Gå til innhold
Hundesonen.no

Han eter sin egen bæsj..

jeanette-k

Recommended Posts

Bono er nå 9 uker og har enda ikke blitt stueren, men det er ikke problemet.

Han eter sin egen bæsj, med en gang har har bæsjet og jeg ikke har lagt merke til det sluker han det i seg.

Hvorfor gjør han dette?? Syns dette er kjempe ekkelt, men jeg greier ikke å få han til å slutte med det. Hvordan kan jeg gjøre det??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff... Det smake sikkert fælt og jeg vet ikke hvorfor Bono gjøre sånn.. Men hvis du oppdaget at Bono holde på å lukte el spise så ta du Bono og la den lukte imens du holde Bono og si fy fy og la den gå igjen og avføring blir der så når Bono går mot den igjen og du si nei og ta Bono vekk fra avføring og gjøre det omigjen. Vær tålmodig. Så fjerne du avføring.. Hvis det skjer igjen så gjøre du det samme.. Tilslutt vil Bono nok skjønner at Bono får ikke lov å spise avføring... Gi belønning når Bono la være å spise avføring... Håper det går over tilslutt...

Lykke til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke uvanelig at en valp smaker på litt på bæsj, men om den "gafler" det i seg har jeg hørt at det kan komme av en mangelsykdom, at det kan være en medisinsk årsak til bæsjespsising. Jeg har også hørt at fôrbytte kan hjelpe. Kan hende valpen er sulten? Valper skal ha 4 måltider om dagen, og ha god matlyst.

Legger ved en link som forklarer bedre. Men det beste tipset jeg kan gi er nok å være rask med å plukke opp bæsjen! :D

Lykke til!

http://www.jwdata.no/dyreklinikk/forum/vie...b77f3753a6d4b03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aris gjorde det da han var liten, jeg tok og spylte han med masse vann i munnen etterpå, nesten ubehagelig, så han forbant det med det, og det hjalp faktisk etterhvert.

Men fikk tips om munnspray, sånn sterk, den tar du med deg, med en gang han har spist skulle du spraye noen trykk i munnen, ikke skadelig, men smaker ikke godt, igjen, så han forbinder dette som ikke veldig behagelig når han spiser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil nok ta sin tid ennå.

Han eter sin egen bæsj, med en gang har har bæsjet og jeg ikke har lagt merke til det sluker han det i seg.

Hvorfor gjør han dette?? Syns dette er kjempe ekkelt, men jeg greier ikke å få han til å slutte med det. Hvordan kan jeg gjøre det??

Den enkleste måten er å hindre ham i å nå det, altså å lufte ham ofte nok til at han får gjort det han skal ute (dermed blir han raskere husrein) og følge med inne så han ikke får sjansen til å gafle i seg. Evt kan du si nei og ta tak i ham før eller i det han spiser det, for så å gi ham et alternativ. Etterpå er alt for sent, i hvert fall om du skal lære ham noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt: jeg har ingen erfaring med dette selv, så jeg aner ikke om det virker.

MEN jeg har hørt at det kan hjelpe å ta ananas i maten. At hunden ikke liker smaken det blir på avføringa etter å ha spist ananas, og dermed lar det være.

Jeg har og hørt at grunnen er at maten ikke er skikkelig fordøyd, sånn at det fortsatt er "næring" igjen i avføringa. Forbytte kan da være et alternativ.

Jeg tror ikke noe på at kjefting o.l er rette veien å gå. Da er det bedre å sørge for at valpen ikke får mulighet, ved å følge nøyere med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant følgende svar av en veterinær på et tilsvarende spørsmål (kilde: alternativet.no)

Det første du bør gjøre, er å finne ut hvorfor valpen gjør dette? Er det et utslag av renslighet, mangler den noe i kosten, er det en stressrelatert atferd, eller hva kan det være som er årsaken?

Så gjør du noe med årsaken:

Pass på at det er plukket opp avføring etter hundene minst en gang om dagen. Den første tiden bør du være ute sammen med dem, og plukke opp med en gang. Da får ikke hunden anledning til å gjøre feil.

Få undersøkt en avføringsprøve hos din veterinær så du kan utelukke at den har invollsparasitter!

Kanskje skal du endre fôringen? Får hunden det den trenger av vitaminer, mineraler og energi? Ved å gi et valpefôr av høykvalitet, eller sette deg grundig inn i hundens næringsbehov og lage maten selv vil du oppnå dette.

Tenk gjennom aktivisering av hunden - får den tilstrekkelig mental aktivisering? Fysisk aktivitet - er det optimalt, ikke for mye eller for lite?

Hva med stress (for mye og for lite aktivitet er en stressfaktor, men det kan være flere)?

Husk at all fokus på atferden kan være med på å forsterke den - det som startet som en uvane kan lett bli forsterket og etablert hvis man kjefter på hunden, eller gjør noe annet med hunden når den spiser avføring!

