Gå til innhold
Hundesonen.no

leke /lufte i barnehage


henrikke

Recommended Posts

Det er fullstendig uakseptabelt å lufte hunder i en barnehage. Hvorvidt det er hygienisk forsvarlig er uinteressant. Omverdenen vil aldri oppfatte det som "greit". At noen gjør noe slikt vil derfor bare gjøre hunder/hundeeiere generelt enda mer uglesett.

Fy!

Å jøssenavn, er det virkelig fullstendig uakseptabelt? Voldsomt så heppen du var idag da! Og med "omverdenen" da mener du samtlige som ikke har hund antar jeg, fordi du antar at disse er imot dette?

En barnehage er et privat område, og de som eier den må kunne bestemme om det skal luftes hund der eller ikke. Selv synes jeg det er frekt og slippe hunden sin løs innenfor et privat område som er gjerdet inne om man ikke har eiers tillatelse.

Mao hvis det står et skilt "plutt opp etter hunden" så er det tillatt?

Jeg skjønner at det er slitsomt og være nabo til en barnehage.

Men man har da så mange andre steder å lufte hunden sin, dersom den er ferdig luftet så skjønner jeg ikke hvorfor den må slippes i en barnehage for å leke?

Finnes det ikke parker høs dere hvor dere kan gjøre det?

Her i området så er det lite med inngjerdete parker hvor jeg trygt kan slippe Sofus.

Heller ikke hundeklubben som vi er medlem i har dette. Hmm, kanskje Askøy hundeklubb er inngjerdet?

Tar det virkelig ikke for gitt at hunder griser til :) Og det irriterer meg at folk tror/vil tro dette. Sannheten er vel egentlig mer at folk klarer fint å grise til uten hund! Vet ikke hvor mange ganger jeg har ryddet på lekeplassen (nedenfor huset mitt), plukket opp råtne planker med spiker i som er gjemt i gresset, ødelagte leker, flasker, rakettrester, diverse papir- og plastemballasje, bilutstyr og en gang en rusten sykkel. Og så skal folk klage over at det er en hund der av og til...

Veldig godt poeng! I min datters barnehage fant de brukte sprøyter, knuste ølflasker og annet stasj som definitivt er mer skummelt ENN hundebæsj, eller det at en hund har tisset på noe (hva er egentlig det å mase om???).

Jeg synes ikke det. Områder der barn leker, kan vi hundeeiere godt holde oss borte fra, nettopp fordi det er steder der barn leker. Det har ikke nødvendigvis noe med hygene å gjøre for min del, men minst like mye med tilgjengelighet for de små tobente som bruker området. Og nei, det hjelper heller ikke at dere bruker bingen/barnehagen når det ikke er barn der.

Eh, hvorfor sier du at vi skal holde oss unna steder der barn leker. De leker i parker også- skal vi ikke gå der heller? Og du nevner tilgjengelighet? Vel, greit nok det, men hvis det er et argument, hvorfor sier du like etter at det ikke spiller noen rolle om man går senere når det IKKE er barn der? Da burde det jo være greit, for alle barna som trenger "tilgjengeligheten" er i sengen sin og sover..

Det er ikke rart hunder og hundeeiere blir uglesett med slike uttalelser som enkelte av dere klarer komme med.

Nå står det en gang i loven at det er forbudt å lufte hunder i barnehage ol., lell klarer enkelte av dere å si det er helt greit. Dette gir jo et bra bilde av hundeeiere: Greit å bryte loven.

HVOR i loven står dette?

§6. 1 Sikring av hund ved båndtvang m.m.

I tiden fra og med 1. april til og med 20. august skal en hund bli holdt i bånd eller forsvarlig inngjerdet eller innestengt, slik at ikke den kan jage eller skade storfe, sau, geit, fjærfe, rein, hest eller vilt, 2 herunder viltets egg, reir og bo.

Kommunen kan gi forskrift 3 om at hunder skal holdes i bånd eller forsvarlig innestengt eller inngjerdet

a) i og i tilknytning til boligområder og handleområder,

B) i parker, på kirkegårder, grav- og urnelunder, på og ved skoler, barnehager og anlegg for lek, idrett, sport eller rekreasjon,

c) på og ved bestemt/angitte turstier, turveier, merkede skiløyper, leir- og rasteplasser,

d) i bestemt angitte andre områder på land, i vann eller sjø som er allment benyttet som tur- og rekreasjonsområder,

e) i hele eller deler av kommunen i bestemt angitt tidsrom når storfe, sau, geit eller hest normalt går ute, eller

f) under ekstraordinære forhold som gjør båndtvang påkrevd for å beskytte viltet.

