Gå til innhold
Hundesonen.no

Er det mulig...


goJJo

Recommended Posts

Har akkurat vært på tur med Mira i skogen, innover mot et vann som er her oppe.

Når vi kommer litt innover kommer det en mann med en shæfer, løs selvfølgelig. Mira går i langline, så jeg tar opp den og tar a inntill meg. Mannen ser jo at vi kommer, men lar bare bikkja løpe mot oss. Når den er 1 meter fra oss roper han på den, men (typisk) så kommer jo ikke bikkja.

Jeg må holde svære shæfern i ene hånda og min skrikende lille i den andre. ;)

Er jo ikke voldsomt hyggelig? I tillegg får jeg kommentaren "Har hu blitt biti eller?", antagelig sikta til fordi hu skriker sånn. Hvilket jeg svarer "Nei, men hu liker ikke svære bikkjer som kommer busende mot a sånn! Kanskje en fordel å ha bånd på". Også går han videre, uten bånd.

Idiot!

Imårra skal jeg ned på politistasjon og annmelde det. Siden jeg veit hvem det er, og jeg er ikke den eneste som har blitt "løpt ned" av bikkja hans der inne.

Mulig noen syns jeg er streng, men det driter jeg egentlig i. Mira har begynt å bli veldig redd for store hunder, og hvordan skal vi klare å jobbe med problemet når vi får sånne tilbakesteg? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff altså, noe av det samme har skjedd med oss.

Se her :)

Miko er åsså blitt kjempe redd for store hunder, å når han "kommer" seg, så møter vi selførgelig løse bikkjer som eierene ikke har styr på :)

Annmeld han du, det har han bare godt av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sant. Og er ikke det at man tar sin egen hund inn til seg et greit signal om at man ikke vil at hundene skal møtes??

Aaaaaaaargh.

Akkurat! Men noen skjønner ingenting ;)

Huff altså, noe av det samme har skjedd med oss.

Se her :)

Miko er åsså blitt kjempe redd for store hunder, å når han "kommer" seg, så møter vi selførgelig løse bikkjer som eierene ikke har styr på :)

Annmeld han du, det har han bare godt av!

Usj, lite hyggelig å lese. Er noen som tar så lite hensyn altså ;) Skulle ærlig talt ikke hatt lov til å ha hund!

Skal absolutt annmelde. Det syns jeg sånne fortjener!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er altså så hensynsløst! Nå har jeg en ekstremt selvsikker hund, noe som kanskje er veldig bra i og med hva som skjedde for noen uker siden. Jeg og lillesøsteren min på tre år gikk tur med hunden min i bånd, så kom det to menn med fire hunder som alle var løs, de bjeffet og var veldig voldsomme. Nå tok menneme ansvar og tok hundene i bånd, men det kunne gått galt. Lillesøsteren min ble veldig redd og jeg ble litt stressa som måtte roe søsteren min ned samtidig som jeg måtte ha kontroll over Rambo. Hadde Rambo vært en nogenlunde nervøs hund, så kunne det gått litt galt i forhold til hans forhold til store hunder..

synes det er bra du anmelder han!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes det er bra du anmelder han!

Jeg regner med at ingen av dere har noe som helst i mot den nye hundeloven, og at dere i andre tråder ikke roper opp om hvor fælt det er at hunder som biter i forsvar blir avlivet , at så mye ansvar blir lagt på hundeeiere osv?

Jeg er helt enig, uansvarlige hundeeiere som verken respekterer båndtvang eller at andre (både folk og hunder) kan være redde er utrolig irriterende. Men å anmelde for at hunden kom bort til din?

Hva håper du å få ut av det? Jeg håper virkelig at politiet har bedre saker å ta seg til, enn å følge opp dette her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at ingen av dere har noe som helst i mot den nye hundeloven, og at dere i andre tråder ikke roper opp om hvor fælt det er at hunder som biter i forsvar blir avlivet , at så mye ansvar blir lagt på hundeeiere osv?

