Gå til innhold
Hundesonen.no

Pitofina&Twiggy's hjemmeside

Jeampi

Recommended Posts

Skrevet

Jeg syns nå hjemmesiden din var veldig flott jeg da :D

*Kanskje kunne du hatt en tilbakeknapp på sidene dine, meny syns jeg å huske ble vanskelig (eller tungvindt) så det er jo et alternativ, ellers så går det jo å bruke backspace også.

* Inne på meritter kunne du jo også skrevet de tilbakemelidingene du fikk?

Bildene dine er kjempeflotte :D

Skrevet

takk for tips basse! Ja meny på alle sidene vil bli veldig tungvindt og ikke særlig pent. Men jeg kan ta en "tilbake" knapp på sidene.

Men hva mener du med tilbakemeldinger på meritter? Hva andre sa når vi fikk f.eks bronsemerket?

det jeg også lurte på var om det er for mange sider? Nå har jeg lagt inn "meritter" ,"planer" og "gratulasjoner" for jeg syns det er litt greit å ha. Men blir det for mange? Idéen om meritter var at folk som f.eks ikke gidder å bla igjennom hele siden for å finne ut "hvor i landet" vi ligger kan gå inn der og få en slags oppsumering av det vi driver med og hva vi har oppnådd. F.eks "lurer på hvor langt de har nådd i agility" så kan hun/han gå inn og se at vi har nådd bronsemerket, men ikke lengre.... rotete?

Skrevet

takk for tips basse! Ja meny på alle sidene vil bli veldig tungvindt og ikke særlig pent. Men jeg kan ta en "tilbake" knapp på sidene.

Men hva mener du med tilbakemeldinger på meritter? Hva andre sa når vi fikk f.eks bronsemerket?

det jeg også lurte på var om det er for mange sider? Nå har jeg lagt inn "meritter" ,"planer" og "gratulasjoner" for jeg syns det er litt greit å ha. Men blir det for mange? Idéen om meritter var at folk som f.eks ikke gidder å bla igjennom hele siden for å finne ut "hvor i landet" vi ligger kan gå inn der og få en slags oppsumering av det vi driver med og hva vi har oppnådd. F.eks "lurer på hvor langt de har nådd i agility" så kan hun/han gå inn og se at vi har nådd bronsemerket, men ikke lengre.... rotete?

Versågod :P

Ja, altså... Når du stiller ut så får man jo en tilbakemelding fra dommeren, han sier hva han mener om hunden å så skriver en det ned... Kritikker kalles det vel!

Tenkte at det er jo en del som er interresert i hva slags kritikker du får, men på en annen side så er det jo også enkelt å se hvor langt dere har kommet når du gjør det på den måten.. Så det får du nesten se på selv ...

Nå oppdaget jeg at du hadde kritikken inne på utstilling, så ikke tenk noe på det jeg sa du :P (kikka gjennom alle andre sider enn den sist :rolleyes:)

Hmm, menyen din er kanskje litt lang?

Det "ideelle" er vel at man kan se hele menyen uten å måtte scrolle nedover

(nå er ikke jeg beste eksempelet på det, i FF blir det nesten bra, men i explorer så kommer det bortover og nedoverscroller der de ikke skal være :rolleyes:)

Du kan jo se om du får forkortet den på en måte, slik at du putter flere sider under en eller ett eller annet, men det er jo ikke superkrise heller...

Lykke til videre med hjemmesiden din og Pito!

Forresten... Siden din har tittel norsk.. (Helt oppe på toppen, hvor det her inne på hundesonen står hundesonen, så står det norsk på din side) vet ikke hvor du får ordnet det om du lager den direkte i home... Men i feks. frontpage og andre hjemmesideprogram så ligger det på html koden i indexen.. Der bytter du titlen til f.eks Pito og Jeanettes hjemmeside..

Skrevet

Dette kan virke litt krasst, men du ba om kritikk så da får du det. Likevel er siden din bedre enn mange andres, men dette er det jeg mener da..

Jeg synes siden sin er litt kjedelig - vet ikke om du bruker homes hjemmesidegenerator eller noe annet, men meny på venstre side, nøytral bakgrunnsfarge osv. Siden din skiller deg ikke så mye ut fra mengden..

