Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen spørsmål om Konfirmasjon

Guest Christine

Recommended Posts

Skrevet

1. Hadde/ skal du ha bunad?

Ja min mor sydde en til meg(hun er veldig flink med håndarbeid) hun har også sydd en til min søster og er nesten ferdig med en til seg selv nå.

2. Fikk du mye penger/ har du høye fårhåpninger til penger?

Tja, satt vell med ca 9000,- etter komfirmasjonene utenom andre gaver.

3. Hva brukte/Hva skal du bruke pengene på?

Jeg kjøpte vell sykkel og nintendo og masse klær for pengene om jeg ikke husker helt feil.

4. Hvordan ser/ Hvordan skal konfirmasjones bildet ditt ut?

Meg står på terassen hos mormor i bunaden min, helt ok bilde ikke behov for noe fotograf.

5.Konfirmerte du deg/Skal du konfirmere deg Borgelig eller kristelig?

Kritstelig, samme presten som døpte meg når jeg var liten som komfirmerte meg(han pensjonerte seg 2 år etterpå).

Skrevet

Ja, hadde bunad. Blå trønderbunad tror jeg.

Fikk 18600,- om jeg husker rett, + noen gaver. Er fornøyd med det :P

10 000,- gikk til innkjøp av Albin. Resten av pengene aner jeg ikke hvor ble av.

Tok ikke noe konfirmasjonsbilde. Hater å bli tatt bilde av :P

Konfirmerte meg kirkelig.

Skrevet

Jeg hadde ikke bunad. Jeg får den til 20 års dagen tror jeg, og da blir det nordlandsbunaden siden hele slekta mi + mor og far kommer derifra.

Jeg tenkte ikke så mye på gaver og penger og slikt. Selve festen, og at familie og venner kunne komme var det viktigste for meg. Jeg fikk 11000 + gaver, og er selvfølgelig veldig fornøyd med det :P

Jeg har ikke brukt pengene på noe enda. De står i banken, og skal spares til jeg er helt sikker på hva jeg vil med dem

Det er vanskelig å forklare. Det er meg alene på et bilde, og er tatt av fotograf.

Jeg konfirmerte meg kristelig, og er vel fornøyd med det :P

Skrevet

Nei, hadde ikke bunad. Jeg ville ikke ha det. Jeg ville aldri ha brukt bunaden ellers, og ville heller ha penger og andre ting enn bunaden. Men fikk en nydelig kjole isteden :P

Jeg fikk 19 000,- om jeg ikke husker feil. 10 000 av dem fikk jeg av min avdøde bestemor, hun hadde planlagt å gi meg 10 000,- Jeg fikk også mange fine smykker og et digitaltkamera.

Hmmm.. Kan ikke helt huske hva jeg brukte pengene på.. Satte inn det meste i banken, og brukte vel litt på klær og sånt..

Jeg står i hagen med en blå vegg med blomsterkasser på, i bakgrunnen.

Jeg konfirmerte meg kristelig..

Skrevet

Japp, lofotbunad :P

Håper jeg får minst 15.000 ihvertfall.

De skal spares..

Et sted med fin natur i bakgrunnen antar jeg. Jeg i bunad + hundene?

Konfirmerer meg i MORGEN :P Kristelig, men er ikke kristen.

Skrevet

- Ja, fikk av tanten min. Selv om jeg haaater å gå med bunad - og dette var siste gangen jeg skal ha på meg en - så fikk mamma overtalt meg.

- Fikk 24 000 + digitalkamera mitt. hadde ikke trodd jeg ville få så mye.

- HUND! Og et konkurransekurs, litt til utstilling og til trimmebord.

Har ikke giddet å ta ennå, hehe. Men blir nok med bikja.

Kirken. Men hadde jeg valgt nå hadde jeg uten tvil tatt borgerlig.

Skrevet

Da var jeg ferdig med å konfirmere meg..

Det ble 23 000kr, en del smykker og NKKU leir :D

Skrevet

-Ja, jeg hadde en arvet blå nordlandsbunad som jeg liker veldig godt

- Jeg fikk vel 20 000 på femtilappen + ett par smykker og andre gaver

- Mine penger står trygt plassert i banken.

- Jeg var hos fotograf å tok litt forskjellige bilder

- Jeg konfermerte meg kristelig.

Skrevet

Nei jeg har ikke bunad, og jeg angrer IKKE ;) Ser så trangt og varmt ut.

Jeg fikk 25 000 pluss en del smykker,armbånd osv.

Jeg kjøpte en ny mobil for 3000 kr, Pito for 15 000 og resten gikk på ting til Pito.

Jeg sitter i kjolen som jeg konfet meg i.

Jeg konfirmerte meg kristelig. Har aldri skjønt vitsen med borgerlig :D

Skrevet

Hadde ikke bunad. Prøvde en bunad men den kledde meg ikke akkurat. Istedenfor klarte mor å lokke meg oppi noe som så ut som en konete matrosdress. Så temmelig dum ut :D

Det ble en del penger. Mor og far er skilt så ble på en måte dobbelt opp. Rundt ca. 25 000 tror jeg det ble alt i alt.