En god hjelp for å bli kvitt uvanen sammen med evt. arbeid i forhold til grunnårsak er å gi begge hundene hermetisk ananas, det gjør avføringen mindre attraktiv å spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ville ringt til dyrlegen å spurt om dette. Det kan hende hunden har mangel på ett eller annet.

Veldig ekkelt ihvertfall :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• https://www.spleis.no/project/445754 Jeg har null venner å minimalt med familie så jeg har ingen nettverk så håper på at dere kan være så snille å hjelpe meg å dele. Forventer ingenting og setter ekstremt stor pris på all hjelp vi får ❤️ Bucky kom inn i livet mitt som en liten sjarmør med et stort hjerte. Han er min bestevenn, min lille baby og midtpunktet i livet mitt. Han har gitt meg utallige smil, trøstet meg når livet har vært tøft og spredd mye glede til alle han møter Etter jeg kom hjem fra operasjon på Jack (andre hunden min) på tirsdag så jeg at Bucky ikke var i form å det var rett inn på dyresykehuset med han. Viste seg at han hadde svulst med veske i buken. Etter en rekke prøver og bilder så kom de frem til at han har kreft i leveren. Jeg tokk da valget i å prøve å gi han en kjanse da han fortsatt har mye livsglede igjen. Han ble operert på torsdag og de fikk ut hele kreften. Han mener at det er den possitive typen men vi vet ikke mer før prøvene kommer tilbake om 3-5 uker. Han så heller ikke tegn til noe flere kuler men vi må ta ct om noen uker/måneder igjen for å se om det er flere inni leveren. Men så langt så virker alt bra å jeg får kanskje hente han hjem i morgen ❤️ På tlf i sta så nevnte veterinæren at regningen er nå på nærmere 90 000kr (ink ligge over til mandag). Jeg har igjen ca 50 000kr på forsikringen i tillegg til noe på buffer konto men det er ikke nokk da jeg måtte ha en operasjon på Jack som blir delvis dekket og har måtte ut med en del penger i sommer da hvitevarer røyk og måtte spyle tett rør osv.. Så har valgt å prøve å spørre om hjelp selv om jeg syns det er flaut å ikke liker å spørre om hjelp..  Har over lengre tid prøvd å selge det jeg eier på finn uten hell så tviler på at jeg plutselig får solgt noe mer der nå, skal prøve å male bilder å selge men sliter mye med kronisk migrene utmattelse depresjon osv.. så vet ikke hvor mye jeg får til der. plukker også sopp på bestilling men var helt tørka ut når jeg skulle inn å se på onsdag så max uflaks. Har også valgt å kutte ut behandlinger,legetimer og medisiner fremover for å ta vare på Bucky å få betalt ned det jeg evt må ta opp i lån  
    • Det er masse ekle planter der ute. I områder med f.eks. borree (urt), hundegress eller boress (også gress) er det høyst sannsynlig noe plantemateriale som sitter fast i svelget. De nevnte gressartene har blader som kan forårsake skader, men det finnes mange flere gressarter som har frø med mothaker fra *******. 
    • Det kan være at strået har forårsaket et sår eller noe som holder på å gro. Hvis du er usikker, ta en telefon til dyrlegen og hør hva de sier. Jeg ville sett det an et par dager til om hunden ikke er plaget ellers.
    • For ca 3 dager siden startet hunden min å nyse noe voldsomt. Plutselig kom det masse neseblod, og mens jeg hastekjørte til vetrinæren kom det plutselig et gress-strå ut av nesa hans… Dro det forsiktig ut, og da stanset både blødning og nysing og lillemann var like kvikk og glad som ellers!  Bare snu bilen å komme seg hjem…  De siste to dagene har han gått rundt å «harket» innimellom. Det virker som om han har noe ubehag i halsen. Ser ingen gress eller noe annet som sitter bak i svelget… Såå kan det være ubehag fra strået som kom ut av nesa?  Eller bør jeg ta han til vetrinær og få sjekket? Føler meg som en hysterisk hundeeier her jeg sitter, så hvor lenge skal jeg se an «harking» før jeg ringer dyrelege?🤣 Han har ingen problemer med pust, og harkingen kommer hvis han blir litt gira 
    • Ede er bra i magen igjen, etter en lang periode på kost bedre egnet for gris enn en hund. He doesn't seem to mind ^^ Jeg uttalte nylig at det som en periode har tedd seg som Sir Edeward nå har begynt gjenoppta mange uvaner han hadde som yngre. Kampen om kjøkkenbenken, motvilje mot utgangsstlling, vil ikke slippe leker på kommando. Han har begynt te seg valpete igjen, på alle måter.  When Dickhead Awakes var en boktittel jeg lekte med da jeg planla hundeholdet. Selv om han fortsatt sitter og tisser som en jente og spiser som en toåring, så blir nok de neste sidene i denne dagboken hetende nettopp det.
  • Opprett ny...