Gå til innhold
Hundesonen.no

max pris på blandings hunder og de uten stamtavle


Anettex

Recommended Posts

Jeg syns at max prisen på blandingshunder burde hvert 3000 og de uten stamtavel også! Du har jo ingen garantier på hunden! Den kan ha sykdommer som flere hunder i slekta har som er arvelige.

Blandinger av chihuahua og "mote raser" tar jo folk fra 6000 - 12000 kr for! Det er jo så grådig teit bare fordi den er en motehund og er blanding så skal den koste så mye mer enn andre blandinger!

Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i at det bør være en makspris på hunder både blandingshund og rase uten stamtavle. Kanskje en makspris på 4000-5000, men da bør registrering, chipping, vaksine, ormekur og helseattest være inkludert (noe jeg synes burde være et krav når man skal kjøpe hund, uansett hvilken).

Samtidig synes jeg det også burde være en makspris på hunder med stamtavle, enkelte hunder selges jo til så skyhøye priser at det ikke skulle vært lov :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo sånn at tilbud og etterspørsel henger sammen, og prisen blir satt deretter.

Jeg synes det mest idiotiske er at folk faktisk betaler sånne beløp dere nevner for å få en hund de ikke vet en dr*** om.

Så lenge folk er villig til å betale flerfoldige tusen for en blanding eller rasehund uten papirer er det klart at noen "oppdrettere" setter prisen skyhøyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i at det bør være en makspris på hunder både blandingshund og rase uten stamtavle. Kanskje en makspris på 4000-5000, men da bør registrering, chipping, vaksine, ormekur og helseattest være inkludert (noe jeg synes burde være et krav når man skal kjøpe hund, uansett hvilken).

Samtidig synes jeg det også burde være en makspris på hunder med stamtavle, enkelte hunder selges jo til så skyhøye priser at det ikke skulle vært lov :P

Må jo spørre siden du nevner registrering, hvor og hvordan ville du at blandingshunder skulle vært registrert da? Nkk registrerer som sagt bare rasehunder.

Chipp, vaksine og avmarking burde vært en selvfølge uansett rase/blanding spør du meg da.

Men jeg er også enig at det burde vært en max pris for blandingshunder(dog med chipp/vaksine/ormekurer inkludert i prisen) men 4-5000,- synes jeg er mye når jeg selv selger raserene hunder med stamtavle og alt annet inkludert for 8-8500,-

3-3500,- synes jeg er mer en nokk for en hund som ikke har noe stamtavle en kan sjekke hvordan slekten bakover er med tanke på sykdommer og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må jo spørre siden du nevner registrering, hvor og hvordan ville du at blandingshunder skulle vært registrert da? Nkk registrerer som sagt bare rasehunder.

Chipp, vaksine og avmarking burde vært en selvfølge uansett rase/blanding spør du meg da.

Men jeg er også enig at det burde vært en max pris for blandingshunder(dog med chipp/vaksine/ormekurer inkludert i prisen) men 4-5000,- synes jeg er mye når jeg selv selger raserene hunder med stamtavle og alt annet inkludert for 8-8500,-

3-3500,- synes jeg er mer en nokk for en hund som ikke har noe stamtavle en kan sjekke hvordan slekten bakover er med tanke på sykdommer og slikt.

Å fostre opp et valpekull er ikke jo bare bare, så rundt en 4000 kr er en helt kurant pris å betale for en blandingsvalp eller valp fra et såkalt ikke godkjent kull, mot at valpen er vaksinert, chippet, ormekur osv (som jeg også ser på som en selvfølge), synes jeg da. Når det gjelder registrering så synes jeg valpene bør registreres om mulig i NKK, om ikke så blir jo hunden på en måte registrert om den chippes. Det burde jo opprettes et register for blandingshunder også (men kanskje ikke så enkelt), det kunne i hvert fall bidratt litt til å unngå uvettig hundeavl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å fostre opp et valpekull er ikke jo bare bare, så rundt en 4000 kr er en helt kurant pris å betale for en blandingsvalp eller valp fra et såkalt ikke godkjent kull, mot at valpen er vaksinert, chippet, ormekur osv (som jeg også ser på som en selvfølge), synes jeg da. Når det gjelder registrering så synes jeg valpene bør registreres om mulig i NKK, om ikke så blir jo hunden på en måte registrert om den chippes. Det burde jo opprettes et register for blandingshunder også (men kanskje ikke så enkelt), det kunne i hvert fall bidratt litt til å unngå uvettig hundeavl.

