurranse i snørekjøring, men vil drive mye med det som trening og fine fjellturer vinterstid. De fleste brukshunder burde kunne læres å trekke, derfor heller jeg mer til å lære en brukshund å trekke enn en trekkhund bruks.

Tror jeg heller litt mot gruppe 1 rasene. Er det noen som har noen gode nettsider om groendel og Tervuren? De er vel forholdsvis friske hunder er det ikke? God fysikk skulle jeg også tro de har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg skal få meg en valp så snart jeg har funnet meg ett sted å bo som tillater meg å ha hund. Det kan ta litt tid, så jeg har god tid på å tenke og bestemme meg.

Det jeg vil bruke hunden til er friluftsliv med hund, snørekjøring, kløving og alt som følger med i den leia. Så hunden må ha god fysikk og fornuftig pels for vinter såvel som sommer. Så langt er jeg 100% sikker på at jeg vil ha en alaskan husky. Jeg har drevet en del med hundekjøring og blitt helfrelst i både hundekjøringa og hundetypen som brukes.

Men så kommer den lille saken som gjør at jeg ikke er sikker lenger. For jeg vil nemmelig også trene bruks. Og det går jo greit. Men er det ikke sånn at man ikke kan starte i brukskonkurranser med en hund som ikke er renraset? Og en alaskan husky er jo ingen rasehund selv om de blir avlet vel så planlagt som en hvilken som helst rasehund. Så da har jeg valget mellom å utelukke å kunne stille i konkurranse og å finne meg en rase isteden.

Det jeg er på jakt etter er en forholdsvis stor, robust, men ikke for tung hund med god fysikk, få sykdommer, god pels som ikke blir søball om vintern, men samtidig isolerer godt og ikke er for varm om sommern og gode bruksegenskaper! Det er kanskje mye å forlange og jeg er ikke sikker på om det finnes noen rase som kan dekke alle disse kravene. Den perfekte hund finnes vel ikke :wub: . Men har dere noen forslag? Alle forslag tas imot med takk. Skriv gjerne også litt om hvorfor dere tror den rasen kan passe meg.

Har du i det hele tatt viet de polare hundene en tanke?

Siberian husky lite og lett med mye fart i(den raskeste av de polare rasene, hvis en ser vekk i fra blandingshundene Alaskan Husky)

Alaskan Malamute stor og sterk, men ikke fullt så kjapp som huskyene.

Grønnlandshund også en stor tung hund, men er som Malamuten god hund når det gjelder landistanse og rolige turer.

Samojed ikke fult så raske som huskyer men sterke og utholdene, lettlært(i hvertfall vår) og sånn omtrent like stor som huskyer(bare litt lengre pels da).

Alle disse hundene er arbeidshunder som fint kan oppholde seg utendørs om vinteren uten å fryse i hel, røyter gjør de også så de kreperer ikke i sommervarmen :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Har du i det hele tatt viet de polare hundene en tanke?

Siberian husky lite og lett med mye fart i(den raskeste av de polare rasene, hvis en ser vekk i fra blandingshundene Alaskan Husky)

Alaskan Malamute stor og sterk, men ikke fullt så kjapp som huskyene.

Grønnlandshund også en stor tung hund, men er som Malamuten god hund når det gjelder landistanse og rolige turer.

Samojed ikke fult så raske som huskyer men sterke og utholdene, lettlært(i hvertfall vår) og sånn omtrent like stor som huskyer(bare litt lengre pels da).

Alle disse hundene er arbeidshunder som fint kan oppholde seg utendørs om vinteren uten å fryse i hel, røyter gjør de også så de kreperer ikke i sommervarmen :wub: .

Ja, jeg har vurdert polarhundene nøye og siberian etter løpslinjer er fortsatt aktuell, men jeg er litt skeptisk til den som brukshund. Det går selvfølgelig, men jeg ser for meg at jeg vil få litt av de samme problemene med å trene aktivt bruks med en siberian som jeg har med den hunden jeg har nå, nemelig motivasjon. Jeg bruker veldig mye tid og energi på å motivere henne, og har kommet ganske langt med henne, men det er veldig slitsomt for meg. Jeg ønsker meg derfor en hund som er litt lettere å motivere og det finner jeg vel ikke akkurat hos polarhundene.

