Gå til innhold
Hundesonen.no

Vesla og Montmorenja's Elleville Chili

M.J

Recommended Posts

Skrevet

Her er noen bilder av min lille underbitte dachs:

Noen valpebilder

KopiavIMG_0809.jpg

IMG_0811.jpg

Nyere bilder

DSCN0692.jpg

Gjemmer seg i skvalderkålen

Diversebilder038.jpg

Diversebilder035.jpg

Mmmm...tang

Diversebilder018.jpg

Underbitta

Diversebilder013.jpg

DSCN0537.jpg

Hun er ganske rufsete for tiden, men skal bli nappet nå før ferien :wub:

• 1 month later...
Skrevet

Tusen takk for alle kommentarer :angry:

Her er noen bilder fra hytteturen vi var på fra 14-26.7 :)

Vesla er veldig glad i å tygge og leke med tang...

http://www.fotoknudsen.no/archive30/090720...upRrG1yH.JPG?15

...men hun synes ikke det smaker så godt

http://www.fotoknudsen.no/archive30/090720...x9kBen3H.JPG?58

http://www.fotoknudsen.no/archive30/090720...jgpjrZK5.JPG?33

http://www.fotoknudsen.no/archive30/090720...HXG3YQJg.JPG?33

Vakthunden

http://www.fotoknudsen.no/archive30/090720...fo6INNvi.JPG?28

Hennes faste plass, her kunne hun holde et godt øye med naboene

http://www.fotoknudsen.no/archive30/090720...TPwNOduv.JPG?30

Veslas første svømmetur :)

I begynnelsen stod hun bare i vannkanten og kjeftet på oss fordi vi gikk så langt ut

http://www.fotoknudsen.no/archive30/090720...IJtEGCv5.JPG?47

Tilslutt fant hun ut at det beste var å komme ut for å hente oss

http://www.fotoknudsen.no/archive30/090720...4wMk3xFQ.JPG?52

http://www.fotoknudsen.no/archive30/090720...GZ85pXka.JPG?47

Så til slutt et bilde fra i går, slik ser hun sånn stort sett

http://www.fotoknudsen.no/archive30/090720...I6tpC7IE.JPG?23

Skrevet

Her er noen nye bilder fra lek i hagen i dag :)

DSCN11652.jpg

Gøy med ball!

DSCN11672.jpg

Tygger på en rosa elefant

DSCN11762.jpg

Spiser gress

DSCN11832.jpg

DSCN11862.jpg

Er ikke helt sikker på hva hun driver med her

DSCN11882.jpg

DSCN11902.jpg

Ser på Lisa som blir dusjet

DSCN11922.jpg

• 1 month later...
  • 4 months later...
Skrevet

Noen bilder fra tur i Maridalen i dag:

DSCN1489.jpg

Rulle seg

DSCN14972.jpg

DSCN1508.jpg

DSCN1511.jpg

DSCN1518.jpg

Sitte bamse

DSCN1504.jpg

Måtte ta med dette bilde også, typisk Vesla-blikk:

DSCN1524.jpg

Skrevet

Må bare få ut litt glede. I dag fikk vi ENDELIG fram en frivillig dekk. Har trent på det i flere måneder nå, men jeg har aldri vært rask nok så hun har ikke helt skjønt poenget, men i dag løsnet det.

Vi tullet og lekte litt på en madrass("gjesteseng") her og hun la seg ned i lekestilling flere ganger, så da fikk jeg belønnet det litt med en ball jeg hadde, men jeg fikk skyndtet meg ut på kjøkkenet og hentet en pose med opphakket kyllingkarbonade og da fikk jeg fram flere frivillige dekker. Prøvde meg fram på gulvet(hun er jo litt sær av seg så jeg var usikker på om hun ville egge seg end på gulvet også) og hun la seg ned der og. På slutten av den lille økta fikk hun en strutsesene som jackpot, så nå ligger hun her glad og fornøyd med strusesenen sin :icon_confused:

• 2 months later...
Skrevet

Vi har fått et nytt familimedlem: Montmorenja`s Elleville Chili, til daglig kalt Chili. Vi skal ha henne på fôr for kennel Montmorenja. Chili kom til oss på fredag og er hos oss på prøve frem til spesialen i Hemsedal i slutten av mai. Hun er en herlig, kosete og sosial tispe, og vi kunne ikke vært mer fornøyd med henne. Hun har slått seg godt til ro, men synes ikke noe om å sove lenge om morgenen så her har vi stått opp kl. 6 hele helgen. Første natten fikk hun sove i sengen sammen med meg, men da ble jeg vekket x antall ganger av små Chilinusser og en jente som skulle ligge tettest inntil meg og ha hele hodeputa for seg selv. Jeg fant fort ut at jeg ikke skulle ha hund i senga, likevel. Hun er veldig oppmerksom og leken, og når vi går på tur skal hun alltid bort til meg for å få litt kos(eller godbiter)

Hun er en liten tyv, så i natt forsvant en bolle med rømme på mystisk vis og i går kveld stod hun oppetter kjøkkenbenken og forsynte seg med ost.

Kjempeherlig er hun og jeg er sikker på at hun kommer til å bli her. Jeg har ikke fått tatt noen bilder av henne enda, men på hjemmesiden til kennel Montmorenja er det flere bilder av henne på hennes side under tisper:

http://www.montmorenja.com/

• 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...
Skrevet

Noen bilder fra sommerferien:

DSCN1590.jpg

Søsknene mine fant en krans som de pyntet Chili med:

DSCN1553.jpg

DSCN1552.jpg

Dette bildet ligger i Vesla sin tråd, men legger det ut her og. Kan ikke alltid være like heldig på bilder:

DSCN1598.jpg

• 5 weeks later...
  • 1 month later...
Skrevet

Noen nye bilder av Chili som begynner å få pels(kvaliteten er ikke den aller beste, men..):

IMG_3728-2.jpg

IMG_3726-2.jpg

IMG_3710-2.jpg

IMG_3718-3.jpg

IMG_3724-3.jpg

• 1 month later...
Skrevet

Bilder fra i dag. Batteriet takket ganske raskt for seg så det ble ingen bilder av Vesla.

Ball er kult!

tennisball.jpg

Men pinne er kulere(i bakgrunnen kan man såvidt skimte tennisballen...)!

DSCN1766.jpg

DSCN1765.jpg

• 2 months later...
Skrevet

Bilder fra tur idag:

DSCN1780.jpg

DSCN1786.jpg

Alltid like vakker...

DSCN1789.jpg

DSCN1795.jpg

Sa du ball??

DSCN1798.jpg

Fine jentene!

DSCN1799.jpg

Chili er alltid klar, Vesla er mer opptatt av andre ting...

DSCN1800.jpg

Synd dette bildet ble uklart for her kom hun plutselig løpende uten at jeg hadde kalt henne inn.

DSCN1808.jpg

DSCN1815.jpg

Sitte bamse:

DSCN1818.jpg

DSCN1821.jpg

Til slutt et bilde av det nye halsbåndet til Chili(..og ja, hun røyter)

DSCN1811.jpg

Skrevet

Takk for alle kommentarer!

Hun er pen, Chili, synd jeg aldri har sett henne i full pels.. hehe :wub:

Takk og jeg er veldig enig, hehe. Men pels er helt unødvendig synes Chili...

Skrevet
Takk for alle kommentarer!

Takk og jeg er veldig enig, hehe. Men pels er helt unødvendig synes Chili...

Men hun er jo søøøøøøt og peeeeen da :lol: Bikinibaben...... hehehe... har en til som syns pels er unødvendig... men det tar vi ikke bilde av... hadde vel blitt sensurert av mod'ene :lol:

• 2 weeks later...
Skrevet

Fikk kamera til bursdagen min så idag var jeg ute en tur for å teste det litt. Resultatet ble så som så. Jeg har mye å lære:

0902080222.jpg

0902080262.jpg

0902080282.jpg

0902080292.jpg

0902080312.jpg

0902080332.jpg

0902080352.jpg

Chili med sin høyt elskede stubbe. Vesla kan ta det meste fra Chili; mat, kjøtt, tyggebein og leker, men stubben den kan hun holde seg laaangt unna!