at å fostre opp et valpekull ikke er bare bare vet jeg alt om(har hatt noe kull nå).

Men alikavell så synes jeg 4-5000,- blir mye for en blandings hund(men som sagt alle har rett til sine meninger), spesielt om en ikke vet bakgrunnen til foreldrene.

Men hals pris for rasehund uten stamtavle synes jeg er ok.

Men som sagt uansett så mener jeg også at hunder bør få seg en tur til vetten for å vaksineres, chippes og få en helseattest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kostet 3000,- og da var han kastrert, vaksinert og hadde fått ormekur 9 mnd gammel. Jeg hadde glatt bladd opp mer jeg, men så ble det jo mer hvis jeg tar med flybillett o.l

12 000,- for en blanding synes jeg er for mye, selv om det er en Chihuahua blanding - som er så populært for tiden. Synes ikke prisen for blanding/uregistrert hund skal overstige normalpris for rasehunder. Jeg kunne godt betalt 5000 - 6000,- for en blandingshund, bare blandingen er riktig for meg. Man må jo se an menneskene som selger disse blandingshundene og hundene slik man gjør når man kjøper rasehund.

Men så er jeg en av dem som godt kunne spikket og spart og kjøpt rasehund for 20 000,- ++ bare det var rett hund og rett oppdretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener slike debatter er fånyttes. Så lenge det finnes folk som er villig til å betale, så finnes det selgere som er villig til å selge.

Skal vi få ned maksprisen, enten det nå er rasehund, med eller uten stamtavle, eller blandingshunder, så må vi rett og slett slutte å betale det oppdretterne krever. Ikke vet jeg hvorfor folk synes det er greit å betale 20 000 for en miniatyr mens andre raser gjerne ligger på halvparten, eller hvorfor noen gjerne betaler like mye for en blanding som en renrase - men all den tid det finnes slike folk, så må man jo nesten være dum som oppdretter om man insisterte på at de skulle betale minde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

at å fostre opp et valpekull ikke er bare bare vet jeg alt om(har hatt noe kull nå).

Men alikavell så synes jeg 4-5000,- blir mye for en blandings hund(men som sagt alle har rett til sine meninger), spesielt om en ikke vet bakgrunnen til foreldrene.

Men hals pris for rasehund uten stamtavle synes jeg er ok.

Men som sagt uansett så mener jeg også at hunder bør få seg en tur til vetten for å vaksineres, chippes og få en helseattest.

Hmm, ja kanskje litt dyrt å betale 5000 kr for en hund hvor oppdretter ikke har peiling på foreldrenes bakgrunn, men om oppdretter har f.eks. stamtavle på begge foreldrene (selv om de ikke er samme rase) så går det vel an å betale litt ekstra.

Og jeg må bare si jeg skjønner ikke hva som går av de som betaler opp til 30 000 kr for en hund :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra, Sirup - da slapp jeg å skrive det..

Jeg synes det hadde vært viktigere å få en minimumspris på blandinger - enn maksimum. For det er vel ingen som tviler på at valper som nærmest slenges etter kundene som ringer har lettere for å bli omsatt til folk som ikke alltid tenker over hva de skaffer seg enn de som koster en halv formue.

