Gå til innhold
Hundesonen.no

Graving i plenen..


Yakine

Recommended Posts

Vi plages med at lillegutt graver i plena. Det er når vi er ute sammen med han og holder på med forskjellig at han står i bånd ute. Han er stille og bare koser seg, så plutselig får han det for seg at han skal grave hull i bakken! :unsure:

Hva kan vi gjøre for å få slutt på dette? Vi har prøvd både å si NEI, tatt han bort og tatt han for det. (Vi driver ikke med klikke-metoden da.)

Hadde det ikke vært for dette, så hadde vi gjerne ville hatt han i kjetting ute, men vi vil ikke ha store hull i plena. (Fryktelige eiere gitt! :P )

Hjelp oss! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, vet ikke om dette er til så mye hjelp, men hvis jeg ikke tenker feil, så er lillegutten din rundt året eller litt under?

Uansett, Sofus holdt på masse med dette ifjor og i løpet av året (1 år og 3mdn. nå). Faktisk, så har vi nettopp kjøpt masse jord og tettet igjenn hullene etter ham ;) MEN, når det er sagt, så er han mindre interessert i dette nå. Kan ha noe med modning å gjøre (tja, så deilig det faktisk er å bare ligge helt rolig å nyte himmelen...??), kanskje det funket da jeg ignorerte ham (null oppmerksomhet) eller kanskje det var den ene gangen jeg tok av ut av hagen og inn i huset? Gudene må vite, jeg aner ikke-og det spørs om Sofus selv har noe peil :-) Men roligere, det er han.... Det er ikke det at han har fått ferten av noe (kanskje forrige huseier begravet masse suspekte ting under plenen, hihi...).

En annen ting, uansett hvor stille han er før han graver, så kan gravingen være et utløp for stress (sånn som absolutt alt annet for tiden, virker det som, hehe..). Men utenom dette, så har jeg ingenting å komme med til deg. Lykke til, og gi gressplenen en sympati klem fra meg!

EDIT: kom nettopp på at min mor gjødslet i hagen med noe kugjødsel. Iflg "infoen" på posen, så luktet det ikke, men gudene vet hvor mye Sofus luktet av dette. Det kan være det som trigget ham den gangen. Kan det være noe slikt hos deg også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han gjør det jo seff når han kjeder seg. Men han har ofte fått tur og hodetrim før vi har satt han i båndet.

Han er 9 mnd ja... Men kan det ha noe med pubertet å gjøre?

Og vi har ikke gjødsla med noe som helst. Det er bare tull fra han... Og det er frustrerende! <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ignorering vil ikke hjelpe, spesielt ikke hvis han gjør det av kjedsomhet. Ero gjorde det også mye i høst, men da tok vi en sprutflaske og sprutet en stråle på han når han startet å grave. Når han sluttet med å grave for å se hva spruten var så avledet vi han med noe annet. Etterhvert sluttet han med det, og han har ikke gravd noe etter at snøen forsvant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ganske stort tun her ute, og Alex sin nye hobby er: "Finne drènsrøret". Er vi opptatt litt for lenge pleier han å grave seg langt ned. Det er min egen feil som var for "opptatt" til å avlede og sysselsette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare til advarsel. Om han liker og grave NED ting, pass på mobiler og lommebøker med kredittkort i :P

(Som vår familie har erfart)

Mener du det??!! Tror jeg hadde ledd meg ihjel hvis Sofus hadde gjort noe slikt :);) Da blir det jo litt mer poeng med gravingen umiddelbart!

Hmmm, men når jeg tenker meg om, spørs om jeg hadde likt det i lengden...Eller vent, enda en genial unnskyldning hvis jeg har rota vekk noe "Pokker, det må være Sofus igjen nå"

Hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare til advarsel. Om han liker og grave NED ting, pass på mobiler og lommebøker med kredittkort i

Signerer den. Jeg mista husnøklene for over 2 måneder siden, og jeg mistenker sterkt Amigo for udåden. Han graver jo ned det meste han finner :wub: enten det er en brødskalk, hjortefot eller sin egen skit (hundegården har sånne fine små hauger med stein over etterlatenskapene hans hihi!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Pepper.........

Pepper er ett undervurdert universalmiddel mot graving..........

Strø litt pepper der han ynder å grave så tipper jeg du får slutt på det.

Ikke snilt kanskje - men siden han ikke har noe særlig behov for å grave så kan det være greit å kurere det en gang for alle. Det funket i alle fall for en fortvilet valpekjøper hvis hage var i ferd med å se ut som ett nypløyd jorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pepper.........

Pepper er ett undervurdert universalmiddel mot graving..........

Strø litt pepper der han ynder å grave så tipper jeg du får slutt på det.

Ikke snilt kanskje - men siden han ikke har noe særlig behov for å grave så kan det være greit å kurere det en gang for alle. Det funket i alle fall for en fortvilet valpekjøper hvis hage var i ferd med å se ut som ett nypløyd jorde.

Takk for tipset! Det skal jeg jammen meg prøve!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...