Gå til innhold
Hundesonen.no

Kabler valpen din inne?

Sirup

Recommended Posts

Skrevet

Hvor vanlig er det at valper legger kabler inne? Har din bæsjet inne noen gang?

Poppy har tisset inne flere ganger, men aldri lagt kabler. Jeg vet ikke hvorfor hun synes det er greit å tisse, men ikke bæsje (men jeg er veldig takknemlig for at hun har en grense der!) . Når hun må bæsje, slår hun ut i full raptus, tenna i tapeten, biting og herjing - men aldri sette seg ned. Vi har begynt å kalle det bæsje-dansen... :rolleyes:

Skrevet

Ace er på samme måten, hun har enda ikke gjort noe stor business inne. Nå er det lenge siden hun har tisset inne også, hun er veldig lett å lese når hun må ut ;)

Skrevet

Gizmo har både pissa og lagt flere kabler inne. Men han begynner å bli litt flinkere nå da heldigvis :P

Skrevet

Ja :rolleyes:

Han er nok desverre veldig sen med å bli stueren......5 mnd snart og ennå kan det virke som han syns det er greit å gå på do inne bare ingen ser han! Det er ikke ofte vi har hatt en dag uten ett uhell...Det rare er faktisk at han legger oftere kabler inne enn han tisser, han er en merkelig skrue :P Heldigvis går han nå til døren når han må på do, men ser vi han ikke med en gang da så bare setter han seg ned med utgangsdøren :P Begynner å bli rimelig lei, føler liksom selv vi er ganske flink til å ta han ut da...Kjedelig når man hører om de som bare brukte en uke eller to på å fa valpen stueren. Men nå skal jo cairnen være en rase som er treg med å bli stueren, får trøste oss med det :P

Skrevet

Fibi var 7-8 måneder da hun kom til oss og gjorde fra seg inne både natt og dag. Da hun var så superstressa og "gal", var nok det å tisse og bærsje en slags valium for henne, så vi kommenterte aldri dette, selvom hun ble "tatt" på fersken. Jeg smurte derimot tjukt på med ros, når hun gjorde fra seg ute. Det var et under hver gang :P . (Ikke godbit, bare stor glede!)

Sakte men sikkert ble inne-do erstattet med utedo og nå er det nok et halvt år siden hun har hatt noen uhell inne. Tvert imot kan hun holde seg fra tidlig kveld til langt utpå formiddagen, hvis det er det om å gjøre. :P

Selvfølgelig er hennes historie litt spesiell, men det er nok vel så viktig at hvalpen skjønner hvor du setter pris på at den gjør fra seg, som hvor du ikke vil at den skal gjøre det! Ha tålmodighet!

Skrevet

Nja..... Vil jo si at Misty er stueren. Hu sier jo i fra når hu vil ut !

Men hvis man ikke slipper henne ut, kan det godt være at hu ikke kan klare å holde seg. Så gjør ho i fra seg.

I begynnelsen var hu helt ekstrem til å pisse inne!

Geisha e rstueren, og det har hu vært i over 6 år :P

Skrevet

Ja :rolleyes:

Han er nok desverre veldig sen med å bli stueren......5 mnd snart og ennå kan det virke som han syns det er greit å gå på do inne bare ingen ser han! Det er ikke ofte vi har hatt en dag uten ett uhell...Det rare er faktisk at han legger oftere kabler inne enn han tisser, han er en merkelig skrue :P Heldigvis går han nå til døren når han må på do, men ser vi han ikke med en gang da så bare setter han seg ned med utgangsdøren :P Begynner å bli rimelig lei, føler liksom selv vi er ganske flink til å ta han ut da...Kjedelig når man hører om de som bare brukte en uke eller to på å fa valpen stueren. Men nå skal jo cairnen være en rase som er treg med å bli stueren, får trøste oss med det :P

Har du det på samme måte som meg at Hunden går til døra men gir ikke ett pip? :rolleyes: Gizmo går ofte til døra men gir ikke en lyd fra seg så en gang i blandt så uhellet ute for at jeg ikke så eller hørte han <_<

Skrevet

Timon bjeffer som en gal om morningene for å vekke meg! hihih! men har han løs mage så får han ikke tid å gi beskjed før han bare må sette seg å få det ut!

Skrevet

Foxy bæsjet inne noen ganger da snøen forsvant. Det tok litt tid før hun skjønte at det gikk an å bæsje der det ikke vare snø, for det var på snøen hun hadde fått så mye ros for å bæsje... Så istedet valgte hun å gjøre ifra seg i kroker, bak dører osv.

• 2 weeks later...
Skrevet

Poppy har tisset inne flere ganger, men aldri lagt kabler.

Vel, det har endret seg! ;)

I natt har hun både bæsjet og tisset inne (hun har aldri tisset inne om natten før heller, bare på dagtid). Og for bare et kvarter siden, la hun en ny kabel på parketten min - og det mens ytterdøra sto på vidt gap tre meter unna. Jeg er IKKE imponert over valpeskrotten i dag!

Skrevet

Vel, det har endret seg! ;)

I natt har hun både bæsjet og tisset inne (hun har aldri tisset inne om natten før heller, bare på dagtid). Og for bare et kvarter siden, la hun en ny kabel på parketten min - og det mens ytterdøra sto på vidt gap tre meter unna. Jeg er IKKE imponert over valpeskrotten i dag!

hihi, Fenris tisset 2 meter fra en åpen dør i går.. Fint det er flere :P

Skrevet

Har du det på samme måte som meg at Hunden går til døra men gir ikke ett pip? :rolleyes: Gizmo går ofte til døra men gir ikke en lyd fra seg så en gang i blandt så uhellet ute for at jeg ikke så eller hørte han <_<

Hehe, har det på helt samme måte! Men heldigvis venter han litt lenger med å gå på do nå enn tidligere.

Han klarer altså å holde seg et par minutter om vi ikke ser han :P Den siste uken har han faktisk vært kjempe flink, så nå tror jeg vi snart er i mål :P

Hehe, det slår ikke Gizmo...for noen uker siden var vi på besøk i naboens hage, de hadde pga. det varme været altandøren åpen. Plutselig forsvant Gizmo...Fant han inne i naboens stue hvor han også hadde lagt en skikkelig stinkende kabel. Det var dødsflaut..... ;) Tenk å gå inn for å bæsje :rolleyes:

*Endret av moderator Nina, dobbelpost*

Skrevet

Tussie har aldri bæsjet inne, heldigvis! Hun var ikke så flink til å si i fra, men tok henne regelmessig med ut og når hun begynte å snuse mye og det så ut som hun lette etter et passende sted å gjøre fra seg. Sjelden vi hadde uhell etter hun var 10 uker, i såfall var det vår feil som ikke oppfattet signalene tidsnok.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...