Båndtvang etter bokstav c og d kan ikke fastsettes i større grad enn nødvendig og slik at hensynet til de som ønsker å ferdes med løs hund også ivaretas i tilstrekkelig grad, både hva angår omfang og geografisk spredning. Ved fastsettelse av båndtvang etter bokstav e og f kan båndtvang bare innføres i de områder av kommunen hvor husdyr har rett til å beite og faktisk beiter, eller hvor vilt man ønsker å beskytte har sitt leveområde. Båndtvang fastsatt i medhold av bokstav f må opphøre straks forholdene tilsier det. Der beite, natur- og rekreasjonsområder berører flere kommuner, bør disse samordne sine forskrifter. Kommunens innføring av båndtvang etter bokstav f kan påklages til fylkesmannen.

Kommunen kan gi forskrift 3 om at hunder ikke har adgang til barnehager, skolegårder, kirkegårder eller grav- og urnelunder.

Det eneste som står i § 6 er at kommunen KAN gi forskrift om at hundene skal være forsvarlig i bånd. IKKE at hunder ikke får lov til å ferdes i barnehage, kirkegård o.s.v.... SÅ kommer det i 4. ledd at kommunene også KAN gi forskrift om at hunder ikke skal ha adgang...men igjen, KAN KAN KAN.

Det er en stor forskjell mellom det og det faktum å si at det er ULOVLIG... SÅ hvis det skulle være ulovlig, så er det altså opp til hver enkelt kommune. Jf. Hundeloven, så er det iaf ikke ulovlig.. enda..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 120
  • Created
  • Siste svar
Guest Belgerpia

Jeg blir litt "engstlig" jeg når jeg leser at folk synes det er pirkete å reagere på at hunder luftes i barnehager og på skoler. Hva slags holdning er det da?

Ærlig talt - jeg har IKKE barn, men til og med jeg forstår at det ikke er spesielt stilig å bruke barnehager som luftegård liksom.

Hmmm..... jeg har stor tomt, men desverre ikke gjerde - men naboen har større tomt og tett tett hekk rundt - benk i hagen har han også - lurer på om jeg skal dra dit å slippe bikkjene løs jeg - tross alt, ungene hans støyer jo når de sykler forbi til skolen hver morgen og om ettermiddagen..... de går også bort til hundegården gitt - ugh - det må jo rettferdiggjøre lufting i deres hage...... som er sikrere enn min..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har virkelig aldri tenkt tanken på å la bikkja mi løpe løs i en barnehage! Har henne ikke med bort i bånd engang når vi er og leker der med sønnen vår.

Mye bra som er blitt sagt her egentlig, når det gjelder å ikke la bikkjene løpe fra seg i barnehage. Lurer egentlig bare på en ting: dere som syntes det er helt greit at bikkjene får løpe rundt på barnehagenes område, har dere selv barn? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke 3 mål innegjerdet tomt, men jeg tar hundene i bilen og køyrer en halv time kvar vei til hundeklubben og der får de springe fritt på innegjerdet område.

Det er jo kjempefint for hundene :( Skulle ønske at jeg også hadde bil, men det har jeg ikke og jeg må gå laaangt for å kunne finne et område hvor det er mulig å slippe hundene, og hvis jeg skal finne et inngjerdet område må jeg ta bussen i timesvis. Da synes jeg det har vært fint å kunne slippe hundene litt på lekeplassen (hvor det faktisk ALDRI er noen hele vinterhalvåret).

Veldig godt poeng! I min datters barnehage fant de brukte sprøyter, knuste ølflasker og annet stasj som definitivt er mer skummelt ENN hundebæsj, eller det at en hund har tisset på noe (hva er egentlig det å

Hehe, ja ikke sant, og når vi er igang; har også funnet sprøyte på lekeplassen og et kateter. Er ikke det ekkelt så vet ikke jeg.