0902080412.jpg

0902080442.jpg

0902080422.jpg

0902080552.jpg

0902080582.jpg

0902080642.jpg

Vesla kjefter samtidig som hun prøver å fange snø.

0902080652.jpg

0902080762.jpg

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg har noen til å passe inni,men ikke noe fast. Jeg jobber skift, og hunden har noen å være med når jeg jobber natt. Han har også noen å være med litt på kvelden når jeg jobber ettermiddag. Det er de dagene jeg jobber dag som er problemet. Det er ikke sånn at jeg ikke har tenkt på at det er ansvar med hund. Men jo, jeg trodde han var klar for å være alene nå.. Oppdretter sa valpene klarte det greit etter ca 12 uker...med trening så klart. Mulig jeg ikke har trent godt nok..har jo aldri dratt lenge fra han. 
    • Takk for et veldig fint og beroligende svar. Det betyr mye å høre det fra noen som har litt erfaring med hvordan oppdrettere tenker. Diva er akkurat sånn du beskriver en trygg voksenhund. Vi har aldri hatt problemer med henne ingen utagering, ingen aggresjon, ingen ressursforsvar eller noe som helst i den retningen. Hun er en hund som alltid har vært stabil rundt både folk og andre hunder, og hun har vokst opp med små hunder rundt seg helt siden hun var valp selv. Hun er typen som går mellom hvis to hunder bråker, men uten å lage noe drama ut av det. Bare rolig og tydelig. I tillegg er hun vant til et veldig rolig og forutsigbart hjemmemiljø, siden det alltid er noen hjemme på grunn av hjemmekontor. Hun får masse nærhet, rutiner og trygghet, og det smitter veldig over på hvordan hun oppfører seg. Det er nok mest meg som syns det er litt skummelt å bli dømt før folk faktisk har møtt henne. Jeg vet jo at hun er en fantastisk hund, men man hører så mye forskjellig, og jeg vil ikke at noen skal misforstå situasjonen. Jeg kommer til å fortelle oppdretteren om Diva når vi vet at sjansen er større for at vi faktisk får valpen, så det ikke blir unødvendig stress eller misforståelser. Men det du skriver roer meg veldig. Det er godt å høre at en trygg voksenhund som Diva faktisk kan være et pluss, og ikke noe negativt.
    • Det du beskriver er dessverre ganske vanlig hos valper i den alderen, og det betyr ikke at du har gjort noe feil. Noen valper takler alenetrening helt fint, mens andre trenger mye lengre tid enn det «boka» legger opp til. Det viktigste nå er å unngå at han får panikk hver gang du går, for det kan gjøre treningen tyngre for dere begge. Når en valp hyler sammenhengende i 30 minutter, så er det et tegn på at han ikke er klar for det nivået av alenetid ennå. Det handler ikke om stahet, men om at han blir oppriktig stresset. Da er det lurt å gå noen steg tilbake i treningen og gjøre det lettere for ham. Noen ting som ofte hjelper: •     Start helt på nytt med bittesmå steg, og hold deg på det nivået han faktisk mestrer. Det kan være 5 sekunder, 10 sekunder, 30 sekunder – det er helt greit. Det viktigste er at han opplever at du alltid kommer tilbake før han får panikk. •     Unngå bur akkurat nå, siden du allerede ser at det gjør ham mer stresset. Det er ikke alle valper som finner ro der. •     Gi ham et mindre område, men ikke bur. Et valperom, grind eller et avgrenset område kan gjøre det lettere for ham å finne ro. •     Tren på ro før du går. Mange valper blir mer stresset hvis det skjer mye aktivitet rett før du forlater leiligheten. •     Gå ut og inn mange ganger uten at det betyr noe. Ta på sko, gå ut, kom inn igjen. Gjenta til det blir kjedelig for ham. •     Bruk lyder som gjør at han ikke føler seg helt alene. Radio, hvit