Grønnlandshunden og malamuten er for store og treige for meg selv om de er gode trekkhunder. Samojed syns jeg er litt mye pels. Fordelen (syns jeg) med Alaskan husky er at de avles utelukkende på trekkegenskaper, gemytt, helse, fysikk osv. og ikke utseende. Det finnes veldig mye forskjellig i alaskan huskyer (jeg foretrekker de som ikke har for mye fuglehund i seg), men også veldig mye bra. Men som brukshund har vel de også sine utfordringer på samme måte som siberian. Men det blir nok en Alaskan husky også på meg etter hvert. Men som hund nr. 2 ligger det nok mange år frem i tid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lazita, felles for de polare er at for en som vil konkurrere AKTIVT i lydighet og bruks, og som akter å velge hund ut fra det, så vil de ikke være særlig egnet..... Sånt blir det bare frustrerte nye eiere ut av.

Disse rasene er laget for sitt bruk, mens brukshundene er mer førerorientert og egner seg bedre til "nært samarbeid" som lydighetsøvelsene fordrer. Man kan ikke forvente likt av alle raser, eller tro at bare man legger nok arbeid ned så går det bra. Been there, done that!

Har du derimot en eier som LIKER en rase i utgangspunktet, og som tar treningen "bare for gøy", uten forventninger, blir det noe annet :wub:

Tijon, belgere er en god ide, du kan også finne meget gode bruksschäfere via http://www.svenskbruksschafer.com/index.html. Når det gjelder riesen, så bør du vel være veldig obs på arbeidslysten - der er det vel også endel variasjon, for å si det slik, i arbeidslyst/evner. Gode flater er gode, men DER synes jeg det er vel så mange stressede pesemonstre som hos belger!

Dette med motivasjon er selvsagt viktig, for arbeid. Det er UTROLIG tungt å jobbe med hunderaser som ikke er så lettgiret. Husker jeg drev med en akita engang, den viste en ørliten vag interesse for kjøttbollene jeg hadde med som lokkemat, men eier ville ikke bli noen "godbitmaskin" (vet ikke hvorfor hun trodde det, den ville knapt ta imot mat av noen), så den skulle leke med henne og med draleken hun hadde anskaffet. Vel, det var en omplasseringshund i tillegg, med NULL lekeinteresse og ditto for sin eier, så jeg tror igrunnen jeg bare så blekt på eieren - og sendte henne til den andre instruktøren... og tenkte "stakkars". For jeg tror at selv med mat ville det blitt tungt, den hunden drev med sitt - og det var den flink til!

Har sett noen AH som var veldig schäfer/belgeraktige forøvrig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Tror jeg heller litt mot gruppe 1 rasene. Er det noen som har noen gode nettsider om groendel og Tervuren? De er vel forholdsvis friske hunder er det ikke? God fysikk skulle jeg også tro de har.

Den norske raseklubben

Norbelg

Begge disse sidene kan du finne mange bra linker på. Ellers fins det endel med erfaring med Belger her på Sonen som har god oversikt over rasen. Så det er sikkert bare til å gi ett hint om at du ønsker mer info :wub: Selv har jeg ikke vært helt inni rasen på en stund så jeg vil ikke uttale meg om god kenneler mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Altså..

En vorsteh er jo en utrolig flott hund som egner seg til kløving, trekk osv.

Og om du er blitt frelst i snørekjøring så er jo det en super rase da :wub:

Vorstrene til veninna mi blir syklet med, kløvet med, trent Ag med, og brukes til hundekjøring.

Om vinteren spenner vi de foran akebrettene og lar de trekke oss.

Det er jo så sykt morsomt :)

Rasen kan jo også komme langt oppe på Lydigheten, Agilityen og sånne ting og...

Dette er en rase som bare må oppleves :P

www.vorsteh.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Guest Snusmumrikk

Nå har jeg tenkt litt. Og kommet frem til at jeg ikke vil ha belger (av flere nøye gjennomtenkte grunner), men jeg vil holde meg til gjeterrasene. I hovedsak er det border collie jeg tenkte på. Fra nøye utvalgte linjer. Og så tenkte jeg på Kelpie. De er litt små i størrelsen, så de kan kanskje ikke bære like mye i kløv og er ikke like sterke når det gjelder trekk, men det er ikke så farlig. Det viktigste er å ha en hund som vil trekke og som vil kløve med god fysikk og god utholdenhet (jada, det kommer selvfølgelig ann på trening). Det viktigste for meg en å få en hund som virkelig vil være med på ting, som er lett å motivere og med en god fysikk.

Vorstehhund er uaktuelt. Fine hunder, men overhode ikke det jeg er ute etter (bortsett fra den fysiske biten da). En Vorsteh er en jakthund. Det vil jeg ikke ha (muligens med unntak av retrieverne). Den er heller ikke av de rasene som er lettest å motivere.