Har virkelig aldri tenkt tanken på å la bikkja mi løpe løs i en barnehage! Har henne ikke med bort i bånd engang når vi er og leker der med sønnen vår.

Mye bra som er blitt sagt her egentlig, når det gjelder å ikke la bikkjene løpe fra seg i barnehage. Lurer egentlig bare på en ting: dere som syntes det er helt greit at bikkjene får løpe rundt på barnehagenes område, har dere selv barn? :)

Har ikke barn selv, men det er nok unger i husstanden likevel. Synes det er koselig å kunne ha med meg unger og hund på lekeplassen jeg, og la de leke litt sammen.

Vil også tilføye at jeg, og jeg regner med de færreste, faktisk "lufter" hunden sin på lekeplasser/barnehager. Jeg pleier, stort sett om vinteren når det ikke alltid egner seg å ta en tur på fjellet om ettermiddag/kveld, og la hundene få strekke litt på seg etter dagens tur i bånd, og leke litt. Og nå står det jo faktisk et skilt (utenfor min lokale lekeplass) at kommunen inviterer til bruk av området. Til og med et bilde av en hund på skiltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har virkelig aldri tenkt tanken på å la bikkja mi løpe løs i en barnehage! Har henne ikke med bort i bånd engang når vi er og leker der med sønnen vår.

Mye bra som er blitt sagt her egentlig, når det gjelder å ikke la bikkjene løpe fra seg i barnehage. Lurer egentlig bare på en ting: dere som syntes det er helt greit at bikkjene får løpe rundt på barnehagenes område, har dere selv barn? :)

Jeg har aldri luftet Sofus inne på en barnehage. Men ser ingenting galt i at andre gjør det, så lenge de plukker opp bæsjen. IKKE fordi jeg er redd barna skal få den i seg, men fordi det at de som jobber der slipper å plukke opp denne på lik linje med alt annet boss de må plukke etter en helg. Det har med å gjøre at deres ansvar er barna, ikke bosset. Og JA, jeg har et barn. Min mening er (og har alltid vært) at barn har ikke vondt av å leke i en sandkasse hvor en hund eller katt har vært. Dessuten, jeg husker selv jeg, fra jeg gikk i barnahage at den beste sanden å bygge med (om det var med spade eller sånn mini gravemaskin) nettopp var den som hadde rester avføring etter et dyr fordi den var ikke noe problem å få til i høyden B)

Det er jo kjempefint for hundene ;) Skulle ønske at jeg også hadde bil, men det har jeg ikke og jeg må gå laaangt for å kunne finne et område hvor det er mulig å slippe hundene, og hvis jeg skal finne et inngjerdet område må jeg ta bussen i timesvis. Da synes jeg det har vært fint å kunne slippe hundene litt på lekeplassen (hvor det faktisk ALDRI er noen hele vinterhalvåret).

Hehe, ja ikke sant, og når vi er igang; har også funnet sprøyte på lekeplassen og et kateter. Er ikke det ekkelt så vet ikke jeg.

Har ikke barn selv, men det er nok unger i husstanden likevel. Synes det er koselig å kunne ha med meg unger og hund på lekeplassen jeg, og la de leke litt sammen.

Vil også tilføye at jeg, og jeg regner med de færreste, faktisk "lufter" hunden sin på lekeplasser/barnehager. Jeg pleier, stort sett om vinteren når det ikke alltid egner seg å ta en tur på fjellet om ettermiddag/kveld, og la hundene få strekke litt på seg etter dagens tur i bånd, og leke litt. Og nå står det jo faktisk et skilt (utenfor min lokale lekeplass) at kommunen inviterer til bruk av området. Til og med et bilde av en hund på skiltet.

Synes Emilie drar frem et veldig godt lite poeng her, med hvor artig det er å ta med barn og hund og la dem leke sammen. Utrolig bra for barna og hunden, og noe som ikke er verdsatt nok. Og det gjelder sosialiseringen av dem begge ;-)

Og Emilie, din kommune har skjønt poenget med invitasjonen :( De fremmedgjør iaf ikke hunden og dermed gjør den "skummel" for barna...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å jøssenavn, er det virkelig fullstendig uakseptabelt? Voldsomt så heppen du var idag da! Og med "omverdenen" da mener du samtlige som ikke har hund antar jeg, fordi du antar at disse er imot dette?

