Gå til innhold
Hundesonen.no

leke /lufte i barnehage


henrikke

Recommended Posts

Nei, smålighet og eiersykhet er stikkordet.

Ja, det blir jammen et fint samfunn; "det er mitt!", "der får ikke du gå!", "ikke trå på gresset mitt!" osv, osv.

Hæ? Jeg har ikke sett en eneste eier av en barnehage uttale seg i denne tråden (i hvert fall har de ikke tilkjennegitt seg som sådan). For alt jeg vet kan det hende noen av de ville ønsket hundeluftere velkommen på sitt område. Vi andre respekterer bare at det ikke er noe man kan ta for gitt!

Og, nei det har ikke noe med eiesyke eller smålighet å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 120
  • Created
  • Siste svar

Hæ? Jeg har ikke sett en eneste eier av en barnehage uttale seg i denne tråden (i hvert fall har de ikke tilkjennegitt seg som sådan). For alt jeg vet kan det hende noen av de ville ønsket hundeluftere velkommen på sitt område. Vi andre respekterer bare at det ikke er noe man kan ta for gitt!

Og, nei det har ikke noe med eiesyke eller smålighet å gjøre.

Neivel, så synes ikke du det. Men nå svarte jeg bare på Margretes innlegg om hvor utrolig, nærmest nedverdigende ydmyk man er nødt til å være har man hund i dagens samfunn. Og når alt skal være "privat", "adgang forbudt" osv, så synes jeg at det har med smålighet å gjøre. Det handler jo om å stenge enkelte ute, i steden for å være litt inkluderende og tolerere andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men synes dere som er helt imot lufting av hund i barnehage og på lekeplass at en fotball/vollyballbane også går under den kategorien?

Nå er jo ikke jeg i mot å ta med hund til barnehage/lekeplass så lenge man rydder opp etter seg. Og jeg synes egentlig at det gjelder andre steder også; så lenge man ikke er til bry og plukker opp etter hunden så synes jeg det er greit å ha med hunden på fotball/volleyballbaner også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neivel, så synes ikke du det. Men nå svarte jeg bare på Margretes innlegg om hvor utrolig, nærmest nedverdigende ydmyk man er nødt til å være har man hund i dagens samfunn. Og når alt skal være "privat", "adgang forbudt" osv, så synes jeg at det har med smålighet å gjøre. Det handler jo om å stenge enkelte ute, i steden for å være litt inkluderende og tolerere andre.

Jeg har ikke sagt et ord om at du skal være så himla ydmyk som hundeeier. Jeg har sagt at det handler om respekt. Jeg hadde blitt minst like forbanna om det var en mamma som skrev inn om hundeeiere ble sinte for at barna deres lekte på en agilitybane. Unger har ikke noe der å gjøre. Ville forresten du likt at unger lekte på et møne til flere tusen kr? Eller er det helt ok for deg? Det nytter lite at fruen sier at ungen ikke klatrer på hindrene, det vet jeg faktisk ikke, men ser de som gjør det.

Nå er vi tlbake til at fåtallet ødelegger så veldig mye for andre. Hadde jeg vist at hundeeiere passet skikkelig godt på hundene sine innenfor gjerdene, ikke lot dem tisse eller drite. Så ja, hvorfor ikke. Det er likevel et fåtall som tar så hensyn. Og det er på grunn av de som driter i å passe på dyra sine at forbud og raseri kommer. Så om jeg ser deg og din schæferfrøken inne i barnehagen til ungene mine, ville jeg ikke likt det. For du gir signaler til andre at det er faktisk greit å være, og de andre er kanskje de som ikke plukket opp etter seg.

Jeg står fortsatt fast på at inngjerdet område skal brukes til det formålet det er satt opp til, nemlig å holde barn inne og andre ute. Slik er det bare, desverre.

Jeg aner at jeg ikke klarer å formidle budskapet og venter spent til du får barn, og opplever at barnet har spist dritt i bhg. Da skjønner du kanskje hva vi gamle og fosile prøver å si.

Ang skolegårder og idrettsanlegg, så bruker jeg ofte de. MEN jeg spør alltid om det er ok først! Jeg har blitt jagd vekk fra ett sted, fordi noen fordømte duster hadde brukt stedet til lufting og IKKE ryddet opp etter seg. Nyttet lite at jeg sa at jeg ryddet opp etter meg...

