Gå til innhold
Hundesonen.no

Han eter sin egen bæsj..

jeanette-k

Recommended Posts

Bono er nå 9 uker og har enda ikke blitt stueren, men det er ikke problemet.

Han eter sin egen bæsj, med en gang har har bæsjet og jeg ikke har lagt merke til det sluker han det i seg.

Hvorfor gjør han dette?? Syns dette er kjempe ekkelt, men jeg greier ikke å få han til å slutte med det. Hvordan kan jeg gjøre det??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff... Det smake sikkert fælt og jeg vet ikke hvorfor Bono gjøre sånn.. Men hvis du oppdaget at Bono holde på å lukte el spise så ta du Bono og la den lukte imens du holde Bono og si fy fy og la den gå igjen og avføring blir der så når Bono går mot den igjen og du si nei og ta Bono vekk fra avføring og gjøre det omigjen. Vær tålmodig. Så fjerne du avføring.. Hvis det skjer igjen så gjøre du det samme.. Tilslutt vil Bono nok skjønner at Bono får ikke lov å spise avføring... Gi belønning når Bono la være å spise avføring... Håper det går over tilslutt...

Lykke til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke uvanelig at en valp smaker på litt på bæsj, men om den "gafler" det i seg har jeg hørt at det kan komme av en mangelsykdom, at det kan være en medisinsk årsak til bæsjespsising. Jeg har også hørt at fôrbytte kan hjelpe. Kan hende valpen er sulten? Valper skal ha 4 måltider om dagen, og ha god matlyst.

Legger ved en link som forklarer bedre. Men det beste tipset jeg kan gi er nok å være rask med å plukke opp bæsjen! :D

Lykke til!

http://www.jwdata.no/dyreklinikk/forum/vie...b77f3753a6d4b03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aris gjorde det da han var liten, jeg tok og spylte han med masse vann i munnen etterpå, nesten ubehagelig, så han forbant det med det, og det hjalp faktisk etterhvert.

Men fikk tips om munnspray, sånn sterk, den tar du med deg, med en gang han har spist skulle du spraye noen trykk i munnen, ikke skadelig, men smaker ikke godt, igjen, så han forbinder dette som ikke veldig behagelig når han spiser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil nok ta sin tid ennå.

Han eter sin egen bæsj, med en gang har har bæsjet og jeg ikke har lagt merke til det sluker han det i seg.

Hvorfor gjør han dette?? Syns dette er kjempe ekkelt, men jeg greier ikke å få han til å slutte med det. Hvordan kan jeg gjøre det??

Den enkleste måten er å hindre ham i å nå det, altså å lufte ham ofte nok til at han får gjort det han skal ute (dermed blir han raskere husrein) og følge med inne så han ikke får sjansen til å gafle i seg. Evt kan du si nei og ta tak i ham før eller i det han spiser det, for så å gi ham et alternativ. Etterpå er alt for sent, i hvert fall om du skal lære ham noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt: jeg har ingen erfaring med dette selv, så jeg aner ikke om det virker.

MEN jeg har hørt at det kan hjelpe å ta ananas i maten. At hunden ikke liker smaken det blir på avføringa etter å ha spist ananas, og dermed lar det være.

Jeg har og hørt at grunnen er at maten ikke er skikkelig fordøyd, sånn at det fortsatt er "næring" igjen i avføringa. Forbytte kan da være et alternativ.

Jeg tror ikke noe på at kjefting o.l er rette veien å gå. Da er det bedre å sørge for at valpen ikke får mulighet, ved å følge nøyere med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant følgende svar av en veterinær på et tilsvarende spørsmål (kilde: alternativet.no)

Det første du bør gjøre, er å finne ut hvorfor valpen gjør dette? Er det et utslag av renslighet, mangler den noe i kosten, er det en stressrelatert atferd, eller hva kan det være som er årsaken?

Så gjør du noe med årsaken:

Pass på at det er plukket opp avføring etter hundene minst en gang om dagen. Den første tiden bør du være ute sammen med dem, og plukke opp med en gang. Da får ikke hunden anledning til å gjøre feil.

Få undersøkt en avføringsprøve hos din veterinær så du kan utelukke at den har invollsparasitter!

Kanskje skal du endre fôringen? Får hunden det den trenger av vitaminer, mineraler og energi? Ved å gi et valpefôr av høykvalitet, eller sette deg grundig inn i hundens næringsbehov og lage maten selv vil du oppnå dette.

Tenk gjennom aktivisering av hunden - får den tilstrekkelig mental aktivisering? Fysisk aktivitet - er det optimalt, ikke for mye eller for lite?

Hva med stress (for mye og for lite aktivitet er en stressfaktor, men det kan være flere)?

Husk at all fokus på atferden kan være med på å forsterke den - det som startet som en uvane kan lett bli forsterket og etablert hvis man kjefter på hunden, eller gjør noe annet med hunden når den spiser avføring!

En god hjelp for å bli kvitt uvanen sammen med evt. arbeid i forhold til grunnårsak er å gi begge hundene hermetisk ananas, det gjør avføringen mindre attraktiv å spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ville ringt til dyrlegen å spurt om dette. Det kan hende hunden har mangel på ett eller annet.