Hva betyr "heppen"? Tror det står noe i reglene om at man ikke skal bruke dialekt?

Uansett, enkelte ting velger jeg å ta for gitt - deriblant at majoriteten av mennesker her til lands - både med og uten hund - vil være imot lufting av hund i barnehage. Jeg FATTER ikke at dette i det hele tatt blir noen diskusjon av.

Til alle dere stakkarer som ikke har nok inngjerdet tomt selv, mangler bil, ikke har noen hundeklubb osv. Dette er blant de tingene man skal tenke på før man skaffer seg hund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til alle dere stakkarer som ikke har nok inngjerdet tomt selv, mangler bil, ikke har noen hundeklubb osv. Dette er blant de tingene man skal tenke på før man skaffer seg hund!

Med andre ord, folk som bor i by, ikke har kjempetomt, bil, er veletablerte og i det hele tatt de som ikke har en "onkel skruekonto", disse (og det gjelder nok en del), disse hverken bør ha eller skal ha muligheten til å ha hund. Er ikke enig i dette, synes samfunnet er veldig flink til å snu ryggen til hundeeiere uten en fet konto på lager. Vet at det har vært søkt om inngjerdet lekeområde for hund nærmt sentrum her i byen, men det har ikke kommet noe så vidt jeg kan se...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med andre ord, folk som bor i by, ikke har kjempetomt, bil, er veletablerte og i det hele tatt de som ikke har en "onkel skruekonto", disse (og det gjelder nok en del), disse hverken bør ha eller skal ha muligheten til å ha hund. Er ikke enig i dette, synes samfunnet er veldig flink til å snu ryggen til hundeeiere uten en fet konto på lager. Vet at det har vært søkt om inngjerdet lekeområde for hund nærmt sentrum her i byen, men det har ikke kommet noe så vidt jeg kan se...

Joda, du kan ha hund, men ikke forlang å få låne tomta til andre for å aktivisere den. Finn på andre ting, sykl en tur med hunden, dra til et vann å la bikkja bade eller noe...

Hvis det er sånn at du ikke klarer å aktivisere bikkja uten å benytte deg av den lokale barnehagen DA synes jeg du skal revurdere hundeholdet.

Hva mente du med at samfunnet snur ryggen til hundeeiere uten fet konto?? De med fet konto har da virkelig ikke andre rettigheter enn de uten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen bardman, diskusjon ble det nettopp fordi ikke alle er enig i at det er så aldeles skrekkelig...

Skremmende at noen mener en ikke kan gi hunden det en trenger om en ikke har enorm hage, synes jeg...

Vel, uansett trent har jeg i dag også.

Ballbingen var opptatt, så jeg brukte skolegården ved siden av,kommunal og gode greier.

Kunne sikkert irritert noen det også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skremmende at noen mener en ikke kan gi hunden det en trenger om en ikke har enorm hage, synes jeg...

Er det noen som mener det da??

Jeg synes det er ille hvis man ikke kan gi hunden det den trenger uten å bruke en barnehage jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, du kan ha hund, men ikke forlang å få låne tomta til andre for å aktivisere den. Finn på andre ting, sykl en tur med hunden, dra til et vann å la bikkja bade eller noe...

Hvis det er sånn at du ikke klarer å aktivisere bikkja uten å benytte deg av den lokale barnehagen DA synes jeg du skal revurdere hundeholdet.

Hva mente du med at samfunnet snur ryggen til hundeeiere uten fet konto?? De med fet konto har da virkelig ikke andre rettigheter enn de uten?

Joda, jeg både sykler med hunden og lar den svømme, men les det jeg skriver. Jeg kan verken sykle eller la hunden bade om vinteren. Det er ofte uegnet om ettermiddagen til å ta en fjelltur også, på den mørkeste tiden av året. Da synes jeg det er fint å la hundene få strekke litt på seg ved å springe litt løs på en åpen plass. Vi etterlater jo ingen spor, akkurat, i motsetning til andre folk!

Det jeg mener er når enkelte skriver at har du ikke bil, stor tomt, osv. så bør du ikke ha hund, men har man penger er problemene løst. Man kan kjøpe seg det meste bare man her nok penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva betyr "heppen"? Tror det står noe i reglene om at man ikke skal bruke dialekt?