Jeg tror du hadde tjent på å enten lære iframe, så du kan ha menyen på alle sidene (jeg er også en av dem som blir litt lei av tilbake knapper) eller bruke tabeller for å lage sidene sånn at menyen kunne være der uten at det ble rot. Du har mange fine bilder, og de kan du gjerne spre enda mer rundt på siden, så det blir litt mer liv. Jeg synes også at teksten hadde blitt penere hvis teksten din var sidestilt isteden for midtstilt.

Misforstå meg rett - siden din er helt grei, men med litt jobb så kan du få en side som blir veldig fin :P

Skrevet

Basse: Grunnen til at siden har tittel norsk er at jeg hadde en gang planer om å lage både en engelsk og en norsk side. Men kom aldri så langt. Og jeg har jo http://home.no/pompitofina/ som den aller første siden for å liksom "presentere" oss før en kommer inn på selve siden.

Hehe ja kritikkene ligger på "utstilling" siden :icon_redface::lol:

Tuppetroll: Er den kjedelig? hmm det var ikke bra! Men jeg hva mener du med å spre bildene mine? jeg har jo bilder på alle sidene, og jeg liker å ha bildene i det "temaet" som du hører hjemme (f.eks agility bilder på agility siden osv)

Jeg syns at det virker så utrolig kjedelig å lære å bruke frame (selv om hjemmesidene er utrolig flotte) så jeg har rett og slett ikke tålmodighet til det *rødme*

Skrevet

Tuppetroll: Er den kjedelig? hmm det var ikke bra! Men jeg hva mener du med å spre bildene mine? jeg har jo bilder på alle sidene, og jeg liker å ha bildene i det "temaet" som du hører hjemme (f.eks agility bilder på agility siden osv)

Jeg syns at det virker så utrolig kjedelig å lære å bruke frame (selv om hjemmesidene er utrolig flotte) så jeg har rett og slett ikke tålmodighet til det *rødme*

Jeg synes det da :icon_redface: Men jeg er sææær :lol: Bruk generelt enda mer bilder overalt - det gjør siden mer livat :lol:

Frames tar ikke lang tid å lære, men skjønner forsåvidt det med tålmodigheten :lol:

Skrevet

Siden din er enkel og fin. Uten "bråkete" elementer som tar oppmerksomheten vekk fra innholdet. Mye flotte bilder :icon_redface:

Småpirk fra meg:

- Savner menyen på alle sidene. (Frames er fort gjort å lære forresten...).

- Litt for mye sidestilt tekst.

Skrevet

Basse: Grunnen til at siden har tittel norsk er at jeg hadde en gang planer om å lage både en engelsk og en norsk side. Men kom aldri så langt. Og jeg har jo http://home.no/pompitofina/ som den aller første siden for å liksom "presentere" oss før en kommer inn på selve siden.

Hehe ja kritikkene ligger på "utstilling" siden :icon_redface::lol:

Da skjønner jeg det :lol:

Ja, jeg synes forsidebildet ditt er veldig fint!

Det er ikke så dumt å lære seg frames, du kan jo kanskje titte litt på det om noen hoster opp noen gode linker?