Jeg er helt enig, uansvarlige hundeeiere som verken respekterer båndtvang eller at andre (både folk og hunder) kan være redde er utrolig irriterende. Men å anmelde for at hunden kom bort til din?

Hva håper du å få ut av det? Jeg håper virkelig at politiet har bedre saker å ta seg til, enn å følge opp dette her...

Jo da jeg har to små hunder selv jeg! Men å anmelde stakkars hund som da har sjangs for å bli avlivet for de den kom bort til hunden din?? Ærlig talt du den er for drøy ass.

Og dette her skall være et forum for hund glade mennesker ikke jeg hater store hunder for jeg har små hund forum!

Hadde jeg anmeldt alle løse store (alle hunder er større en mine) hunder hadde jeg minst måtte anmeldt to tre vær dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo da jeg har to små hunder selv jeg! Men å anmelde stakkars hund som da har sjangs for å bli avlivet for de den kom bort til hunden din?? Ærlig talt du den er for drøy ass.

Jeg tror det ble siktet til diskusjonen som ble linket til her - om familien som truet/opphørte seg helt spinnvilt?

Ikke hendelsen i akkurat denne tråden.

Slik jeg forstod det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er heller ikke særlig begeistret for hunder som kommer løpende bort til min hund.Spesiellt fordi vi prøver å trene på å IKKE hilse..Nå er han stor og svart så de fleste pleier å bli litt nøyere på kontrollen når vi kommer tuslende :)

Men allikevel: jeg har selv mistet min hund og han har løpt bort til andre for å hilse..han er som sagt stor, svart og skummel, men han er totalt harmløs..han er den nest snilleste hunden jeg har hatt (sheila var nok enda snillere men hun var i tillegg veldig blÅnd) og fullstendig konfliktsky så hvis noen hunder kjefter så går han ikke bort, men han er så fryktelig glad i alle andre hunder og vil veldig gjerne hilse.Store som små..

Hadde noen anmeldt meg for å miste han eller miste kontrollen et øyeblikk når han var løs så hadde jeg klikket i vinkel. At en hund er stor betyr ikke dermed at den er farlig..Faktisk så sliter vi med at det er så mange små -unnskyld utrykket- drittbikkjer som gneldrer og kjefter på han bare han går forbi at han blir helt satt ut og går å kryper..Jeg er redd han, gud forby, skal kjefte igjenn en gang.For da blir han jo livsfarlig.. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Ja, det blir nok for teit og annmelde for at han kom bort til dere. Heller anmeld han for å ha brytt båndtvangen.

Om alle skulle ha blitt anmeldt for å ha mistet litt kontroll over hunden sin, så trur jeg mange her i landet hadde blitt annmeldt ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke snakk om at han har mista kontroll over hunden sin en gang, vet om flere som har møtt han og hunden på tur og den går alltid løs. Da syns jeg hvertfall han burde få en bot for å bryte båndtvang.

Han gjorde ikke bikkja mi noe, men hu blei redd for den. Når jeg tar hunden min inntil meg (han var for langt unna til at jeg kunne sagt noe så han hørte det) burde folk respektere det, og rope inn sin egen hund. Når den tydeligvis ikke kommer på innkalling er det på sin plass å ha den i bånd.

Det er mange folk som er redd for hunder, uansett hvor snille de er. Finnes jo de som er redd for den lille min til og med. Lillebroren til en jeg kjenner er fortsatt veldig redd for hunder etter at en stor hund kom bort til han og helt opp i annsiktet hans når han var liten.

Syntes folk kan tenke på at det finnes andre som ikke er like hundeglade som de selv, og derfor burde de holde bikkja i bånd. I Det minste inntil seg når man går forbi andre mennesker/dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke snakk om at han har mista kontroll over hunden sin en gang, vet om flere som har møtt han og hunden på tur og den går alltid løs. Da syns jeg hvertfall han burde få en bot for å bryte båndtvang.