Uansett, enkelte ting velger jeg å ta for gitt - deriblant at majoriteten av mennesker her til lands - både med og uten hund - vil være imot lufting av hund i barnehage. Jeg FATTER ikke at dette i det hele tatt blir noen diskusjon av.

Til alle dere stakkarer som ikke har nok inngjerdet tomt selv, mangler bil, ikke har noen hundeklubb osv. Dette er blant de tingene man skal tenke på før man skaffer seg hund!

Altså, "heppen", tja, vet ikke om det er noen dialekt akkurat. Det er et eldre uttrykk som for meg betyr "ovenpå, høy" osv...

At du ikke kan fatte at det blir en diskusjon av dette er fordi du faktisk kanskje tar feil i at så fryktelig mange har et problem med dette.... Pinlig at du måtte poengtere det selv, men desto mer tidsbesparende for andre.

*klippet*

Ballbingen var opptatt, så jeg brukte skolegården ved siden av,kommunal og gode greier.

Kunne sikkert irritert noen det også...

Ja, nå må du være forsiktig, kommer sikkert opp et skilt der også iløpet av natten :):(;)

Uansett, cluet mitt er at så lenge folk oppfører seg ordentlig, så går de fleste ting her i livet ganske så bra. Krangel (på f.eks. i en barnehage osv.) oppstår først når den som starter ikke makter å FATTE at folk har forskjellig oppfattelse. Da kan ikke partene komme til noe som helst forståelse- og ERGO ikke lære noe nytt den dagen.

Dette var sikkert helt OFF, men det måtte bare poengteres hvor lite fruktbart det blir i en, for noen, plagsom diskusjon hvis man ikke makter å høre andres meninger og poeng...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som mener det da??

Jeg synes det er ille hvis man ikke kan gi hunden det den trenger uten å bruke en barnehage jeg...

Nettopp! Poenget mitt var nettopp at man må tilpasse sitt hundehold etter de forutsetningene omgivelsene gir. Har du ikke bil, får du ta buss, gå eller sykle til et sted du kan ha hunden din løs (når det er påkrevet). Jeg har verken stor hage eller ubegrensete midler, men jeg klarer da å gi hunden min en bra tilværelse uten å måte ta i bruk barnehager! Where there is a will, there is a way, som det heter på nynorsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp! Poenget mitt var nettopp at man må tilpasse sitt hundehold etter de forutsetningene omgivelsene gir. Har du ikke bil, får du ta buss, gå eller sykle til et sted du kan ha hunden din løs (når det er påkrevet). Jeg har verken stor hage eller ubegrensete midler, men jeg klarer da å gi hunden min en bra tilværelse uten å måte ta i bruk barnehager! Where there is a will, there is a way, som det heter på nynorsk.

Men unnskyld meg, hva er problemet her egentlig? Hvis en barnehage har et problem, så setter de opp et skilt. Før det har skjedd så kan man mene seg fullstendig "BLÅ" i ansiktet uten at det er noe poeng (for ikke å snakke om all energien man kunne brukt på noe helt annet). Det samme er det med kirkegårder. De setter opp skilt om at hunden skal holdes i bånd og diverse andre tekster som lar en forstå at man IKKE lar hunden få tømt seg inne på området. Ja, da overholder man dette (sikkert ikke alle, men diskusjonen gjaldt jo i utgangspunktet et sted som "varslet"). Så lenge det ikke står noe skilt, eller PRIVAT ingen adgang, forbudt eller noe, så er det slettes ikke noe å mase om.

Trekk hunden dit akkurat dit du vil du, så kan de andre ta den i barnehagen etter en god luftings, for å la den løpe vilt rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp! Poenget mitt var nettopp at man må tilpasse sitt hundehold etter de forutsetningene omgivelsene gir. Har du ikke bil, får du ta buss, gå eller sykle til et sted du kan ha hunden din løs (når det er påkrevet). Jeg har verken stor hage eller ubegrensete midler, men jeg klarer da å gi hunden min en bra tilværelse uten å måte ta i bruk barnehager! Where there is a will, there is a way, som det heter på nynorsk.

