Gå til innhold
Hundesonen.no

En liten fortelling og en stor bønn til dere!


SoppenCamilla

Recommended Posts

Jeg var på et av mine meget sjeldne besøk hos farfar i dag. Vi satt ute på verandaen og spiste da hunden til damen som leier nede kom på verandaen under. Vi satt og lurte fælt på hvilken rase det var, og regnet med det var en blanding av bichon frise og puddel (den var liksom alt for stor til å være bichon..) Ihvertfall så forteller farfar at den hunden ikke får noen ting mosjon. Hun som eier han er gammel og syk, så det eneste han får av mosjon er en slik tur ut på verandaen (!). Ellers ligger den bare inne med damen. Det hadde vært flere unger som hadde vært der og spurt om de fikk gå tur med han, men damen ville ikke overlate han til unger. Vi prata også om fôr til hunder, og det denne hunden fikk av fôr var rester fra det dama spiste. Alt ho spiste fikk hunden. Ikke noe tørrfôr der i huset, nei!

Vi bestemte oss uansett for å prøve å ringe denne damen og spørre om jeg fikk gå tur med han. Det fikk jeg selvfølgelig lov til for jeg var jo voksen og ansvarlig! ( :rolleyes: ) Det endte da med at vi gikk ned for å hente Robin (som hunden het), også skulle jeg gå tur med han. Han ble selvsagt ellevill over at han skulle få gå tur, og hoppet og danset. Han peste FØR vi begynte å gå! For det var da jeg så han på nært hold, at jeg så at han var en SMELLFEIT (unnskyld uttrykket) bichon frise. Jeg har virkelig aldri sett makan! Uansett.. Vi gikk en (for han) lang tur, og han var klar til å gå hjem igjen før vi var kommet halvveis. Vi møtte da mennesker og biler og hunder og en hest på turen vår, og det var tydelig at denne krabaten IKKE var sosialisert! Alt som rørte seg var skummelt (ikke VELDIG skummelt, men skummelt nok til at han kanskje skvatt til og helst gikk i stooooor ring rundt).. Ellers utenom at han syns alt var skummelt, så var han veldig grei. Noe som leder meg til poenget:

Er det noen der ute som enten selv, eller kjenner noen, som bor i nærheten av Stavern som kunne tenke seg å gå tur med Robin? Bare sånn at han ihvertfall får litt mosjon og sosialisering? Han er redd store hunder, for hun som eier han har ikke latt han hilse på de (smart) siden den forrige hunden hennes ble angrepet av en stor hund. Derfor håper jeg at noen vil bruke litt tid på å sosialisere han. Jeg skulle gjerne gjort det selv, men jeg bor for langt unna, og har ikke tid til å dra fram og tilbake til Stavern flere ganger i uka. Det er litt viktig at du/den du kjenner er sånn rundt 15-16 år, eller eldre, siden hun ikke stoler på å overlate Robin til yngre.

Hvis du vil selv, eller vet om noen som vil, send pm eller kontakt meg på mail: charcam1@hotmail.com! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars hund...! Håper virkelig noen har tid til å aktivere han litt... uff... høres ikke bra ut!

off! stakkars hund. gamle,syke damer bør ikke ha hund hvis de ikke kan lufte dem! håper noen vil gå tur med han!

Ja, håper virkelig det jeg og! Farfaren min har gått litt med han, men han har ikke tid lenger.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stavern? Det var da fryktelig langt herfra! Det spørs om ikke dama burde bytta ut hunden med en katt. Klarer du ikke ansvaret selv, så får du gi det fra deg, da.

Når det er sagt, er det jo kjempefint at du tar initiativ til å hjelpe. Det har bare vært så mye snakk om ungdom og ansvar for hunder. Det gjelder vel like mye gamle. Det er bare vanskeligere å si fra til dem, kanskje..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig synd for hunden når eieren ikke går tur ;)

Håper at det er noen i nærheten som kan gå litt turer med han!

Ja, jeg og.. Det er veldig synd på han.. :P

håper virkelig for hundens del at det er noen som bor i nærheten, som har tid til å gå tur med han!

Stakkar hund som må bo sånn!

Hvor går han på do? På verandaen?

Han går på do på verandaen ja.. Også er han litt ute i hagen.. Men den dama var hypokonder altså! Flått var som djevelen for ho! :rolleyes:

Stavern? Det var da fryktelig langt herfra! Det spørs om ikke dama burde bytta ut hunden med en katt. Klarer du ikke ansvaret selv, så får du gi det fra deg, da.

Når det er sagt, er det jo kjempefint at du tar initiativ til å hjelpe. Det har bare vært så mye snakk om ungdom og ansvar for hunder. Det gjelder vel like mye gamle. Det er bare vanskeligere å si fra til dem, kanskje..

Ja, ho burde bytta han i en katt.. Men det tror jeg aldri ho kommer til å gjøre.. Ho behandler han bokstavlig talt som en unge.. Jeg innbiller meg at det vil være vanskeligere å si ifra til ho enn det det hadde vært å si ifra til en ungdom.. Bikkja hennes var alt ho hadde liksom.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ååå, jeg ville gjerne ha gått med han hadde det ikke vært for at de bor så langt unna..! :P Har selv hatt Bichon Frisee. Hadde vært fint å bli kjent med en hund av den rasen igjen, og dessuten for å kunne hjelpe han

Hvor gammel er han?

Håper virkelig noen kan og vil gå litt tur med den! Fint at du stiller opp ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ååå, jeg ville gjerne ha gått med han hadde det ikke vært for at de bor så langt unna..! :P Har selv hatt Bichon Frisee. Hadde vært fint å bli kjent med en hund av den rasen igjen, og dessuten for å kunne hjelpe han

Hvor gammel er han?

Håper virkelig noen kan og vil gå litt tur med den! Fint at du stiller opp ;)

Jeg er ikke sikker på hvor gammel han er egentlig.. Men farfar trodde han var 5-6-7 år.. Men på den annen side så pleide han også å ta opp hunden og bære den i møte, og forbi, andre hunder.. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, er det ingen i nærheten av Stavern her da, som kan gå tur med Robin innimellom?? Hm-m... stakkar bissevov... synes det er så trist å tenke på at det er mange fler enn han som har det slik også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...