Til sammenligning er det jo lettere for folk å ha en "bruk og kast" mentalitet for kattungen de fikk gratis av naboen enn den Bengalen (en katterase) de kjøpte fra en oppdretter til 10.000,-. Synd, men sant! Dyr som blir gitt bort nærmest gratis lever farlig i vårt samfunn i dag.

Og hvor mye er egentlig registreringen verdt for en hund? De såkalte papirene? Hvorfor skal en super-lovende valp (som også blir bra som voksen) koste like mye eller lite som en som slett ikke er så lovende? Det er jo sannsynligvis kun den første av dem som kommer til å bli vurdert som avlshund, til utstilling, etc...

En hund er en hund - enten den er blanding eller ikke. Og det er jo kun i de færreste tilfeller man faktisk ikke VET hvem som er foreldre. Det finnes jo mange rasehunder det ikke er krav om helsesjekker på også, så det er jo ikke noe argument for/imot blandinger.

Men jeg kan ikke skjønne hvorfor man ikke kunne ha en form for registrering også av blandingshunder, med avstamming registrert - pålagt ID-merking av ALLE valper som selges i Norge, og et eierregister også for blandinger.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NEI! Vi skal ikke ha noe "maks pris" for blandingshunder! Vi er da voksne nok til å faktisk si til en som krever for mye at "hei, dette er jo fullstendig uaktuelt"! Er vi ikke??? Ja, jeg er litt i det krigerske hjørnet idag, men hvorfor i all verden må det være regler for alt? Jeg er veldig enig med Sirup og Susanne!

Herlighet! Vi klarer oss uten regler, så lenge man faktisk ikke støtter etterspørselen ved å betale det som blir "krevd".

Det er jo noe som heter "nei takk" :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med alle siste jeg også...

Den som betaler 30.000kroner for en hund bør kanskje vurdere om ikke prisen er vell høy og om det egentlig er verd det.?

Er ikke Pappilon den nye smuglervaren.?

Og Blandingshunder bør i det minste ha en minimumspris, Buster kostet 500kroner, og mange av søskenene han har fått et ikke så alt for godt liv eller hvordn man skal si det...

"la oss kjøpe oss en billig blandingshund først for å se om hund er noe for oss...." "nei hund var ikke det gidt, jaja.. hva er nr til omplasseringsgreia.?"

Minimumspris vil gi mindre omplasseringshunder, og mere seriøse eiere... håper jeg...

Men nei, en blandingshund skal heller ikke koste det samme som en renrased med samme "spesifikasjoner"...

Blandings Avl eller Blandings Uhell...

- De som avler blanding er det vel pengene som står i hodet på, så da koster den gjerne 10.000kroner... For mye...

- De som har uhell vil bare kvitte seg med valpene, så de koster gjerne 500kroner... For lite...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, ja kanskje litt dyrt å betale 5000 kr for en hund hvor oppdretter ikke har peiling på foreldrenes bakgrunn, men om oppdretter har f.eks. stamtavle på begge foreldrene (selv om de ikke er samme rase) så går det vel an å betale litt ekstra.

Og jeg må bare si jeg skjønner ikke hva som går av de som betaler opp til 30 000 kr for en hund :P

Ja hvis det er mulig å få se stamtavlene og få reg.nr og slikt så en kan sjekke dem selv så kan jeg godta en litt høyere pris men hvis det ikke er mulig så synes jeg heller ikke at hunden bør koste så alt for mye.

Enig med det siste du skriver der ja. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund er verd det "markedet" er villig til å betale for den, uannsett renraset eller ikke!

Syns det er mye viktigere å diskutere minimumspris fremfor makspris, tror at en grei minimumspris kan være med på å forhindre en del impulskjøp.

Må si at jeg personlig driter i hvor mye folk er villig til å betale for hundene sine, det må jo får være opp til hver enkelt hvor mye de er villig til å spandere...