Jeg kan for all del gi hunden det den trenger, men hva med litt ekstra i hverdagen da? Selv om ikke hunden MÅ leke på en lekeplass så betyr det ikke at den ikke trives med eller ikke har godt av det. En lekeplass er en lekeplass, altså kan vel en hund få leke seg der en gang i blant? Eller er alle lekeplasser forbeholdt kun småunger, i så fall skal jeg huske det! Det er jo ingen som skjeller ut eller kaster vekk feststemt flaskeknusende ungdom som slår seg ned på lekeplasser, eller litt større unger som strør rundt seg med papir og søppel, i så fall skjer det utrolig mye sjeldnere. Nei, folk angriper de det er lettest å angripe, de som ikke kan svare for seg!

Men unnskyld meg, hva er problemet her egentlig? Hvis en barnehage har et problem, så setter de opp et skilt. Før det har skjedd så kan man mene seg fullstendig "BLÅ" i ansiktet uten at det er noe poeng (for ikke å snakke om all energien man kunne brukt på noe helt annet). Det samme er det med kirkegårder. De setter opp skilt om at hunden skal holdes i bånd og diverse andre tekster som lar en forstå at man IKKE lar hunden få tømt seg inne på området. Ja, da overholder man dette (sikkert ikke alle, men diskusjonen gjaldt jo i utgangspunktet et sted som "varslet"). Så lenge det ikke står noe skilt, eller PRIVAT ingen adgang, forbudt eller noe, så er det slettes ikke noe å mase om.

Trekk hunden dit akkurat dit du vil du, så kan de andre ta den i barnehagen etter en god luftings, for å la den løpe vilt rundt.

Jepp B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes Emilie drar frem et veldig godt lite poeng her, med hvor artig det er å ta med barn og hund og la dem leke sammen. Utrolig bra for barna og hunden, og noe som ikke er verdsatt nok. Og det gjelder sosialiseringen av dem begge ;-)

Og Emilie, din kommune har skjønt poenget med invitasjonen :) De fremmedgjør iaf ikke hunden og dermed gjør den "skummel" for barna...

Sønnen min og bikkja leker i hagen vår. Han leker med nabobikkjene og han, men ikke på lekeplassen/i barnehagen.

Hvis man derimot har en overenskomst om at det er greit å ha hundene løs i barnehagen syntes jeg jo det er greit. Da er vel også personell mer observante på at det kan være bæsj rundt om.

OT Må jo si at kattebæsjen er utrolig irriterende, den kan jo også være skadelig for barn...Og den er jo overalt! Men det er liksom noe annet med kattene, ingen forventer at en katteeier skal løpe etter katten for å plukke opp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kattedritt er irriterende, og hunden glefser i seg alt hun orker kommer hun over en. Det er jo ikke så veldig morsomt, men krever jeg at man skal ha katter i bånd? Nei, for det handler om å ikke være så forknytt og smålig, slik som mange er tydeligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ingen som skjeller ut eller kaster vekk feststemt flaskeknusende ungdom som slår seg ned på lekeplasser, eller litt større unger som strør rundt seg med papir og søppel, i så fall skjer det utrolig mye sjeldnere. Nei, folk angriper de det er lettest å angripe, de som ikke kan svare for seg!

At denne argumentasjonen blir brukt i en tråd som handler om barnehager burde vel ikke komme som noen overraskelse. At andre oppfører seg verre enn deg selv, fritar vel ikke deg fra anvsvaret for DINE handlinger?

Det har faktisk blitt begått ganske mye alvorligere kriminelle handlinger enn hundebæsj, både i barnehager og andre steder, men det fritar da vel ingen fra å bruke både vett og forstand og pose?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At denne argumentasjonen blir brukt i en tråd som handler om barnehager burde vel ikke komme som noen overraskelse. At andre oppfører seg verre enn deg selv, fritar vel ikke deg fra anvsvaret for DINE handlinger?

Det har faktisk blitt begått ganske mye alvorligere kriminelle handlinger enn hundebæsj, både i barnehager og andre steder, men det fritar da vel ingen fra å bruke både vett og forstand og pose?