Han gjorde ikke bikkja mi noe, men hu blei redd for den. Når jeg tar hunden min inntil meg (han var for langt unna til at jeg kunne sagt noe så han hørte det) burde folk respektere det, og rope inn sin egen hund. Når den tydeligvis ikke kommer på innkalling er det på sin plass å ha den i bånd.

Det er mange folk som er redd for hunder, uansett hvor snille de er. Finnes jo de som er redd for den lille min til og med. Lillebroren til en jeg kjenner er fortsatt veldig redd for hunder etter at en stor hund kom bort til han og helt opp i annsiktet hans når han var liten.

Syntes folk kan tenke på at det finnes andre som ikke er like hundeglade som de selv, og derfor burde de holde bikkja i bånd. I Det minste inntil seg når man går forbi andre mennesker/dyr.

Alte dette er jeg selvfølgelig enig i. Hundeeiere bør bli mye flinkere til å ta hensyn.

Men uansett, båndtvangen er ikke for å skåne deg og bikkja di, den er til for å skåne viltet.

Å anmelde dette synes jeg er litt drøyt. Er dette en person som bor i et borettslag, så ta det heller med styret der e.l.

Hadde hunden angrepet bikkja di, hadde saken stilt seg helt annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Joda...Men båndtvang er båndtvang..Hunden kunne jo ha skadet vilt da...

Møter ei på tur hver dag jeg. Sykla tur med Milo og plutselig så kom hunden. Først holdt jeg på å kjøre over han, fordi han løp rett foran hjulet, også etterpå så løp han etter oss. Milo som ikke liker terriere ble derfor vanskelig å håndtere.

Skal nok snakke med hu dama snart ja, fordi båndet ligger i lomma, og hu bare går laaangt bak..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alte dette er jeg selvfølgelig enig i. Hundeeiere bør bli mye flinkere til å ta hensyn.

Men uansett, båndtvangen er ikke for å skåne deg og bikkja di, den er til for å skåne viltet.

Å anmelde dette synes jeg er litt drøyt. Er dette en person som bor i et borettslag, så ta det heller med styret der e.l.

Hadde hunden angrepet bikkja di, hadde saken stilt seg helt annerledes.

Greit, si båndtvangen ikke er for å skåne oss. Men detta er tross alt midt i skogen, det kan være vilt der? Så uansett bryter han reglene.

Hvis jeg ser han igjen med bikkja uten bånd, skal jeg si ifra at neste gang annmelder jeg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit, si båndtvangen ikke er for å skåne oss. Men detta er tross alt midt i skogen, det kan være vilt der? Så uansett bryter han reglene.

Ja, det gjør han. Men det er virkelig ikke din oppgave å håndheve loven. Eller er du politi?

Jeg synes du mye heller skal prate med denne hundeeieren (uten trusler om anmeldelse) og forklare din situasjon. Kanskje han får litt mer forståelse? Er sikker på at han ville lære mye mer av det, enn en evt. bot for å ha brutt båndtvangsloven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Har akkurat vært på tur med Mira i skogen, innover mot et vann som er her oppe.

Når vi kommer litt innover kommer det en mann med en shæfer, løs selvfølgelig. Mira går i langline, så jeg tar opp den og tar a inntill meg. Mannen ser jo at vi kommer, men lar bare bikkja løpe mot oss. Når den er 1 meter fra oss roper han på den, men (typisk) så kommer jo ikke bikkja.

Jeg må holde svære shæfern i ene hånda og min skrikende lille i den andre. :)

Er jo ikke voldsomt hyggelig? I tillegg får jeg kommentaren "Har hu blitt biti eller?", antagelig sikta til fordi hu skriker sånn. Hvilket jeg svarer "Nei, men hu liker ikke svære bikkjer som kommer busende mot a sånn! Kanskje en fordel å ha bånd på". Også går han videre, uten bånd.

Idiot!

Imårra skal jeg ned på politistasjon og annmelde det. Siden jeg veit hvem det er, og jeg er ikke den eneste som har blitt "løpt ned" av bikkja hans der inne.