Selv kan jeg si at jeg glatt hadde betalt det dobbelte for min hund, han er i mine øyne virkelig verd det :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hvis det er mulig å få se stamtavlene og få reg.nr og slikt så en kan sjekke dem selv så kan jeg godta en litt høyere pris men hvis det ikke er mulig så synes jeg heller ikke at hunden bør koste så alt for mye.

Enig med det siste du skriver der ja. :P

Naturligvis, hvis ikke ville jo poenget være borte :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uhm.. kan ikke dere lage dere ett emne med minumumsprisen da? Jeg har lagt dette for å høre hva dere ville gitt for en hund. Altså maksimums prisen! PLUSS det er snakk om de uten stamtavle og blandinger! ikke rase hunder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok - hvis kun maks. pris var interessant for deg, så synes jeg at det er helt umulig å svare på. For en raseren hund, rette linjer, helsesjekket, utstilt, etc - MANGE tusen hvis hunden er bra nok.

Blandingshund - uansett blanding ville jeg aldri hatt, så det hadde jeg ikke betalt for i det hele tatt. Dette er KUN fordi jeg vil stille ut hundene mine, og har mer en tilstrekkelig "tilgang" på hunder som jeg kan/vil stille ut. Vil av den grunn ikke fylle huset med hund(er) man ikke kan bruke til det jeg bruker dem til.

Men en maksimumspris for noe som helst synes jeg ikke noe om. En selger kan prøve å selge sin vare for hvilken pris de ønsker - kjøperen får vurdere hva den synes om varen er verdt det. Og det gjelder enten det er en bil, et hus eller et dyr. At det er "sprøtt" at noen gidder å betale 20.000,- for en ureg. hund de ikke aner om er smuglet inn i landet eller ikke - det er meg en stor gåte. MEN det er det at de samme folkene kjøper en håndveske til eller et par sko til 10-15.000,- også...

Så kjøpsviljen (og pengebruken) til visse i vårt samfunn er og forblir ganske uforståelig for meg, ja. Men å nekte dem å betale disse summene synes jeg ikke er riktig, heller.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synd man må ta litt for blandings hunder så mellom 3-5 tusen er passe kanskje! Vet er det er mangen blandings hunder som blir bruk og kast som er veldig synd :P Like fin personliget osv de og som rase hunder da. Bare synd ikke alle oppfatter det sånn. Hadde jeg funnet drømme balndings hunden eller what ever så hadde jeg punga ut for å fått den jeg ville ha. Betalte 3800 for Gizmo og han er uten stamtavle som sikkert folk har fått med seg etterhvert, og om han hadde kosta 5 eller 10 tusen så ville jeg ha hatt han :P Han betyr like mye for meg han om han hadde hatt stamtavle eller nå som han ikke har det da...Mange skaffer seg jo hund for dem er søte osv å har ingen aning hvor mye jobb og hva dem skal ha osv. Så ja de bør ligge litt i pris!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg mener at det ikke skal være noe forskjell på pris på forskjellige blandinger i hvertfall!

Om hunden er blanding av bc og elghund elller om den er blanding av chihuaha og pincher så skal i hvertfall prisen være den samme. De er like mye verdt,ingen av dem kan brukes på utstillinger-få noen lydighetschampionat el noe sånt,selv om det kanskje er mere "stas" å ha en liten blanding(litt sånn paris Hilton opplegg)så bør det ikke være forskjell.

Selges hunden uten chips,vaksine og helseattest synes jeg prisen bør ligge på 1500-2000,med helseattest og chips rundt 3000

Hund uten stamtavle bør man åsså kunne gå ned på prisen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pris ja. Der har folk mange forskjellige oppfattninger. Jeg synes at rasehunder uten stamtavle skal koste rundt 1/3 av normal valpepris. Hvis du kjøper en hund som vanligvis hadde kosta 12.000, synes jeg 4.000 er fin pris for en uten stamtavle. Er det snakk om en chihuahua eller andre dyre hunder som vanligvis koster 20.000 med, er jeg for 1/3 av prisen der også.