Akela, jeg kunne ikke vært mer enig. I det siste innlegget ditt tror jeg du like gjerne kunne tatt tankene rett ut av mitt hode :D .

Og en god bruksschäfer skulle jeg virkelig hatt. Men det er så mye sykdom på dem at det tør jeg rett og slett ikke. Men kunne noen garantert meg en frisk BRUKS-schäfer (noe som garantert ikke skjer) hadde jeg sakt ja på dagen! Eh, ihvertfall så snart jeg har funnet et sted å bo hvor det er lov til å ha hund...

Riesenschnauzer blir litt for stor for meg for øyeblikket (vil ha hannhund) ettersom jeg er student, bor i liten leilighet og heller vil bruke pengene mine på kurs o.l. med dyret enn bare mat ;) . Men det er fine hunder og jeg er vel egentlig mest fasinert av større raser, men av flere grunner har jeg kommet fram til at det er en litt mindre og lettere hund som passer meg best nå.

Jaja, jeg får fortsette å vri hjernen min rundt. Det er ikke lett å bestemme seg, men jeg har god tid for jeg har fortsatt ikke lov til å ha hund der jeg kommer til å bo til høsten :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Hva med australian cattle dog? Ikke nødvendigvis den enkleste, de er nok litt "tregere" tildels enn de kjappeste gjeterrasene og belgerne, men kjappe nok, tipper jeg...

Grei "middels" størrelse iallfall.

Om du velger å se på Cattledog så vær meget oppmerksom på Hd på foreldre dyrene. Da tenker jeg også på søsken, tidligere kull og slektninger. Det er desverre litt HD i denne rasen.

Nå har jeg tenkt litt. Og kommet frem til at jeg ikke vil ha belger (av flere nøye gjennomtenkte grunner), men jeg vil holde meg til gjeterrasene. I hovedsak er det border collie jeg tenkte på. Fra nøye utvalgte linjer. Og så tenkte jeg på Kelpie. De er litt små i størrelsen, så de kan kanskje ikke bære like mye i kløv og er ikke like sterke når det gjelder trekk, men det er ikke så farlig. Det viktigste er å ha en hund som vil trekke og som vil kløve med god fysikk og god utholdenhet (jada, det kommer selvfølgelig ann på trening). Det viktigste for meg en å få en hund som virkelig vil være med på ting, som er lett å motivere og med en god fysikk.

Om du tenker på Kelpie så undersøk begge rasene. Dem er delt i to: Working Kelpie og Australsk Kelpie. Working Kelpie er større og mer langbent enn Australsk Kelpie. Men Working Kelpie er ikke en godkjent rase og dermed kan det skap problemer ved Bruks konkurranser.

Begge rasene har en sunn fysik, men undersøk om oppdretter har rønket foreldrene om du titter mer på Working kelpie. Det fins en del "bønder" som avler for å få enda en gjeterhund på gården (uten at det gjerne er så meget godt planlagt)

Titter du mer på Australsk kelpie så ville jeg undersøkt nøye med skudd redsel ettersom det fins noen oppdrettere som avler videre på hunder som ikke er skuddfaste. HD er normalt ikke noe problem i den rasen.

Selv så snørekjører jeg med min A.Kelpie. Hun har ikke noe problemer med å trekke meg på ski, men hun klarer ikke å dra meg i noe oppover bakke uten hjelp. Kløv har jeg ikke prøvd på henne. Men tispene ligger på mellom 15-20kg og hannhundene 20-25kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda et forslag: Siden du likte de lettere polarhundene, men også later til å lande på gjeterhund:

Hva med lapsk vallhund?

De er reingjeterhunder, korthårede, utrolig hardføre, og har også en veldig passe størrelse. Det er lite HD, det finnes en øyensykdom, PRA, som man nå kan DNA-teste for, slik at det ikke bør være et problem fra seriøse oppdrettere. De er svært sporty hunder, egner seg for friluftsfolk, tåler bra med kulde uten å ha for lang pels, og har også gjort det bra i agility og som redningshund.

Flotte hunder, og om jeg ikke husker feil, er det en her inne som har en slik en - og huskier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda et forslag: Siden du likte de lettere polarhundene, men også later til å lande på gjeterhund:

Hva med lapsk vallhund?

De er reingjeterhunder, korthårede, utrolig hardføre, og har også en veldig passe størrelse. Det er lite HD, det finnes en øyensykdom, PRA, som man nå kan DNA-teste for, slik at det ikke bør være et problem fra seriøse oppdrettere. De er svært sporty hunder, egner seg for friluftsfolk, tåler bra med kulde uten å ha for lang pels, og har også gjort det bra i agility og som redningshund.