Mulig noen syns jeg er streng, men det driter jeg egentlig i. Mira har begynt å bli veldig redd for store hunder, og hvordan skal vi klare å jobbe med problemet når vi får sånne tilbakesteg? :)

Ja, for hunden din blir sikkert mye tryggere på store hunder om du anmelder fyren?

Mira har begynt å bli veldig redd store hunder skriver du ...... kan det ha noe med din oppførsel rundt store hunder å gjøre tror du? Det å taue inn hunden hver gang du ser en stor hund er liksom ikke med på gjøre hunden sikrere på annet enn at det sikkert er farlig.........

Og du - en ting til - å ha en langline slepende etter hunder er IKKE i tråd med båndtvangen - så før du anmelder noen så bør du overholde loven selv - hunder skal i båndtvangstiden FØRES i bånd eller holdes forsvarlig innesperret - og nei, en langline som sleper langs bakken er IKKE definisjon på å FØRE i bånd, FØRE i bånd gjør du når du holder lina i hånda.........

Som flere har skrevet - hadde hunden skadet noen så hadde saken vært annerledes - siden den ikke gjør det så synes jeg faktisk at det blir tåpelig å henge seg opp i at den går løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for hunden din blir sikkert mye tryggere på store hunder om du anmelder fyren?

Mira har begynt å bli veldig redd store hunder skriver du ...... kan det ha noe med din oppførsel rundt store hunder å gjøre tror du? Det å taue inn hunden hver gang du ser en stor hund er liksom ikke med på gjøre hunden sikrere på annet enn at det sikkert er farlig.........

Og du - en ting til - å ha en langline slepende etter hunder er IKKE i tråd med båndtvangen - så før du anmelder noen så bør du overholde loven selv - hunder skal i båndtvangstiden FØRES i bånd eller holdes forsvarlig innesperret - og nei, en langline som sleper langs bakken er IKKE definisjon på å FØRE i bånd, FØRE i bånd gjør du når du holder lina i hånda.........

Som flere har skrevet - hadde hunden skadet noen så hadde saken vært annerledes - siden den ikke gjør det så synes jeg faktisk at det blir tåpelig å henge seg opp i at den går løs.

Øhm. Selvfølgelig blir ikke Mira mer sikker på store hunder av det, men jeg tok det med som et eksempel for å forklare hvordan det kan gå utover folk at andre ikke tar hensyn.

Hvis du leser innlegget mitt der jeg forklarer hvordan hun oppfører seg med store hunder, hadde du sett at det ikke har noe med at jeg "tar henne inn" å gjøre. Jeg blei først kjent med problemet her om dagen, etter at hun helt frem til nå har leika med store hunder, men jeg har aldri helt skjønt reaksjonen som kommer noen ganger. Syntes det er veldig dømmende av deg å si at jeg tauer inn bikkja hver gang.

Greit, da bryter jeg også loven. Men jeg har i det minste kontroll på hunden min, enten det kommer mennesker, dyr eller vilt. Det hadde åpentbart ikke han over sin hund.

Hvorfor er det egentlig tåpelig at jeg henger meg opp i at den går løs? Som nevnt tidligere er det flere enn meg som reagerer på dette her.

Ja, det gjør han. Men det er virkelig ikke din oppgave å håndheve loven. Eller er du politi?

Jeg synes du mye heller skal prate med denne hundeeieren (uten trusler om anmeldelse) og forklare din situasjon. Kanskje han får litt mer forståelse? Er sikker på at han ville lære mye mer av det, enn en evt. bot for å ha brutt båndtvangsloven.

Har aldri påstått at det er min oppgave, men jeg regner ikke med at det er patruljerende politimenn midt inne i skogen. Da må det jo være lov til å si ifra?