støy eller en vifte kan hjelpe noen valper. Når det gjelder jobbsituasjonen: Det er helt forståelig at du må på jobb, men valper på 15 uker klarer som regel ikke å være alene i lange perioder uten at det går utover tryggheten deres. Hvis det finnes noen muligheter for midlertidig hjelp nabo, familie, hundepasser et par timer, eller en venn som kan stikke innom, så kan det gjøre en enorm forskjell mens dere trener. Du gjør så godt du kan, og det er tydelig at du prøver å gjøre dette riktig. Det viktigste nå er å ta det i hans tempo og unngå at han får panikkopplevelser som setter dere tilbake. Det blir bedre, men noen valper trenger litt mer tid og litt mer støtte i starten. eller så vil du oppleve med at du vil få en hund som er stresset og kan bli `farlig` når han blir stor. om du har skaffet deg valp og ikke viste at valpen ikke kan være alene, så kanskje tenke på å sette den bort til noen som kan ta seg av den til den har blitt større. veit mange kan få det til og funke. men fleste hunder som vokser opp med å være alenen så mange timer av dagen sliter ofte med stress og sånnt ting.  det er ikke enkelt men noen ganger må man tenke på dyre og ikke seg selv, så kan være lurt å kanskje finne noen. se eter barnevakt eller hundebarnehage. for å sette en liten valp så lenge alene er ikke bra for han. jeg håper du finner ut av det og at han slipper unna å bli en nærvøs hund som voksen. ikke ment vondt eller sårende 
    • Det er jo nettopp det jeg sier, at de færreste har mulighet til å være hjemme fra jobb i 6 mnd. Hvis du leser litt rundt på forumet her vil du se ulike løsninger. Noen har med hunden i bil og lufter i pausene. Såklart uaktuelt i denne kulden. Noen har venner, naboer eller familie som passer halv dag eller stikker innom og lufter. Noen har hjemmekontor eller kan ta med hund på jobb. Når man er flere i familien har man kanskje mulighet for å tilpasse slik at noen starter sent på jobb, andre tidlig, og/eller har barn som kommer hjem fra skolen og lufter hund. Det er mange løsninger. Men det er ikke naturlig å forvente at den 4 mnd gammel valp skal kunne være alene hjemme en hel arbeidsdag. Om du ikke har mulighet for å tilrettelegge dette er det stor fare for at hunden utvikler separasjonsangst og ikke kan være alene i det hele tatt. Det er 20 år siden jeg fikk min første  hund, jeg har vært aktiv i hundesport og ulike hundemiljøer, og alle som har skaffet seg valp har planer og løsninger for dette. Som du også vil finne på forumet her vil alle som spør bli anbefalt å ha en plan og ikke forvente at en valp kan være alene hjemme en hel arbeidsdag.  Og så kan du jo se på finn.no hvor mange unghunder som omplasseres fordi de ikke "får tiden til å gå opp". Det er mange av disse "normale menneskene" som ikke har hatt en god plan for alenetreningen når de har skaffet seg hund.
    • Ja, jeg går gode turer først, og aktiviserer han. Gir han kong eller tyggebein når jeg går. Prøvd å lage en god rutine hjemme.  Men at du sier jeg skal levere hunden tilbake fordi jeg må på jobb, det blir for dumt! Han er 4 mndr, og ytterst få mennesker har mulighet til å være så lenge hjemme.  Rart så mange bikkjer klarer seg greit i hverdagen egentlig,  mtp at alle må være hjemme minimum 6 mndr(noe ganske få har vært..)  Og ikke alle har mulighet for å dra hjem fra jobb i lunsjen, eller ha bikkja med på jobb.. Hvor er dere normale mennesker med hund henn? Er dere ikke på forumer kanskje? Er dere jeg gjerne ville hørt fra..
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...