Veldig ekkelt ihvertfall :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Lyden av ordet diary..  Vurderte i går å oppdatere om suksessen med ris, havregrøt, gulrot og brokkoli mos, ren kyllingfilet og egg, med en gradvis reintrodusering av tørrfor. Etter 2x kakao kunstverk av perfekt konsistens, som bare var å plukke fra gresset uten any smear, så det ut som en suksess, og Ede fikk V&H blandet med litt gulrotmos til kvelds. I morges viste det seg at jeg var litt snar med å trekke konklusjoner i går, og min vurderingsevne før morgenkaffe er heller ikke noe å skryte av. Det første som kom ut var fint, så jeg avfeide den siste klatten med softis som ingenting. ..og jeg glemte å tenke på at Ede ikke har fått intimbarbering på en stund. Rævskjegget hadde rukket gro nok til å kunne forveksles med ansiktet på en nykonvertert islamist, noe jeg smertelig ble gjort oppmerksom på da jeg noen timer senere måtte tørke stumpen hans fra en ladning med viskositet lik brun kjøttkakesaus ved 278°K. Det som først så ut som en grei tørkejobb viste seg å være det verste tilfellet av danglebær jeg ikke har hørt om før. Ord kan vanskelig beskrive den følgende halvtimen.  Det ble tørket og vasket og lugget i det nyanlagte talibanskjegget uten antydning til å nærme seg måloppnåelse. Ede begynte bli sår i stumpen og protesterte mot behandlingen, men forstod alvoret i situasjonen og samarbeidet tålmodig for å la meg prøve fikse problemet med dobbel effileringssaks, noe som heller ikke var noen quick fix. Vurderer begynne kalle ham Harald nå, etter Harald Hårfagre. Etter at effileringssaksen hadde gjort hva den kunne, så var det fortsatt en absurd mengde småsmuler av brun sement stuck i fløyelen rundt kaviarstjerna på den heltemodige pompen. Å finne frem sjampoen hadde liknende effekt på Ede som på røverne i Kardemommeby. Den heltemodige roen og tålmodigheten slo over i engstelse og han ville ikke samarbeide mer. Fordi han er hjernevasket fra barnsben til å forbinde dusjen med mat, så gikk han allikevel med på å la meg lukke døren bak ham, i håp om lysere tider, men forstod han var fanget i en felle øyeblikket etter, da jeg skrudde på dusjen uten at det luktet mat der inne. Ikke tale om at han ville gå med på det der. Han er for stor til å kunne tvinges nå, så å få den stumpen der inn over kantene på dusjsonen var det bare å glemme. Løsningen ble å massere inn sjampoen midt på gulvet og omstendelig vaske den ut igjen med vaskekluter og håndklær i flertall, mens han benyttet anledningen til å styrketrene muskulaturen rundt halefestet for å være bedre rustet til fremtidige konflikter av samme art.  Da det begynte vibrere truende i halsbåndet var jobben heldigvis gjort.  Nå som veslefjeset er rent og pent og utenfor PSTs søkelys, så er neste oppgave på tapetet å overbevise Harald om at det å stå stille med halen hevet mens jeg romsterer rundt analåpningen hans med en oppladbar, vibrerende, rosa plastdings er nødvendig for å gjøre neste tømming av belgen til en mindre traumatisk opplevelse for oss begge. ..med gulrot- og havregrøt som "lokkemiddel". Godt han ikke kan skrive Finn-annonser for omplassering eller ringe Dyrebeskyttelsen selv. 
    • Jeg tror nok forslaget var å få ny hund umiddelbart etter du har mistet den du har, ikke før. Det er fordeler og ulemper. Og ikke minst, folk er forskjellige.  Nå kan ikke jeg få ny hund pga. sykdom, men selv om jeg hadde kunnet det hadde jeg nok brukt god tid før neste kom i hus. Nå er det to år(!) siden vi mistet våre, og jeg kjenner jeg er mentalt klar for en ny hund. Men for min del sier helsa nei da, så det blir ikke med det første. Uansett tenker jeg det viktigste er å sette pris på den tiden man har, og ta vare på minnene når de er borte.
    • Tankk. Skal sjekke Librela. Når det gjelder ny hund så har jeg faktisk fått det forslaget av en del. Men hu blir sjalu på andre hunder hvis jeg er for "overstrømmende" så det blir evt om lenge til.
    • Fin tradisjon! Har ikke pleid å sette noen spesielle mål for hundeholdet, men kanskje det kan hjelpe på motivasjonen for ulike ting. Så, her er mine ikke så ambisiøse mål for resten av 2025 (om enn litt sent, hehe): - Har en del hundebøker liggende som jeg gjerne vil komme gjennom. Jeg leser igrunn lite bøker generelt, så blir ganske fornøyd hvis jeg kommer gjennom 2 i løpet av de neste 5 månedene - Sydney har muligens ikke så altfor lenge igjen, så hovedmålet blir å gi henne en så god pensjonisttilværelse som mulig og gjøre mitt beste for å holde henne i god helse.
    • Ja, det ble tre dager av 2025 det... Så her må det oppdateres med nye mål for 2025 for frøken Lilje: Blodspor: - Starte AK Nosework: - LGT - Merkeprøve(r) Kurs: - Passering - Nesearbeid (spor/søk) - Apport for moro skyld?    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...