Gå til innhold
Hundesonen.no

Styre hunden med armbevegelser.

ida

Recommended Posts

Skrevet

Kom på noe, da vi drev og forserte ei myr i dag. (Fryktlig mye myrer i marka her :P )

Når jeg har lagt ut ballene i en søksrunde for Fibi, så viser jeg noen ganger retningen hun skal starte søket, ved å strekke ut armen den veien jeg vil hun skal gå. Det samme gjør jeg, hvis hun ikke ser ballen som jeg kastet i vannet.

I dag drev hun og snuste etter noe (Det viste seg å være en gjørmete druknet tennisball. Altså en skatt!), mens jeg hoppet fra tue til tue over myra. Da jeg snudde meg etter henne, sto hun litt usikker og hadde ikke løypa helt klart for seg. Da kom armen min kjapt opp og signaliserte hvor hun kunne hoppe trygt og hun fulgte armsignalet.

Det var jo ganske effektivt hjelpemiddel i en sånn potensiell farlig situasjon (skumle høl i disse myrene) og greit at hun skjønner slik "peking", men er det egentlig litt mye hjelp i en treningssituasjon i søk?

Skrevet

I et feltsøk synes jeg du bare skal vise retning når du sender ut hunden, for så å overlate resten til hundens sanser og erfaringer. Når du derimot kaster en ball eller gjenstand (markering), hvor hunden skal gå langt unna og søke, er det inne i mellom usikre avstandsberegninger fra hundens side og man må kanskje hjelpe hunden ved å stoppe den og dirigere i riktig retning. Jeg trener ofte slik at jeg sender ut Lisa i ett område, og holder henne der ved hjelp av dirigering selvom det ikke er noen dummy der. Bare for å trene på høyre, venstre, (ser i retningen jeg vil hun skal gå, viser med hånda i retningen og sier "ja!") og utover (holder en hånd rett opp i været , "kaster" knytteneven ut og sier "Ut".)

På jakt er man fullstendig avhengig av å kunne dirigere hunden, både på land og i vann.

Skrevet

Da kan jeg faktisk trene på armsignaler som øvelser i seg selv. Artig. Må ligge noen forsterker der, vel? I en innlæringsfase ihvertfall? Ja, jeg finner vel ut av det... Takk for tipset!

Skrevet

Da kan jeg faktisk trene på armsignaler som øvelser i seg selv. Artig. Må ligge noen forsterker der, vel? I en innlæringsfase ihvertfall? Ja, jeg finner vel ut av det... Takk for tipset!

Forsterkningen er jo at hvis hun følger retningen du angir, så finner hun gjenstanden :P Jeg pleier også å si "bra", "flink jente" når Lisa stopper på fløytesignal, som en bekreftelse på at det var riktig, nå skal du få retningen av meg.

Noen bilder:

Berit dirigerer hunden sin lenger ut:

05berit.jpg

Kirsten dirigerer hunden sin til høyre:

05kirsten.jpg

Jeg viser retning når jeg sender ut bikkja:

21treningdirigering.jpg

Skrevet

Å nå vil jeg virkelig gå og lære mer! Det ser så gøy ut og jeg vet jo at Fibi syns det er morsomt!

• 2 weeks later...
Skrevet

Når hundene bruker kroppsspråket sitt så mye så er det vel ike noe galt i at vi og bruker vårt når vi trener med hunden, bare man er litt konsekvent og målrettet.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...