Dro på et kjøpsenter dagen etter (!) og kjøpte noe klær og andre unyttige ting. Kjøpte også to treningsapparater på TV Shop som ALDRI har blitt brukt. Resten av pengene kan jeg ikke huske hva jeg brukte på, men borte ble de! ;)

Mitt konfirmasjonsbilde er da av meg i matrosdress, hvor jeg lener meg mot en stol. På denne stolen står det da en lysestake med 5 tente stearinlys! temmelig teit. Et bilde som nå henger på veggen hos mor, far og øvrig familie. Skrekk og gru.

Jeg konfirmerte meg kristelig.

Til mitt forsvar så er det nå ca. 10 år siden jeg ble konfirmert

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg brukte for det meste lek som belønning med puddelen, han krevde en del aktivisering men han begynte ikke å bli destruktiv eller pipete om jeg var litt treg en dag eller to, det var greit. I tilfelle det er interessant har jeg en video av en ekstra lang treningsøkt ute en kveld da han trengte litt ekstra hjelp til å få ut energi. Slikt går helt fint, så lenge hunden ikke sier ifra ved å ødelegge ting 😅   Kan jo hende det blir puddel igjen, men kjekt med input i tilfelle det var noe jeg ikke hadde vurdert. Spaniel var ikke på radaren min, vet ikke om det inntrykket jeg har av dem er helt riktig for meg. Og en tråd jeg fant her inne snakket om at de luktet sterkt for noen, det gjør meg litt skeptisk, lukt er grunn til at jeg ikke ville hatt Golden retriever feks 🫣 Korthår collie så jeg på for en del år tilbake men falt ikke helt i smak. Vurderte også chodsky pes, basenji, lundehund, sort elghund, whippet etc, veldig forskjellige raser med forskjellige behov 😅 
    • Det kommer jo litt på ambisjonene mtp lydighet og sånt også. Hunder som er lette å trene krever ofte også mer aktivisering.  Med labrador er det på godt og vondt mye matfokus, det er et godt verktøy i treningen, men også en utfordring. På samme måte som at mange pudler er kresne og vanskeligere å belønne med mat. Spaniel er generelt også mer matglade, men kanskje ikke så ekstreme som labrador.  Gjeterhundrasene har ofte også en del stress, og gjerne lyd med det.  Korthårscollie er en av de jeg synes er litt annerledes og som er ok hunder på aktivitet, de røyter en god del, men ikke noe pelsstell utover børsting og støvsuging. Jeg er litt usikker på lydnivå der. Men kan være verdt en titt.
    • Takk for svar 😁 Har vurdert labrador ja, men litt redd for at den hadde spist alt den kom over 😂  Har absolutt vurdert puddel på nytt, men fra en annen oppdretter. Jeg gjorde mye research og kontaktet flere oppdrettere da jeg fikk min første, men det endte ikke så bra allikevel. Var også ikke klar over at de brune var kjent for å være ekstra gal. Jeg startet en puddelgruppe i området da jeg fikk ham og vi dro på jevnlige treff der, så vet jo at ikke alle er like ikke, men det var en del av guttene som var vanskelige å ha med å gjøre.. så hadde valgt tispe om det ble puddel, tenker jeg. Springer spaniel har jeg ikke sett noe på, har ikke særlig erfaring med den type hund. Pelsstell går helt greit. Alle har jo noe stell. Puddel var ganske mye innimellom, men det var jo ikke verre enn at jeg bare kunne glattbarbere ham om jeg ikke orket en periode. Har også blitt klok av skade og innsett at jeg må prioritere trening på ro ute 🫣
    • Ah perfekt! Takk skal du ha for heads up! Hadde litt guffen magefølelse. Takk for tips, sjekker ut disse nærmere  
    • Nydelig puddel! Selv om du var uheldig med denne så finnes det nok stabile og roligere puddler av begge kjønn. Det handler mye om gener og litt om trening. Men jeg tenker med en gang standard labrador av beskrivelsen din. Det er sjelden mye lyd, de er arbeidssomme, men (som alle raser) tåler en rolig dag så lenge de ellers får det de trenger av aktivisering både mentalt og fysisk. Ellers ville jeg kanskje tatt en titt på springer spaniel, men de kan ha litt lyd. Faktorer som spiller inn er hvor mye aktivitet du ser for deg i hverdagen, og hvor mye pelsstell som er ok. Med puddel er du jo litt vant til pelsstell, så jeg antar det går fint?  Puddel med litt bedre research både på oppdretter og linjer kan jo også være en mulighet. De er flotte arbeidshunder, og det er jo en grunn til at de er brukt som servicehunder - da skal de tåle det meste av ulike situasjoner i ulike omgivelser. Hvis det kun var stresset hos denne hunden du ikke likte med puddelen så ville jeg dratt på noen puddeltreff og snakket med noen oppdrettere.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...