Flotte hunder, og om jeg ikke husker feil, er det en her inne som har en slik en - og huskier :)

Det er nok meg det.. :D

Jeg foreslår sjelden egen rase siden jeg ikke føler at jeg er helt objektiv, men det var i grunn det første jeg tenkte og når jeg leste Tijons innlegg, hvis man liker polarhundens utseende men har lyst til å trene bruks osv så er lapsk nærliggende valg. Det var ihvertfall derfor jeg endte opp med et eksemplar.. Siberians er fine de, men det at det ikke alltid er like lett å ha de løs begrenser jo mulighetene drastisk. Jeg mener det samme gjelder de aller fleste alaskan og jeg da, selv om jeg vet det finnes alaskan som er mer kontrollerbare enn siberians.. Ett annet "problem" alaskan er jo at de ikke er registrert rase og ikke kan starte bruks hvis de nå skulle bli aktuelt.

Lapsk er nok ikke så "ekstrem" brukshund som bruksschæfer eller noen belgere, men et bra sted og begynne synes nå jeg, så kan man jo siden finne ut om det er hunden det står på. Trekke gjør de nok også. I det hele tatt så kan jeg ikke skjønne annet enn at det må være lettere å få en brukshundrase til å trekke til hobbybruk enn det er å få en renavla trekkhundrase til å fungere i bruks..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Tusen takk for svar alle sammen!

Working Kelipe hadde jeg nesten glem! Det virker ihvertfall som hunder med skikkelig futt i :) . Jeg skal se litt mer på dem. Men der har jeg problemet med brukskonkurranser da. Men så så jeg noe som gjorde meg litt forvirra (se sitatet)

Her er et sitat fra http://www.workingkelpie.no/Default.asp?WC...8&frame=doc

"Eg vil gjerne fokusere på at frå 1. juli 2002 er ”working kelpie” godkjent som egen rase av Norsk Kennel Klub. Norsk sau og geit er frå samme tidspunkt utpeikt som spesialklubb for"

Men så gikk jeg inn på nkk.no og der sto ikke WK oppført under rasene. Jeg har funnet flere andre steder på nettet også som sier at WK skulle bli godkjent av NKK i 2002. Hva betyr dette?

Jeg skal lese mer om begge Kelpie variantene. Eneste minus jeg kan se med AK er at den er litt liten, men det er bare etter min smak, så det skal jeg nok klare :D . Og så er det vel en del som er skuddredde, men det er vel ett mulig problem uansett hvilken høytflyvende gjeterrase jeg velger.

LBL

Det er nok meg det.. :P

Jeg foreslår sjelden egen rase siden jeg ikke føler at jeg er helt objektiv, men det var i grunn det første jeg tenkte og når jeg leste Tijons innlegg, hvis man liker polarhundens utseende men har lyst til å trene bruks osv så er lapsk nærliggende valg. Det var ihvertfall derfor jeg endte opp med et eksemplar.. Siberians er fine de, men det at det ikke alltid er like lett å ha de løs begrenser jo mulighetene drastisk. Jeg mener det samme gjelder de aller fleste alaskan og jeg da, selv om jeg vet det finnes alaskan som er mer kontrollerbare enn siberians.. Ett annet "problem" alaskan er jo at de ikke er registrert rase og ikke kan starte bruks hvis de nå skulle bli aktuelt.

Lapsk er nok ikke så "ekstrem" brukshund som bruksschæfer eller noen belgere, men et bra sted og begynne synes nå jeg, så kan man jo siden finne ut om det er hunden det står på. Trekke gjør de nok også. I det hele tatt så kan jeg ikke skjønne annet enn at det må være lettere å få en brukshundrase til å trekke til hobbybruk enn det er å få en renavla trekkhundrase til å fungere i bruks..

Ja, derfor blir det nok heller ikke noen husky på meg selv om jeg liker både Alaskan og Siberian veldig godt. Jeg er helt enig i tankegangen at man heller får en bruks/gjeter-rase til å trekke enn å bruke en husky i bruks. Og nei, alaskan er nok ikke noe enklere enn siberian å ha løs (bortsett fra at alaskan kan være veldig mye forskjellig da). Skal nok ikke være noe problem og få en hvilken som helst rase til å trekke, jeg vil bare ha en som har en kropp til det, men det har jo egentlig alle bruksrasene, så midlertidig kan jeg vel egentlig se bort i fra den biten.

Eurasier og finsk lapphund blir nok litt lang pels syns jeg. Og eurasiern er vel ikke egnetlig en utprega brukshund?