Ny redigering :) Jeg synes det er ok å ha med bikkjene på lekeplasser (har aldri sagt annet), så lenge det stedet er uten gjerder. Det er gjerdene jeg mener bør respekteres.

Margrete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sagt et ord om at du skal være så himla ydmyk som hundeeier. Jeg har sagt at det handler om respekt. Jeg hadde blitt minst like forbanna om det var en mamma som skrev inn om hundeeiere ble sinte for at barna deres lekte på en agilitybane. Unger har ikke noe der å gjøre. Ville forresten du likt at unger lekte på et møne til flere tusen kr? Eller er det helt ok for deg? Det nytter lite at fruen sier at ungen ikke klatrer på hindrene, det vet jeg faktisk ikke, men ser de som gjør det.

Nå er vi tlbake til at fåtallet ødelegger så veldig mye for andre. Hadde jeg vist at hundeeiere passet skikkelig godt på hundene sine innenfor gjerdene, ikke lot dem tisse eller drite. Så ja, hvorfor ikke. Det er likevel et fåtall som tar så hensyn. Og det er på grunn av de som driter i å passe på dyra sine at forbud og raseri kommer. Så om jeg ser deg og din schæferfrøken inne i barnehagen til ungene mine, ville jeg ikke likt det. For du gir signaler til andre at det er faktisk greit å være, og de andre er kanskje de som ikke plukket opp etter seg.

Jeg står fortsatt fast på at inngjerdet område skal brukes til det formålet det er satt opp til, nemlig å holde barn inne og andre ute. Slik er det bare, desverre.

Jeg aner at jeg ikke klarer å formidle budskapet og venter spent til du får barn, og opplever at barnet har spist dritt i bhg. Da skjønner du kanskje hva vi gamle og fosile prøver å si.

Ang skolegårder og idrettsanlegg, så bruker jeg ofte de. MEN jeg spør alltid om det er ok først! Jeg har blitt jagd vekk fra ett sted, fordi noen fordømte duster hadde brukt stedet til lufting og IKKE ryddet opp etter seg. Nyttet lite at jeg sa at jeg ryddet opp etter meg...

Margrete

Vi har nok av unger i husstanden for å si det sånn, og vi har aldri hatt problemer med hundebæsj. For folk her er flinke, og sånn er det ikke alle steder, dessverre. Men jeg synes det likevel er feil å stenge enkelte ute istedet for å ta tak problemer fra andre hold.

Og, nei, jeg er ikke en av de som liker å stenge NOEN ute. Jeg kan ikke gå rundt å irritere meg over og henge meg opp i alt. Uansett, synes ikke det er greit å stenge folk ute, og spesielt ikke når hundeeiere ikke alltid har andre steder å gå for å la hundene løpe litt og leke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny redigering :) Jeg synes det er ok å ha med bikkjene på lekeplasser (har aldri sagt annet), så lenge det stedet er uten gjerder. Det er gjerdene jeg mener bør respekteres.

Margrete

Nå er det jo et gjerde hos oss, men så ville det jo vært for dumt med noe annet, da plassen ligger ytterst mot et kryss :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et fåtall barnehager som er kommunale, bare for å ha nevnt det her.. Det veit vel alle som faktisk har stått i kø for å få kommunal barnehageplass (de er nemlig billigere). Her hvor Henrikke og jeg bor, er det bare 2 av 5 barnehager jeg VEIT er kommunale, minst 2 av de er private, og den siste, naboen til Henrikke, veit jeg ikke.. Så argumentet om at det er kommunal eiendom, er ikke holdbart det heller, da de fleste barnehager er privateide..

Forskjellen på barnehager og skolegårder, er vel at barnehager er inngjerda (er ihvertfall det her, av tre skoler er null inngjerdet, av 5 barnehager er 5 inngjerdet), så folk trenger ikke å følge med på hundene sine, for de får ikke stukket noe sted.. På skolegårdene må hundeeierene følge med, og da blir det ikke samme type latmannslufting.. Men jo, hundebæsj og nedpissa lekeapperater er like irriterende og ufint i skolegårder som i barnehager..

