Gå til innhold
Hundesonen.no

Boffende valp..


tuppetroll

Recommended Posts

I det siste har Ace fått det for seg at fremmede mennesker som går forbi kan vi småboffe litt på. I dag var vi på badetur ved et lite vann i nærheten, og en gammel kjenning av meg hilste på på avstand. Dette mennesket hadde på seg sjal på hodet, og Ace småknurret på henne (stod 5 meter unna eller noe). Personen ville egentlig ned og hilse, men da Ace knurret på henne fant hun ut at hun ville bade istedet, og gikk. Jeg har mange forskjellige hundemennesker rundt meg, noen mener at den beste måten å få slik atferd vekk på er å overse, andre vil ta henne for det, andre igjen vil ta henne i nakkeskinnet, mens noen mener jeg skal ta henne opp på armen og gå bort så hun skjønner at det ikke er farlig. I situasjonen i dag gjorde jeg ikke noe med det, men jeg ble ettertenksom etterpå ift hvordan jeg skal takle situasjonen fremover - jeg trenger ingen supersosial hund, men hun skal liksom kunne hilse :) Hva mener dere er den riktige måten å takle denne typen småboffing/småknurring på? Hun ville aldri ha forsøkt å bite eller være agressiv, det er mer at hun er tilbaketrukken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde dette vært min hun ville jeg aldri tatt henne for det. Da får hun bare negative inntrykk av å møte nye folk. Det jeg ville ha gjort var å tatt en person med meg på tur. Latt han/hun hatt masse go`biter i lommer og hender. Så går han/hun i forveien. Så tar du Ice ut av bilen, og møter på denne personen. Begynner Ice å trekke seg tilbake. Setter han/hun seg ned med siden til. Sier ikke noe til Ice bare sitter der. Du skal heller ikke si noe. Bare la hun ha slagt bånd. Når Ice kommer bort til personen får hun masse go`biter. Dette kan du gjenta mange ganger. Når du har brukt venner til dette. Kan du spør folk når du går tur om de bare kan gi noen go`biter til henne. Dette hjelper veldig bra. Siden du har en rase som kan være litt forsiktig, er dette kjempe lurt å gjøre når den er valp. La hun få masse positive opplevelser med alt i fra gammel mann med hatt og stokk, til små unger, tykke personer, mørkhudet personer osv!

Jeg ville ikke hatt med de andre to når du trener på dette. La hun få finne ut ting selv :)

Lykke til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er at hun er utrygg når hun møter folk så ville jeg lært hun å møte folk på en myk måte dvs at folk satt seg ned på hennes nivå osv.

MEN om hun boffer til stadighet på masse forskjellige ting så hadde hun fårr "NEI!" av meg, boffing er noe jeg ikke liker og hunden min får ikke lov til det.

Hun sier selvfølgelig fra når det kommer noe her hjemme, emn det er som rege med ett ellet to boff, det er lov, men hunder som til stadighet boffer er noe av det verste og mest slitsomme jeg vet om. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk av Ace er at hun er veldig forsiktig.Hun boffer nok pga usikkerhet og å straffe henne vil nok ikke gjøre det noe bedre etter mitt skjønn. Hun er fortsatt pitteliten og jeg ville jobbet med å få fremmede mennesker til å enten bli så positive som mulig eller i det minste ufarligegjøre de. Dvs: ikke la folk dille og dulle med henne, eller prøve å lokke henne bort. Med det utseendet hennes kan det bli vanskelig å gjennomføre men :) Jeg ville rett og slett sagt til folk at de skulle la henne være. Kommer hun bort på eget initiativ så kan de gi henne en godbit og ferdig med det.Ikke forsøke å klappe eller noe. Hun er bare bebis enda og å straffe det synes jeg er skummelt.. Jeg ville derimot ha hatt med de andre hundene dine, spesiellt Minnie er jo en særdeles sosial krabat og det skader nok ikke at hun får se at de andre voksne hundene opplever mennesker som ufarlige - tilmed hyggelige :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk av Ace er at hun er veldig forsiktig.Hun boffer nok pga usikkerhet og å straffe henne vil nok ikke gjøre det noe bedre etter mitt skjønn. Hun er fortsatt pitteliten og jeg ville jobbet med å få fremmede mennesker til å enten bli så positive som mulig eller i det minste ufarligegjøre de. Dvs: ikke la folk dille og dulle med henne, eller prøve å lokke henne bort. Med det utseendet hennes kan det bli vanskelig å gjennomføre men :) Jeg ville rett og slett sagt til folk at de skulle la henne være. Kommer hun bort på eget initiativ så kan de gi henne en godbit og ferdig med det.Ikke forsøke å klappe eller noe. Hun er bare bebis enda og å straffe det synes jeg er skummelt.. Jeg ville derimot ha hatt med de andre hundene dine, spesiellt Minnie er jo en særdeles sosial krabat og det skader nok ikke at hun får se at de andre voksne hundene opplever mennesker som ufarlige - tilmed hyggelige :D

Det er det samme jeg har tenkt - foreløpig har jeg latt folk på trening gi henne godbit når hun kommer bort til dem, og sådan belønnet henne for initiativet. Noen belgerfolk sa til meg at belgeren noenganger trenger å bare bli satt i situasjonen, isteden for å først tenke over om det var farlig - og anbefalte meg å ta henne opp på armen i møtesituasjoner, slik at hun skjønte at folk ikke var farlige. Dette har jeg gjort en eller to ganger, og da kan hun hilse pent og til og med nusse på nesa :o Men generelt er ikke folk i byen og sånn forståelsesfulle ovenfor at man ikke alltid behøver å hilse på en valp <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forleden dag på tur møtte vi en liten gutt på rulleskøyter. Gizmo begynte faktisk da å knurre/skyte bust, det var tydelig at det var rulleskøytene han knurret på...Det var jo ikke noe kjekt, særlig ikke når gutten trodde valpen var sint på han :) Heldigvis var gutten vant med hunder. Jeg fikk gutten til å stå rolig mens jeg gikk ned på huk sammen med gizmo. Fikk dermed Gizmo til å nærme seg rulleskøytene og etter litt snusing var de ikke så farlig likevel. Det hele endte altså godt, gutten koste med og klappet Gizmo! Tenker at i din situasjon var det nok damens sjal som fikk valpen til å bli usikker. Skjer sånne ting flere ganger ville jeg forsøkt å vise valpen at det er ingen ting å reagere så voldsomt på. Damen kunne f.eks tatt av seg sjalet, gått rolig bort til Ace og latt han snuse på det. Det viktigste er jo at hunden får muligheten til selv å oppdage at ting ikke alltid er så farlig :D

Lykke til, med god sosialisering tror jeg nok dette bare er en forbigående fase!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...