Gå til innhold
Hundesonen.no

Gå i bånd med valp

Sirup

Recommended Posts

I tråden om hva man ville gjort annerledes er det en del som nevner dette med å gå i bånd. Nå har vi fått valpen i hus, og hva bør vi da tenke på?

Poppy er veldig flink. Hun rusler ved siden av oss enten hun er i bånd eller ei. Noen ganger setter hun seg på rumpa ned når hun føler vi er litt for langt unna huset (hun har bare vært her i halvannen dag!), men så dilter hun etter igjen. Hun drar ikke i båndet og forsøker ikke å vri seg ut av det heller. Er det noe triks til å få henne til å fortsette på dette gode viset, bortsett fra masse ros? Kan vi vente oss en helomvending når hun begynner å bli varmere i trøya?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke at det vil skje nei(skjedde ikke med oss ihvertfall)

Hunden vil jo etterhvert elske å gå tur, så det er heller sjangs for at den begynner å dra for å komme frem til spennende ting og lukter.

Er bare å lære den lineføring/gå pent i bånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri orket å ha "drahunder".

Dere har jo et kjempegodt utgangspunkt i og med at hvalpen ikke drar. Gi henne godbit/ros hver gang hun ser på deg (i øynene, ikke på hånden med godbit) i tillegg, slik at hun lærer at det lønner seg å ha kontakt med deg.

Begynner hun å dra, ville jeg bare stoppe umiddelbart, når båndet strammer seg og vente til hun kommer, eller båndet er slakt igjen. Så godbit/rose og fortsette turen. Altså: Hun vil erfare ar det å dra i båndet ikke fører til noen goder, men så lenge hun går pent, vil mye morsomt skje.

Hvis hun f.eks drar for å hilse på noen, eller mot noe annet attraktivt, ville jeg stoppe, evt. rygge tilbake til der hun begynte å dra, og hvis nødvendig gjenta dette til hun gikk pent helt bort. Så ville jeg vente på øyenkontakt og gi et "værsågod". Belønningen for å gå pent, er at det skjer noe hyggelig. Erfarer hun at hun kan trekke deg dit hun vil, vil hun jo erfare at det lønner seg å trekke i båndet!

Jeg vil ikke bruke "nei" eller "fy" eller rykking i båndet eller andre såkalte trusler, eller straffemetoder. Det har vist seg at atferd har det med å øke når den får oppmerksomhet, også negativ, så det er dumt å introdusere slike utrivelige og lite dokumentert effektfulle metoder. Lykke til. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...