Syns forøvrig det er naivt å tro at hundeslipp i barnehager ikke er noe problem.. Hadde hundeslippene vært så "usynlige" fordi at folk ryddet opp etter seg som det påstås her at de er, så hadde det neppe vært nødvendig med plakater om at hundelufting er forbudt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønne bare ikke at voksne mennesker kan sitte her og diskutere som små barn om at man skal ha lov til å lufte hunden sin i en barnehage..HALLO!! hvor vanskelig er det å finne et annet sted å lufte hundene sin, hvorfor skal man la hunden løpe i en barnehage??Jeg syntes at man skal ha såpass respekt at man holder seg unna en barnehage, ikke rart folk blir dritt lei oss hundeeiere og at lovene blir strengere og strengere når voksne mennesker ikke klarer å la en barnehage være fri for hunder en gang.

Jeg får en litt følelse av at det er litt sånn: jeg vil, skal og MÅ lufte hunden min der og jeg SKAL trosse alle for å gjøre det.

Når det står en plakat om at en barnehage ikke vil at hundene skal luftes i deres barnehage så ville jeg:

1. blitt fau over mine handlinger

2. holdt meg til regelen

3. funnet andre steder å lufte hunden

Og har man ikke større fantasi til å finne en annet sted å lufte hunden, enn at man må holde seg til barnehaglufting og sutre over at det ikke er lov, da syntes jeg veldig syndt på denne eieren.

Jeg tror jeg er som flere andre her overrasket over at folk i det hele tatt tenker tanken å lufte hunden sin i en barnehage/lekeplass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønne bare ikke at voksne mennesker kan sitte her og diskutere som små barn om at man skal ha lov til å lufte hunden sin i en barnehage..HALLO! hvor vanskelig er det å finne et annet sted å lufte hundene sin, hvorfor skal man la hunden løpe i en barnehage??Jeg syntes at man skal ha såpass respekt at man holder seg unna en barnehage, ikke rart folk blir dritt lei oss hundeeiere og at lovene blir strengere og strengere når voksne mennesker ikke klarer å la en barnehage være fri for hunder en gang.

Jeg får en litt følelse av at det er litt sånn: jeg vil, skal og MÅ lufte hunden min der og jeg SKAL trosse alle for å gjøre det.

Når det står en plakat om at en barnehage ikke vil at hundene skal luftes i deres barnehage så ville jeg:

1. blitt fau over mine handlinger

2. holdt meg til regelen

3. funnet andre steder å lufte hunden

Og har man ikke større fantasi til å finne en annet sted å lufte hunden, enn at man må holde seg til barnehaglufting og sutre over at det ikke er lov, da syntes jeg veldig syndt på denne eieren.

Jeg tror jeg er som flere andre her overrasket over at folk i det hele tatt tenker tanken å lufte hunden sin i en barnehage/lekeplass.

Med andre ord, hvis det ikke står noen skilt om at det ikke er lovlig, da er det greit å leke med hunden sin der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hunder et behov jeg ikke har fått med meg? Hvorfor i all verden skal de luftes på et område tilrettelagt for barn? Savner områder tilrettelagt for hund, jeg! Agility baner, åpne plasser, skogholdt e.l. med gjerde rundt, slik at vi kunne trene med løs hund, også i båndtvangtider! Der kunne vi satt opp skilt om at området var forbeholdt hunder også kunne barna leke et annet sted! For eksempel på skolegårder eller i barnehager!

Områder forbeholdt hunder som bare skal virre rundt og "leke" ser jeg ikke det store behovet for! Trenger plasser å trene, vi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med andre ord, hvis det ikke står noen skilt om at det ikke er lovlig, da er det greit å leke med hunden sin der?

Jeg leste ikke Renates innlegg akkurat sånn? Legg merke til punkt 1:

Når det står en plakat om at en barnehage ikke vil at hundene skal luftes i deres barnehage så ville jeg:

1. blitt fau over mine handlinger

2. holdt meg til regelen

3. funnet andre steder å lufte hunden

Går ut fra at Renate mener "flau" - m.a.o. burde man skjønt at det ikke var greit å leke med hunden sin på et barnehageområde, også før det ble satt opp skilt. Eller hur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med andre ord, hvis det ikke står noen skilt om at det ikke er lovlig, da er det greit å leke med hunden sin der?