Folk har tidligere sagt til han at han får holde hunden sin i bånd, og jeg nevnte det også. Når han da går fra meg med hunden fortsatt løs vil jeg påstå at det ikke helt trenger igjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo ikke løfte opp hunden dinnår det kommer store hunder mot den lille tispa di! Da er det jo ett tegn du viser hunden din på at den skal være redd store hunder! hunden skal du jo ikke løfte opp uten det begynner å bli alvorlig mellom de to! kanskje hunden hans bare ville hilse? Og la din hund hilse tilbake kan bringe mer tilit for din hund mot større hunder...? jeg ville heller satt meg ned isåfall med hunden din viss slikt sjer igjen men ikke løftet den! det var min mening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo ikke løfte opp hunden dinnår det kommer store hunder mot den lille tispa di! Da er det jo ett tegn du viser hunden din på at den skal være redd store hunder! hunden skal du jo ikke løfte opp uten det begynner å bli alvorlig mellom de to! kanskje hunden hans bare ville hilse? Og la din hund hilse tilbake kan bringe mer tilit for din hund mot større hunder...? jeg ville heller satt meg ned isåfall med hunden din viss slikt sjer igjen men ikke løftet den! det var min mening :)

Hvor står det at jeg har løftet henne opp...? Det har jeg aldri gjort.

Greit, hunden hans ville nok bare hilse. Men Mira begynner å hyyyle HØYT og det er tydelig at hun er redd når store hunder (nei, det skjer ikke med de små. Aldri skjedd hittil hvertfall) kommer bort til henne løse og begynner å ville leke. Når hun begynner å bli så redd bare av av den nærmer seg (han fikk ikke begynt å leke med henne fordi jeg holdt han bort) da har jeg ikke veldig lyst til å sleppe de sammen.

Det har jeg også gjort, senest i forrige uke sammen med en Gordon setter. Da begynte hun å hyle og var tydelig veldig redd. Så det virker ikke som det er den rette måten å gjøre det på, å la andre bikkjer buse mot min sånn. Da blir a tydeligvis veldig usikker, hvertfall om de er løse så hu ikke kan flykte unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kommer langt med et lite unnskyld også.. om en har tabbet seg ut og sluppet hunden.Å stå der og late som omm en ikke skjønner problemet er særs provoserende.

men alle kan tabbe seg ut.. innrøm det når det skjer i allefall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo ikke løfte opp hunden dinnår det kommer store hunder mot den lille tispa di! Da er det jo ett tegn du viser hunden din på at den skal være redd store hunder! hunden skal du jo ikke løfte opp uten det begynner å bli alvorlig mellom de to! kanskje hunden hans bare ville hilse? Og la din hund hilse tilbake kan bringe mer tilit for din hund mot større hunder...? jeg ville heller satt meg ned isåfall med hunden din viss slikt sjer igjen men ikke løftet den! det var min mening :)

Hvis man fra før av har dårlig erfaring med den hunden du møter, så mener jeg at man burde løfte den.

Du har ikke mye du skal ha sagt om den andre hunden plutselig angriper en liten hund på 3-5 kg.

Jeg løfter Miko opp hvis jeg er veldig usikker på hunden som kommer, ja jeg forsterker at han blir redd, men jeg vil heller ha en uskadd hund enn kanskje en død hund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kommer langt med et lite unnskyld også.. om en har tabbet seg ut og sluppet hunden.Å stå der og late som omm en ikke skjønner problemet er særs provoserende.

men alle kan tabbe seg ut.. innrøm det når det skjer i allefall

Akkurat. Han kunne ihvertfall reagert når han så jeg prøvde å holde hunden hans bort fra min, mens Mira hylte. Da burde man kanskje gripe inn, i stede for å komme traskende 20 meter bak...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg syns Gojjo gjorde det riktige jeg!

hva er vitsen med å diskutere det så sykt mye! hunden skulle ikke vært løs, mannen hadde ikke kontroll og han ville heller ikke høre på det Gojjo hadde å si! og han skal kunne gå videre å kose seg, mens Gojjo som faktisk ikke gjorde no galt får en nervøs hund! nei ærlig talt altså! går an å vise litt hensyn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gojjo : just presis, å komme subbende med henda i lomma uten å kunne se hva bikkja driver med hører ikkke noe sted hjemme.

det finnes ganger jeg også løfter opp henrik, heller det enn at det smeller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...