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det kommer an på hunden, treningen og målet.Jeg vil alltid belønne innkalling og innkallingstrening med noe av de beste godbitene hunden kan få, fordi det er den absolutt viktigste treningen. Men belønning er ikke bare godbiter. Belønning er alt hunden vil ha. For noen hunder er det kos, mange liker leker, men godbiter er ofte den beste måten å belønne presist på. I valpe- og unghundtiden ville jeg alltid hatt en godbitpose tilgjengelig på meg, og gjerne en draleke/tauleke. De fleste som driver aktivt med hund bruker godbitposer som er enkle å åpen og lukke, og som flyttes over i lommen på det man har på deg. De første par årene er det mye godbiter "hele tiden", fordi hunden skal lære så mye nytt. Hva slags godbiter kommer an på hvor matfokusert hunden er og hva den liker. Her må du prøve deg fram litt. Til enkle hverdagsøvelser som "sitt", "gi labb" osv. kan du godt bruke tørrfõr fra dagens matrasjon hvis hunden er matglad. Godbiter fra butikk eller dyrebutikk er som oftest helt ok, men å skjære opp rent kjøtt fra påleggsskiver eller ost for eksempel er gjerne billigere. Rester av pannekaker, fiskepudding, pølser osv. er fint. Skinkeost på tube er en annen variant. Variasjon er også generelt fint. Ferske godbiter er ofte mer populært og sterkere enn tørre godbiter.  Når valpen/hunden har lært en øvelse kan man fase ut belønningen, men det kan være lurt å belønne innimellom og forsterke øvelsene over tid. Om belønningene plutselig forsvinner kan hunden miste motivasjonen for det, om den ikke finner belønning i øvelsen i seg selv. Jeg belønnet fortsatt mine hunder på 13 og 17 for innkalling (alltid), og innimellom for kontakt, lydighetsøvelser osv., men ikke hver gang slik jeg ville gjort med en valp eller unghund for eksempel.
    • Hei!  Sikkert dumt spørsmål, men jeg er likevel usikker. Det står at man skal bruke godbiter og belønne alt i starten, det er jeg helt med på, men hva slags godbiter belønner man med? Tenker på helseaspektet, dette kommer jo i tillegg til for. Hva slags godbiter bruker man til valp, og har man alle lommer fulle til en hver tid, belønner man hele tiden i lang periode? Når faser man ut? Hva slags godbit bruker man? 😊
    • Bare det lille du beskriver om dognanny gjør at jeg vil fraråde hva som helst hun anbefalte ihvertfall. Som dere jo har oppdaget så er det å korrigere, rykke eller kjefte på en allerede frustrert hund ikke konstruktivt. Det er helt fint å høre hva dere har prøvd å hva som skjer. Men jeg lurer litt på, hva skjer om dere deler opp turene? Maks 15-20 minutter på en tur. Skjer det like ofte på morgen og kveld som på den lengre turen på dagtid? Et par enkle oppgaver i løpet av turen (som allerede er grundig innlært inne og som han kan), en enkel sitt, kontakt, håndtarget e.l. Da tenker jeg en kort stopp og en øvelse, maks to repetisjoner, og så rusle videre. Hvis dere får lært inn igjen grime så kan det være tryggere med å prøve halsbånd, men det er nok lettere for dere å få hjelp av en instruktør som ser dere og hunden. Jeg er helt sikker på at dette er løsbart, selv om dere er kjempetålmodige og har prøvd masse allerede! Håper vi får en oppdatering her også når dere har fått litt hjelp.
    • Takker igjen for godt svar! Vi har brukt både sele og halsbånd, med de siste 6 mnd har vi utelukkende brukt sele som sitter godt. Har flere ganger vurdert å bruke halsbånd i stedet men ser at vi ikke tørr da han helt sikkert hadde klart å vri seg ut av det når han klikker. Flere ganger har jeg vært redd for at han skal komme seg ut av selen når vi krangler. Han river å sliter, ruller å hopper. Eneste gangene jeg er trygg på at han ikke kommer seg ut av sele/halsbånd er om han er bundet fast, for da står han helt stille. Og både sele og halsbåndene vi har brukt er passer han og er justerbart. Vi brukte også retrieverkobbel i starten (fikk anbefalt det av oppdretter) men bruker ikke det lengre. En av teknikkene dognanny viste oss var å bruke retrieverkobblet til å "få han av oss" når han hopper på, ved å rykke i båndet, men det fungerte i en halv dag så trosset han det også å vi ønsker ikke å bli stående å rykke i et så tynt med kraftig bånd, det økte bare stressnivået hans.  