Og jeg burde vel egentlig forvente meg et slikt svar. Klart det fritar ikke meg for noe som helst, men folk fokuserer og engasjerer seg veeeldig når det gjelder hund og mindre når det gjelder andre ting. Og sånn vil det vel alltid være for hunder kan jo ikke snakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi flytta til dette stedet i februar. Inn i en delt tomannsbolig med lita tomt midt inne på et byggefelt med en barnehage som nabo. Ikke akkurat store gressflekken hunden kan boltre seg på i hagen. Vi går turer både rundt på feltet og i skogen rundt. Driver med agility og litt spor. Hundeklubben har ikke inngjærda område, og det vrimler med dyr i skogene rundt her. De få gangene hunden har litt ekstra energi på kvelden, noe som har skjedd tre ganger siden vi flytta hit, så har jeg sluppet han i barnehagen. Selfølgelig etter en god tur der han har fått gjort fra seg og er ferdig. Synes ikke det er ille at jeg gjør det. For meg er det viktig at hunden min får løpt fra seg og lekt seg litt uten at det skal være på agilitybanen eller etter andre dyr.

Siden det er båndtvang og vi bor på et byggefelt med mye barn, voksne og andre hunder så går hunden min i bånd hele året. Hadde vi hatt penger til det, så hadde det nok blitt hus med større inngjærda tomt.

Penger. Er ikke så mange kronene som skal til for å bygge en liten luftegård for hundene i området. Kommunen burde gjort det. Flere steder. Og hvis ikke, så burde de i alle fall gitt tillatelse til folk som gjerne vil sette opp en slik.

Og det med allergiske barn... det er vel større fare for at de reagerer på andre barn i barnehagen som har hund/katt hjemme enn at de reagerer ute i friluft hvor en hund har løpt fram og tilbake på bakken et par ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippet*

Penger. Er ikke så mange kronene som skal til for å bygge en liten luftegård for hundene i området. Kommunen burde gjort det. Flere steder. Og hvis ikke, så burde de i alle fall gitt tillatelse til folk som gjerne vil sette opp en slik.

Og det med allergiske barn... det er vel større fare for at de reagerer på andre barn i barnehagen som har hund/katt hjemme enn at de reagerer ute i friluft hvor en hund har løpt fram og tilbake på bakken et par ganger.

Penger ja, det ville heller ikke blitt særlig dyrt for kommunene heller. Det er nok flere hundeeiere som gladelig hadde betalt en slant eller to for opprettelse og tilgang til slike steder.

Og vedr. allergiske barn, veldig enig i det du sier. Irriterer meg over ikke å ha poengtert dette selv tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi flytta til dette stedet i februar. Inn i en delt tomannsbolig med lita tomt midt inne på et byggefelt med en barnehage som nabo. Ikke akkurat store gressflekken hunden kan boltre seg på i hagen. Vi går turer både rundt på feltet og i skogen rundt. Driver med agility og litt spor. Hundeklubben har ikke inngjærda område, og det vrimler med dyr i skogene rundt her. De få gangene hunden har litt ekstra energi på kvelden, noe som har skjedd tre ganger siden vi flytta hit, så har jeg sluppet han i barnehagen. Selfølgelig etter en god tur der han har fått gjort fra seg og er ferdig. Synes ikke det er ille at jeg gjør det. For meg er det viktig at hunden min får løpt fra seg og lekt seg litt uten at det skal være på agilitybanen eller etter andre dyr.

Siden det er båndtvang og vi bor på et byggefelt med mye barn, voksne og andre hunder så går hunden min i bånd hele året. Hadde vi hatt penger til det, så hadde det nok blitt hus med større inngjærda tomt.

Penger. Er ikke så mange kronene som skal til for å bygge en liten luftegård for hundene i området. Kommunen burde gjort det. Flere steder. Og hvis ikke, så burde de i alle fall gitt tillatelse til folk som gjerne vil sette opp en slik.

Og det med allergiske barn... det er vel større fare for at de reagerer på andre barn i barnehagen som har hund/katt hjemme enn at de reagerer ute i friluft hvor en hund har løpt fram og tilbake på bakken et par ganger.

Jeg synes i grunn ikke at argumentet om å løpe fra seg hverken sommer eller vinter er holdbart heller jeg da...

Hva med langline da folkens?

