Gå til innhold
Hundesonen.no

Å bevege seg utenfor hjemmesonen

Sirup

Recommended Posts

Skrevet

Hmm, jeg går ut fra at det vil bli bedre etter hvert som valpen blir tryggere på seg selv og dere. Hva gjør valpen når den ikke vil gå lenger da? Nå vet ikke jeg hvordan dere bor, men om dere bor sånn at hunden kan gå løs, så kan dere jo bare gå, så kommer den nok etter :P Så kan dere belønne valpen når den kommer, med en godbit e.l. Det er også viktig å ta med valpen på mange forskjellige steder, slik at den blir godt vant. Da vil nok dette gå over. :D

Skrevet

Hun kommer nok med etterhvert, evt går det an å trille en ball eller kaste litt godbiter for å få retning framover. Eller kjøre et stykke hjemmefra så ikke 'hjem' blir en magnet. Bruk masse tid i skog og mark og tren innkalling og kontakt så mye som mulig! :D Greit å hjernevaske disse jakthundene mens de fremdeles er små og synes mor er tryggest.

Skrevet

I dag skal vi forsøke å fjerne henne fra hjemmemagneten. Det er såpass rolig i den gata vi bor, at jeg vil utsette henne for litt mer liv og impulser. Vi bærer henne ned til gågata ( ca 100 meter unna), og ser om vi ikke får henne med på en liten diltetur i bånd langs kaia og tilbake gjennom gågata.

I morgen skal vi ut på et friområde utenfor byen, og der kan vi trene kontakt. Vi gjør det daglig på en parkeringsplass rett nedenfor huset, men der er det jo ikke like mye spennende å snuse på som ute i naturen, så det blir litt "falsk" innkalling".

Skrevet

Hun var så flink ned i byen på lørdag at jeg trodde hjertet skulle sprenges av stolthet! Gikk flott i bånd, vesle knøttet, snuste og luktet og tittet på alt det nye rundt seg. Hun har vokst opp med barn i huset, så barnevogner ville hun veldig gjerne bort til, men da vi møtte en mann i rullestol var det litt mer skummelt. Men ikke verre enn at hun etter et lite minutt tok mot til seg og lot seg klappe av mannen i stolen, og da var det ikke så skummelt med rullestol likevel.

Det ble litt vel mye inntrykk for henne, så vi måtte halvere turen. Det ble halve kaia og halve gågata, og da hadde hun fått se masser av folk, 3 rottweiler-valper ute på tur, en CKC spaniel (som dro-og-dro-og-dro og ville bort og hilse men som hun overså), rullestol, barnevogner, en stor båt som lå stille og brummet, en liten båt som forlot kaia da vi var der (det var litt spennende), plenty av biler og motorsykler, og en motorsykkelmann som luktet så godt av pølser at hun helst ville sitte ved bena hans og ikke gå videre. :D

I går var i vi ute ved Alnes fyr, og Poppy var i Mekka - og vi fikk bevist at innkallingen ikke er helt patent ennå. Hun springer heldigvis ikke vekk fra oss når vi kommer for å hente henne, men hun kommer heller ikke til oss hvis det er mer spennende å leke i gresset som er like høyt som henne selv.

Det var tilfeldigvis åpning av en kunstutstilling ved fyret, og det var mye folk der, så vi fikk gjort litt mer menneske-sosialisering også. Det var et par barn der som gjerne ville klappe henne, og hun var så flink og lå stille og lot seg kose med uten å leke-nappe i de små barnehendene (jeg satt selvsagt ved siden av og passet på).

Men hun har ikke helt skjønt konseptet med meg og mannen ennå. Vi satt/sto og pratet med en bekjent mens Poppy svinset ved føttene. Da kom det en mann gående forbi på stien. Han stoppet ikke for å se på Poppy eller noe, men han gikk vel med så bestemte skritt at Poppy tenkte at her var det best å følge med. Så hun travet glad ned stien etter denne mannen. Da vi kalte på henne, stanset hun i det minste, men hun ble stående en liten stund og se lengselsfullt etter den fremmede, før hun bykset mot oss. Tøsa vår. ;)

Skrevet

Så koselig! Jeg blir helt hvalpesyk av å lese dette! :D Det høres ut som dere har fått en deilig liten frøken!

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...