Gå til innhold
Hundesonen.no

Papillon

250186

Recommended Posts

Skrevet

Hei dere!

Jeg har så veldig lyst på valper på hunden min. Jeg sliter med å få tak i en han hund av papillonrasen. Jeg har spurt og letet litt men kan ikke finne noen. Vet dere om noen som har papillon? Jeg har jo ikke papirer på hunde min. Så har vært i kontakt med 1 eier, men de ønsker jo ikke å parre med min som ikke er registrert. Om dere vet om noen som har papillon som ikke er registrert som jeg kan kontakte. Har dere lyst til å hjelpe meg. Bor i vest agder- kristiansand. Men er villig til å kjøre...

Ta gjerne kontakt!

Mvh Carina Gunvaldsen

Mail: [email protected]

Skrevet

Det blir kanskje litt vanskelig for deg å få noen på sonen til å anbefale deg parring med papirløs hund. Det er greit å gjøre det man kan for å unngå at arvelige sykdommer bla. føres videre!

Skrevet

Hvorfor vil du ha valper på hunden?

Dette virket kanskje ikke så veldig gjennomtenkt?

Hvilken rase/blanding er hunden din?

Jeg skjønner jo godt at ingen vil låne bort sin renrasede hannhund til en hund uten papirer, og for å være helt ærlig håper jeg du ikke finner noen. Ikke for å være frekk, men jeg blir lett irritert når det gjelder useriøs avl.

Er hunden din øyelyst for PRA og kneleddssjekket for PL?

Skrevet

Jeg håper da virkelig at dere følger raseklubbens helsekrav selv om hundene deres ikke har papirer, så de i alle fall har bedre forutsetninger for god helse, selv om dere jo ikke kan sjekke flere ledd bakover.

Skrevet

Jeg bare kødda da :D Skal ikke ha noe på han... Skal ha meg tispe senere og valper på henne visse til.

Skrevet

hehe men du har jo fremdeles ikke papirer på Gizmo så gjør d stor forskjell om du bruker han på ei annen uten papirer eller din egen tispe?

Skrevet

hehe men du har jo fremdeles ikke papirer på Gizmo så gjør d stor forskjell om du bruker han på ei annen uten papirer eller din egen tispe?

Ja, samme lurer jeg på???

Virker jo ikke mye gjennom tenkt, du kan ikke sjekke leddene bakover for PRA og Patellaluksasjon.

Jeg blir litt irritert på folk som parrer hunder uten papirer, å kanskje fører sykdommer vidre.

Jeg ville med alt det jeg vet i dag, aldri kjøpt en papillon uten papirer.

Eller brukt mine hanner til å parre tisper uten papirer.

Miko er nå snart gammel nok til å sjekkes, gleder meg til å få det gjort.

Skrevet

hmm...jeg hadde heller aldri gjort det. man vet aldri hva som ligger i slekta.

jeg skal ikke parre mira heller selom hun er RENRASET. det kreves en stødig hånd og gjennomtenkt hode for å avle! :P og jeg vet jeg ikke har kunnskap nok heller. så det overlater jeg til eksperter.

dessuten er ikke mira rasetypisk heller. stor 5.2 kilo, slappe ører å ringlet hale.. så det blir det aldri noe av :D

heller steriliserer jeg henne :P

syns forresten ikke en skal avle bare fordu valper er søte o.l :P

Skrevet

Så skal jeg ikke ha han på den tispa da :rolleyes:

Ikke for å skape problemer men du har jo sagt du skulle starte ditt lille oppdrett når du får tispa... :D

Jeg syns ingen burde avle på hunder uten papirer! vet aldri hva sykdommer eller hva slekta bakover har... ganske useriøst etter min mening!

Skrevet

I tillegg til at du ikke vet hva du får, så undergraver du seriøse oppdrettere når du kjøper valp uten papirer til full pris. Useriøst, og ikke okey i det hele tatt.

Skrevet

hmm...jeg hadde heller aldri gjort det. man vet aldri hva som ligger i slekta.

jeg skal ikke parre mira heller selom hun er RENRASET. det kreves en stødig hånd og gjennomtenkt hode for å avle! :P og jeg vet jeg ikke har kunnskap nok heller. så det overlater jeg til eksperter.

dessuten er ikke mira rasetypisk heller. stor 5.2 kilo, slappe ører å ringlet hale.. så det blir det aldri noe av :P

heller steriliserer jeg henne :P

syns forresten ikke en skal avle bare fordu valper er søte o.l :D

Det er bra du tenker på den måten :P

I tillegg til at du ikke vet hva du får, så undergraver du seriøse oppdrettere når du kjøper valp uten papirer til full pris. Useriøst, og ikke okey i det hele tatt.

Signerer den :P

Skrevet

Signerer denne jeg også

Skrevet

å avle på uregistrerte hunder og hunder som ikke er sjekket for sykdommer, ødelegger for alt det arbeidet seriøse oppdrettere legger tid og krefter i, for å bevare rasenes gode helse og evt forbedre den. er definitivt helt i mot slik useriøs avl!!

skal man være oppdretter og avle så skaff dere registrerte hunder og få dem både øyelyst og kneleddsjekket!

Skrevet

å avle på uregistrerte hunder og hunder som ikke er sjekket for sykdommer, ødelegger for alt det arbeidet seriøse oppdrettere legger tid og krefter i, for å bevare rasenes gode helse og evt forbedre den. er definitivt helt i mot slik useriøs avl!

skal man være oppdretter og avle så skaff dere registrerte hunder og få dem både øyelyst og kneleddsjekket!

Enig med deg :D

Skrevet

Skulle ikke du Tine "Dog Lover" starte oppdrett av billig papillon?

Du har snakka mye om det..... :P

Det er det jeg også har hørt av Tine!

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...