Gå til innhold
Hundesonen.no

K-test?


Guest Christine

Recommended Posts

Reglene for K-test finner du her.

Veldig liten mentaltest som tester hunden kontaktvillighet med mennesker, reaksjon og avreaksjon ved passiv figurant, lydfølsomhet og bevegelig figurant samt skudd.

Så da hadde ikke en Chow hatt så store sjangser på en K-test?

De er ikke akkurat så kontaktvillige da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reglene for K-test finner du her.

Veldig liten mentaltest som tester hunden kontaktvillighet med mennesker, reaksjon og avreaksjon ved passiv figurant, lydfølsomhet og bevegelig figurant samt skudd.

Mulig jeg er blind, men jeg så ikke noe sted hvor det står hvor gammel hunden må være..

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener at hunden skal være over 12 mnd. Oppad er jeg ikke sikker på aldersgrensa.

Skudd er jo noe man trener på, ellers skal man ikke trene bikkja på momentene. Meninga er jo å teste reaksjonene til hunden, ikke hvor god man er til å trene... (En god dommer ser sikkert om man har trent på det).

Om man ønsker en litt mer utfyllende test av hunden sin, så er jo en MH test eller Funksjonsanalyse et bedre alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Joda, men for å jakte må Milo være heeelt sikker på skudd igjen...

Får se da... :wub:

Vil du forklare litt om MH og Funksjonnalyse og eller? (A)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, så trener man på skuddet. :-)

Regler på MH test finner du her, og FA her.

De testene inneholder fler momenter, og man får sett mer av hundens reaksjonsmønster. Aller helst bør hele kull testes, for å kunne få vite litt mer om hva som er miljø, og hva som er arv. Svenskene er litt flinkere enn oss til å teste hundene sine, men Norge kommer etter :-)

**** får man bestått/ikke bestått, men MHen er en beskrivelse av hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Hmm...Skal undersøke litt nermere, og så får vi se til høsten :wub:

På leiren i sommer skal vi iallefall holde på med Troll og sånnt vet jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener at hunden skal være over 12 mnd. Oppad er jeg ikke sikker på aldersgrensa.

Skudd er jo noe man trener på, ellers skal man ikke trene bikkja på momentene. Meninga er jo å teste reaksjonene til hunden, ikke hvor god man er til å trene... (En god dommer ser sikkert om man har trent på det).

Om man ønsker en litt mer utfyllende test av hunden sin, så er jo en MH test eller Funksjonsanalyse et bedre alternativ.

Enten er dyret skudredd,eller så er den det ikke..jeg kjenner til flere som har strøket på skuddet,og vært aktive og flinke jakthunder til vanlig.Og det er svært vanskelig å se om en hund er trent til en test eller ikke,og en dommer skal være 110% sikker i sin sak før de kan uttale seg! En av K test dommerene jeg har snakket med, har i sin lange fartstid kun sett to hunder han hadde kunnet skrive under på at var trent..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Altså...Jeg mente ikke at jeg skulle trene til testen..

Jeg mente med skuddreddselheten liksom..(som går fremover nå)

Fordi først må det trenes med startpistol, fordi jeg risikerer ikke at han skvetter noe enormt, og bare bryter sammens igjen..

Og da har jeg trolig nok ikke med meg et akebrett som jeg kan frakte hunden 500meter på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten får man 3 sjanser på K testen, og øverste tillatte alder er 4 år. Etter det er hunden for gammel.

På MH får man og 3 sjanser, men øverste aldersgrense der husker jeg ikke. Odin gikk glatt igjennom 14 mndr gammel, så jeg har ikke trengt å tenke mer på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Forresten får man 3 sjanser på K testen, og øverste tillatte alder er 4 år. Etter det er hunden for gammel.

På MH får man og 3 sjanser, men øverste aldersgrense der husker jeg ikke. Odin gikk glatt igjennom 14 mndr gammel, så jeg har ikke trengt å tenke mer på det.

På K-test er det ingen øvre grense. Det er det bare MH og FA som har. Dette vet jeg pga jeg deltok på test med en 7år gammel hund og testen er registrert hos NKK og han fikk sitt Finuch pga den testen.

Så, Christine, du kan teste hunden din på en K-test, men ingen av dem andre.

Edit: Med mindre han er under den øvre grensen da :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På K-test er det ingen øvre grense. Det er det bare MH og FA som har. Dette vet jeg pga jeg deltok på test med en 7år gammel hund og testen er registrert hos NKK og han fikk sitt Finuch pga den testen.

Så, Christine, du kan teste hunden din på en K-test, men ingen av dem andre.

Sikker ? :wub: -meg som har tenkt på MH da. :) *surrehue* -men 3 sjanser er max grense hvertfall. Og man får stemplet stamtavlen ved hvert forsøk, om man trenger flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten er dyret skudredd,eller så er den det ikke..jeg kjenner til flere som har strøket på skuddet,og vært aktive og flinke jakthunder til vanlig.Og det er svært vanskelig å se om en hund er trent til en test eller ikke,og en dommer skal være 110% sikker i sin sak før de kan uttale seg! En av K test dommerene jeg har snakket med, har i sin lange fartstid kun sett to hunder han hadde kunnet skrive under på at var trent..

En hund som er virkelig skuddredd, er nok vanskelig å trene til å venne seg til skudd. Men noen er jo bare litt berørte, og jeg vil tru at den kategorien hunder kan vennes til å takle skudd med litt trening. Vil anta at drifter kan ha en liten ting å si også, siden man leker med hunden når de skyter første gang.

En jeg kjenner, hadde en hund som var veldig berørt av skudd. Nok til å ikke klare å jobbe videre om det ble skutt. Denne hunden har meget stor kamplyst, og med litt trening så gikk den igjennom en MH med 1 på skuddet. Så noe trening på skudd er mulig...

Jepp. De må være sikker i sin sak før de kan si noe.

Overhørte en samtale da jeg var og testa Vida, og da snakket noen om treninga fram til K-testen faktisk... Sikkert ikke ofte det gjøres. Men har truffet på folk som trur at K-testen er at noe man trener fram mot på lik linje med en LP konkurranse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
    • Gratulerer! Kult med de norske rasene!
    • Gratulerer. Så nydelig hun er.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...