Gå til innhold
Hundesonen.no

ekstrem røyting + matt i pelsen

Recommended Posts

Skrevet

det siste året har min eldre rottweiler vært veldig matt i pelsen og røyta unormalt mye , nå som det er røyteperiode har han yngste begynt og miste en del hår men det er jo normalt . men han elste røyter som "normalt" , har skifta mellom en del hundefor for for og sjekke om det kan være noe med maten men har ikke hjelpet enda jeg har gitt de forsjellige for typene 2 mnd virke tid

skal til dyrlegen og ta blodprøve i neste uke for og finne ut hva det kan være han mangler i kroppen eller lignendes men intil da prøver jeg og finne ut hva det kan være , så er det noen der ute som har opplevd noe lignendes eller samme så gi meg et svar :)

Skrevet

det siste året har min eldre rottweiler vært veldig matt i pelsen og røyta unormalt mye , nå som det er røyteperiode har han yngste begynt og miste en del hår men det er jo normalt . men han elste røyter som "normalt" , har skifta mellom en del hundefor for for og sjekke om det kan være noe med maten men har ikke hjelpet enda jeg har gitt de forsjellige for typene 2 mnd virke tid

skal til dyrlegen og ta blodprøve i neste uke for og finne ut hva det kan være han mangler i kroppen eller lignendes men intil da prøver jeg og finne ut hva det kan være , så er det noen der ute som har opplevd noe lignendes eller samme så gi meg et svar :)

Jeg syntes 2 mnd virketid er litt lite jeg...? Det tar tid for kroppen å hente seg inn igjen, så jeg ville kanskje prøvd litt lenger.

Har du prøvd Proplan med Laks? jeg hadde veldig bra effekt av dette på min forrige tispe som slet med det samme som du beskriver. Laksen skal være fint for pelsen, og hun ble blank og fin etter at vi byttet til dette. I tillegg elsket hun smaken, så min tidligere matvegrer av en hund åt av hjertens lys.

Ellers er det veldig mange som skryter av våtforingen, hvis du har mulighet til å fore med dette. (noe ikke jeg har pga manglende fryserplass)

Skrevet

Jeg mener vi fikk beskjed om at det tok ca 3 mnd før en såg den endelige virkningen i pelsen ved fòrbytte.

Skrevet

Jeg syns du kanskje har gitt foren litt for liten tid til å vise om de duger for din hund. Det kan være en av grunnene til at du får unormal røyting...

Det tok over 4 mnd med den ene Labradoren vår før han fungerte på Seniorfor, den andre hadde ingen røyting i overgangen!

Labradorene var onkel og nevø...men reagert ulikt likevel!

Skrevet

fikk vite at det var vitamin mangel og at jeg skulle gi han litt olje + fore han med royal canin eller noe lignendes mat , har gjort det de siste dagene og begyner og se forsjell i pels allerede

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men hva gjør man om det ikke går? Og hvor lenge prøver man å få det til å funke? 
    • Det er veldig individuelt. Jeg har aldri hatt noe problem med hundene og sjelden kattene, men tok til oss en voksen omplasseringskatt som gikk etter hundene og angrep dem, han ble levert tilbake. Har tatt til meg både kattunger og voksene katter, men aldri prøvd med "ikke kattevante" voksene hunder. Har hatt Sheltie (gjeterhund) og aldri hatt noe problem, men har du hund med høyere gjeterinstinkter kan det bli problemer.  Noen ganger går det sånn også. Passhund (Jämthund) og ny ungkatt.  
    • Generelt sett, ja. Gjeterinstinktet er et "subsett" av jaktinstinkt. Det betyr ikke at det ikke kan gå, mange gjeterhunder lever jo for eksempel på gårder sammen med katter. Men å leve inne i samme hus blir fort noe annet igjen. Du kan jo snakke med oppdretter om hvordan foreldre og søsken evt. går med katt, og du vet kanskje selv hvordan hundene dine reagerer på katter og andre smådyr på tur? Selv om det er noe litt annet så gir det en indikasjon på hvor sterkt jaktinstinktet er.
    • Har gjetere høyt jaktinstinkt? Jeg har gjeterhunder.
    • Det kommer an på hunden og katten, gemyttene deres, og hvem som kom først i hus. Hunder med høyt jaktinstinkt (gjetere, mynder, terriere mm.) går generelt dårligere med katter fordi de trigges lettere til å jage dem. Vi hadde to katter da vi fikk hund, og det gikk aldri bra. Vi endte med å omplassere kattene. De var dog voksne omplasseringskatter som ikke var spesielt trygge i utgangspunktet, og vi kunne ingenting om hundetrening og fikk en rase med mye jaktinstinkt.  En voksen og trygg katt og en valp med mindre jaktinstinkt har større sjanse for at det går bra, eller en kattunge sammen med en voksen hund som ikke har vist mye interesse for å jage katter. De fleste kan trenes og tilvennes med litt kunnskap, men ikke alle. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...