Vi har ila året som har gått tenkt at han kan være både over og understimulert og gjort endringer i hverdagen i perioder for å justere aktivitetsnivået både opp og ned. Men det har ikke blitt bedre. I periodene vi har justert det ned ser vi at han blir verre, og gjerne mer pågående inne også. Noe vi mener taler imot at han er overstimulert. Og vi har siden han var liten forsøkt å gjøre tydelig skille på at lek og oppgirende aktiviteter skjer ute, mens inne er det ro.  Mulig jeg ordla meg litt feil i forrige kommentar, men vi krever stort sett ingenting av han ute. Det resulterer i at vi henger etter han å han drar som en galing. Men slik har det blitt fordi hver gang vi prøver å lære han noe ute (gå pent, søke kontakt med oss, sladretrening ol) så ender det etter et pr min med et nytt utbrudd. Så frustrasjoenen vår kommer av at vi føler vi er i en ond sirkel. Han vimser rundt å vet ikke hva som er forventet av han > vi forsøker å korrigere han å lære han noe/forstyrre han ved å gi han en oppgave eller mål med turen > han klikker > vi rykker tilbake til start. Slik har det blitt da vi har tenkt at vi kanskje bare må stå i disse episodene til han lærer seg hvordan han skal oppføre seg på tur, det er jo tross alt en rase som er lærevillig og gjerne vil ha en oppgave. Men selv etter lengre persioder der vi prøver igjen å igjen så later det ikke som at han forstår tegningen. Så de siste pr månedene så har vi ikke krevd eller forventet noe av han. Å selv når han er løs å kan løpe som han vil, feks på inngjærdet hundepark (Maridalen hundepark og Nordkisa hundepark) å vi forsøker å kalle han inn, så kommer han løpende (som jo er bra) men kommer da flyvende med sine 40 kg rett på oss å begynner å bite. Så kort sagt så klikker han både av for mye frihet, for lite frihet, lite/ingen forstyrrelse fra oss og for mye forstyrrelse fra oss... Mulig jeg høres ut som jeg bare kommer med motargumenter til alle forslag, å det mener jeg ikke! Men vi har virkelig prøvd alle vinklinger og teknikker vi kan tenke oss til og finne ut + litt til.  Men tusen takk for konkrete tips til adferdskonsulenter og fysio 😀
    • Nå vet jeg ikke om alle instruktørene til Norges Hundeskole, men jeg har ikke kjent eller møtt mange instruktører derfra med adferdskompetanse. Dognanny kjenner jeg ikke til, men jeg synes bakgrunnen kanskje var litt tynn. Selv om dere ikke ser noe mønster i adferden og han er røngtet fri så kan det godt være muskulære eller skjelett-problemer som bygger seg opp over tid og trigger på ulike tidspunkter, når det bare renner over. Og når du nevner at han har hatt ryggproblemer så blir jeg raskt mye mer oppmerksom på at det kan være noe uoppdaget der.  Bruker dere halsbånd eller sele? Hvis dere bruker halsbånd ville jeg forsøkt en godt tilpasset sele. Om dere allerede gjør det ville jeg faktisk forsøkt halsbånd, for å se om det gjør noen forskjell. Som du sier, ut fra det du beskriver, kan det høres ut som stress, frustrasjon og overtenning. Har dere forsøkt å kutte langt ned på kravene? Og kutte ned på aktiviseringen? Det er ikke det vanligste, men det hender også at hunder er overaktiverte og overstimulerte. Og selv om det er en aktiv rase så finnes det alltids unntak.  Korte, rolige turer, med litt løping om det ikke trigger for mye, og mer ro og hvile hjemme. Prøv å ikke stille for mye krav, gi ham litt mer slakk, litt mer "forberedelse" på at "nå skjer ting", og om mulig la han heller gå en kort tur i lengre bånd og gå hjem før det smeller. Alt dette er såklart forslag til ting å prøve ut, uten at jeg har sett hunden og situasjonene. Dere trenger definitivt en kompetent adferdsekspert til regelmessig oppfølging. https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund#Innlandet-hund Kjersti Bjøntegaard kan jeg personlig anbefale. Vi brukte henne mye med vår til dels krevende ridgeback unghund. Turid Hovland kjenner jeg bare såvidt til, men i likhet med Kjersti har hun en solid og god utdanning og mye god kompetanse ser jeg. Ta kontakt med en av dem, og de kan sannsynligvis anbefale andre om de selv ikke har kapasitet. De kan godt mulig også anbefale en fysioterapeut. I Oslo kan jeg anbefale smarthund.no (Hilde Iren).
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...