Høres det ut på innlegget mitt som jeg syntes lufting i barnehager er greit, selvfølgelig er det ikke greit samme hva. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres det ut på innlegget mitt som jeg syntes lufting i barnehager er greit, selvfølgelig er det ikke greit samme hva. ;)

Hehe, sorry, jeg var litt på "kveruleringsrunde" der gitt. Sjekket muligheten for at jeg kunne vri litt rundt, siden du fokuserte på dette med skilt og sånt, hihi... Tror varmen har gått meg til hodet idag, stekende hett i Bergen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neivel, så synes ikke du det. Men nå svarte jeg bare på Margretes innlegg om hvor utrolig, nærmest nedverdigende ydmyk man er nødt til å være har man hund i dagens samfunn. Og når alt skal være "privat", "adgang forbudt" osv, så synes jeg at det har med smålighet å gjøre. Det handler jo om å stenge enkelte ute, i steden for å være litt inkluderende og tolerere andre.

Dette har ingenting med smålighet eller eiersykhet å gjøre. Det hele handler om respekt for andres eiendom å gjøre, noe det ikke virker som mange av "forkjemperne for barnehage-hundelufting" innehar i det hele tatt. Saken er jo sabla enkel da, før man tar seg tilrette på andres eiendom - om det er privat barnehage, kommunal barnehage, privat tomt, plen, agilitybane etc etc - så spør man eiere/drivere av stedet først! Det er normal folkeskikk, rett og slett. Om en barnehage sier at det ikke er lov å lufte hunder der, så respekterer man det, og finner seg en annen plass. Om de sier at det er greit sålenge man rydder etter seg, så er det greit så lenge man rydder etter seg. De må da for all del ikke gå ut og bruke penger på skilt for alt de ikke ønsker på sin private inngjerdede eiendom?? (Ser det for meg, skilt-jungel med "hundelufting forbudt", "trailkjøring forbudt", "festing forbudt", "narkomisbruk forbudt på området", "fotballspilling forbudt", "snøscooterkjøring vinterstid forbudt" osv osv osv)

Jeg har ikke noe skilt utenfor huset mitt som sier "kyr forbudt", men jeg blir rimelig forbanna om en av bøndene kjører buskapen sin til meg annenhver kveld for å la dem kose seg litt på plena mi!

Det hele handler om å spørre om lov FØR man tar seg til rette på annenmanns eiendom, og respektere svaret man får. At det finnes hundeeier i dette landet, og faktisk på sonen, som ikke skjønner dette, er nettopp svaret på hvorfor vi har så strenge lover her i landet, og hvorfor alle som faktisk bruker fornuft likevel får stygge blikk fra "ikke-hunde-folket" - de har rett og slett sett for mange som bare tar seg til rette.

Jeg skjønner heller ikke problemet med å spørre ledelsen i barnehagen - eller det er vel kanskje for mye arbeid for stakkars hundeeierne?

mvh

HeliX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har ingenting med smålighet eller eiersykhet å gjøre. Det hele handler om respekt for andres eiendom å gjøre, noe det ikke virker som mange av "forkjemperne for barnehage-hundelufting" innehar i det hele tatt. Saken er jo sabla enkel da, før man tar seg tilrette på andres eiendom - om det er privat barnehage, kommunal barnehage, privat tomt, plen, agilitybane etc etc - så spør man eiere/drivere av stedet først! Det er normal folkeskikk, rett og slett. Om en barnehage sier at det ikke er lov å lufte hunder der, så respekterer man det, og finner seg en annen plass. Om de sier at det er greit sålenge man rydder etter seg, så er det greit så lenge man rydder etter seg. De må da for all del ikke gå ut og bruke penger på skilt for alt de ikke ønsker på sin private inngjerdede eiendom?? (Ser det for meg, skilt-jungel med "hundelufting forbudt", "trailkjøring forbudt", "festing forbudt", "narkomisbruk forbudt på området", "fotballspilling forbudt", "snøscooterkjøring vinterstid forbudt" osv osv osv)

(...)