Hadde alle hundeeiere vært flinke til å plukke opp møkk, hindre bikkja i å tisse ned lekeplasser etc, hadde det ikke vært noe problem. Men i tilfellet trådstarter beskriver, kom det plutselig opp ett skilt, så faren for at alle som har vært der ikke har vært så flinke til dette er vel til stede....?

Det handler litt om å ikke være til bry for andre. Hunder står ikke høyt i kurs i Norge og det er jammen ikke rart, så mye rart man kan se rundt om.

Bare se hvordan det ser ut etter en utstilling. Det er ofte på idrettsbaner o.l der barn ferdes til daglig, møkka blir ikke plukket opp der, hva får dere til å tro at ALLE plukker opp møkka når det skjer i en barnehage? Og at folk ikke lar bikkjene pisse på huskestativer, sandkasser o.l er i hvert fall bare bullshit. Tydelig spor etter det på lekeplassen her jeg bor i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(...)Det handler litt om å ikke være til bry for andre. Hunder står ikke høyt i kurs i Norge og det er jammen ikke rart, så mye rart man kan se rundt om.

Bare se hvordan det ser ut etter en utstilling. Det er ofte på idrettsbaner o.l der barn ferdes til daglig, møkka blir ikke plukket opp der, hva får dere til å tro at ALLE plukker opp møkka når det skjer i en barnehage? Og at folk ikke lar bikkjene pisse på huskestativer, sandkasser o.l er i hvert fall bare bullshit. Tydelig spor etter det på lekeplassen her jeg bor i hvert fall (...)

Javel, hadde det handlet om det så skulle det vel ikke vært noe problem da. Hvis jeg har med meg hunden på lekeplass er det på kveldstid når alle små barn ligger og sover i sengene sine. Er jeg der på dagtid flytter jeg meg bestandig hvis det skulle komme noen. Og når det gjelder spor vi etterlater oss; igjen. Og det gjelder alle andre som har med sine hunder der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes i grunn ikke at argumentet om å løpe fra seg hverken sommer eller vinter er holdbart heller jeg da...

Hva med langline da folkens?

Hadde alle hundeeiere vært flinke til å plukke opp møkk, hindre bikkja i å tisse ned lekeplasser etc, hadde det ikke vært noe problem. Men i tilfellet trådstarter beskriver, kom det plutselig opp ett skilt, så faren for at alle som har vært der ikke har vært så flinke til dette er vel til stede....?

Det handler litt om å ikke være til bry for andre. Hunder står ikke høyt i kurs i Norge og det er jammen ikke rart, så mye rart man kan se rundt om.

Bare se hvordan det ser ut etter en utstilling. Det er ofte på idrettsbaner o.l der barn ferdes til daglig, møkka blir ikke plukket opp der, hva får dere til å tro at ALLE plukker opp møkka når det skjer i en barnehage? Og at folk ikke lar bikkjene pisse på huskestativer, sandkasser o.l er i hvert fall bare bullshit. Tydelig spor etter det på lekeplassen her jeg bor i hvert fall.

Ja, nå kommer vi nemlig til essensen i diskusjonen. At man ikke skal være til bry for andre. Og hvorfor kan vi heller ikke prøve å få gjort noe med det? Altså plukke opp etter hunden sin (eller andres, som jeg faktisk kan prestere). Kaste posen i bosset (istedenfor nede på veien). Grunnen til at folk reagerer er selvsagt fordi ikke alle gjør det, men hvis holdningen kunne bedre seg hos mange hundeeiere til dette, så ville det være mindre problemer for andre? Eller er jeg totalt naiv nå, i at dette er en mulighet?

Hehe, vi kan starte en nasjonal "plukk bæsjen" kampanje eller noe, gå aktivt ut i nærmiljøet med knall rosa eller knall blå bæsjeposerflankert av Hundesonen.no... hihi... (ja, jeg er trett nå...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Takk takk!  Bli spennende dette! Gubben tar seg av jakta, mens jeg skal kose meg med turer, snørekjøring, litt utstilling og annet gøy 🤩  Blir interessant å se hvordan gammelhunden tar det, hun er 11år nå, men kvikk og rask. Er forberedt på at de må holdes adskilt en stund, så har gjort en del forberedelser i huset, har mulighet dele av alle rom og etasjene.   
    • Oi, Haldenstøver, det er gøy!! Gratulerer så mye med søtnosen😍
    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...