Gå til innhold
Hundesonen.no

Straffe med hånda?

Wheaten terrier

Recommended Posts

Skrevet

Jeg bruker aldri straff med å holde rundt snute. For da kan jeg få problemer på utstilling siden hunden forbinder at hånd som nærmer seg snute betyr straff. Og hvordan skal dommer kunne se tennene da?

Hvordan skal en klare og pusse tenner på hunden?

Min hund finnes ikke hårsår så jeg kan løfte henne etter nakken opp i senge o.l uten at det gjør henne noe. Men det er aldri straff.

Hvis jeg bruker fysisk straff så er det øret jeg tar. Men jeg liker det ikke.

Da bøyer jeg meg heller ned til hennes nivå og sier "NEI!" slik at hun skjønner at det er HENNE jeg snakker til.

Skrevet

hmm..

Det kan jo muligens hende at hundne ikke vil bli redd f.eks på utstilling når dommer skal se på tennene, for når noen straffer en hund slik, så ser den jo på kroppsspråket til eieren at eieren er sinna og sur og vil straffe?

Mange i klubben straffer hunden ved å knipe den i øret eller ta den i nakken. Men når eieren viser et avslappet kroppsspråk kan eieren få både ta over nakken eller holde på øret uten at den viser tegn til redsel/underkastelse :?

Skrevet
hmm..

Det kan jo muligens hende at hundne ikke vil bli redd f.eks på utstilling når dommer skal se på tennene, for når noen straffer en hund slik, så ser den jo på kroppsspråket til eieren at eieren er sinna og sur og vil straffe?

Mange i klubben straffer hunden ved å knipe den i øret eller ta den i nakken. Men når eieren viser et avslappet kroppsspråk kan eieren få både ta over nakken eller holde på øret uten at den viser tegn til redsel/underkastelse :?

Ja du har helt rett. En hund ser jo om eier er ute etter å straffe eller ikke.

Men jeg syns likevel det blir litt feil så knipe rundt munnen. Hvis jeg evt vil ha henne til å slutte med bjeffing (noen ganger er hun helt EKSTREM!) så lukker jeg munnen på henne.

Men jeg er redd for at hun skal bli redd for munnen sin derfor bruker jeg det minst muligt :wink:

Skrevet

Når Eso er i normalt humør, altså ikke i hyper-bjeffe-klikke-humør, så har jeg ikke noe problem med å stryke og ta i ansiktet på ham, sitter pent og pyntelig mens jeg ser på tennene hans og sånt.

Siden dette er i to forskjellige situasjoner, så virker det som han skjønner det..

Ikke vet jeg :? Men selv om jeg har holdt igjen munnen når han bjeffer som verst, så er han ikke noe skeptisk til at jeg tar i ansiktet/på munnen til vanlig :)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er veldig vanskelig å si hva som er "bedre" uten å vite hvordan forutsetningene ser ut. Hvis det er hjelp til rasevalg du vil ha så er det kanskje greit å lage en egen tråd til det med informasjon om hvilken erfaring du har med hund, hvordan hverdagen din ser ut, hvor mye aktivitet vil hunden få, har du planer om noe målrettet aktivitet/sport osv. Hvilke kriterier har du mtp. lyd, pelsstell, støvsuging, størrelse på hunden?  Med denne informasjonen er det lettere å gi råd om en rase som kan passe til ditt potensielle hundehold. Det er helt sikkert flere raser som kan passe kriteriene, og mange som ikke gjør det. 
    • Svarer dere begge to her. Ser at dette kanskje er en god grunn til å vurderer andre raser. Kanskje Aussie eller Collie er bedre?
    • Har ofte erfaring med at de jeg spør på utstillinger eller andre stevner bare roser hunderaser helt og forteller kun det positive. De jeg snakka med på messen var kun positive til rasen.
    • Jeg har møtt noen fine individer, men ikke nok til at jeg tenker at rasen er en fin og god brukshund. Alt for mye merkelig mentalitet ute å går, og allergi og hd
    • Hunder lever fint med tre ben, jeg ser ikke at en amputert tå vil utgjøre store problemer for en såppas sprek rase. Hvis hunden ellers er frisk og sprek ville jeg gjort det, selv om den er godt voksen. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...