mvh

HeliX

Nå har jeg jo hele tiden snakket om en lekeplass, en kommunal lekeplass og ikke en barnehage! Det står jo faktisk et skilt som "inviterer til bruk av området, husk å bruke pose" med bilde av hund og eier. Synes du virkelig jeg er så hensynsløs og forferdelig som ikke flyr til kommunen og ber om tillatelse om jeg kan la hunden min leke litt der en sen kveld? Det er jo ikke akkurat privat eiendom og jeg bryter ingen lover om jeg har med meg hunden på lekeplassen? Jeg er ikke til bry for noen, jeg/vi lager ikke noe bråk, jeg plukker opp etter hunden (hvis hun skulle gjøre fra seg, noe hun sjeldent gjør fordi jeg ikke "lufter" hunden min der, men lar henne strekke litt på bena etter tur i bånd, eller vi tar en liten økt med lydighet) og jeg flytter meg ALLTID hvis noen kommer, enten de ber meg om det eller ikke. Jeg synes det er smålig jo, at ikke folk vil "dele" med andre. Vi har mange åpne plasser i området, men ingen hvor det er tillatt med hund. Derfor bruker jeg (og egentlig ganske sjelden) lekeplassen, hvor det ikker er noe forbud! Synd det egentlig er ganske få som har forståelse for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tenkt til å skrive noe alla det samme som Helix skrev.

Med mindre en eiendom ikke er lovbestemt for fri ferdsel, så har man ikke noe der å gjøre uten avtale med eier. Straff for å ta seg til rette på annenmanns eiendom er bøter og maks 2mnd fengsel. Det nettopp disse regelene vektere bruker for å kaste ut folk fra en eiendom (ved 3 avdvarsler som ikke fulgt (maks fengsel = 6mnd da), så kan en vekter kaste ut en person fysisk og tilkalle politiet).

Hvis folk kan ta seg til rette i barnehager uten avtale, kan de like godt ta seg tilrette i nærmeste nabohage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg jo hele tiden snakket om en lekeplass, en kommunal lekeplass og ikke en barnehage! Det står jo faktisk et skilt som "inviterer til bruk av området, husk å bruke pose" med bilde av hund og eier. Synes du virkelig jeg er så hensynsløs og forferdelig som ikke flyr til kommunen og ber om tillatelse om jeg kan la hunden min leke litt der en sen kveld? ...<klippet>

Ja, jeg ser du snakker om en lekeplass med skilt om invitasjon, men da er jo alt greit, er det ikke? Jeg snakket om barnehager, noe du også henviste til i ditt innlegg, innlegg nr 105:

Nå er jo ikke jeg i mot å ta med hund til barnehage/lekeplass så lenge man rydder opp etter seg. Og jeg synes egentlig at det gjelder andre steder også;....<klippet>

Jeg snakket om i barnehagers uteområde - som er det tråden handlet om. En lekeplass som tilogmed har skilt som inviterer til bruk for hunder, er en helt annen diskusjon - og i mine øyne helt grei skuring.

Det argumenteres høylydt her inne for at hundeeiere må da få lov til å bruke barnehagenes uteområde som sitt hundeeldorado på kveldstid - og det er slike holdninger jeg får frysninger av. Særlig når det kan avklares så enkelt som at man først spørr, dernest godtar svaret fra barnehagens ledelse og respekterer det uansett om svaret er fri bruk, bruk under ansvar eller totalt forbud.

mvh

HeliX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en flott barnehage rett nedenfor meg, og den bruker vi ofte seint om kvelden sånn at Box får løpt skikkelig fra seg uten bånd. Det er helst i helgene, for da pleier det å sitte fjortiser og drikke der. Så jeg og min mor ( som også har boxer) har klarert det med styreren i barnehagen, og hun synes det er kjempeflott at vi er der, og passer på at ungdommene ikke knuser flasker etc. Hundene får selvfølgelig en liten luftings først sånn at de får gjort fra seg, også får de løpe etter pinn eller ball på den store marken. De får selvfølgelig ikke lov å tygge på lekeapparater etc. Jeg har en sykdom som gjør at en del dager har jeg problemer med å bevege meg, og en tur i nabolaget med Box i bånd ødelegger meg fullstendig.. :P

Så lenge man plukker opp etter seg, og har klarert det med styrer i barnehagen, ser jeg ingenting galt i å la hundene få løpe fritt der og kose seg, istedenfor en liten luftings i bånd rundt nabolaget. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Takk takk!  Bli spennende dette! Gubben tar seg av jakta, mens jeg skal kose meg med turer, snørekjøring, litt utstilling og annet gøy 🤩  Blir interessant å se hvordan gammelhunden tar det, hun er 11år nå, men kvikk og rask. Er forberedt på at de må holdes adskilt en stund, så har gjort en del forberedelser i huset, har mulighet dele av alle rom og etasjene.   
    • Oi, Haldenstøver, det er gøy!! Gratulerer så mye med søtnosen😍
    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...