Cattledog. Ja, har tenkt på dem, og hvorfor ikke egentlig? Vet ikke, men jeg vil ikke ha cattledog hvis ikke noen kommer med noen veldig gode argumenter for å overtale meg :P . De ser jo litt tøffe ut da, men jeg tror ikke jeg vil ha cattledog. Det er vel ikke så mange av dem i norge heller er det?

Hovawart kunne jeg godt tenkt meg, men akkurat nå blir den litt for stor. En middels stor hund passer bedre inn i livet mitt nå av flere grunner. Og så blir hannene litt store og tunge og jeg vil ha noe med litt mer fart i. Men det er herlige hunder. Litt som bernern jeg har nå, bare litt mer brukshund.

De rasene som svirrer rundt i hodet mitt nå er disse:

Border Collie

Australsk Kelpie

Working Kelpie (men de er ikke godkjent av NKK)

Belger (den er ikke helt ute av bildet)

Lapsk Vallhund (vet egentlig ikke så mye om disse hundene som brukshund)

Jeg tenker bittelitt på retriever fra jaktlinjer også. Syns jaklaben her på formet virker som en kjempehund, men de fleste labradorer er for tunge i kroppsbygningen (også mange jaktlabber). Tollern er herlige hunder, men jeg syns det kan være så mye rart av sykdommer og adferdsproblemer der. Ikke flat (liker dem rett og slett ikke - no offense til dere som har flat).

Tusen takk for alle innputt! Dere får meg til å vurdere flere raser, og det er jo bare bra :P . Jeg skal nok fortsette å vri hue rundt en stund til før jeg bestemmer meg. Nå må jeg gå, for jeg og Yazzi (bernern min) skal ut å prøve å fortelle en liten redd/agressiv toller at andre hunder ikke er farlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siberians er fine de, men det at det ikke alltid er like lett å ha de løs begrenser jo mulighetene drastisk. Jeg mener det samme gjelder de aller fleste alaskan og jeg da, selv om jeg vet det finnes alaskan som er mer kontrollerbare enn siberians.. Ett annet "problem" alaskan er jo at de ikke er registrert rase og ikke kan starte bruks hvis de nå skulle bli aktuelt.

Med fare for å ha misforstått totalt: "Alaskan" = Alaskan Malamute?

Den er ihvertfall registrert rase, har standard nr 243 i FCI/NKK-systemet og har følgende helhetsinntrykk ihht sin standard:

Helhetsinntrykk:

En av de eldste arktiske trekkhunder. Kraftig og stubstansfull med dypt bryst og sterk muskuløs kropp. Står høyt på tredeputene hvilket gir den et meget aktivt utseende. Stolt holdning med høyreist hode med våkent og nysgjerrig blikk. Karakteristiske hodetegninger, består av en hette mens ansiktsdelen enten er helt hvit eller markert med en stripe og/eller maske. Rasen har kraftig kropp og ben og er konstruert for styrke og utholdenhet, ikke som konkurransehund i raske løyper. Enhver karakteristikk, inkludert temperament, som ikke oppfyller denne hensikten, må anses som meget alvorlig feil.

Atferd/temperament:

Hengiven, vennlig, leken, trofast, ikke en "enmannshund". Imponerende med sin verdighet som voksen.

http://www.nkk.no/cmnkk/public/openIndex/v...D=1094471147873

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å ha misforstått totalt: "Alaskan" = Alaskan Malamute?

Den er ihvertfall registrert rase, har standard nr 243 i FCI/NKK-systemet og har følgende helhetsinntrykk ihht sin standard:

Helhetsinntrykk:

En av de eldste arktiske trekkhunder. Kraftig og stubstansfull med dypt bryst og sterk muskuløs kropp. Står høyt på tredeputene hvilket gir den et meget aktivt utseende. Stolt holdning med høyreist hode med våkent og nysgjerrig blikk. Karakteristiske hodetegninger, består av en hette mens ansiktsdelen enten er helt hvit eller markert med en stripe og/eller maske. Rasen har kraftig kropp og ben og er konstruert for styrke og utholdenhet, ikke som konkurransehund i raske løyper. Enhver karakteristikk, inkludert temperament, som ikke oppfyller denne hensikten, må anses som meget alvorlig feil.

Atferd/temperament:

Hengiven, vennlig, leken, trofast, ikke en "enmannshund". Imponerende med sin verdighet som voksen.

http://www.nkk.no/cmnkk/public/openIndex/v...D=1094471147873

Alaskan= alaskan husky.Altså en huskyblanding.

Alaksan malamute blir vel ofte heller kalt for Mutte etter hva jeg har forstått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...