For blandinger er 2.500-4.000 kr ok pris avhengig av størrelse på hunden og hvor vanlig den er. 4.000 for en border collie eller labrador-blanding synes jeg er rått.

Alle skal selvfølgelig være chippet, vaksinert og helsesjekka i prisen. Det er en selvfølge inne i hodet mitt, og hadde ikke kjøpt en hund som ikke var det i utgangspunktet av prinsipp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For Simba betalte jeg 3500 og han er blanding av border collie og labrador.

Han var vaksinert, fikk helseattest og kontrakt.

Jeg kunne betalt mye mer for han..

Uansett når blandingene koster bare 500-1000 kr så kan på en måte alle kjøpe de! Mange blandinger som blir bruk og kast sånn som DOGLOVER sier..

De er like mye verdt med eller uten stamtavle syns jeg da..

For blandinger er 2.500-4.000 kr ok pris avhengig av størrelse på hunden og hvor vanlig den er. 4.000 for en border collie eller labrador-blanding synes jeg er rått.

Hva mener du med det??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med det??

Det er utrolig mange av akkurat de blandingene. Når det er mange av en ting blir det konkurranse - altså lavere i pris. Når du kan få en reinrasa BC med stamtavle for 6 lapper, synes jeg det er drøyt med 4.000 for en blanding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men "hallo"...

Hvis man synes at alle blandingshunder burde koste like mye fordi de er "like mye verdt" - hva da med biler?? Hvorfor koster en Volkswagen Passat så fryktelig mye mer enn Seat-modellen som er omtrent lik.. Skulle ikke da også en Lada ha samme pris som en BMW (eller omvendt) ?

Selvsagt er det markedet og kjøpeviljen som rår her. Ingen kan vel tvinge noen å selge chi-blandingene sine for maks 3000,- når de har 20 stykker i kø som er villige til å bla opp både 10, 15 eller kanskje 20 lapper for dem, eller?

Men de som vil ha 15.000,- for bc-rottweilerne sine kan sikkert vise fram stamtavler, helsesjekker, konkurranse resultater på foreldredyrene til de blir blå - de får aldri i verden solgt dem for dette uansett.

Som vanlig har Sverige kommer litt på vei med dette, da.. Sjekk deres Finn.no som heter Blocket.se - et enormt salgsmarked for mer eller mindre seriøse.. ALLE annonsørene der forplikter seg til å følge SKK og SVERAKs regler (Sverak = rasekatt org.) og ta minst 100,- for en kattunge og 500,- for en valp. Og dette presiseres i annonsene.

Hadde de i hvertfall ganget denne summen med tre eller fire - så tror jeg faktisk man kunne sett en forbedring i "bruk og kast" innstillingen til endel. (Ikke alle, men..)

Men fortsatt - ID-merking av alle dyr, og et sentralt register som politi, myndigheter, organisasjoner har tilgang til som inne holder eieropplysninger. Gjerne nettbasert for blandingene, slik at man selv kan oppdatere eierregisteret hvis man selger en av kattungene eller blandingsvalpene sine.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

nå føler jeg litt at dere med blandinger eller har hund uten stamtavle reagerer her.. når jeg leser på innleggene deres så føles det sånn at dere hadde samme kjærlligheten til hunden FØR dere kjøpte den som nå når dere har hatt den i noen månder/år.. hadde du funnet en BC blanning og de vill ha 6000 for den hadde dere virkelig vurdert å kjøpe hunden da? siden dere kunne bla opp så myyyye mer for hundene deres? selvfølgelig kan jeg også si at MIN hund er myyyye mer verdt men da jeg var på leting etter en hund så nekta jeg å gi mer enn 9000.. så hvis dere ville seriøst gitt 6000 pluss minus for en blanding hvorfor da ikke spare 3000 kr til og få dere en rase hund med garanti for friske linjer og myyyyyyye mer muliugheter.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...